• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

@Staafen @Jockinho

Kan inte beskriva hur mycket jag Ă„ngrar att jag skeppa ivĂ€g min första twotone med lĂ€nken. Varför ska man hĂ„lla pĂ„!? 😅

Jag, och tror nog @Staafen med (dĂ„ den köptes av han) Ă„ngrar vi inte la lite mer tid fixa till detta ex. VĂ€ldigt bra skick, borde ju bara köpt en sliten donator
 đŸ€Šâ€â™‚ïž

CO28 -89 "Enzo"
20230216_142435-01.jpeg
Mycket bra! 👍

Jag, och tror nog @Staafen med (dĂ„ den köptes av han) Ă„ngrar vi inte la lite mer tid fixa till detta ex. VĂ€ldigt bra skick, borde ju bara köpt en sliten donator
 đŸ€Šâ€â™‚ïž

Va, har jag köpt den dĂ€r? Det minns jag inte ens sjĂ€lv isf. 😄

đŸ€Šâ€â™‚ïž

Jag grĂ€vde lite i arkivet och hittade denna frĂ„n februari 2019, det var alltsĂ„ jag som köpte den. FrĂ„gan Ă€r var jag gjorde av den. 😂

20190215_214450-01.jpeg

Hittade Àven dessa frÄn 2019. Lite roligt nÀr man tittar tillbaka.

20190202_230816-01.jpeg
20190201_184939-01.jpeg

Jag grĂ€vde lite i arkivet och hittade denna frĂ„n februari 2019, det var alltsĂ„ jag som köpte den. FrĂ„gan Ă€r var jag gjorde av den. 😂

20190215_214450-01.jpeg

Hittade Àven dessa frÄn 2019. Lite roligt nÀr man tittar tillbaka.

20190202_230816-01.jpeg
20190201_184939-01.jpeg
MĂ€ktiga bilder!

NĂ€r man gĂ„tt vidare frĂ„n jordelivet och grabben tittar i gamla fotoalbum (yeah right) med sina barn sĂ„ vill man ju ha plĂ„tats med ett vĂ€rdigt pappaur. Kan inte tĂ€nkte mig nĂ„got mer vĂ€rdigt Ă€n en sliten Aqualand 😄 Farfar brydde sig inte om lulllull och annat tjafs. La aldrig nĂ„gra fingrar emellan!

NÄgon som vet om boetten Àr ljusare i metallen pÄ den hÀr varianten jÀmfört med originalet? Har efterfrÄgat pris pÄ att bara köpa lÀnken och vÀntar pÄ Äterkoppling. Kommer se mÀrkligt ut om lÀnk och boett inte matchar hyfsat.
Fundera ett varv till om du verkligen tycker att den passar pÄ lÀnk! Sen kan du kolla in alla bilder i den hÀr trÄden för att se hur den gör sig pÄ lÀnk!;)
Anledningen till att du inte kommer att hitta jÀttemÄnga bilder pÄ Aqualand pÄ lÀnk Àr att den inte gör sig sÀrskilt bra pÄ en sÄdan, utan den passar mycket bÀttre pÄ gummi, NATO och andra band.
NĂ€r jag köpte min Aqualand (begagnad) sĂ„ fick jag med en oanvĂ€nd lĂ€nk (undrar varför den var oanvĂ€nd?đŸ€”) som jag sĂ„lde direkt till nĂ„gon stackare som trodde att det var nĂ„gonting att ha!

Fundera ett varv till om du verkligen tycker att den passar pÄ lÀnk! Sen kan du kolla in alla bilder i den hÀr trÄden för att se hur den gör sig pÄ lÀnk!;)
Anledningen till att du inte kommer att hitta jÀttemÄnga bilder pÄ Aqualand pÄ lÀnk Àr att den inte gör sig sÀrskilt bra pÄ en sÄdan, utan den passar mycket bÀttre pÄ gummi, NATO och andra band.
NĂ€r jag köpte min Aqualand (begagnad) sĂ„ fick jag med en oanvĂ€nd lĂ€nk (undrar varför den var oanvĂ€nd?đŸ€”) som jag sĂ„lde direkt till nĂ„gon stackare som trodde att det var nĂ„gonting att ha!
Smaksak men jag hÄller med dig om att den inte gör sig jÀttebra pÄ lÀnk. Jag hade lÀnk pÄ min första för en massa Är sedan men efter det har det bara varit olika band.

Hör dig helt klart! Jag har Ă€gt lĂ€nken tidigare och rĂ„kar vara en av de dĂ€r fĂ„ som uppskattar den 😄 Om nĂ„gon vill bli av med sitt otyg till lĂ€nk sĂ„ köper jag den gĂ€rna 😄

4EE57ADE-7836-406A-AEE0-6DB645B9FA2A.jpeg
78783A71-CB3C-49DA-AC57-7C900FE1C9AD.jpeg

Hör dig helt klart! Jag har Ă€gt lĂ€nken tidigare och rĂ„kar vara en av de dĂ€r fĂ„ som uppskattar den 😄 Om nĂ„gon vill bli av med sitt otyg till lĂ€nk sĂ„ köper jag den gĂ€rna 😄

Jag tycker ocksĂ„ att lĂ€nken Ă€r fin! đŸ€œđŸ€› Har dock aldrig haft möjlighet att testa den... som sagt ganska ovanlig.
Hör med @Highvalley, han kunde fixa fram en NOS för nÄgra veckor sedan.

