• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

God morgon!

Jag beror ursÀkt om detta har behandlats tidigare i trÄden.
Men Àr det nÄgon som har erfarenhet av att köpa GS i Singapore? Pris? Bra butik att besöka osv?
Jag ska dit pÄ en del av min bröllopsresa om styvt en mÄnad och Àr ruskigt sugen pÄ att inhandla mig en med 9F-urverk.

pple3aal9sd41.jpg

LÄnad bild frÄn internöt, det kan vÀl inte vara bara jag som tycker typsnittet pÄ siffrorna i tavlan inte passar in?

LÄnad bild frÄn internöt, det kan vÀl inte vara bara jag som tycker typsnittet pÄ siffrorna i tavlan inte passar in?
Att finslipa klockans design de dÀr sista 5% utan undantag Àr ju det som gör ett klockmÀrke stort, se Rolex och PP med vissa undantag. Den klockan behöver lite Kaizen, som borde skett innan den slÀpptes till marknaden. Jag tror siffrorna Àr för smÄ, bland annat?

Att finslipa klockans design de dÀr sista 5% utan undantag Àr ju det som gör ett klockmÀrke stort, se Rolex och PP med vissa undantag. Den klockan behöver lite Kaizen, som borde skett innan den slÀpptes till marknaden. Jag tror siffrorna Àr för smÄ, bland annat?
Det, och sen Àr det nÄgonting med typsnittet som jag inte riktigt kan sÀtta fingret pÄ. För stelt, för enkelt, nÄgonting Àr det.
VĂ€ldigt snyggt med guldvisarna annars.

pple3aal9sd41.jpg

Det kan ju vara en smaksak, men att ha et typsnitt i "condensed" ger ju ett intryck av att det Àr lite hoptryckt utan anledning, det finns ju gott om luft i resten av tavlan... Det lurar ögat lite, att se tavlan som mindre rund ut

Ängrar att jag inte köpte en SBGN003/5 i Japan, den vanligaste instegsmodellen antar jag.. finns det nÄgon som vill göra sig av med sin, fÄr gÀrna pma <3

Jag Àr mkt sugen pÄ att ha en GS-kvartsare (helst GMT) som andraklocka. Har nu en two-tone Santos som andra men stör mig pÄ att den Àr auto och datum dÄ den inte Àr in nÀrheten av att konkurrera om handledstiden med min SBGA229. NÄgon som kör kvartsare som fallback? :D

Senast Àndrad:
Jag Àr mkt sugen pÄ att han en GS-kvartsare (helst GMT) som andraklocka. Har nu en two-tone Santos som andra men stör mig pÄ att den Àr auto och datum dÄ den inte Àr in nÀrheten av att konkurrera om handledstiden med min SBGA229. NÄgon som kör kvartsare som fallback? :D
Kvarts som fallback? Jag har kvarts (sbgn003 och en Astron) som primÀrt. Sjukt skönt med klockor som alltid gÄr rÀtt. :D Kan inte bli fel med en GS-kvarts.

LÀste att GS Ärliga produktion lÄg pÄ ca 35 000/Är. Artiklarna var skrivna 2017 och 2018. Kan det stÀmma? Hade aldrig gissat pÄ att dom tillverkar fÀrre klockor Àn Patek gör per Är. Kanske har den siffran ökat nÄgot med tanke pÄ den stigande stjÀrna tillverkaren Àr. Jag menar USA mÄste svÀlja en hel del...
Samtidigt Àr det sÀkert inte helt lÀtt att öka produktionen nÀmnvÀrt i det korta perspektivet. Kan nÄgon driva pÄ tempot sÄ Àr det visserligen ett sÄ inoljat maskineri som Seiko med vad som mÄste vara duktiga ekonomiska muskler.

Senast Àndrad:
Den Àr grym! Det enda jag inte gillar Àr avsaknaden av microjustering i lÀnken, kan vara svÄrt att fÄ den att sitta hundra om man har otur.
Det hÀr höll jag tidigare med om... Men det finns ett bra inlÀgg nÄgonstans pÄ KS ang just det. Köp ytterligare en halvlÀnk sÄ fÄr du "microjustering" riktigt najs dÄ fler av oss upplever just detta problem med GS :)

TillÀgg: lÀnk 10mm. HalvlÀnk 6mm
AlltsÄ. 6, 10, 12, 16, 18

Senast Àndrad:
Det hÀr höll jag tidigare med om... Men det finns ett bra inlÀgg nÄgonstans pÄ KS ang just det. Köp ytterligare en halvlÀnk sÄ fÄr du "microjustering" riktigt najs dÄ fler av oss upplever just detta problem med GS :)

TillÀgg: lÀnk 10mm. HalvlÀnk 6mm
AlltsÄ. 6, 10, 12, 18 , 20
Speciellt innan man kommit kommit underfund med att tvÄ halvlÀnkar inte har samma lÀngd som en hellÀnk. (Tog mig ett tag :cool:)

Absolut! Det har jag koll pÄ, jag fick anvÀnda mig av tvÄ halvlÀnkar för att fÄ bra passform.

Jag menar bara att under sommaren tex. SÄ skulle det vara smidigt med en microjustering i lÄset som Àr betydligt enklare att Àndra istÀllet för att demontera lÀnken med dess smÄ skruvar

Absolut! Det har jag koll pÄ, jag fick anvÀnda mig av tvÄ halvlÀnkar för att fÄ bra passform.

Jag menar bara att under sommaren tex. SÄ skulle det vara smidigt med en microjustering i lÄset som Àr betydligt enklare att Àndra istÀllet för att demontera lÀnken med dess smÄ skruvar
HÄller helt med. Mycket mÀrkligt av GS att inte ha nÄgon lösning pÄ det. Ett smidigt glidelock hade man Inte sagt nej till :)

Jag tror man skulle komma vÀldigt lÄngt med att skala upp timindexens siffror, samt ta bort datumet helt, nondate. Datumrutan Àr nog det fulaste, inte bra genomfört. Denna behöver fixas. Ramen behöver genomföras i samma fÀrg som siffrorna, minst!
pple3aal9sd41.jpg

Det, och sen Àr det nÄgonting med typsnittet som jag inte riktigt kan sÀtta fingret pÄ. För stelt, för enkelt, nÄgonting Àr det.
VĂ€ldigt snyggt med guldvisarna annars.

Det kan ju vara en smaksak, men att ha et typsnitt i "condensed" ger ju ett intryck av att det Àr lite hoptryckt utan anledning, det finns ju gott om luft i resten av tavlan... Det lurar ögat lite, att se tavlan som mindre rund ut

Tillbaka
Topp