Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
HÀrligt!!! Snyggt matchat med bÄde armband och tröja!
Krisp! Detta Àr senaste reffen med sensorlock som Àr lite grynigare eller med Àndrad nyans? och retro-rÀfflad krona?. Lume-pluppen 12 Àr ocksÄ mindre. Man fÄr mer vibbar av en C022!Mot badplatsen!
![]()
Denna Ă€r frĂ„n 2021, sĂ„ lumen-pluppen Ă€r mindre, men tyvĂ€rr Ă€r allt annat samma som pĂ„ de som sĂ€ljs idag. Ănskar att den hade pressat baklock, grövre rĂ€fflor pĂ„ krona och mörkare sensorlock, men sett till helheten Ă€r det en bra referens. Min första Aqualand var en av de första med den större lume-pluppen och jag gillade den verkligen inte.Krisp! Detta Ă€r senaste reffen med sensorlock som Ă€r lite grynigare eller med Ă€ndrad nyans? och retro-rĂ€fflad krona?. Lume-pluppen 12 Ă€r ocksĂ„ mindre. Man fĂ„r mer vibbar av en C022!![]()
Detta Ă€r nĂ„got jag skulle vilja veta mer om. Jag har haft moderna Aqualand med betydligt âplattareâ knurling pĂ„ vridring och krona. SĂ„lde den och letade efter en variant med mönster enligt den jag har idag. Mycket bĂ€ttre grepp Ă€n dom som Ă€r plattare. Men nĂ€r bytte man? Producerar man bĂ€gge varianterna? Min har stor lumepip med grövre knurling. Antar att grövre knurling inte Ă€r lika med liten lumepip.Denna Ă€r frĂ„n 2021, sĂ„ lumen-pluppen Ă€r mindre, men tyvĂ€rr Ă€r allt annat samma som pĂ„ de som sĂ€ljs idag. Ănskar att den hade pressat baklock, grövre rĂ€fflor pĂ„ krona och mörkare sensorlock, men sett till helheten Ă€r det en bra referens. Min första Aqualand var en av de första med den större lume-pluppen och jag gillade den verkligen inte.
HÄller med dig om att C02X Àr bÀttre alla dagar i veckan! Men fördelen med denna Àr att jag faktiskt vÄgar anvÀnda den![]()
Bra frĂ„ga! Jag har sĂ€mre koll pĂ„ den moderna varianten i jĂ€mförelse med gen 1 och har sĂ„lt av alla förutom den enda jag Ă€ger sĂ„ kan heller inte jĂ€mföra just nu.Detta Ă€r nĂ„got jag skulle vilka veta mer om. Jag har haft moderna Aqualand med betydligt âplattareâ knurling pĂ„ vridring och krona. SĂ„lde den och letade efter en variant med mönster enligt den jag har idag. Mycket bĂ€ttre grepp Ă€n dom som Ă€r plattare. Men nĂ€r bytte man? Producerar man bĂ€gge varianterna? Min har stor lumepip med grövre knurling. Antar att grövre knurling inte Ă€r lika med liten lumepip.
![]()
![]()
![]()
370/371Àr det ultimata men om man vill krÄngla sÄ kan man köra pÄ ett snÀpp tjockare 395(sr927) som krÀver att man böjer batteriklÀmmorna. Men det rekommenderar jag inte för det nöter hÄrdare pÄ plasten/verkhÄllaren som ocksÄ kan flagna vilket man inte vill. Kör pÄ 370 av god kvalité för minskad risk av förrödande lÀckage som Seiko, Seizaiken, Murata(stort + för dessa men svÄra att fÄ tag pÄ hÀr i Sverige tydligen) samt Maxell.Hej alla.
Jag undrar om det stÀmmer att det Àr batteri 390 som Àr "original"batteri till COxx aqualand har kört med 395 senaste tiden men har för mig att dom var lite större Àn dom som eg ska vara dÀr.
Sen undrar jag om nÄgon har en full lume version av den coola modellen med 5 visare i mitten som vill sÀlja den.
Ps. Har inte varit inne i trÄden pÄ ett par Är, sjukt kul att lÀsa igenom och kolla bilder.
SjÀlvklart med Enzon pÄ armen![]()
Super tack.370/371Àr det ultimata men om man vill krÄngla sÄ kan man köra pÄ ett snÀpp tjockare 395(sr927) som krÀver att man böjer batteriklÀmmorna. Men det rekommenderar jag inte för det nöter hÄrdare pÄ plasten/verkhÄllaren som ocksÄ kan flagna vilket man inte vill. Kör pÄ 370 av god kvalité för minskad risk av förrödande lÀckage som Seiko, Seizaiken, Murata(stort + för dessa men svÄra att fÄ tag pÄ hÀr i Sverige tydligen) samt Maxell.
