• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Isodor

Audemars
Man hoppas pÄ en tunnare dykare frÄn Seiko, men kommer det nÄgonsin hÀnda?
Motsvarigheter till Submariner? KÀnns inte som Seikos identitet , eller sÄ Àr jag ute och simmar i vassen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man hoppas pÄ en tunnare dykare frÄn Seiko, men kommer det nÄgonsin hÀnda?
Motsvarigheter till Submariner? KÀnns inte som Seikos identitet , eller sÄ Àr jag ute och simmar i vassen.
Shogun och Sumo Àr ~13mm. Tror inte vi fÄr en tunnare dykarklocka innan de klÀmmer ur sig ett tunnare verk.
 

Oron

Panerai
SBGN007, hÀrlig grön tavla
20190316_200842.jpg
SĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„ vool!
 

Erik Z

Omega
Bokat resa till Tokyo i juli. Vart ska jag gÄ för att köpa seiko /grand seiko ?
Även andra tips mottages tacksamt
 

I.Love.Seiko

Breitling
De Àr dyrare, har kortare gÄngreserv, krÀver i teorin service tÀtare.
Ok, dÄ blickar ja gluggarna mot en automat.
Hur ofta mÄste man ge en service till en springdrive ? Nu kommer det en riktigt dum frÄga men har inte riktigt fattat, Àr det batteri i springdrive dÄ det Àr eloktronik i den och i sÄ fall hur ofta behöver de bytas. Vad kostar en service ?

MÄnga frÄgor, hoppas det Àr ok. Tacksam för svar/hjÀlp.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Ok, dÄ slÀnger ja gluggarna mot en automat.
Hur ofta mÄste man ge en service till en springdrive ? Nu kommer det en riktigt dum frÄga men har inte riktigt fattat, Àr det batteri i springdrive dÄ det Àr eloktronik i den och i sÄ fall hur ofta behöver de bytas. Vad kostar en service ?

MÄnga frÄgor, hoppas det Àr ok. Tacksam för svar/hjÀlp.
Kopierar texten en annan medlem skrev ang, spring drive.

"Spring drive Àr ett mekaniskt urverk. Drivkraften kommer frÄn en drivfjÀder som sedan transporterar vidare kraften via ett löpverk till glidhhjulet som snurrar Ät en riktning istÀllet för fram och tillbaka som traditionella ballanshjul. Skillnaden med Spring drive Àr att glidhjulets rotationhastighet berÀknas av ett chip som lÀser av en liten quartzkristalls frekvens och dÀr en elektromagnet Àr integrerad med glidhjulet och chipet&kristallen (tri syncro regulator) dÀr magnetens jobb Àr att stÀlla in glidhjulet till rÀtt hastighet=kvartsprecition."

Service har jag förstÄtt ska göras med ca 5 Ärs intervaller.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok, dÄ blickar ja gluggarna mot en automat.
Hur ofta mÄste man ge en service till en springdrive ? Nu kommer det en riktigt dum frÄga men har inte riktigt fattat, Àr det batteri i springdrive dÄ det Àr eloktronik i den och i sÄ fall hur ofta behöver de bytas. Vad kostar en service ?

MÄnga frÄgor, hoppas det Àr ok. Tacksam för svar/hjÀlp.
I verkligheten behöver man i princip inte serva springdrive.
 
Topp