• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🐟 Den köttiga tonfisktrĂ„den

Har inte testat nÄgon tonfisk alls.:(
Men jag har en Helson Sharkmaster 600 (Ploprof) som vardsgsklocka, sÄ jag Àr hyfsat van vid större rovor utan luggar. Har provat att lÀgga Sharkmastern pÄ fel ledd (55mm) och har "gott om plats" över... Min handled Àr ganska exakt 6cm bred.

Men att prova Àr ju alltid bÀst!
Finns det nÄgon med storfisk i Kalmartrakten?

DÄ jag inte gillar att sÀlja klockor vill jag helst inte jobba mig uppÄt. Det blir liksom inte billigare om man sparar allt pÄ vÀgen uppÄt.:)
pröva att lÀgga ut en förfrÄgan bÄde hÀr och i seiko trÄden om dÀr finns nÄn med nÄn större tonfisk i nÀrheten!

jag kan tycka att den vanliga 300an Àr fet nog och tex auton Àr en riktigt jÀvla puck!!! haha

coola Àr dom!!
den som ligger ute pÄ tratten Àr riktigt jÀvla cool plus att den likt dom andra quartzarna har ett urverk som Àr speciellt byggd för just dessa modellerna och som gÄr att serva och byta ut delar i.

pröva att lÀgga ut en förfrÄgan bÄde hÀr och i seiko trÄden om dÀr finns nÄn med nÄn större tonfisk i nÀrheten!

jag kan tycka att den vanliga 300an Àr fet nog och tex auton Àr en riktigt jÀvla puck!!! haha

coola Àr dom!!
den som ligger ute pÄ tratten Àr riktigt jÀvla cool plus att den likt dom andra quartzarna har ett urverk som Àr speciellt byggd för just dessa modellerna och som gÄr att serva och byta ut delar i.
GÄr vilse lite bland alla referenser och utgÄvor.
Är spring driven den enda automaten i tonfiskklĂ€der?

GÄr vilse lite bland alla referenser och utgÄvor.
Är spring driven den enda automaten i tonfiskklĂ€der?
spring drive Àr en slags automatisk quartz som seiko sjÀlva har uppfunnit.
sen finns den med som vanlig automat och har dÄ samma urverk som mm300 har.
alltsÄ ett odekorerat grand seiko verk.

du kan sjÀlv kolla upp springdrive vs automatiskt bÄde hÀr och pÄ tex youtube.
springdrivens sekundare rullar pÄ utan den typiska smÄ hackiga körningen pÄ en auto sekundare

jag personligen Àr inget proffs alls gÀllande dessa
samtidigt som spring drive kÀnns spÀnnande sÄ Àr jag nog mer för gammalt hederligt mekaniskt skit.

det Àr lite synd att vÀrlden Àr som den Àr för en tuna Àr en klocka som nÀstan mÄste köpas i japan för att fÄ den dÀra riktigt maxade kÀnslan

kolla Àven watchrecon efter schyssta beggade exemplar!

vad tycker ni andra som har dom större varianterna?
kÀnns som en klocka man borde testa före köp för dom Àr rÀtt speciella!

springdrivens sekundare rullar pÄ utan den typiska smÄ hackiga körningen pÄ en auto sekundare
Är bĂ„de bekant med och intresserad av tekniken.:)
Vore kul att ha en spring drive mÄste jag sÀga. Tror inte att jag hittat nÄgon annan boett som jag gillat med den i förut.
Spontant kÀnns det som den jag vill ha.

Men den delar vÀl form med dom andra jÀttefiskarna? Om jag provar en "vanlig" kilometer sÄ vet jag hur en springfena sitter ocksÄ?

