• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Lustigt.. Jag köpte min hÀromveckan frÄn ur&pen och fick den gamla versionen, utan manual i en enkel pappersbox?
MÀrkligt. Online eller i butik? Jag köpte min online. Hade nÀstan hellre haft den gamla, tycker triangeln ser bÀttre ut pÄ den.

Enkel pappersbox och kan inte minnas att manual följde med sĂ„ det gjorde den antagligen inte 😅 Även med ett litet nagg pĂ„ djupmĂ€taren, sĂ„ nĂ„gon som inte varit sĂ„ försiktig pĂ„ lagret. Men vĂ€ldigt liten sĂ„ orkade inte krĂ„ngla med att skicka tillbaka.

Online. Vart hittade Ă„rtalet som klockan var tillverkad? Jag blir galen đŸ€Ż nĂ€r nytt inte ”kĂ€nns” nytt, men jag Ă€r lite konstig ocksĂ„ 🙃

De dÀr stÄltuberna som sitter i Aqualand-originalgummit och Àr tÀnkta som förstÀrkning för bandstiften Àr ju lite smarta, men har nÄgon hÀr hittat nÄgot eftermarknadsband som tar dessa eller slopar ni dem helt?

Trevlig tisdag Aqualanders!

20220621_100453-01.jpeg

MÀrkligt. Online eller i butik? Jag köpte min online. Hade nÀstan hellre haft den gamla, tycker triangeln ser bÀttre ut pÄ den.

Enkel pappersbox och kan inte minnas att manual följde med sĂ„ det gjorde den antagligen inte 😅 Även med ett litet nagg pĂ„ djupmĂ€taren, sĂ„ nĂ„gon som inte varit sĂ„ försiktig pĂ„ lagret. Men vĂ€ldigt liten sĂ„ orkade inte krĂ„ngla med att skicka tillbaka.
Nu har jag kollat med ur&penn. Allt Àr i sin ordning! Klockan Trycktestas i fabrik dÀrav logdata pÄ ny klocka (nÀstintill identisk djup nÀr jag jÀmförde med tvÄ klockor i butik) Citizen har slutat med manual och anvÀnder idag en enklare singel ask. Jag kan varmt rekommendera ur&penn kundsupport och personal i nacka butiken :) jag hade möjlighet att vÀlja mellan den nya ringen eller den Àldre. Jag tycker att den Àldre varianten Àr klassiker och snyggare

Har pÄ de nya JP-modellerna noterat att djupsensorn redan Àr monterad nÀr caset blÀstras pÄ fabriken jÀmfört med förr dÄ den sattes dit i efterhand. Kolla bilder pÄ alla Aqualands som Àr pre 2019-ish samt de gamla C0-modellerna sÄ ser man tydlig skillnad.

Detta syns enklast pÄ att ytterlocket pÄ djupsensorn idag Àr mattblÀstrat i exakt samma finish som caset samt att om man tittar ner i hÄligheterna sÄ ser man att spÄrringen (som agerar som ett lÄs) direkt innanför ytterlocket ocksÄ har spÄr av blÀstringen. Jag har en frÄn 2021 och en frÄn 2019 som fÄtt agera evidens samt att jag sett fenomenet pÄ flera andra.

Jag tĂ€nker spontant att det ur tekniskt synvinkel kanske Ă€r obra att den mekaniska delen av en givare utsĂ€tts för en rĂ€tt hĂ„rd behandling sĂ„som en blĂ€string? Med det inte sagt att djupsensorn skulle vara defekt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt utan detta Ă€r bara lite nördiga semesterobservationer

HÀr Àr mitt nya projekt, en C028 anno 91. TyvÀrr hÄrt angripen av batterisyra frÄn alla tre batterierna sÄ det blir till att löda eller ev. anvÀnda konduktivt lim för att reparera trasiga banor =(
Mycket rengöring dessutom. Kanske den hoppar igÄng men fick reda pÄ av en Aqualand-meckare att statistiken Àr dÄlig =(
MEN skam den som ger sig! Framsidan fÄr ni se sen ;)
708ABC7E-E2A8-4AA3-A665-A3F5B873C179.jpeg

B0AE6F74-0E1A-43A4-954C-1BA472854CF4.jpeg

F559394E-6CAD-40A3-B124-634A628969C2.jpeg

CE719076-9736-4D07-9F68-B899E6738B1F.jpeg

F090EFAE-CFFF-4D4C-BEF3-B53A9EF6ABDB.jpeg

20ABC692-F25F-4773-B956-E629D570D673.jpeg

253F702B-6514-46D1-9F3C-932136AB366B.jpeg

Senast Àndrad:
Oj jag minns inte nu men jag fick frÄgan frÄn @Zorin tidigare och letade rÀtt pÄ det dÄ. Minns du @Zorin?

Nu loggar jag ut. Ha det gott!

Plockade i vÄras fram min gamla aqualand som jag köpte i början pÄ 90-talet, vet att klockbutiken vÀgrade byta batteri pÄ den vid nÄgot tillfÀlle och den blev liggandes..

NÀr den nu plockades fram bytte jag batterierna sjÀlv men jag saknar en skruv till boetten, fanns det nÄgon hÀr pÄ forumet som kan tÀnkas ha skruvar liggandes? 223D5787-D31B-4152-AC1C-8466EE495306.jpeg

Tillbaka
Topp