• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

IMG_6323.jpeg

IMG_6325.jpeg

IMG_6326.jpeg

IMG_6328.jpeg
AssÄ den dÀr fÀrgkombon pÄ tavla/index Àr sÄ otroligt bra

Bara positivt i denna trÄd.
Det verkar vara enormt lÄng tid pÄ service och garantiÄtgÀrder hos GS nÀr det kommer till SD.
NĂ„gon som har erfarenhet?
Skulle ocksÄ gÀrna vilja veta. Det kÀnns spontant som att man inte behöver serva en springdrive sÄ ofta men samtidigt rekommenderar de 3-4 Är tror jag?

Skulle ocksÄ gÀrna vilja veta. Det kÀnns spontant som att man inte behöver serva en springdrive sÄ ofta men samtidigt rekommenderar de 3-4 Är tror jag?
Har inte servat sjÀlv. Men det sÀgs vÀl att bortom rekommendationen sÄ Àr det mer Ät var 10:e Är eller sÄ. Men undantaget att packningar olja bör nog kollas oftare.

Sedan har jag för mig att Spring Drive kan servas frĂ„n deras center i Frankrike. Men det Ă€r klart om det bara sitter en stackare dĂ€r som kan Spring drive sĂ„ kan det ju ta sin lilla tid 😉

Varför gör grand seiko sÄ fÄ stÄlklockor under 40 mm tro? Rolex har ju betydligt större utbud. De har absolut nÄgra fina 37 mm quartz men skulle varit fint om fler gjordes i 36-38 mm. Tycker 40 mm ofta blir för stort.

Varför gör grand seiko sÄ fÄ stÄlklockor under 40 mm tro? Rolex har ju betydligt större utbud. De har absolut nÄgra fina 37 mm quartz men skulle varit fint om fler gjordes i 36-38 mm. Tycker 40 mm ofta blir för stort.

Det mÄste vara urverken som Àr för stora.
Men ett större utbud av storlekar borde vara pÄ sin plats, Àven om 40mm fungerar för mig.

Det mÄste vara urverken som Àr för stora.
Men ett större utbud av storlekar borde vara pÄ sin plats, Àven om 40mm fungerar för mig.
PĂ„ höjden vet vi ju att springdrive bygger, men diametern pĂ„ urverket Ă€r sĂ€kert inte det som avgör boettens diameter

IMG_0187.jpeg

Om man tittar pÄ hur mycket luft det Àr runt urverket ser man att det finns mÄnga milliliter att ta bort om man vill
IMG_0186.jpeg

Finns mĂ€ngder med varianter under 40mm. Men du ska frĂ€mst titta pĂ„ Lug to Lug. GS skriver ju Ă€ven ut dem. Överlag bĂ€rs GS en storlek mindre Ă€n mm mĂ„ttet.

Möjligt att det upplevs att Rolex erbjuder ett större utbud. De har OP, DJ, Expl 1 och DD. Enda skillnaden Àr möjligtvis att OP/DJ/DD erbjuds med olika fÀrger. Vilket Àr nÄgot de kan göra med den produktionsmodellen (Rolex Àr klassad som fabrikstillverkning kontra GS som Àr en manufaktur). Sedan gÄr det inte att jÀmföra GS och Rolex. GS producerar runt 55k enheter om Äret. Rolex 1000k enheter. Och har Àven en helt annan tillÀmpning och produktion av tavla, visare, polering etc.
En snabb filtrering pÄ GS Japanska butik online ger ca. 13 stÄl/titan modeller för mÀn.

Senast Àndrad:
PĂ„ höjden vet vi ju att springdrive bygger, men diametern pĂ„ urverket Ă€r sĂ€kert inte det som avgör boettens diameter

IMG_0187.jpeg

Om man tittar pÄ hur mycket luft det Àr runt urverket ser man att det finns mÄnga milliliter att ta bort om man vill
IMG_0186.jpeg

NÄgot mindre skulle det sÀkert gÄ att fÄ klockan, men boetten behöver Àven den vara tjockare Àn en colaburk.
Det Àr vÀl en orsak att man i det hÀr fallet inte kan knö ner ett 9RA2 verk i en 37mm boett. Hade man kunnat göra det sÄ enkelt sÄ hade man nog gjort det. Framför allt sÄ tror jag man hade haft ett mindre antal urverk Àn man har i dagslÀget.

9S64 verkar passa i smÄ boetter vid en snabb koll. Det Àr en orsak att dessa verk inte anvÀnds till 43mm klockor och omvÀnt

Senast Àndrad:
NÄgot mindre skulle det sÀkert gÄ att fÄ klockan, men boetten behöver Àven den vara tjockare Àn en colaburk.
Det Àr vÀl en orsak att man i det hÀr fallet inte kan knö ner ett 9RA2 verk i en 37mm boett. Hade man kunnat göra det sÄ enkelt sÄ hade man nog gjort det. Framför allt sÄ tror jag man hade haft ett mindre antal urverk Àn man har i dagslÀget.