Vilka referenser Àr det som har det odekorerade GS-verket?

spring drive Àr en slags automatisk quartz som seiko sjÀlva har uppfunnit.
sen finns den med som vanlig automat och har dÄ samma urverk som mm300 har.
alltsÄ ett odekorerat grand seiko verk.

jag personligen Àr inget proffs alls gÀllande dessa
samtidigt som spring drive kÀnns spÀnnande sÄ Àr jag nog mer för gammalt hederligt mekaniskt skit.

det Àr lite synd att vÀrlden Àr som den Àr för en tuna Àr en klocka som nÀstan mÄste köpas i japan för att fÄ den dÀra riktigt maxade kÀnslan

kolla Àven watchrecon efter schyssta beggade exemplar!

vad tycker ni andra som har dom större varianterna?
kÀnns som en klocka man borde testa före köp för dom Àr rÀtt speciella!
Jag har absolut inga problem med lite större klockor. Men 1000m Àr större pÄ alla hÄll jÀmfört med 300m och den bÀrs betydligt smidigare :) Jag tycker bÄda Àr riktigt bra. Köp en av varje @Bobo :p

Vore kul att ha en spring drive mÄste jag sÀga. Tror inte att jag hittat nÄgon annan boett som jag gillat med den i förut.

Men den delar vÀl form med dom andra jÀttefiskarna? Om jag provar en "vanlig" kilometer sÄ vet jag hur en springfena sitter ocksÄ?

assÄ hade jag varit dig hade jag nog fan köpt en begagnad 300 tuna för att helt enkelt pröva klockan i sig för dom Àr lÀttast att sÀlja sen
plus att det finns en stor risk att du lÀr bli kÀr i den som den Àr för den Àr verkligen lÀtt buren och rÀtt cool

ser ju att @KlockTotte bor i blekinge och det Àr ju typ kalmar fast bÀttre sÄ ni kan ju trÀffas Ä ta en glass pÄ glasiÀren i karlskrona
eller Äka ut och leta u-bÄtar!

och sÄ kan du kanske fÄ pröva nÄn av hans klockor!

kustbussen Àr vÀl trevlig och Äka ;) haha

ser ju att @KlockTotte bor i blekinge och det Àr ju typ kalmar fast bÀttre sÄ ni kan ju trÀffas Ä ta en glass pÄ glasiÀren i karlskrona
eller Äka ut och leta u-bÄtar!

och sÄ kan du kanske fÄ pröva nÄn av hans klockor!

kustbussen Àr vÀl trevlig och Äka ;) haha
Haha! :D Jag bor i Sölvesborg. Äger tyvĂ€rr ingen 1000m nu men har 2st 300m. Du Ă€r sĂ„ vĂ€lkommen sĂ„ @Bobo :happyhappy:

Haha! :D Jag bor i Sölvesborg. Äger tyvĂ€rr ingen 1000m nu men har 2st 300m. Du Ă€r sĂ„ vĂ€lkommen sĂ„ @Bobo :happyhappy:
fixar du en dejt med louise eriksson Ät bobo med sÄ han slipper allt skvaller om att han ska ha Äkt hela vÀgen till sölvesborg bara för att pilla pÄ en killes klockspel...?!

ni kan ju ta en match padel i den fin fina hallen ni har i byn annars med!

Har kanske vĂ€garna förbi nĂ„gon dag. Återkommer i Ă€rendet!

Men jag behöver fortfarande bena ut det hÀr.
Som jag fattat det sÄ finns tvÄ storleksklasser pÄ "riktiga" Tonfiskar. 47-ish och 53-ish?
Vilka referenser har automatverk av nÄgot slag i kombination med den mindre boetten?
Sbdb013 har jag kollat mest pÄ. 600m, spring drive I lilla fodralet. Lite dyr kan jag tycka, men det Àr ju mycket klocka Ä andra sidan.:)
Finns det fler smÄ?

fixar du en dejt med louise eriksson Ät bobo med sÄ han slipper allt skvaller om att han ska ha Äkt hela vÀgen till sölvesborg bara för att pilla pÄ en killes klockspel...?!

Jag kommer resa i den hÀr, sÄ alla alibin hjÀlper!:D
IMG_20200505_153653.jpg

Du har ju bÀttre koll pÄ byn Àn vad jag har :p Var bor du sjÀlv?

Tror vi behöver lite expert hjÀlp hÀr ovan @PR1973 :)

Har kanske vĂ€garna förbi nĂ„gon dag. Återkommer i Ă€rendet!

