• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Vandring i JÀmtlandsfjÀllen
20250805_125949.jpg

Krisp! Detta Ă€r senaste reffen med sensorlock som Ă€r lite grynigare eller med Ă€ndrad nyans? och retro-rĂ€fflad krona?. Lume-pluppen 12 Ă€r ocksĂ„ mindre. Man fĂ„r mer vibbar av en C022!😊
Denna Ă€r frĂ„n 2021, sĂ„ lumen-pluppen Ă€r mindre, men tyvĂ€rr Ă€r allt annat samma som pĂ„ de som sĂ€ljs idag. Önskar att den hade pressat baklock, grövre rĂ€fflor pĂ„ krona och mörkare sensorlock, men sett till helheten Ă€r det en bra referens. Min första Aqualand var en av de första med den större lume-pluppen och jag gillade den verkligen inte.

HĂ„ller med dig om att C02X Ă€r bĂ€ttre alla dagar i veckan! Men fördelen med denna Ă€r att jag faktiskt vĂ„gar anvĂ€nda den 🙈

Denna Ă€r frĂ„n 2021, sĂ„ lumen-pluppen Ă€r mindre, men tyvĂ€rr Ă€r allt annat samma som pĂ„ de som sĂ€ljs idag. Önskar att den hade pressat baklock, grövre rĂ€fflor pĂ„ krona och mörkare sensorlock, men sett till helheten Ă€r det en bra referens. Min första Aqualand var en av de första med den större lume-pluppen och jag gillade den verkligen inte.

HĂ„ller med dig om att C02X Ă€r bĂ€ttre alla dagar i veckan! Men fördelen med denna Ă€r att jag faktiskt vĂ„gar anvĂ€nda den 🙈
Detta Ă€r nĂ„got jag skulle vilja veta mer om. Jag har haft moderna Aqualand med betydligt ”plattare” knurling pĂ„ vridring och krona. SĂ„lde den och letade efter en variant med mönster enligt den jag har idag. Mycket bĂ€ttre grepp Ă€n dom som Ă€r plattare. Men nĂ€r bytte man? Producerar man bĂ€gge varianterna? Min har stor lumepip med grövre knurling. Antar att grövre knurling inte Ă€r lika med liten lumepip.

IMG_8997.jpeg
IMG_8996.jpeg
IMG_8995.jpeg

Senast Àndrad:
Detta Ă€r nĂ„got jag skulle vilka veta mer om. Jag har haft moderna Aqualand med betydligt ”plattare” knurling pĂ„ vridring och krona. SĂ„lde den och letade efter en variant med mönster enligt den jag har idag. Mycket bĂ€ttre grepp Ă€n dom som Ă€r plattare. Men nĂ€r bytte man? Producerar man bĂ€gge varianterna? Min har stor lumepip med grövre knurling. Antar att grövre knurling inte Ă€r lika med liten lumepip.

IMG_8997.jpeg
IMG_8996.jpeg
IMG_8995.jpeg
Bra frÄga! Jag har sÀmre koll pÄ den moderna varianten i jÀmförelse med gen 1 och har sÄlt av alla förutom den enda jag Àger sÄ kan heller inte jÀmföra just nu.

Men min upplevelse Àr att bÄde vridring och krona Àr betydligt mycket halare pÄ min gen 2 jÀmfört med de gen 1 jag Àgt. Hade Àven en gen 2 frÄn 2000 och vill minnas att jag upplevde greppet pÄ den mer likt det som finns pÄ gen 1. Citizen kanske har uppdaterat till grövre mönster igen? I sÄna fall Àr det ju mycket bra!

Hej alla.

Jag undrar om det stÀmmer att det Àr batteri 390 som Àr "original"batteri till COxx aqualand har kört med 395 senaste tiden men har för mig att dom var lite större Àn dom som eg ska vara dÀr.

Sen undrar jag om nÄgon har en full lume version av den coola modellen med 5 visare i mitten som vill sÀlja den.

Ps. Har inte varit inne i trÄden pÄ ett par Är, sjukt kul att lÀsa igenom och kolla bilder.
SjĂ€lvklart med Enzon pĂ„ armen😁
370/371Àr det ultimata men om man vill krÄngla sÄ kan man köra pÄ ett snÀpp tjockare 395(sr927) som krÀver att man böjer batteriklÀmmorna. Men det rekommenderar jag inte för det nöter hÄrdare pÄ plasten/verkhÄllaren som ocksÄ kan flagna vilket man inte vill. Kör pÄ 370 av god kvalité för minskad risk av förrödande lÀckage som Seiko, Seizaiken, Murata(stort + för dessa men svÄra att fÄ tag pÄ hÀr i Sverige tydligen) samt Maxell.

