Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Med tanke pÄ vilken trÄd du stÀller frÄgan i har jag mina misstankar om Ät vilket hÄll svaren kommer att luta..Jag har en Rolex Datejust av senaste modell, ref 126200, min klocka pÄ bilden. Har gÄtt och funderat pÄ en Grand Seiko ett tag nu och Àr lite sugen pÄ att byta ut min Datejust mot en sÄn, nÄgra tÀnkbara modeller Àr SBGA401, SBGA259 och SBGJ231, jag vill ha en automat och runt 39-40mm i storlek.
SÄ vad tror ni som har koll, kommer jag byta ner mig i kvalitet eller byter jag upp mig? Kanske ska spara lite pengar först och köpa en Grand Seiko ocksÄ.
Fast just nu lutar det mer Ät ett byte dÄ jag ocksÄ har en femsiffrig DJ TT som anvÀnds lite oftare.
Ser fram emot lite bra input![]()
Det jag framförallt gillar med GS Àr de skarpa visarna (och sÄklart finishen överlag) och att i princip alla modeller kÀnns lite annorlunda. Tycker det Àr kul att ha nÄgot som inte Àr sÄ vanligt och det finns sÄ mycket att vÀlja mellan nÀr det kommer till urverk, tavlor etc.Jag har en Rolex Datejust av senaste modell, ref 126200, min klocka pÄ bilden. Har gÄtt och funderat pÄ en Grand Seiko ett tag nu och Àr lite sugen pÄ att byta ut min Datejust mot en sÄn, nÄgra tÀnkbara modeller Àr SBGA401, SBGA259 och SBGJ231, jag vill ha en automat och runt 39-40mm i storlek.
SÄ vad tror ni som har koll, kommer jag byta ner mig i kvalitet eller byter jag upp mig? Kanske ska spara lite pengar först och köpa en Grand Seiko ocksÄ.
Fast just nu lutar det mer Ät ett byte dÄ jag ocksÄ har en femsiffrig DJ TT som anvÀnds lite oftare.
Ser fram emot lite bra input![]()
Med tanke pÄ vilken trÄd du stÀller frÄgan i har jag mina misstankar om Ät vilket hÄll svaren kommer att luta..![]()
Det misstÀnker jag ocksÄ, ska nog stÀlla frÄgan i DJ-trÄden ocksÄ![]()
Eftersom jag har bÄda kan jag svara pÄ det.
Du behöver en av varje.
Jag Àr litet inne pÄ 229-spÄret ocksÄ. TÀnkte komplettera med en GS som grÀdde pÄ allt seikomos...Blev sÄ mÀkta imponerad av SBGA229 Àven om det Àr titanen jag Àr ute efter. Var orolig att storleken skulle avskrÀcka men bÀrs mindre Àn sina 44mm!
Det hÀr med spring drive ÀndÄ... Kunde inte slÀppa ögonen frÄn sekundvisaren
![]()
Magisk kombo med det bandet. Bra foto ocksÄ! Va Àr det för band? GS original?![]()
SBGA211 ligger och glassar...
TackMagisk kombo med det bandet. Bra foto ocksÄ! Va Àr det för band? GS original?
Dom har egna men har inte koll pÄ hur tjockleken skiljer mot Hirsch. Har ett svart pÄ min GS som jag köpte i veckan. Tittade Àven pÄ en modell med brunt. BÄda 19mm.TackJa visst Àr det dÄ att Snowflaken passar vÀldigt bra till band, det hÀr Àr ett Hirsch alligator 19/16 band med ett noname butterfly lÄs. Tycker ocksÄ att det blev en bra kombo!
Jag skulle gÀrna vilja hitta ett liknande men lite tjockare som fyller ut mellanrummet till boetten lite mer, har lite dÄlig koll pÄ om GS har egna och hur man hittar sÄdana...
Kolla in Mugatoo Straps pÄ IG.TackJa visst Àr det dÄ att Snowflaken passar vÀldigt bra till band, det hÀr Àr ett Hirsch alligator 19/16 band med ett noname butterfly lÄs. Tycker ocksÄ att det blev en bra kombo!