Men jag behöver fortfarande bena ut det hÀr.
Som jag fattat det sÄ finns tvÄ storleksklasser pÄ "riktiga" Tonfiskar. 47-ish och 53-ish?
Vilka referenser har automatverk av nÄgot slag i kombination med den mindre boetten?
Sbdb013 har jag kollat mest pÄ. 600m, spring drive I lilla fodralet. Lite dyr kan jag tycka, men det Àr ju mycket klocka Ä andra sidan.:)
Finns det fler smÄ?
HĂ€r kan du bena ut precis allt! :)
https://thespringbar.com/blogs/guides/the-seiko-tuna-collectors-guide/

Nu har jag trÄlat den hÀr trÄden frÄn sida 1.:)
Jag har lÀrt mig nÄgra saker pÄ vÀgen. Framförallt att jag Àr barnsligt förtjust i tonfisk...

Har i alla Är trott att den Àr för stor, men allt tyder pÄ att en Àr precis lagom.:)

Jag Àr inte sÄ förtjust i tickande sekunder, sÄ jag Àr mest intresserad av dom mekaniska. Vilken skulle ni vana fiskare rekommendera? I vilka vatten ska man fiska?

Har aldrig varit nÄgon "catch and release"-fiskare, sÄ jag rÀknar med att en enda tonfisk ska mÀtta mig resten av mitt yrkesverksamma liv. Jag förstÄr att det lÄter barbariskt, men sÄn Àr jag.:)

SÄ jag behöver alltsÄ tips och rÄd nÀr det gÀller dom lite fetare fiskarna. :cool:
Kanske nÄgon hÀr som redan fyllt sin kvot för Äret?
Jag Àr öppen för förslag.:)
Jag har haft Emperor samt Darth i min Àgo men idag har jag endast Darthen kvar. Personligen tycker jag att SBDX005 Àr den absolut snyggaste tonfisken som finns och Emperor landar som stark tvÄa. Jag Àlskar de kluvna visarna och dÀrför skaffade jag mig en Emperor nÀr tillfÀllet bjöds, dÄ hade jag redan Darthen i min Àgo. Emperor gjorde mig inte besviken, det Àr en fantastisk klocka pÄ alla vis, men det Àr ocksÄ en hockeypuck med tendens att rotera pÄ handleden. Det gör Darth ocksÄ, men Emperor Àr en mÀrkbart större hockeypuck.

Jag har en gÄng Àgt en SBDX017 MM300 som har samma 8L35 urverk som Emperor. Vid ett tillfÀlle bankade jag med knuten nÀve pÄ en möbel som jag höll pÄ att montera samtidigt som MM300 satt pÄ handleden. Detta orsakade urverket att forta sig upp till 45 spd och klockan Äkte 2 gÄnger pÄ service till Amsterdam utan resultat. Till sist skickades klockan tillbaka till Japan dÀr deras bÀsta klocksamurajer fick reparera den med lyckat resultat. Lyckligtvis gick allt detta pÄ garanti men jag vÄgar inte tÀnka pÄ vad detta hade kostat mig utan garantin. Jag var utan min klocka i flera mÄnader under denna tiden och nÀr min ikoniska MM300 Àntligen kom tillbaka dÄ hade det rosaskimrande skenet runt min MM300 som man gÀrna bygger upp nÀr man trÄlar internet efter artiklar om sin drömklocka försvunnit. Idag har jag sÄlt min MM300.

Med detta 8L35-Àrr fÀrskt i minnet förvandlades min fantastiska Emperor till en sÀllan anvÀnd juvel i klocklÄdan, en juvel som dessutom satt som en hockeypuck pÄ armen. För nÄgon mÄnad sedan sÄlde jag till slut min Emperor och dÀrmed sÄlde jag Àven min sista klocka med mekaniskt urverk. Detta gör inte tonfisken till ett dÄligt klockval, men personligen föredrar jag kvartsurverk framför mekaniska urverk. Ta gÀrna och studera lite om 7C46-urverket sÄ kanske du förstÄr varför mÄnga tycker att detta urverk passar bÀttre i en tonfisk Àn ett mekaniskt urverk, Àven om mÄnga mekaniska klockor Àr snyggare.

Idag drömmer jag bara om kvartsklockor eftersom jag tycker att dessa klockor Àr sÄ mycket bÀttre att anvÀnda till dagligt bruk. Jag har idag en Casio MRG och en Sinn UX pÄ min radar och jag hoppas att jag en dag kan slÄ till pÄ dessa klockor. Min Darth Tuna sÀljer jag aldrig!

