• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

IMG_8805.jpeg

Som framgĂ„r av den nyligen publicerade artikeln Citizen Aqualand sĂ„ förekom den i filmen "Det stora blĂ„", men filmen finns i flera versioner (bioversion, Director’s Cut, amerikansk version etc.), och alla scener med Aqualand Ă€r inte med i alla versioner. I vissa versioner av filmen (sĂ€rskilt lĂ€ngre eller internationella klipp) bĂ€r Enzo Molinari (Jean Reno) en Citizen Aqualand med inbyggd djupmĂ€tare. Oavsett sĂ„ hjĂ€lpte filmen absolut till att cementera Aqualand-seriens ikonstatus, sĂ€rskilt i dykarkretsar och bland klockentusiaster.

PÄminner mig om filmen "The Life Aquatic with Steve Zissou (Bill Murray)" frÄn 2004.

Hej alla,

Har en Aqualand - senaste versionen sĂ„ inga mĂ€rkligheter - men batteriet börjar ta slut. Vem byter enklast och snabbast? Givet att de kostar under 3k hos u/p - bĂ€ttre att köpa en ny
?

• Like
Reactions: Beo
Hej alla,

Har en Aqualand - senaste versionen sĂ„ inga mĂ€rkligheter - men batteriet börjar ta slut. Vem byter enklast och snabbast? Givet att de kostar under 3k hos u/p - bĂ€ttre att köpa en ny
?
Batteri och trycktest gĂ„r vĂ€l pĂ„ en femhunka hos U&P skulle jag tro. Har för mig de sa det nĂ€r jag skulle byta. De Ă€r ju AD sĂ„ jag skulle lĂ„ta dem göra det đŸ‘đŸŒ

Jag hade inte vĂ„gat mig pĂ„ att byta det sjĂ€lv pĂ„ en modern, men jag Ă€r Ă„ andra sidan ingen bra klockmek 😄

Hej alla,

?
Hade bytt sjÀlv. Snabbt o enkelt.
Annars gÄ till ur o pen eller en bra urmakare sÄ löser de det snabbt o enkelt.
Ska inte kosta mer Àn ett par hundralappar.

Behövs vÀl nÄgon form av specialverktyg med de skruvade baklocken eller hur löser man det enklast?
I detta fallet rekommenderar jag att lÀmna in den för batteribyte och gör man det hos Ur & Penn, StjÀrnurmakarna etc sÄ lÀr de ha ett CR2016-batteri pÄ lager och gör det pÄ 5-10min. Vill man lÀra sig sjÀlv sÄ fodras det en bra boettöppnare med rÀtt kÀftar som griper tag i spÄren pÄ bakstycket. Men att lÀgga klockan pÄ bordet och öppna med en "billig" boettöppnare kan sluta trÄkigt, dÄ bakstycket oftast kan sitta rejÀlt sÄ man inte orkar hÄlla i klockan(eller trycka tillrÀckligt med verktyget) och dÄ slinter man med ful repa/repor som följd samt skadar sitt egna verktyg och kÀfthÄllarna pÄ bakstycket. Urmakarna har oftast sÀkerligen en boettöppnare av hög kvalite' dÀr klockan kan ligga still i en justerbar boetthÄllare och sedan sÀnker man ner stÄngen med kÀftarna och vrider.

NĂ€r detta Ă€r gjort Ă„terstĂ„r att byta batteriet vilket man gör genom att skruva pĂ„ en skruv ett par varv(onödigt att lossa den helt) och sedan för man jordningsplĂ„ten över batteriet Ă„t sidan och sedan fĂ„r man ut batteriet. SĂ€tt inte fingeravtryck pĂ„ batteriet(anvĂ€nd plasthandske eller sĂ€nk ner med t.ex. Rodico hĂ€ftmassa) eller pĂ„ övriga delar dĂ„ det skapar oxid och anvĂ€nd en blĂ„sbĂ€lg för att blĂ„sa bort ev. damm. Man kan rengöra med Rodico hĂ€r och var som Ă€r bra pĂ„ att fĂ„nga upp smuts, fingeravtryck m.m. Rengör under/sidan om packningen om det Ă€r smutsigt. Smörj packningen med silikon sĂ„ den ser infettad ut. Övriga packningar Ă€r bra att smörja förstĂ„s men blir överkurs till en nybörjare. Brukar ocksĂ„ komplettera med att rengöra kontakter men Ă€ven varsamt piezo-högtalaren pĂ„ bakstycket för god kontakt. Har praktiserat detta en hel del 😁

