• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🚀 SEIKO 6139

Mr.Johansson

Cartier
2-Faktor
I min bok ser allt (klockan) okej ut förutom sub o sekundvisarna, kronan ska vara konkav, och gÄr den inre ringen att vrida och att stÀlla dagen sÄ Àr det rÀtt bom, brukar inte alltid vara sÄ, och Àr vridringen sprucken vid 41?

AngÄende nollstÀllningen sÄ finns tyvÀrr ingen quick fix vad jag vet, visaren mÄste bort och monteras om, förmodligen med en brotchning för axeln Àr ej rund, har en fasning, eller en annan visare, helst original dÄ.
Det gÄr att stÀlla bÄde dag och datum, trycka hÄrt och löst liksom, sen gÄr det att vrida den inre bezelen Ät bÀgge hÄllen (ibland klickar den lite nÀr man försöker gÄ mot-urs)

Jag vet inte, har inte sett de dÀr vid 41:an innan, ska undersöka saken vidare.

Attans, gÀllande nollstÀllningen. Men men, klockan Àr ju ÀndÄ snart 45 Är :) har mindre battle scars Àn vad jag har :)
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Jag tycker kronan ser skÄlformad ut, konkav liksom,
Vet dock inte om jag förstÄr vad du menar med smileformad. Har du nÄgon bra bild? :)
Nej nĂ„gon bra bild har jag inte men om du tittar i mitten pĂ„ kronan pĂ„ denna bilden sĂ„ ser du en ”grop” . SĂ„ ska det se ut.
F7ACE964-E60A-4657-BC12-55D3ACAE0FC0.jpeg
 

Exxet

Rolex
Det gÄr att stÀlla bÄde dag och datum, trycka hÄrt och löst liksom, sen gÄr det att vrida den inre bezelen Ät bÀgge hÄllen (ibland klickar den lite nÀr man försöker gÄ mot-urs)

Jag vet inte, har inte sett de dÀr vid 41:an innan, ska undersöka saken vidare.

Attans, gÀllande nollstÀllningen. Men men, klockan Àr ju ÀndÄ snart 45 Är :) har mindre battle scars Àn vad jag har :)
Tycker personligen inte att det gör sÄ mycket att sekunden inte trÀffar exakt sÄ lÀnge den nollar pÄ samma stÀlle varje gÄng, om inte sÄ Àr det nÄgot som Àr knas, det enkla Àr att visaren inte sitter tillrÀckligt hÄrt eller vÀrre att chronographhjulet Àr slitet och slirar.

LÄter alltid mina 6139/38 ha tidtagningen igÄng, gillar nÀr nÄgot rör sig pÄ tavlan :) och mÄnga sÀger att den ska vara igÄng dÄ det Àr ett sk vertical clutch-verk.
Att ringen klickar kan nog bero pÄ att kuggarna i ringen (plast) kan vara slitna, och som andra har skrivit tror jag ej att armbandet Àr original till denna modell.
 

Mr.Johansson

Cartier
2-Faktor
Tycker personligen inte att det gör sÄ mycket att sekunden inte trÀffar exakt sÄ lÀnge den nollar pÄ samma stÀlle varje gÄng, om inte sÄ Àr det nÄgot som Àr knas, det enkla Àr att visaren inte sitter tillrÀckligt hÄrt eller vÀrre att chronographhjulet Àr slitet och slirar.

LÄter alltid mina 6139/38 ha tidtagningen igÄng, gillar nÀr nÄgot rör sig pÄ tavlan :) och mÄnga sÀger att den ska vara igÄng dÄ det Àr ett sk vertical clutch-verk.
Att ringen klickar kan nog bero pÄ att kuggarna i ringen (plast) kan vara slitna, och som andra har skrivit tror jag ej att armbandet Àr original till denna modell.
Okej, sÄ det Àr alltsÄ inte nÄ skadligt för klockan att ha kronografen igÄng, vet inte varför men har fÄtt för mig det, tror jag har lÀst det nÄnstans. Men det var ju inte specifikt om detta urverk:)

LÀnken Àr riktigt trött assÄ:) finns det nÄgon bra AM lÀnk? Typ uncle seikos, Àr de nÄ att ha?
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Okej, sÄ det Àr alltsÄ inte nÄ skadligt för klockan att ha kronografen igÄng, vet inte varför men har fÄtt för mig det, tror jag har lÀst det nÄnstans. Men det var ju inte specifikt om detta urverk:)

LÀnken Àr riktigt trött assÄ:) finns det nÄgon bra AM lÀnk? Typ uncle seikos, Àr de nÄ att ha?
Det Àr inte alls skadligt att lÄta kronografen gÄ. Största slitaget Àr vid reset/nollstÀllning. Man kan ju tÀnka pÄ att inte nollstÀlla nÀr visaren befinner sig pÄ den nedre delen av tavlan.
 

Exxet

Rolex
Okej, sÄ det Àr alltsÄ inte nÄ skadligt för klockan att ha kronografen igÄng, vet inte varför men har fÄtt för mig det, tror jag har lÀst det nÄnstans. Men det var ju inte specifikt om detta urverk:)

LÀnken Àr riktigt trött assÄ:) finns det nÄgon bra AM lÀnk? Typ uncle seikos, Àr de nÄ att ha?
En liten undran, Àr det din 6139 som ligger ute pÄ Tradera nu?
 

Mr.Johansson

Cartier
2-Faktor
Hoppas du inte tog/tar illa upp men den var vÀldigt lik din, visserligen vÀldigt dÄlig bild.
Tar absolut inte illa vid, de mÄste vara den. Och omrÄdet dÀr han bodde ser ut att stÀmma överens med vart han jag köpte min av ocksÄ
 

Mr.Johansson

Cartier
2-Faktor
Man ska ju inte anvÀnda samma klocka/foto i en annan annons, nu Àr det ju inte sÀkert att det Àr samma men det hÀr gjorde mig lite fundersam:

6139x2.jpg

Man ska ju inte anvÀnda samma klocka/foto i en annan annons, nu Àr det ju inte sÀkert att det Àr samma men det hÀr gjorde mig lite fundersam:

6139x2.jpg
Jag köpte min igÄr, fick den som en dellilvid vid en bytesaffÀr,

Troligtvis Àr det min klocka dÄ jag starkt misstÀnker att han som sÄlde den till mig inte har kommit ihÄg att plocka ner den frÄn tradera. Jag har messat honom och upplyst honom om detta. Han har inte svarat pÄ mitt mess Àn sÄ han har sÀkert inte sett det. Förhoppningsvis plockar han ner annonson nÀr han blir varse om detta.
 

Exxet

Rolex
Jag köpte min igÄr, fick den som en dellilvid vid en bytesaffÀr,

Troligtvis Àr det min klocka dÄ jag starkt misstÀnker att han som sÄlde den till mig inte har kommit ihÄg att plocka ner den frÄn tradera. Jag har messat honom och upplyst honom om detta. Han har inte svarat pÄ mitt mess Àn sÄ han har sÀkert inte sett det. Förhoppningsvis plockar han ner annonson nÀr han blir varse om detta.
Hoppas det löser sig :) och för att svara pÄ nÄgot annat, har bara hört bra om Uncle Seikos lÀnkar, har visserligen inte Àgt nÄgon sjÀlv.
 
Topp