Jag har haft Emperor samt Darth i min Àgo men idag har jag endast Darthen kvar. Personligen tycker jag att SBDX005 Àr den absolut snyggaste tonfisken som finns och Emperor landar som stark tvÄa. Jag Àlskar de kluvna visarna och dÀrför skaffade jag mig en Emperor nÀr tillfÀllet bjöds, dÄ hade jag redan Darthen i min Àgo. Emperor gjorde mig inte besviken, det Àr en fantastisk klocka pÄ alla vis, men det Àr ocksÄ en hockeypuck med tendens att rotera pÄ handleden. Det gör Darth ocksÄ, men Emperor Àr en mÀrkbart större hockeypuck.

Jag har en gÄng Àgt en SBDX017 MM300 som har samma 8L35 urverk som Emperor. Vid ett tillfÀlle bankade jag med knuten nÀve pÄ en möbel som jag höll pÄ att montera samtidigt som MM300 satt pÄ handleden. Detta orsakade urverket att forta sig upp till 45 spd och klockan Äkte 2 gÄnger pÄ service till Amsterdam utan resultat. Till sist skickades klockan tillbaka till Japan dÀr deras bÀsta klocksamurajer fick reparera den med lyckat resultat. Lyckligtvis gick allt detta pÄ garanti men jag vÄgar inte tÀnka pÄ vad detta hade kostat mig utan garantin. Jag var utan min klocka i flera mÄnader under denna tiden och nÀr min ikoniska MM300 Àntligen kom tillbaka dÄ hade det rosaskimrande skenet runt min MM300 som man gÀrna bygger upp nÀr man trÄlar internet efter artiklar om sin drömklocka försvunnit. Idag har jag sÄlt min MM300.

Med detta 8L35-Àrr fÀrskt i minnet förvandlades min fantastiska Emperor till en sÀllan anvÀnd juvel i klocklÄdan, en juvel som dessutom satt som en hockeypuck pÄ armen. För nÄgon mÄnad sedan sÄlde jag till slut min Emperor och dÀrmed sÄlde jag Àven min sista klocka med mekaniskt urverk. Detta gör inte tonfisken till ett dÄligt klockval, men personligen föredrar jag kvartsurverk framför mekaniska urverk. Ta gÀrna och studera lite om 7C46-urverket sÄ kanske du förstÄr varför mÄnga tycker att detta urverk passar bÀttre i en tonfisk Àn ett mekaniskt urverk, Àven om mÄnga mekaniska klockor Àr snyggare.

Idag drömmer jag bara om kvartsklockor eftersom jag tycker att dessa klockor Àr sÄ mycket bÀttre att anvÀnda till dagligt bruk. Jag har idag en Casio MRG och en Sinn UX pÄ min radar och jag hoppas att jag en dag kan slÄ till pÄ dessa klockor. Min Darth Tuna sÀljer jag aldrig!
Tack för en riktigt bra genomgÄng :)

@Sonnyboy
Det var en rejÀl genomgÄng. Tack för den!:)

Mitt problem med quartz Àr enbart mentalt. Jag blir stressad och fÄr lite lÀtt panik av tickande sekunder, sÄ jag vet att jag aldrig skulle anvÀnda en klocka med quartzverk.:(
Det har ingenting med tekniken eller estetiken att göra för mig. Det Àr en frÄga om mental ohÀlsa.

Som jag skrev i PM till en annan medlem. Jag tror att jag skiter i det hÀr med Tuna. Verkar för krÄngligt för mig. Har ju inte ens lyckats lusksa ut vilka modeller som finns.:(

Tack för att ni tog er tiden.

@Sonnyboy
Det var en rejÀl genomgÄng. Tack för den!:)

Mitt problem med quartz Àr enbart mentalt. Jag blir stressad och fÄr lite lÀtt panik av tickande sekunder, sÄ jag vet att jag aldrig skulle anvÀnda en klocka med quartzverk.:(
Det har ingenting med tekniken eller estetiken att göra för mig. Det Àr en frÄga om mental ohÀlsa.

Som jag skrev i PM till en annan medlem. Jag tror att jag skiter i det hÀr med Tuna. Verkar för krÄngligt för mig. Har ju inte ens lyckats lusksa ut vilka modeller som finns.:(

Tack för att ni tog er tiden.
DÄ finns det endast en modell som gÀller, SBDX005 (eller en grandfather tuna) :)

Tillbaka
Topp