• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Vilken lÀnk kör du? Har du den gamla borstade originallÀnken med ihÄliga ÀndlÀnkar sÄ funkar ju original bandstift eller motsvarande alldeles utmÀrkt.

Problemet med den nya versionen av lÀnk som finns pÄ JP2000-67L och som passar andra Aqualands i samma serie Àr att original bandstift inte kan komprimeras tillrÀckligt i den för att gÄ i boetten och dÄ ej heller sÄdana som hÄller samma dimensioner.
Jag har efterfrĂ„gat bandstift till JP2000-67L frĂ„n Ur&Penn. Återkommer med deras svar.

Vilken lÀnk kör du? Har du den gamla borstade originallÀnken med ihÄliga ÀndlÀnkar sÄ funkar ju original bandstift eller motsvarande alldeles utmÀrkt.

Problemet med den nya versionen av lÀnk som finns pÄ JP2000-67L och som passar andra Aqualands i samma serie Àr att original bandstift inte kan komprimeras tillrÀckligt i den för att gÄ i boetten och dÄ ej heller sÄdana som hÄller samma dimensioner.
Har den gamla med ihÄliga ÀndlÀnkar

Nu har jag joinat klubben :) En notis jag gjort Àr att Citizen verkar gÄtt över till samma bezel pÄ dessa som de nya modellerna. Syns tydligt pÄ triangeln vid lume-pluppen som Àr bredare Àn vad den varit tidigare. Min Àr tillverkad i januari 2022.

125FAB8C-9233-4CAD-A805-754F88216C21.jpeg

Nu har jag joinat klubben :) En notis jag gjort Àr att Citizen verkar gÄtt över till samma bezel pÄ dessa som de nya modellerna. Syns tydligt pÄ triangeln vid lume-pluppen som Àr bredare Àn vad den varit tidigare. Min Àr tillverkad i januari 2022.

125FAB8C-9233-4CAD-A805-754F88216C21.jpeg
SpÀnnande! Hur ser klockans baksida ut?

Undrar om nya varianten pÄ lume-pluppen tillkom frÄn 2022. Jag har en Aqualand frÄn november 2021 och den har den gamla vanliga försÀnkta varianten.

Noterade ocksÄ att boetten pÄ de nya fÄtt en nÄgot grövre/grÄare finish samt att tÀcklocket till djupmÀtaren nu ocksÄ Àr mattblÀstrat som resten av boetten till skillnad frÄn förr (pre 2021) dÄ det var obehandlat. Den nya finishen Àr vÀl helt ok bortsett frÄn att texten vid knapparna nu Àr sÄ svag att den knappt syns. Sen upplever jag att bezeln pÄ de nyare Àr onödigt lÀtt att snurra jÀmfört med tidigare. Lite mer motstÄnd vore bra.

Finns det nÄgon tekniskt kunnig hÀr som kan tÀnka sig att berÀtta mer om C520-verket? Vore intressant att höra lite kring hur det Àr uppbyggt, hur det evolverat frÄn C0-originalet etc.

Undrar om nya varianten pÄ lume-pluppen tillkom frÄn 2022. Jag har en Aqualand frÄn november 2021 och den har den gamla vanliga försÀnkta varianten.

Noterade ocksÄ att boetten pÄ de nya fÄtt en nÄgot grövre/grÄare finish samt att tÀcklocket till djupmÀtaren nu ocksÄ Àr mattblÀstrat som resten av boetten till skillnad frÄn förr (pre 2021) dÄ det var obehandlat. Den nya finishen Àr vÀl helt ok bortsett frÄn att texten vid knapparna nu Àr sÄ svag att den knappt syns. Sen upplever jag att bezeln pÄ de nyare Àr onödigt lÀtt att snurra jÀmfört med tidigare. Lite mer motstÄnd vore bra.
Det Ă€r detaljer jag inte ens tĂ€nkt pĂ„, men det kan du ha rĂ€tt i! Tycker det Ă€r lite intressant med Citizen hur de ”smyger” ut smĂ„ förĂ€ndringar i vissa modeller. Samma hĂ€nde med NY0040 dĂ€r de uppdaterade urverket frĂ„n 8203 till 8204 men utan att uppdatera ”8203” pĂ„ urtavlan (Ă€n sĂ„ lĂ€nge).

Blir spÀnnande att se framöver om Àven baklocket kommer förÀndras.

NÄgon som rÄkar ha ett 24mm svart Zuludiver 286 liggandes? Dvs. det bÀttre eftermarknadsbandet som ser ut som original.

Inget under klockan. Se bild. NĂ€ra sammanbrott innan jag hittade bilden nĂ„nstans pĂ„ KS😁
Screenshot_20220608-221150_Photos.jpg
Tappar man inte syftet lite med den typen av band om man har den sĂ„? Åker ett bandstift sĂ„ tappar man klockan om man gör enligt ovan istĂ€llet för att ha ett lager mellan armen och klockan.

Tillbaka
Topp