Senast Àndrad:
370/371Àr det ultimata men om man vill krÄngla sÄ kan man köra pÄ ett snÀpp tjockare 395(sr927) som krÀver att man böjer batteriklÀmmorna. Men det rekommenderar jag inte för det nöter hÄrdare pÄ plasten/verkhÄllaren som ocksÄ kan flagna vilket man inte vill. Kör pÄ 370 av god kvalité för minskad risk av förrödande lÀckage som Seiko, Seizaiken, Murata(stort + för dessa men svÄra att fÄ tag pÄ hÀr i Sverige tydligen) samt Maxell.
Super tack.
Renata Àr det mÀrket nÄtt att ha?

Och du hade inte en full lume som du vill skiljas med?

Super tack.
Renata Àr det mÀrket nÄtt att ha?

Och du hade inte en full lume som du vill skiljas med?
Renata Àr Schweiziskt som man ofta finner i eta-quartz verk bÄde i nya Swiss- klockor men ocksÄ nÀr de blivit servade av AD, Swatch Group, Breitling, Omega sjÀlva etc men de japanska Àr ett strÄ vassare, sÀrskilt Murata.
Nix ingen full lume till salu dessvÀrre men lÀr sÀkert vara nÄgon som kan skiljas frÄn en i denna trÄden?. Annars Ur&Penn eller Chrono24 för bÀsta pris ny kanske.

Senast Àndrad:
Bra frÄga! Jag har sÀmre koll pÄ den moderna varianten i jÀmförelse med gen 1 och har sÄlt av alla förutom den enda jag Àger sÄ kan heller inte jÀmföra just nu.

Men min upplevelse Àr att bÄde vridring och krona Àr betydligt mycket halare pÄ min gen 2 jÀmfört med de gen 1 jag Àgt. Hade Àven en gen 2 frÄn 2000 och vill minnas att jag upplevde greppet pÄ den mer likt det som finns pÄ gen 1. Citizen kanske har uppdaterat till grövre mönster igen? I sÄna fall Àr det ju mycket bra!
Ska gÄ in pÄ Ur&Penn nÀr jag har vÀgarna förbi nÀsta gÄng och se hur nya ser ut.

Renata Àr Schweiziskt som man ofta finner i eta-quartz verk bÄde i nya Swiss- klockor men ocksÄ nÀr de blivit servade av AD, Swatch Group, Breitling, Omega sjÀlva etc men de japanska Àr ett strÄ vassare, sÀrskilt Murata.
Nix ingen full lume till salu dessvÀrre men lÀr sÀkert vara nÄgon som kan skiljas frÄn en i denna trÄden?. Annars Ur&Penn eller Chrono24 för bÀsta pris ny kanske.
Hittade batteriet hÀr.
Om det Àr fler som behöver

Hittade batteriet hÀr.

Alltid har de varit slutsĂ„lda dĂ€r men nu finns de!!!! 👍 Tur du letade, tack!
371 Àr low drain men tror inte displayen bleknar ett ögonblick nÀr man aktiverar en funktion som t. ex. kronograf eller alarm etc. Batteritiden kan dÀremot bli kortare om man leker med funktionerna för 371 sÄ jag rekommenderar high drain 370. 371 Àr mer lÀmpligt för vanliga 2-3 hands klockor dÀr man inte behöver högre strömuttag.

Senast Àndrad:
Hittade batteriet hÀr.

HĂ€r Ă€r 370 frĂ„n klockgiganten!😅 "bara" 79kr/st varav frakt 59 vilket blir tot. 296kr :

Nu kan visserligen mÄnga urisar begÀra 150-500kr beroende pÄ klocka för ett batteribyte men 296kr Àr ÀndÄ lite magstarkt......
Blir billigare med ett paket om 10st pÄ amazon.se för runt 176kr + frakt. Sedan fÄr man hoppas pÄ att utgÄngsdatumet inte Àr för kort, ska vara 2 Är som batteritiden en Aqualand Àr specad till.

Kan bekrÀfta att dom i butik har samma knurling som min pÄ bilderna ovan. AlltsÄ den med bÀttre grepp. Har bilderna pÄ min gamla nÄgonstans för jÀmförelse. Ska grÀva fram dom nÀr jag fÄr en stund :)
Snyggt! Dubbelkollade min nu precis och framförallt vridringen Ă€r glashal. SĂ„ det har nog skett en uppdatering i rĂ€tt riktning dĂ€r 😀

Tillbaka
Topp