• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Belönar oss med ett glas vitt efter en lÄngpromenad.
IMG_8657.jpeg
IMG_8658.jpeg

Senast Àndrad:
Kronans axel ser helt klart ut att vara bruten och ena stumpen sitter kvar i kronan. Det ska gÄ att frÀta ned resten av axeln i kronan med Alun(Apoteket) eller vitvinsvinÀger.
Packningarna ska av dock. Övrig info vad gĂ€ller kronhalsen(antar den Ă€r i bra kondition) Ă€r att den Ă€r friktionspressad vilket krĂ€ver ett speciellt verktyg för det och ev. vĂ€rma upp dĂ„ det finns lim. Inget jag har behövt göra men vet att StjĂ€rnurmakarna hade ett sĂ„dant verktyg för att pressa ut kronhalsen. Klockan ser ut att vara i ett strĂ„lande skick, knappast anvĂ€nd?. En rejĂ€l smĂ€ll kan kronan ha fĂ„tt sig, kanske gĂ€ngorna inte Ă€r skadade Ă€ndĂ„?. Är vanligt att axeln kan rosta nĂ€rmare kronan men inget jag sett pĂ„ vĂ€ldigt lĂ€nge för en sĂ„dan Aqualand.
Om den har legat riktigt lÀnge sÄ Àr det sÀkerligen sÄ att den har oxid/torra oljor i analoga delen och kommer nog inte ticka pÄ. VÀldigt vanligt pÄ dessa.

Tack för svar. Ja den var förvÄnansvÀrd ren inuti. Har ÀndÄ haft med den pÄ en del strapatser i min ungdom.
Vet inte om jag vĂ„gar mig pĂ„ att försöka fĂ„ ut den avbrutna delen. Detta Ă€r första gĂ„ngen jag öppnat en klocka. Är lite nojig att jag gör mer skada Ă€n nytta (-:
Kan StjÀrnurmakarna vara det bÀsta kortet? Har en butik hÀr i stan. (Helsingborg)
Vad jag sjÀlv kan hitta sÄ ser det ut som att det gÄr att bestÀlla ny krona.
Som pÄ den hÀr sidan tex. Vet inte om det Àr just till Aqualand dock

Vet nÄgon om det pÄ trots att jag fattas en av batterihÄllarna till ett av de tre batterierna ÀndÄ gÄr att se om det Àr liv i den? TÀnker att det kÀnns som bakstycket sitter ganska tajt och kanske trycker batteriet pÄ plats? Den digitala delen tÀnker jag pÄ. Analoga funkar vÀl inte utan kronan tÀnker jag.

/Jörgen

Tack för svar. Ja den var förvÄnansvÀrd ren inuti. Har ÀndÄ haft med den pÄ en del strapatser i min ungdom.
Vet inte om jag vĂ„gar mig pĂ„ att försöka fĂ„ ut den avbrutna delen. Detta Ă€r första gĂ„ngen jag öppnat en klocka. Är lite nojig att jag gör mer skada Ă€n nytta (-:
Kan StjÀrnurmakarna vara det bÀsta kortet? Har en butik hÀr i stan. (Helsingborg)
Vad jag sjÀlv kan hitta sÄ ser det ut som att det gÄr att bestÀlla ny krona.
Som pÄ den hÀr sidan tex. Vet inte om det Àr just till Aqualand dock

Vet nÄgon om det pÄ trots att jag fattas en av batterihÄllarna till ett av de tre batterierna ÀndÄ gÄr att se om det Àr liv i den? TÀnker att det kÀnns som bakstycket sitter ganska tajt och kanske trycker batteriet pÄ plats? Den digitala delen tÀnker jag pÄ. Analoga funkar vÀl inte utan kronan tÀnker jag.

/Jörgen
Bra jobbat för att vara första gÄngen! :) Kronan kan du inte bestÀlla och jag tror inte bommen/axeln Àr Miyota std("universal" till andra verk) utan specifik för detta verket.
Reservdelar Àr inte tillgÀngligt lÀngre till Aqualand C02X utan man fÄr leta pÄ markander som Ebay, Tradera etc.
Är inte helt sĂ€kert man kan lyckas frĂ€ta ned bommen men oftast ska det gĂ„.

Verket kan du köra pÄ 2st batterier, t.ex. alltid ett batteri vid sensorn + ett batteri antingen vid lcd-displayen eller vid analoga delen.
AlltsÄ med 2st batterier kör du enbart lcd-displayen eller analoga delen. Kronan behövs ej för att testa verket. Du kan testa köra utan batterihÄllaren, antingen kan den sitta fast lite eller hÄlla med fingern men köra utan och anvÀnda klockan Àr helt uteslutet som inte fungerar.

Tillbaka
Topp