• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Sbga209/229 har inte keramiskt inlÀgg, tror inte de andra har det heller, men kan ha fel dÀr... Lite dÀrför jag frÄgar :D
Vad menar du att 229 har istÀllet? Klart att det Àr keramik ;) SkÀmt Ä sido, jag har ingen aning vad det Àr för material pÄ de gamla. Tror dom Äldras med vÀrdighet :cigar:
 
Senast Àndrad:
Vad menar du att 229 har istÀllet? Klart att det Àr keramik ;) SkÀmt Ä sido, jag har ingen aning vad det Àr för material pÄ de gamla, men visst Àr dom nya i keramik? Tror dom Äldras med vÀrdighet :cigar:

StÄl med nÄgon typ av belÀggning/hÀrdning. Vet inte hur eller vad, men har aldrig sett ADLC, DLC eller PDV nÀmnas... Vet att GS anvÀnder det med argumentet att det "inte kan splittras" vilket keramik kan. Jag försöker bara förstÄ egenskaper över tid... Dvs. det viktigaste Àr inte om det Àr keramik eller inte :)
 
StÄl med nÄgon typ av belÀggning/hÀrdning. Vet inte hur eller vad, men har aldrig sett ADLC, DLC eller PDV nÀmnas... Vet att GS anvÀnder det med argumentet att det "inte kan splittras" vilket keramik kan. Jag försöker bara förstÄ egenskaper över tid... Dvs. det viktigaste Àr inte om det Àr keramik eller inte :)
En snabb googling styrker det du sÀger, nÄgon typ av hÄrdhetsbehandlad yta
 
Min Sbgr051 tappade rejĂ€lt med tid sĂ„ lĂ€mnade in den till en lokal seiko-Ă„terförsĂ€ljare, han hade fĂ„tt svar att service skulle kunna kosta upp mot 9000. Är det dĂ€r priserna ligger? Tycker det kĂ€nns saftigt för ett automatiskt verk utan komplikationer o_O
 
Toppen – hur funkar det över tid? Behöver man "bara" vara orolig för dings? Eller tappar den fĂ€rg och lyster ocksĂ„? Vet du?

IP verkar vara en PVD metod – för kuriosa :)

Du har vÀl redan fÄtt svar pÄ den i dina tidigare frÄgor?
IP kan fÄ repor. Har det pÄ min SBGA031. Dock vad jag förstÄtt Àr det inte alltför dyrt att byta. Fördelen mot keramik Àr det inte spricker vid skarpt lÀge. SEIKO anpassar sina klockor enligt standarder (inom dykning, förmodar jag). Keramik klarar inte standarden, men det Àr sÀkert bÀttre för vardagsbruk sÄ det knappt gÄr att repa.
 
Du har vÀl redan fÄtt svar pÄ den i dina tidigare frÄgor?
IP kan fÄ repor. Har det pÄ min SBGA031. Dock vad jag förstÄtt Àr det inte alltför dyrt att byta. Fördelen mot keramik Àr det inte spricker vid skarpt lÀge. SEIKO anpassar sina klockor enligt standarder (inom dykning, förmodar jag). Keramik klarar inte standarden, men det Àr sÀkert bÀttre för vardagsbruk sÄ det knappt gÄr att repa.

Ja. Repor förstod jag. Det jag funderade pÄ var mer om det fÄr patina, bleks eller tappar lyster över tid. Men @Molle svarade att hans ser typ likadan ut, jag litar fullstÀndigt pÄ hans utlÄtande :)
 
Va ja lÀngtar till imorgon, hÄller tummarna Ä hoppas pÄ lite mer rimliga storlekar 39, 40mm, nu fÄr de sluta upp med 42, 44mm.
 
Tillbakadragen frÄn försÀljning. Dels trögt att sÀlja men framförallt att den inte förtjÀnar att lÀmna Ànnu. Kombon med sbgw235 och en sbbn031 Àr nog nÀstintill den perfekta trion ÀndÄ... plus en klassisk Casio 5000 square...
ADFD794B-CA7D-4315-8D75-06EB14A1C09B.jpeg
 
Tillbakadragen frÄn försÀljning. Dels trögt att sÀlja men framförallt att den inte förtjÀnar att lÀmna Ànnu. I kombo med sbgw235 och en sbbn031 Àr nog nÀstintill den perfekta trion ÀndÄ...
ADFD794B-CA7D-4315-8D75-06EB14A1C09B.jpeg
Tack, dÄ slipper jag titta in pÄ annonsen dagligen och behövs stÄ emot frestelsen.. du gör rÀtt i att behÄlla den, fruktansvÀrt fin:)
 
Tack, dÄ slipper jag titta in pÄ annonsen dagligen och behövs stÄ emot frestelsen.. du gör rÀtt i att behÄlla den, fruktansvÀrt fin:)
Jag började vela för ett par dagar sen angÄende försÀljningen och har nu bestÀmt mig. För ett tag Ätminstone...
 
Tillbakadragen frÄn försÀljning. Dels trögt att sÀlja men framförallt att den inte förtjÀnar att lÀmna Ànnu. Kombon med sbgw235 och en sbbn031 Àr nog nÀstintill den perfekta trion ÀndÄ... plus en klassisk Casio 5000 square...
ADFD794B-CA7D-4315-8D75-06EB14A1C09B.jpeg
Rent behovsmÀssigt har du ju bra tÀckning i den samlingen ;)
 
En liten frÄga till, nÀr började GS med att ha laser ingraverad i glaset som inte syns knappt. SÄ som rolex har med sin krona klockan 6 pÄ klockan ? Har hittat en modell som inte har det tydligen och blir lite fundersam. Tacksam som vanligt för all hjÀlp ja kan fÄ av er experter.
 
I Är kÀnns det som lyx och Àdelmetaller var det GS satsat pÄ, samt att det mesta Àr LE.

Bra med ett nytt spring drive urverk, som Àr i mindre size. BÄdar gott inför framtiden.

Vore Àven kul att veta hur lÀnken/lÄset ser ut pÄ nya SBGA403. Samma som dykarna?
Sen ska man kanske Àven ha i bakhuvudet att en mÀssa Àr ett sÀtt att visa upp sig, inte alla LE som kan förvÀntas komma i produktion i billigare versioner. Lite som pÄ Mc/BilmÀssor, massa prototyper som visas. Det Àr klart vi entusiaster vill ha allt tillgÀngligt igÄr ;)
 
En liten frÄga till, nÀr började GS med att ha laser ingraverad i glaset som inte syns knappt. SÄ som rolex har med sin krona klockan 6 pÄ klockan ? Har hittat en modell som inte har det tydligen och blir lite fundersam. Tacksam som vanligt för all hjÀlp ja kan fÄ av er experter.
Menar du pÄ baksidan?
 
Tillbaka
Topp