Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Hur upplever du kvaliteten pÄ det gummit?Jag bestÀllde nÄgra pÄ rea frÄn Watchwear. Bl a detta: https://watchwear.se/produkt/gummi-vent-svart/
Mjukt och skönt. Mkt bÀttre Àn originalet. SpÀnnet hade gÀrna fÄtt varit svart men pÄ rea fÄr man inte vara knusslig.Hur upplever du kvaliteten pÄ det gummit?
Stridspilot?C022 IB - my favorite
![]()
Tack för svar!Mjukt och skönt. Mkt bÀttre Àn originalet. SpÀnnet hade gÀrna fÄtt varit svart men pÄ rea fÄr man inte vara knusslig.
- Vad valde du för spÀnne? Vad kostar det att bestÀlla ett sÄnt?
Bjuder pÄ nÄgra fler bilder. Band+spÀnne Àr frÄn @oddface och sitter galet skönt pÄ handleden. Fick betala 900 kr för bandet- Vad valde du för spÀnne? Vad kostar det att bestÀlla ett sÄnt?
Batteri och trycktest gÄr vÀl pÄ en femhunka hos U&P skulle jag tro. Har för mig de sa det nÀr jag skulle byta. De Àr ju AD sÄ jag skulle lÄta dem göra detHej alla,
Har en Aqualand - senaste versionen sÄ inga mÀrkligheter - men batteriet börjar ta slut. Vem byter enklast och snabbast? Givet att de kostar under 3k hos u/p - bÀttre att köpa en ny�
Hade bytt sjÀlv. Snabbt o enkelt.Hej alla,
Har en Aqualand - senaste versionen sÄ inga mÀrkligheter - men batteriet börjar ta slut. Vem byter enklast och snabbast? Givet att de kostar under 3k hos u/p - bÀttre att köpa en ny�
Det dÀr löser du sjÀlv! Och skulle du mot förmodan sabba nÄgot fÄr du ta och köpa en ny dÄHej alla,
Behövs vÀl nÄgon form av specialverktyg med de skruvade baklocken eller hur löser man det enklast?Det dÀr löser du sjÀlv! Och skulle du mot förmodan sabba nÄgot fÄr du ta och köpa en ny dÄ![]()
I detta fallet rekommenderar jag att lÀmna in den för batteribyte och gör man det hos Ur & Penn, StjÀrnurmakarna etc sÄ lÀr de ha ett CR2016-batteri pÄ lager och gör det pÄ 5-10min. Vill man lÀra sig sjÀlv sÄ fodras det en bra boettöppnare med rÀtt kÀftar som griper tag i spÄren pÄ bakstycket. Men att lÀgga klockan pÄ bordet och öppna med en "billig" boettöppnare kan sluta trÄkigt, dÄ bakstycket oftast kan sitta rejÀlt sÄ man inte orkar hÄlla i klockan(eller trycka tillrÀckligt med verktyget) och dÄ slinter man med ful repa/repor som följd samt skadar sitt egna verktyg och kÀfthÄllarna pÄ bakstycket. Urmakarna har oftast sÀkerligen en boettöppnare av hög kvalite' dÀr klockan kan ligga still i en justerbar boetthÄllare och sedan sÀnker man ner stÄngen med kÀftarna och vrider.Behövs vÀl nÄgon form av specialverktyg med de skruvade baklocken eller hur löser man det enklast?
Jag har faktiskt aldrig öppnat en modern Aqualand, men har en sÄn dÀr friktionsboll som brukar fungera bra pÄ slÀta baklock. Men som @Aerospace skriver nedan kanske det Àr bÀttre att gÄ till en urmakare om de sitter hÄrt frÄn fabrik.Behövs vÀl nÄgon form av specialverktyg med de skruvade baklocken eller hur löser man det enklast?
Friktionsboll(har sjÀlv en Bergeon) kan funka men jag vill gÀrna spÀnna det med bra kÀnsla dÄ det Àr en dykareJag har faktiskt aldrig öppnat en modern Aqualand, men har en sÄn dÀr friktionsboll som brukar fungera bra pÄ slÀta baklock. Men som @Aerospace skriver nedan kanske det Àr bÀttre att gÄ till en urmakare om de sitter hÄrt frÄn fabrik.