9S64 verkar passa i smÄ boetter vid en snabb koll. Det Àr en orsak att dessa verk inte anvÀnds till 43mm klockor och omvÀnt
SBGY0013 Är vÀl ett utmÀrkt exempel pÄ Spring drive under 40mm

Nu tog jag bara Springdrive som exempel eftersom det finns mekaniska under 40mm. Kort sagt tror jag att urverket har mindre med storleken att göra Ă€n dagens ”mode”.

Nu tog jag bara Springdrive som exempel eftersom det finns mekaniska under 40mm. Kort sagt tror jag att urverket har mindre med storleken att göra Ă€n dagens ”mode”.

Möjligtvis. Men det hade fungerat fint att kasta in ett litet urverk i en större klocka. Varför man inte gör det Àr nog för att det Àr lÀttare att göra ett större urverk och kan eventuellt fÄ bÀttre precision och kanske kvalitet.

Ja, men ett 9RA2 fungerar inte.
FrÄgestÀllningen frÄn början var vÀl varför GS gör sÄ fÄ modeller sub 40mm. Oavsett om 9RA42 fungerar eller inte sÄ Àr svaret att det finns flertal modeller manuella, high beat och Spring Drive sub 40mm.
Runt 40mm med 9R65 finns det Àven flertal modeller i stÄl/titan.

Senast Àndrad:
Har aldri solgt en GS fÞr, men i dag var fÞrste gangen. SBGN005. Kjenner litt pÄ sellers remorse. Men, men.

wrist-3.png

Senast Àndrad:
Finns mĂ€ngder med varianter under 40mm. Men du ska frĂ€mst titta pĂ„ Lug to Lug. GS skriver ju Ă€ven ut dem. Överlag bĂ€rs GS en storlek mindre Ă€n mm mĂ„ttet.

Möjligt att det upplevs att Rolex erbjuder ett större utbud. De har OP, DJ, Expl 1 och DD. Enda skillnaden Àr möjligtvis att OP/DJ/DD erbjuds med olika fÀrger. Vilket Àr nÄgot de kan göra med den produktionsmodellen (Rolex Àr klassad som fabrikstillverkning kontra GS som Àr en manufaktur). Sedan gÄr det inte att jÀmföra GS och Rolex. GS producerar runt 55k enheter om Äret. Rolex 1000k enheter. Och har Àven en helt annan tillÀmpning och produktion av tavla, visare, polering etc.
En snabb filtrering pÄ GS Japanska butik online ger ca. 13 stÄl/titan modeller för mÀn.

Ok, det kanske finns nÄgra stycken men inte lÀtt att fÄ överblick över dom pÄ hemsidan tycker jag...

Ok, det kanske finns nÄgra stycken men inte lÀtt att fÄ överblick över dom pÄ hemsidan tycker jag...
InstÀmmer med att sidan lÀmnar lite att önska. Men som sagt de bÀrs annorlunda och se till Lug to Lug. Och om du har möjlighet sÄ gÄ in och testa i butik. Oavsett mÀrke eller modell sÄ Àr det en vÀldig skillnad.

InstÀmmer med att sidan lÀmnar lite att önska. Men som sagt de bÀrs annorlunda och se till Lug to Lug. Och om du har möjlighet sÄ gÄ in och testa i butik. Oavsett mÀrke eller modell sÄ Àr det en vÀldig skillnad.
Jo, jag Ă€ger en 37mm quartz frĂ„n GS. Även nĂ€r jag köpte den sĂ„ gick jag igenom katalogen med personen i butiken och det var inte mĂ„nga under 40 som vi hittade dĂ„ iaf i stĂ„l.

Jo, jag Ă€ger en 37mm quartz frĂ„n GS. Även nĂ€r jag köpte den sĂ„ gick jag igenom katalogen med personen i butiken och det var inte mĂ„nga under 40 som vi hittade dĂ„ iaf i stĂ„l.
Som jag nÀmnde ovan. De har just nu runt 13+ modeller sub 40mm i stÄl/titan. Kan instÀmma med att deras översikt undermÄlig. Men med tanke pÄ deras produktionsmÀngd och utförandet sÄ Àr det i mitt tycke rimligt. Vill man ha ett större utbud fÄr man nog vÀnda sig till en större serietillverkare.

Min spring drive Äkte pÄ garantiÀrende.
Den spenderade en stund i Frankrike men nu Ă„kte den till Japan.
LÀr dröja nÄgra mÄnader.
Ska man lÄtsas befinna sig i toppskiktet sÄ fÄr man nog ge fan i att kvalitetstesta med hjÀlp av konsumenterna och man bör dessutom vara lite snabbare med reklamationsÀrenden.

Jag blir lite lÀtt putt pÄ sÄdant och det kÀnns som att jag mÄste köpa en extra back-up klocka i fall det strular igen.

Ibland önskar jag att jag hade gÄr pÄ en Santos, men det föll pÄ en GS just dÀr och dÄ.

Tillbaka
Topp