• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🚀 SEIKO 6139

Viskan

Panerai
2-Faktor
Jag skulle tro att urverk och boett Àr original. Resten Àr nog aftermarket. Du kan ju skriva i annonsen att det Àr högst troligt med AM delar pÄ den. Om du kollar lite pÄ Ebay sÄ kan det dyka upp tavlor som Àr beg dÀr.
Jag sÀger samma, boett och urverk Àr sÀkert original. Det ska sitta ett 6139b urverk i den.
 
Jag skulle tro att urverk och boett Àr original. Resten Àr nog aftermarket. Du kan ju skriva i annonsen att det Àr högst troligt med AM delar pÄ den. Om du kollar lite pÄ Ebay sÄ kan det dyka upp tavlor som Àr beg dÀr.
Tack sÄ mycket! Vad kÀnner du skulle vara ett rÀttvist pris för klockan? FörstÄr om det kanske Àr svÄrt att yttra sig om pÄ bara nÄn enstaka bild dock.....
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej Pogue trÄden! Har en pogue med AM tavla som jag köpte pÄ Tradera för nÄgra Är sen. Klockan som startade detta fantastiska klock-beroende som man nu har. Jag har dock insett att jag inte anvÀnt min pogue pÄ över ett Är sÄ dags att sÀlja. Problemet Àr att jag inte Àr helt sÀker pÄ hur mycket av klockan som Àr Àkta....

Jag undrar om ni har nÄgra rekommendationer pÄ hur jag ska gÄ till vÀga. Jag vill inte blÄsa nÄgon hÀr pÄ KS. Vet inte vilket pris som Àr rimligt. TÀnker att jag ska gÄ till urmakare och be dem öppna upp klockan och se om urverket Àr original och hoppas att det bara Àr tavlan som Àr AM? Vilket urverk ska det vara i min klocka?

Bifogar bild pÄ boettlocket ifall det hjÀlper... Inte helt sÀker pÄ om trÄden accepterar denna typ av post. Bara att hojta till i sÄ fall!

Mvh, Benjamin

Vad som sagts tidigare det jag vet sÄ Àr det att AM-tavlor till skillnad mot en del klockor med andra typer av AM-delar inte Àr tillÄtna att sÀlja pÄ k&s iom att namnet, exempelvis Seiko i detta fallet, stÄr pÄ den och att det dÄ Àr att betrakta som varumÀrkesförfalskning. Om det Àr samma synsÀtt nu vet jag inte men det kan diskuteras om det Àr legalt eller ej. För att vara sÀker bör du nog kolla med de som hÄller i k&s.
 
Vad som sagts tidigare det jag vet sÄ Àr det att AM-tavlor till skillnad mot en del klockor med andra typer av AM-delar inte Àr tillÄtna att sÀlja pÄ k&s iom att namnet, exempelvis Seiko i detta fallet, stÄr pÄ den och att det dÄ Àr att betrakta som varumÀrkesförfalskning. Om det Àr samma synsÀtt nu vet jag inte men det kan diskuteras om det Àr legalt eller ej. För att vara sÀker bör du nog kolla med de som hÄller i k&s.
Åhfan dĂ„ ska jag vara vĂ€ldigt försiktig om jag lĂ€gger upp en annons. Ska definitivt kolla med KS innan vad som mĂ„ste stĂ„ med i annonsen om jag nu fĂ„r lĂ€gga upp den sĂ„ jag inte blir avstĂ€ngd 😅 Tack för varningen!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Åhfan dĂ„ ska jag vara vĂ€ldigt försiktig om jag lĂ€gger upp en annons. Ska definitivt kolla med KS innan vad som mĂ„ste stĂ„ med i annonsen om jag nu fĂ„r lĂ€gga upp den sĂ„ jag inte blir avstĂ€ngd 😅 Tack för varningen!

Ja eller att du Ätminstone riskerar fÄ annonsen borttagen.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
HÀr var det. Punkt 1 i riktlinjer för annonser:

"AllmÀnt
Handel med varumÀrkesförfalskningar Àr förbjuden, detta gÀller Àven eftermarknadsdelar som Àr varumÀrkesmÀrkta i efterhand."

 
HÀr var det. Punkt 1 i riktlinjer för annonser:

"AllmÀnt
Handel med varumÀrkesförfalskningar Àr förbjuden, detta gÀller Àven eftermarknadsdelar som Àr varumÀrkesmÀrkta i efterhand."

