• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Va skulle ni satsa pÄ som första Grand Seiko, hi beat eller en vanlig automat ?
Om nÄgon sÀger GS tÀnker jag pÄ kvarts eller springdrive. PÄ samma vis tÀnker jag eco-drive om nÄgon sÀger Citizen. Inget fel pÄ automat eller hi-beat, men som första skulle jag sikta pÄ det som Àr utmÀrkande för mÀrket.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
LÄter nÀstan för bra för att vara sant!
Det har ju alla fördelar frÄn kvarts och mekaniska klockor i samma paket, det Àr ju liksom det som Àr hela grejen. :D

VÀldigt tÄligt mot stötar, temperaturförÀndringar, magnetism, samtidigt som det Àr helt okÀnsligt för positionsförÀndringar och hÄller tiden inom nÄgra sekunder/mÄnad. Samt att det som sagt kan gÄ vÀldigt lÀnge utan service.
 

I.Love.Seiko

Breitling
Det har ju alla fördelar frÄn kvarts och mekaniska klockor i samma paket, det Àr ju liksom det som Àr hela grejen. :D

VÀldigt tÄligt mot stötar, temperaturförÀndringar, magnetism, samtidigt som det Àr helt okÀnsligt för positionsförÀndringar och hÄller tiden inom nÄgra sekunder/mÄnad. Samt att det som sagt kan gÄ vÀldigt lÀnge utan service.
Tror du har sÄtt ett frö i mitt huvud, blir nog en spring drive som första GS. Foton kommer soon.
 

I.Love.Seiko

Breitling
310DCC05-0A35-4A48-8F95-A5361AC5E596.jpeg

Är barnsligt förtjust i crown guards, tror ni man kan fĂ„ tag i denna gobit ?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
6733C44A-06D9-49B2-ADAD-5C7684FD8BC3.png

Vackert, undrar nÀr vi fÄr 8days i stÄl, kanske pÄ Baselworld ?
Du nÀmnde att du tröttnat pÄ Rolex, spontant kÀnns det som den typ av önskningar RolexÀgare har ;) Min (och sÀkert andras) reflektion Àr att GS snarare Àr pÄ vÀg mot dyrare klockor med dyrare material (Àven om dom har mycket i stÄl). Kort sagt tror jag inte det, men pÄ torsdag fÄr vi se :)
 

krÀmbulle

Alltid sugen pÄ inköp
2-Faktor
Det har ju alla fördelar frÄn kvarts och mekaniska klockor i samma paket, det Àr ju liksom det som Àr hela grejen. :D

VÀldigt tÄligt mot stötar, temperaturförÀndringar, magnetism, samtidigt som det Àr helt okÀnsligt för positionsförÀndringar och hÄller tiden inom nÄgra sekunder/mÄnad. Samt att det som sagt kan gÄ vÀldigt lÀnge utan service.

Hur ser det ut med service av Spring drive? TÀnker service-frekvens och prisnivÄ.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur ser det ut med service av Spring drive? TÀnker service-frekvens och prisnivÄ.
Man sÀger ju vanliga serviceintervall, 3-5 Är. Men i praktiken klarar de ju lÀtt 10 Är, det finns ju springdrive som Àr snart 20 Är som gÄr klockrent ÀndÄ. Jag hade aldrig servat springdrive, bara bytt packningar. Pris vet jag inte, sist jag kollade kostade det cirka 5 för en helservice i UK.
 

Cavdan

Omega
StÀmmer det att om man har Seiko klocka med springdrive att den mÄste skickas till Seiko för att kan utföra servicen?
 

krÀmbulle

Alltid sugen pÄ inköp
2-Faktor
Man sÀger ju vanliga serviceintervall, 3-5 Är. Men i praktiken klarar de ju lÀtt 10 Är, det finns ju springdrive som Àr snart 20 Är som gÄr klockrent ÀndÄ. Jag hade aldrig servat springdrive, bara bytt packningar. Pris vet jag inte, sist jag kollade kostade det cirka 5 för en helservice i UK.

Snyggt - inte konstigare Àn nÄgot annat mekaniskt verk mao.!


Är det UK som Ă€r nĂ€rmast dĂ„? Men AD i Sverige supporterar med transport etc.?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Snyggt - inte konstigare Àn nÄgot annat mekaniskt verk mao.!

Är det UK som Ă€r nĂ€rmast dĂ„? Men AD i Sverige supporterar med transport etc.?
Grejen med SD Àr att det inte finns kolliderande delar, alla delar rör sig Ät ett hÄll vilket drar ner friktionen och servicebehov. Dessutom kan ECUn kompensera för att klickan börjar gÄ lÄngsamt. akilleshÀlen blir dÄ drivfjÀdern.

Svensk AD skickar till Optura som skickar till Holland eller Japan. Man kan dÀremot sjÀlv skicka direkt till SEIKO UK.
 

I.Love.Seiko

Breitling
HÀr kommer yttlerligare en frÄga, om man Àr sugen pÄ en gs som inte finns pÄ Svenska marknaden och skulle köpa den via japan, vad Àr det dÄ som gÀller med garantier m.m

Tacksam för er hjÀlp sÄ man inte gör fel sÄ hÀr i början.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
HÀr kommer yttlerligare en frÄga, om man Àr sugen pÄ en gs som inte finns pÄ Svenska marknaden och skulle köpa den via japan, vad Àr det dÄ som gÀller med garantier m.m

Tacksam för er hjÀlp sÄ man inte gör fel sÄ hÀr i början.
Om du bor i Stockholm Àr det bÀsta att knalla in till KM FÀltöversten eller Globen och be dom ta hem den Ät dig. Fabriksgatanti har du alltid, men butiksgaranti blir knepigare ifrÄn Japan (Àven om du har Àven det).
Förtydligar, det ska (om det Àr en ny klocka) gÄ utmÀrkt att bestÀlla den via sin Svenska AD
 
Senast Àndrad:

hisingen

Cartier
2-Faktor
LÀnkarna pÄ första sidan fungerar inte lÀngre, nÄgot du kan hjÀlpa till med @yonsson ?

Edit : gÀller Àven alla gs i produktion i referenstrÄden
 

AndreasP

Omega
En frĂ„ga till er som kör dykarna – hur Ă„ldras bezel? Det jag funderar pĂ„ Ă€r inte sĂ„ mkt dings utan mer om den bleks eller förĂ€ndras i fĂ€rg över tid? :)
 
Topp