Faktiskt en bra illustration hur dÄligt jag tycker Aqualand gör sig pÄ lÀnk.;) Det Àr ju inte svÄrt alls att förestÀlla sig hur bra det hade kunna se ut pÄ ett textil- nylon- eller gummiband! :) Men det Àr ju bara vad jag tycker, gillar du lÀnk sÄ ska du sÄ klart köra pÄ det!:)

Senast Àndrad:
NÄgon som vet om boetten Àr ljusare i metallen pÄ den hÀr varianten jÀmfört med originalet? Har efterfrÄgat pris pÄ att bara köpa lÀnken och vÀntar pÄ Äterkoppling. Kommer se mÀrkligt ut om lÀnk och boett inte matchar hyfsat.

1676741220213.png

Jag har just lÀnken till denna liggandes och ser ingen pÄtaglig skillnad i metallen mellan boetten pÄ originalet (JP2000-08E) och lÀnken.

En detalj Àr dock att original bandstift som sitter pÄ JP2000-08E inte passar med denna lÀnk. De komprimeras inte ihop tillrÀckligt för att ÀndlÀnkarna ska komma ner i boetten. Du behöver alltsÄ andra 24mm bandstift med samma dimensioner som original men som gÄr att komprimera mer.

Jag har just lÀnken till denna liggandes och ser ingen pÄtaglig skillnad i metallen mellan boetten pÄ originalet (JP2000-08E) och lÀnken.

En detalj Àr dock att original bandstift som sitter pÄ JP2000-08E inte passar med denna lÀnk. De komprimeras inte ihop tillrÀckligt för att ÀndlÀnkarna ska komma ner i boetten. Du behöver alltsÄ andra 24mm bandstift med samma dimensioner som original men som gÄr att komprimera mer.
Ok! Har lĂ€st nĂ„gra gĂ„nger men förstĂ„r inte riktigt vad du menar :bookworm: GĂ„r det förtydliga eller kan nĂ„gon som förstĂ„r förklara annorlunda? 😄

Ok! Har lĂ€st nĂ„gra gĂ„nger men förstĂ„r inte riktigt vad du menar :bookworm: GĂ„r det förtydliga eller kan nĂ„gon som förstĂ„r förklara annorlunda? 😄

Original bandstift gÄr inte att klÀmma ihop tillrÀckligt mycket för att de ska komma förbi bandhornen nÀr du monterar den lÀnken (med solida ÀndlÀnkar).

Det som tar emot Àr att de dÀr tvÄ flÀnsarna pÄ bandstiftet (som du sÀtter bandverktyget i) sitter för lÄngt in pÄ bandstiftet vilket, tillsammans med att ÀndlÀnken inte gÄr att flexa, gör att bandstiftet ytterdel inte gÄr att klÀmma förbi bandhornet.

Vet inte om jag lyckades förtydliga nĂ„got men slutsatsen Ă€r att original bandstift pĂ„ JP2000-08E inte tar den nya Citizen-lĂ€nken som kommer pĂ„ JP2000-67L. Hittar du den gamla versionen av Aqualand-lĂ€nken med vikta lĂ€nkbitar och ”hollow end links” sĂ„ Ă€r det dĂ€remot inga problem men den lĂ€nken har varken passform eller utseende i klass med den nya.

Mitt tips Àr att prova nÄgot annat generiskt 24mm-bandstift eller ta ett par 23mm Citizen-stift som har rÀtt dimensioner i övrigt.

Senast Àndrad:
Original bandstift gÄr inte att klÀmma ihop tillrÀckligt mycket för att de ska komma förbi bandhornen nÀr du monterar den lÀnken (med solida ÀndlÀnkar).

Det som tar emot Àr att de dÀr tvÄ flÀnsarna pÄ bandstiftet (som du sÀtter bandverktyget i) sitter för lÄngt in pÄ bandstiftet vilket, tillsammans med att ÀndlÀnken inte gÄr att flexa, gör att bandstiftet ytterdel inte gÄr att klÀmma förbi bandhornet.

Vet inte om jag lyckades förtydliga nĂ„got men slutsatsen Ă€r att original bandstift pĂ„ JP2000-08E inte tar den nya Citizen-lĂ€nken som kommer pĂ„ JP2000-67L. Hittar du den gamla versionen av Aqualand-lĂ€nken med vikta lĂ€nkbitar och ”hollow end links” sĂ„ Ă€r det dĂ€remot inga problem men den lĂ€nken har varken passform eller utseende i klass med den nya.

Mitt tips Àr att prova nÄgot annan generisk 24mm-bandstift eller ta ett par 23mm Citizen-stift som har rÀtt dimensioner i övrigt.
Tror jag förstÄr! Tack :) Har ett par 24mm feta springbars som kanske fungerar bÀttre. Ska kika hur de ser ut jÀmfört med originalen.

Tillbaka
Topp