Renata Àr Schweiziskt som man ofta finner i eta-quartz verk bÄde i nya Swiss- klockor men ocksÄ nÀr de blivit servade av AD, Swatch Group, Breitling, Omega sjÀlva etc men de japanska Àr ett strÄ vassare, sÀrskilt Murata.Super tack.
Renata Àr det mÀrket nÄtt att ha?
Och du hade inte en full lume som du vill skiljas med?
Ska gÄ in pÄ Ur&Penn nÀr jag har vÀgarna förbi nÀsta gÄng och se hur nya ser ut.Bra frÄga! Jag har sÀmre koll pÄ den moderna varianten i jÀmförelse med gen 1 och har sÄlt av alla förutom den enda jag Àger sÄ kan heller inte jÀmföra just nu.
Men min upplevelse Àr att bÄde vridring och krona Àr betydligt mycket halare pÄ min gen 2 jÀmfört med de gen 1 jag Àgt. Hade Àven en gen 2 frÄn 2000 och vill minnas att jag upplevde greppet pÄ den mer likt det som finns pÄ gen 1. Citizen kanske har uppdaterat till grövre mönster igen? I sÄna fall Àr det ju mycket bra!
GrÀvande klocknörderiSka gÄ in pÄ Ur&Penn nÀr jag har vÀgarna förbi nÀsta gÄng och se hur nya ser ut.
Haha! Det enda jag vill Àr att fÄ granska alla era Aqualands i lager. Jag har inte för avsikt att köpa nÄgon. Mvh EGrÀvande klocknörderiBe dem plocka fram hela lagret och jÀmför!
Hittade batteriet hÀr.Renata Àr Schweiziskt som man ofta finner i eta-quartz verk bÄde i nya Swiss- klockor men ocksÄ nÀr de blivit servade av AD, Swatch Group, Breitling, Omega sjÀlva etc men de japanska Àr ett strÄ vassare, sÀrskilt Murata.
Nix ingen full lume till salu dessvÀrre men lÀr sÀkert vara nÄgon som kan skiljas frÄn en i denna trÄden?. Annars Ur&Penn eller Chrono24 för bÀsta pris ny kanske.
Hittade batteriet hÀr.
Om det Àr fler som behöver
![]()
Klockbatteri Murata 371 / SR 920 SW - Horsel24.se
Murata 371 silveroxidbatteri â 1,55V knappcell för klockor. Tillverkad i Japan. Passar bĂ„de smĂ„ och digitala urverk med krav pĂ„ precision.horsel24.se
HĂ€rligt, lite tur man ska man ha och bra vĂ„gat med batteribytet!Bytte för 1:a gĂ„ngen batteri pĂ„ en gammal Aqualand CO22 ifrĂ„n -93 i natt som jag köpt som en chansningâŠfunkade perfekt efter uppstartâŠ![]()
![]()
![]()
Hittade batteriet hÀr.
Om det Àr fler som behöver
![]()
Klockbatteri Murata 371 / SR 920 SW - Horsel24.se
Murata 371 silveroxidbatteri â 1,55V knappcell för klockor. Tillverkad i Japan. Passar bĂ„de smĂ„ och digitala urverk med krav pĂ„ precision.horsel24.se
TackarâŠfĂ„r vĂ€l tacka YouTube, som gav mej modetHĂ€rligt, lite tur man ska man ha och bra vĂ„gat med batteribytet!![]()
Kan bekrÀfta att dom i butik har samma knurling som min pÄ bilderna ovan. AlltsÄ den med bÀttre grepp. Har bilderna pÄ min gamla nÄgonstans för jÀmförelse. Ska grÀva fram dom nÀr jag fÄr en stundGrÀvande klocknörderiBe dem plocka fram hela lagret och jÀmför!
Snyggt! Dubbelkollade min nu precis och framförallt vridringen Àr glashal. SÄ det har nog skett en uppdatering i rÀtt riktning dÀrKan bekrÀfta att dom i butik har samma knurling som min pÄ bilderna ovan. AlltsÄ den med bÀttre grepp. Har bilderna pÄ min gamla nÄgonstans för jÀmförelse. Ska grÀva fram dom nÀr jag fÄr en stund![]()
Japp! HĂ€r Ă€r bilderna pĂ„ min gamla. Ăr din krona ocksĂ„ platt som min?Snyggt! Dubbelkollade min nu precis och framförallt vridringen Ă€r glashal. SĂ„ det har nog skett en uppdatering i rĂ€tt riktning dĂ€r![]()
Oj, den sĂ„g vĂ€ldigt platt ut ja! Min vridring ser ut att vara samma, men kronan Ă€r Ă€ndĂ„ rĂ€fflad.Japp! HĂ€r Ă€r bilderna pĂ„ min gamla. Ăr din krona ocksĂ„ platt som min?
![]()
![]()