• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Hej!
Hade liknande fel pĂ„ min pga att urmakaren (som numera Ă€r i kk) slĂ€ngde i dĂ„liga kinabatterier i min.. Åkte till en annan och fick riktiga batterier i klockan och sen dess har det funkat. :)
Kan vara vÀrt att prova.
Definitivt vÀrt att testa! :)
Vart köper man kvalitets batteri, nÄgon hemsida? Ebay kÀnns inte helt rÀtt..

Borde rÀcka med att köpa batterier frÄn ett vÀlkÀnt (större) mÀrke. PÄ typ Clas ohlsson, kjell&co eller liknande. Större kedja - större rullians - fÀrskare batterier. Det Àr min teori, vilket kan va helt Ät skogen men men, prova! :)

• Like
Reactions: z32
Aqualand fungerar som tidhÄllare i Baku - visst Àr det nödvÀndigt med dykare nÀr det Àr 30+ grader varmt och svettigt? Man vill inte riskera att fÄ en vattenskada...
image.jpeg
image.jpeg

HjÀlp emottages tacksamt!
Försöker fÄ av vridringen för att kunna putsa upp glaset som jag repade rejÀlt efter sisÄdÀr tre dagar pÄ armen... Hittills har det bara resulterat i en repad klockboett (vilket inte gör mig nÄgot), skÀrsÄr i fingrar och hÀnder, samt ett orÀkneligt antal fula ord. Den sitter sÄ j-a tajt sÄ det Àr nÀstan omöjligt att fÄ in nÄgot emellan. Har testat med flera boettknivar, Victorinox fickkniv (dÀrav skÀrsÄren) och diverse smÄmejslar.
Som sagt, att jag repar och misshandlar klockan Àr okej, men repor tvÀrsöver glaset stör mig rejÀlt.

Jag försöker alltsÄ fÄ in en boettkniv mellan vridringen och klockan, för att sen kunna lirka lite, vrida pÄ ringen och pÄ sÄ sÀtt fÄ av den.
NÄgon som har nÄgra tips, eller kan rekommendera en urmakare i norrort eller centrala Stockholm?
image.jpeg
image.jpg

HjÀlp emottages tacksamt!
Jag försöker alltsÄ fÄ in en boettkniv mellan vridringen och klockan, för att sen kunna lirka lite, vrida pÄ ringen och pÄ sÄ sÀtt fÄ av den.
NÄgon som har nÄgra tips?
image.jpeg
image.jpg
Nu har jag iofs aldrig provat pÄ just en Aqualand, men jag brukar börja med supersmÄ mejslar (ungefÀr som pÄ bilden) för att bÀnda upp det första av vridringen. NÀr man fÄtt en glipa kan man stoppa in lite större och stabilare grejor (som en boettkniv) för att sprÀtta bort vridringen.
1

Underbart Àr kort som det brukar heta.. Fungerade i 3 veckor innan den analoga delen gav upp:(
LÀmnade in den för batteri byte, men den ville inte gÄ igÄng ÀndÄ. Urmakaren tror det kommit in fukt dÄ den tydligen saknar packning:banghead:
SÄ nu blir det till att hÀnga pÄ ebay hela dagarna och spana efter ett nytt urverk:watching:
PSX_20160621_201057.jpg

En frÄga till alla kunniga:
min aqualand frÄn 1993 har nÀstan samma problem. Det Àr nÀmligen den digitala delen som slutade fungera sedan 5-6 Är sedan, efter ett batteribyte i Citizens service i Aten (de skruvade inte ordentligt skruvarna pÄ baksidan sÄ efter ett par mÄnader, nÀr de lÄsnnade mer, vattnet gick in medan ... jag duschade. Garanti var fortfarande aktuell men de svarade att jag hade anvÀnt klockan under för varmt vatten!). Anyway, min frÄga Àr om det finns möjlighet att "transplantera" den rÀtta delen som styr den digitala funktionen av en klocka som z32's t ex till min klocka som har den analoga delen vÀlfungerande.
I s f vem kunde göra "transplantionen"? :)
Visst kan jag köpa ny men jag Àr kÀnslomÀssigt kopplad till just denna klocka. Har haft den sedan 27 Är gammal (51 Är idag).

En frÄga till alla kunniga:
min aqualand frÄn 1993 har nÀstan samma problem. Det Àr nÀmligen den digitala delen som slutade fungera sedan 5-6 Är sedan, efter ett batteribyte i Citizens service i Aten (de skruvade inte ordentligt skruvarna pÄ baksidan sÄ efter ett par mÄnader, nÀr de lÄsnnade mer, vattnet gick in medan ... jag duschade. Garanti var fortfarande aktuell men de svarade att jag hade anvÀnt klockan under för varmt vatten!). Anyway, min frÄga Àr om det finns möjlighet att "transplantera" den rÀtta delen som styr den digitala funktionen av en klocka som z32's t ex till min klocka som har den analoga delen vÀlfungerande.
I s f vem kunde göra "transplantionen"? :)
Visst kan jag köpa ny men jag Àr kÀnslomÀssigt kopplad till just denna klocka. Har haft den sedan 27 Är gammal (51 Är idag).
Borde kanske gÄ, men tror det Àr betydligt smidigare att transplantera hela urverket, om du kommer över nÄgot.

Grrrr! Missade precis en Citizen Aqualand pÄ en loppis idag. Snyggt sliten, en liten repa mitt pÄ glaset dock. NÀr jag vÀl lyckats lÄna kontanter (de tog ej swish) sÄ va klockan sÄld. Har alltid tyckt att Aqualand har sett konstiga ut, men nÀr jag provade den sÄ sÄg den vÀldigt lÀckert ut.

Tillbaka
Topp