Verkar alltsĂ„ som att jag inte fĂ„r lĂ€gga upp en annons med AM delar. Även om jag tydligt pĂ„pekar att det Ă€r AM? DĂ„ kanske det fĂ„r bli Tradera pĂ„ klockan. Tack för all hjĂ€lp 👍👍
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Verkar alltsĂ„ som att jag inte fĂ„r lĂ€gga upp en annons med AM delar. Även om jag tydligt pĂ„pekar att det Ă€r AM? DĂ„ kanske det fĂ„r bli Tradera pĂ„ klockan. Tack för all hjĂ€lp 👍👍

NÀ inte om de Àr mÀrkta. Att pÄpeka det i annonsen hjÀlper inte dÄ de inte Àr tillÄtna. Hade det varit nÄt som inte varit mÀrkt med mÀrkesnamn eller logga Àr det en annan sak.
 

Moberg83

Omega
2-Faktor
Tack sÄ mycket! Vad kÀnner du skulle vara ett rÀttvist pris för klockan? FörstÄr om det kanske Àr svÄrt att yttra sig om pÄ bara nÄn enstaka bild dock.....
SvÄrt att sÀga men dom Àr ju populÀra sÄ Àven dom med AM delar inbringar ju en hel del. Skulle gissa att den inte gÄr för mindre Àn 2.5k pÄ tradera iaf.
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Pouge!
Dags för lite aktivitet i den hÀr trÄden :)
3B82093E-E908-4C51-85AF-5EA4682E46D5.jpeg
 

PNM

Panerai
Jag har alltid beundrat, nÀstan avundats, den hÀr nischade förtjusningen för Pouge. Men jag fattar det verkligen inte? Kan inte nÄgon förklara / sÀtta lite poesi till bilderna? Vad Àr grejen med Pouge??
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Jag har alltid beundrat, nÀstan avundats, den hÀr nischade förtjusningen för Pouge. Men jag fattar det verkligen inte? Kan inte nÄgon förklara / sÀtta lite poesi till bilderna? Vad Àr grejen med Pouge??
NĂ„gon poet Ă€r jag inte och det finns sĂ€kert andra hĂ€r som Ă€r mer fascinerande av Pogue Ă€n vad jag Ă€r. Med detta sagt sĂ„ tycker jag att, om vi tar den gula varianten som mest förknippas med ”Pogue”, har en design som sticker ut med det kuddformade 70-tals caset, gul😬tavla och pepsiringen. Snygg kanske den inte Ă€r men annorlunda. Sedan gĂ„r det inte bortse frĂ„n att urverket i klockan Ă€r ganska fantastiskt. Ett utav vĂ€rldens första automatiska kronografurverk beroende pĂ„ hur man ser det (Heuer och Zenith var ju ocksĂ„ tidiga med ett sĂ„dant verk) med integrerad kronograf med columnhjul och vertikal koppling och dessutom med dag/datum med en intrikat quicksetfunktion. Ett banbrytande urverk i en klocka som sticker ut. Det mĂ„sta man vĂ€l Ă€ndĂ„ gilla?
 

PNM

Panerai
NĂ„gon poet Ă€r jag inte och det finns sĂ€kert andra hĂ€r som Ă€r mer fascinerande av Pogue Ă€n vad jag Ă€r. Med detta sagt sĂ„ tycker jag att, om vi tar den gula varianten som mest förknippas med ”Pogue”, har en design som sticker ut med det kuddformade 70-tals caset, gul😬tavla och pepsiringen. Snygg kanske den inte Ă€r men annorlunda. Sedan gĂ„r det inte bortse frĂ„n att urverket i klockan Ă€r ganska fantastiskt. Ett utav vĂ€rldens första automatiska kronografurverk beroende pĂ„ hur man ser det (Heuer och Zenith var ju ocksĂ„ tidiga med ett sĂ„dant verk) med integrerad kronograf med columnhjul och vertikal koppling och dessutom med dag/datum med en intrikat quicksetfunktion. Ett banbrytande urverk i en klocka som sticker ut. Det mĂ„sta man vĂ€l Ă€ndĂ„ gilla?