Jag skulle gÀrna vilja hitta ett liknande men lite tjockare som fyller ut mellanrummet till boetten lite mer, har lite dÄlig koll pÄ om GS har egna och hur man hittar sÄdana...
Mycket snyggt och elegant klocka,Införskaffade min första Grand Seiko i början av veckan. Hög tid att lÀgga upp lite bilder i den hÀr trÄden. Ref SBGA293.
![]()
![]()
![]()
![]()
Det svarta ser riktigt fint ut, grym klocka medDom har egna men har inte koll pÄ hur tjockleken skiljer mot Hirsch. Har ett svart pÄ min GS som jag köpte i veckan. Tittade Àven pÄ en modell med brunt. BÄda 19mm.
Vet inte vad dom kostar eller om det Àr nÄgot problem att bestÀlla. Ska frÄga nÀsta gÄng jag har vÀgarna förbi Klockmaster Globen eller FÀltöversten.
Ăr sugen pĂ„ att komplettera med ett brunt sjĂ€lv. Hirsch Ă€r absolut ett bra alternativ. Kan tĂ€nka mig att det kostar en slant om man vill köpa bĂ„de band och viklĂ„s frĂ„n GS.
Det ska jag definitivt göra, tack för tipset!Kolla in Mugatoo Straps pÄ IG.
![]()
Tack! FÄr jag nÄgon mer info sÄ ska jag se till att du fÄr den ocksÄ.Det svarta ser riktigt fint ut, grym klocka medFÄr du reda pÄ pris och tillgÀnglighet för lösa GS band och viklÄs skulle jag gÀrna vilja veta
![]()
Jag undrar hur stor del Rolex strypta utbud och rusande priser har i att GS verkar sÀlja riktigt bra nu?
Man kan fÄ klockor med liknande kvalité till attraktiva priser och de finns tillgÀngliga.
Vad tror och tycker ni?
-HÄller med i stort, de som har stÀllt in sig pÄ Rolex vÀljer inte GS som alternativ, tvÄ helt olika filosofier.personligen tror jag det inte alls hÀnger ihop... tror man köper Rolex och GS av olika anledningar.
Nu fÄr jag vÀl pÄ tafsen men en Rolex köper folk för att det Àr en Rolex.
GS köper man för att uppskattar ett klockmÀrke som lÀgger sin sjÀl i kvalitet, detaljer, finish och kanske lite att man gör ett klockval som inte alla andra förstÄr eller har insikt nog för att förstÄ.
Detta Àr mitt personliga tyckande sÄ klart - tycker Rolex Àr helt ointressant (undantaget lite vintage).
HÄller med, med reservationen att jag tycker mig se att det börjat Àndra sig under de senaste 1-2 Ären. Tror dock inte det har med Rolex att göra utan snarare ett resultat av GS breda satsning.personligen tror jag det inte alls hÀnger ihop... tror man köper Rolex och GS av olika anledningar.
Nu fÄr jag vÀl pÄ tafsen men en Rolex köper folk för att det Àr en Rolex.
GS köper man för att uppskattar ett klockmÀrke som lÀgger sin sjÀl i kvalitet, detaljer, finish och kanske lite att man gör ett klockval som inte alla andra förstÄr eller har insikt nog för att förstÄ.
Detta Àr mitt personliga tyckande sÄ klart - tycker Rolex Àr helt ointressant (undantaget lite vintage).
Vill minnas nÄgon skröna (icke bekrÀftat rykte som förekom pÄ diverse forum och klockbloggar) som florerade för nÄgra Är sedan, att man skulle hört Rolex-anstÀllda sÀga att man önskade att man kunde göra en klocka i GS kvalité och att det var klockan varje Rolexingenjör skulle vÀlja om det var möjligt utan att förlora jobbet-HÄller med i stort, de som har stÀllt in sig pÄ Rolex vÀljer inte GS som alternativ, tvÄ helt olika filosofier.
Kul. Va blev det för modell?Nu Àr det gjort! Första GS bestÀlld. Leverans inom en vecka ...... kÀnns lite som veckan innan julafton nÀr man var 5