Senast Àndrad:
Behövs vÀl nÄgon form av specialverktyg med de skruvade baklocken eller hur löser man det enklast?
Jag har faktiskt aldrig öppnat en modern Aqualand, men har en sÄn dÀr friktionsboll som brukar fungera bra pÄ slÀta baklock. Men som @Aerospace skriver nedan kanske det Àr bÀttre att gÄ till en urmakare om de sitter hÄrt frÄn fabrik.

Jag har faktiskt aldrig öppnat en modern Aqualand, men har en sÄn dÀr friktionsboll som brukar fungera bra pÄ slÀta baklock. Men som @Aerospace skriver nedan kanske det Àr bÀttre att gÄ till en urmakare om de sitter hÄrt frÄn fabrik.
Friktionsboll(har sjÀlv en Bergeon) kan funka men jag vill gÀrna spÀnna det med bra kÀnsla dÄ det Àr en dykare ;)

I detta fallet rekommenderar jag att lÀmna in den för batteribyte och gör man det hos Ur & Penn, StjÀrnurmakarna etc sÄ lÀr de ha ett CR2016-batteri pÄ lager och gör det pÄ 5-10min. Vill man lÀra sig sjÀlv sÄ fodras det en bra boettöppnare med rÀtt kÀftar som griper tag i spÄren pÄ bakstycket. Men att lÀgga klockan pÄ bordet och öppna med en "billig" boettöppnare kan sluta trÄkigt, dÄ bakstycket oftast kan sitta rejÀlt sÄ man inte orkar hÄlla i klockan(eller trycka tillrÀckligt med verktyget) och dÄ slinter man med ful repa/repor som följd samt skadar sitt egna verktyg och kÀfthÄllarna pÄ bakstycket. Urmakarna har oftast sÀkerligen en boettöppnare av hög kvalite' dÀr klockan kan ligga still i en justerbar boetthÄllare och sedan sÀnker man ner stÄngen med kÀftarna och vrider.

NĂ€r detta Ă€r gjort Ă„terstĂ„r att byta batteriet vilket man gör genom att skruva pĂ„ en skruv ett par varv(onödigt att lossa den helt) och sedan för man jordningsplĂ„ten över batteriet Ă„t sidan och sedan fĂ„r man ut batteriet. SĂ€tt inte fingeravtryck pĂ„ batteriet(anvĂ€nd plasthandske eller sĂ€nk ner med t.ex. Rodico hĂ€ftmassa) eller pĂ„ övriga delar dĂ„ det skapar oxid och anvĂ€nd en blĂ„sbĂ€lg för att blĂ„sa bort ev. damm. Man kan rengöra med Rodico hĂ€r och var som Ă€r bra pĂ„ att fĂ„nga upp smuts, fingeravtryck m.m. Rengör under/sidan om packningen om det Ă€r smutsigt. Smörj packningen med silikon sĂ„ den ser infettad ut. Övriga packningar Ă€r bra att smörja förstĂ„s men blir överkurs till en nybörjare. Brukar ocksĂ„ komplettera med att rengöra kontakter men Ă€ven varsamt piezo-högtalaren pĂ„ bakstycket för god kontakt. Har praktiserat detta en hel del 😁

Glömde nÀmna att man ska nollstÀlla med genom att dra ut kronan och trycka in alla knapparna samtidigt, sedan slÀpper man dem och trycker in kronan sÄ Àr den nollstÀlld!

Lite det jag tĂ€nkte pĂ„. Som sagt, inget för klĂ„pare som mig 😅

Hej alla.

Jag undrar om det stÀmmer att det Àr batteri 390 som Àr "original"batteri till COxx aqualand har kört med 395 senaste tiden men har för mig att dom var lite större Àn dom som eg ska vara dÀr.

Sen undrar jag om nÄgon har en full lume version av den coola modellen med 5 visare i mitten som vill sÀlja den.

Ps. Har inte varit inne i trÄden pÄ ett par Är, sjukt kul att lÀsa igenom och kolla bilder.
SjĂ€lvklart med Enzon pĂ„ armen😁

Tillbaka
Topp