• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🚀 SEIKO 6139

Exxet

Rolex
De hÀr Àr en klocka jag fick av min morfar för ca 1 Är sedan och lÀmna in den till min uris som sa att urverket var rostigt och behöver bytas (jag litar pÄ han) ..sjÀlv tycker jag de ser fint ut men klockan stannar ganska snabbt efter man skakat igÄng den.

Vad kostar ett urverk?
Vad för urverk exakt ska jag söka efter?
NÄgon hÀr pÄ forumet som har ett kanske?
Sen behöver jag 2 nya bandstift,vilka?

Skakar jag igĂ„ng klockan sĂ„ ser jag att ”pendeln” i urverket gĂ„r fram o tillbaka.. men knapparna Ă€r helt stumma o hĂ€nder inget nĂ€r man trycker pĂ„ dom?

Vet att de Ă€r vÀÀÀÀldigt mkt kunskap i trĂ„den o hoppas pĂ„ hjĂ€lp 😊

ADE38C24-7E9C-4356-A457-DEF2A39FFDB7.jpeg
AA68C07D-AE35-4682-86C0-E2C35A3F4C3C.jpeg
7B5053A0-EE8B-4B67-8FF0-6F1165539F93.jpeg
Klockan Àr i a f frÄn Mars -71 enligt bakboetten, verket Àr ett Seiko 6139B och vad ett sÄnt kostar Àr vÀl lite som det klassiska -Hur lÄngt Àr ett snöre- om din Uris tycker att det dÀr Àr rostigt? dÄ har han nog inte sett ett sÄdant förut, ser helt okej ut i a f enligt mig, men att det behövs en service Àr nog helt ofrÄnkomligt.

GÀrna en bild pÄ framsidan ocksÄ, 19 mm Àr bandstiften, inget ovanligt att knapparna Àr stumma eller tröga, packningar som förvandlats till en svart smet eller torra dito plus smuts brukar göra att dom blir sÄ.
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Klockan Àr i a f frÄn Mars -71 enligt bakboetten, verket Àr ett Seiko 6139B och vad ett sÄnt kostar Àr vÀl lite som det klassiska -Hur lÄngt Àr ett snöre- om din Uris tycker att det dÀr Àr rostigt? dÄ har han nog inte sett ett sÄdant förut, ser helt okej ut i a f enligt mig, men att det behövs en service Àr nog helt ofrÄnkomligt.

GÀrna en bild pÄ framsidan ocksÄ, 19 mm Àr bandstiften, inget ovanligt att knapparna Àr stumma eller tröga, packningar som förvandlats till en svart smet eller torra dito plus smuts brukar göra att dom blir sÄ.
Stoooort tack för svar. Han köpte klockan sjÀlv ny och Àr enda Àgaren sÄ jag vill ju gÀrna behÄlla den. Finns de kanske nÄgon pÄ forumet som kan ta en titt o se vad som behöver göras? Kanske de bara e lite smörj o packningar som behövs,prisbild pÄ ett stort ca?
 

Exxet

Rolex
Har haft en nÀstan likadan sjÀlv, Okt -71, men inte med Svensk dagskiva, den dÀr ser ju vÀldigt trevlig ut, vÀl vÀrd en service, T-tavlan som i mitt tycke Àr snyggast, vad du Àn gör polera inte boetten, men glaset kan nog behöva en omgÄng, men Hardlex Àr inte det lÀttaste att polera.
Det finns nÄgra pÄ K S som servar dessa, men prova att frÄga pÄ hemslöjd, modd o fixtrÄden.
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Har haft en nÀstan likadan sjÀlv, Okt -71, men inte med Svensk dagskiva, den dÀr ser ju vÀldigt trevlig ut, vÀl vÀrd en service, T-tavlan som i mitt tycke Àr snyggast, vad du Àn gör polera inte boetten, men glaset kan nog behöva en omgÄng, men Hardlex Àr inte det lÀttaste att polera.
Det finns nÄgra pÄ K S som servar dessa, men prova att frÄga pÄ hemslöjd, modd o fixtrÄden.

Har haft en tidigare men sĂ„ kom min morfar med den hĂ€r o sa ”du gillar ju klockor kan de hĂ€r va nĂ„t intressant,en gamal seiko jag köpt för lĂ€ngesedan”. ABSOLUT!!! Den kommer sjĂ€lvklart aldrig poleras :) och kommer stanna i samlingen.

FÄr lÀgga ut en trÄd dÀr o se om nÄn vÀnlig sjÀl kan ta sig an jobbet
 

hedbrg

Panerai
Har haft en tidigare men sĂ„ kom min morfar med den hĂ€r o sa ”du gillar ju klockor kan de hĂ€r va nĂ„t intressant,en gamal seiko jag köpt för lĂ€ngesedan”. ABSOLUT!!! Den kommer sjĂ€lvklart aldrig poleras :) och kommer stanna i samlingen.

FÄr lÀgga ut en trÄd dÀr o se om nÄn vÀnlig sjÀl kan ta sig an jobbet
Jag lÀmnade in min pÄ farfars klocka pÄ Södermalm, verkade inte som nÄgot favoritverk att skruva i men vÀldigt nöjd!
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Jag lÀmnade in min pÄ farfars klocka pÄ Södermalm, verkade inte som nÄgot favoritverk att skruva i men vÀldigt nöjd!
FÄr kolla runt lite men hade ju helst velat att nÄn pÄ forumet skulle ta sig an jobbet..pÄ Gotland har vi bara en bra uris o de Àr Jens pÄ klockia enligt mig.. vet nÄn hÀr nÄn annan sÄ skicka gÀrna pm
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Om man inte har nĂ„gra problem att skicka utomlands eller vĂ€nta nĂ„gra mĂ„nader, de har lĂ„nga köer, sĂ„ finns ”The watch bloke” i Storbritannien eller ”Speedtimer reparatur service” i Tyskland. Jag har haft klockor hos bĂ„da och har varit mycket nöjd.
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Letar efter 3-4st lÀnkbitar till min pouge..nÄgon som kanske har ett par liggandes jag kan fÄ köpa?
8DC2891C-F777-4CBB-9CF9-D1CEB6EA5E57.jpeg
C19F3142-72DB-41D9-ADBF-F50343DE4146.jpeg
A049F560-E0B0-4361-B4EB-EDC72F881B8F.jpeg
 
Senast Àndrad:

Fergi

Rolex
2-Faktor
Köp en lÀnk frÄn t.ex. Uncle Seiko sÄ lÀnge. En ny lÀnk Àr dessutom stabilare vid daglig anvÀndning.
Kanske fÄr bli sÄ..men tyvÀrr behöver jag lÀmna in den för service av urverket @Exxet har kikat pÄ urverket och bytt nÄgra packningar och ul tvÀttat vissa delar men förhoppningsvis rÀcker de att serva och byta olja? Kanske fÄr kontakta farfars klockor
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Kanske fÄr bli sÄ..men tyvÀrr behöver jag lÀmna in den för service av urverket @Exxet har kikat pÄ urverket och bytt nÄgra packningar och ul tvÀttat vissa delar men förhoppningsvis rÀcker de att serva och byta olja? Kanske fÄr kontakta farfars klockor
Farfars har varit ganska negativ till vintage Seiko nÀr jag har pratat med honom men han kanske har tÀnkt om?!
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Ja men saknar ca 3-4 lÀnkbitar
DÄ köper du en Uncle Seiko lÀnk. Den Àr lik originalet. Eller 3-4 sÄdana hÀr.
 
Topp