I detta fallet rekommenderar jag att lÀmna in den för batteribyte och gör man det hos Ur & Penn, StjÀrnurmakarna etc sÄ lÀr de ha ett CR2016-batteri pÄ lager och gör det pÄ 5-10min. Vill man lÀra sig sjÀlv sÄ fodras det en bra boettöppnare med rÀtt kÀftar som griper tag i spÄren pÄ bakstycket. Men att lÀgga klockan pÄ bordet och öppna med en "billig" boettöppnare kan sluta trÄkigt, dÄ bakstycket oftast kan sitta rejÀlt sÄ man inte orkar hÄlla i klockan(eller trycka tillrÀckligt med verktyget) och dÄ slinter man med ful repa/repor som följd samt skadar sitt egna verktyg och kÀfthÄllarna pÄ bakstycket. Urmakarna har oftast sÀkerligen en boettöppnare av hög kvalite' dÀr klockan kan ligga still i en justerbar boetthÄllare och sedan sÀnker man ner stÄngen med kÀftarna och vrider.
NĂ€r detta Ă€r gjort Ă„terstĂ„r att byta batteriet vilket man gör genom att skruva pĂ„ en skruv ett par varv(onödigt att lossa den helt) och sedan för man jordningsplĂ„ten över batteriet Ă„t sidan och sedan fĂ„r man ut batteriet. SĂ€tt inte fingeravtryck pĂ„ batteriet(anvĂ€nd plasthandske eller sĂ€nk ner med t.ex. Rodico hĂ€ftmassa) eller pĂ„ övriga delar dĂ„ det skapar oxid och anvĂ€nd en blĂ„sbĂ€lg för att blĂ„sa bort ev. damm. Man kan rengöra med Rodico hĂ€r och var som Ă€r bra pĂ„ att fĂ„nga upp smuts, fingeravtryck m.m. Rengör under/sidan om packningen om det Ă€r smutsigt. Smörj packningen med silikon sĂ„ den ser infettad ut. Ăvriga packningar Ă€r bra att smörja förstĂ„s men blir överkurs till en nybörjare. Brukar ocksĂ„ komplettera med att rengöra kontakter men Ă€ven varsamt piezo-högtalaren pĂ„ bakstycket för god kontakt. Har praktiserat detta en hel del![]()
Lite det jag tÀnkte pÄ. Som sagt, inget för klÄpare som migI detta fallet rekommenderar jag att lÀmna in den för batteribyte och gör man det hos Ur & Penn, StjÀrnurmakarna etc sÄ lÀr de ha ett CR2016-batteri pÄ lager och gör det pÄ 5-10min. Vill man lÀra sig sjÀlv sÄ fodras det en bra boettöppnare med rÀtt kÀftar som griper tag i spÄren pÄ bakstycket. Men att lÀgga klockan pÄ bordet och öppna med en "billig" boettöppnare kan sluta trÄkigt, dÄ bakstycket oftast kan sitta rejÀlt sÄ man inte orkar hÄlla i klockan(eller trycka tillrÀckligt med verktyget) och dÄ slinter man med ful repa/repor som följd samt skadar sitt egna verktyg och kÀfthÄllarna pÄ bakstycket. Urmakarna har oftast sÀkerligen en boettöppnare av hög kvalite' dÀr klockan kan ligga still i en justerbar boetthÄllare och sedan sÀnker man ner stÄngen med kÀftarna och vrider.
NĂ€r detta Ă€r gjort Ă„terstĂ„r att byta batteriet vilket man gör genom att skruva pĂ„ en skruv ett par varv(onödigt att lossa den helt) och sedan för man jordningsplĂ„ten över batteriet Ă„t sidan och sedan fĂ„r man ut batteriet. SĂ€tt inte fingeravtryck pĂ„ batteriet(anvĂ€nd plasthandske eller sĂ€nk ner med t.ex. Rodico hĂ€ftmassa) eller pĂ„ övriga delar dĂ„ det skapar oxid och anvĂ€nd en blĂ„sbĂ€lg för att blĂ„sa bort ev. damm. Man kan rengöra med Rodico hĂ€r och var som Ă€r bra pĂ„ att fĂ„nga upp smuts, fingeravtryck m.m. Rengör under/sidan om packningen om det Ă€r smutsigt. Smörj packningen med silikon sĂ„ den ser infettad ut. Ăvriga packningar Ă€r bra att smörja förstĂ„s men blir överkurs till en nybörjare. Brukar ocksĂ„ komplettera med att rengöra kontakter men Ă€ven varsamt piezo-högtalaren pĂ„ bakstycket för god kontakt. Har praktiserat detta en hel del![]()