Handen pĂ„ hjĂ€rtat, jag kanske inte Ă€r en Ă€kta WIS för medans jag Ă€r fascinerad av vissa urverks plats i historien, dess faktiska komponenter har aldrig inspirerat mig till klockköp. Men dĂ„ förstĂ„r jag lite mer. Avseende gula tavla och pepsi-ring - absolut unik. Första gĂ„ngen jag sĂ„g den tĂ€nkte jag ”mest grĂ€sliga klocka jag nĂ„gonsin sett” - kan inte pĂ„stĂ„ att jag tycker det Ă€r en harmonisk kombination av fĂ€rger men kan Ă€ndĂ„ idag respektera ”in your face”-kvaliten av designen.

Jag undrar dock - Àr faktumet att det finns lite olika, mer eller mindre sÀllsynta, fÀrgvarianter en del av fascinationen?
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Handen pĂ„ hjĂ€rtat, jag kanske inte Ă€r en Ă€kta WIS för medans jag Ă€r fascinerad av vissa urverks plats i historien, dess faktiska komponenter har aldrig inspirerat mig till klockköp. Men dĂ„ förstĂ„r jag lite mer. Avseende gula tavla och pepsi-ring - absolut unik. Första gĂ„ngen jag sĂ„g den tĂ€nkte jag ”mest grĂ€sliga klocka jag nĂ„gonsin sett” - kan inte pĂ„stĂ„ att jag tycker det Ă€r en harmonisk kombination av fĂ€rger men kan Ă€ndĂ„ idag respektera ”in your face”-kvaliten av designen.

Jag undrar dock - Àr faktumet att det finns lite olika, mer eller mindre sÀllsynta, fÀrgvarianter en del av fascinationen?
Jag tyckte ocksÄ den var grÀslig första gÄngen jag sÄg den. Det tog lÄng tid innan jag skaffade en. Ja, att det finns mÄnga olika varianter och dÄ inte bara fÀrger utan olika tavelvarianter, proof, resist och ingen skrift.T tavla och R tavla. Sedan finns det ju olika boettnummer, 6002,6005 och sÄ vidare. För att inte tala om alla fejk och aftermarket ihopplock som finns dÀrute som man ska undvika som pesten.
 
Senast Àndrad:
  • Like
Reactions: PNM

Viskan

Panerai
2-Faktor
Jag tyckte ocksÄ den var grÀslig första gÄngen jag sÄg den. Det tog lÄng tid innan jag skaffade en. Ja, att det finns mÄnga olika varianter och dÄ inte bara fÀrger utan olika tavelvarianter, proof, resist och ingen skrift.T tavla och R tavla. Sedan finns det ju olika boettnummer, 6002,6005 och sÄ vidare. För att inte tala om alla fejk och aftermarket ihopplock som finns dÀrute som man ska undvika som pesten.
Och en ”true Pogue” Ă€r alltid en 6005 boett med resist tavla. Slut pĂ„ nörderiet.
 

JohnGN

Breitling
Jag har under en lÀngre tid varit orimligt sugen pÄ en gul Pogue, helt klart fulsnygga med mycket charm.

Är dom sĂ„ tunga och otympliga som dom ser ut?:cool:
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
De hÀr Àr en klocka jag fick av min morfar för ca 1 Är sedan och lÀmna in den till min uris som sa att urverket var rostigt och behöver bytas (jag litar pÄ han) ..sjÀlv tycker jag de ser fint ut men klockan stannar ganska snabbt efter man skakat igÄng den.

Vad kostar ett urverk?
Vad för urverk exakt ska jag söka efter?
NÄgon hÀr pÄ forumet som har ett kanske?
Sen behöver jag 2 nya bandstift,vilka?

Skakar jag igĂ„ng klockan sĂ„ ser jag att ”pendeln” i urverket gĂ„r fram o tillbaka.. men knapparna Ă€r helt stumma o hĂ€nder inget nĂ€r man trycker pĂ„ dom?

Vet att de Ă€r vÀÀÀÀldigt mkt kunskap i trĂ„den o hoppas pĂ„ hjĂ€lp 😊

ADE38C24-7E9C-4356-A457-DEF2A39FFDB7.jpeg
AA68C07D-AE35-4682-86C0-E2C35A3F4C3C.jpeg
7B5053A0-EE8B-4B67-8FF0-6F1165539F93.jpeg
 
Topp