AssÄ den dÀr fÀrgkombon pÄ tavla/index Àr sÄ otroligt bra
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
AssÄ den dÀr fÀrgkombon pÄ tavla/index Àr sÄ otroligt bra
Skulle ocksÄ gÀrna vilja veta. Det kÀnns spontant som att man inte behöver serva en springdrive sÄ ofta men samtidigt rekommenderar de 3-4 Är tror jag?Bara positivt i denna trÄd.
Det verkar vara enormt lÄng tid pÄ service och garantiÄtgÀrder hos GS nÀr det kommer till SD.
NĂ„gon som har erfarenhet?
Har inte servat sjÀlv. Men det sÀgs vÀl att bortom rekommendationen sÄ Àr det mer Ät var 10:e Är eller sÄ. Men undantaget att packningar olja bör nog kollas oftare.Skulle ocksÄ gÀrna vilja veta. Det kÀnns spontant som att man inte behöver serva en springdrive sÄ ofta men samtidigt rekommenderar de 3-4 Är tror jag?
Varför gör grand seiko sÄ fÄ stÄlklockor under 40 mm tro? Rolex har ju betydligt större utbud. De har absolut nÄgra fina 37 mm quartz men skulle varit fint om fler gjordes i 36-38 mm. Tycker 40 mm ofta blir för stort.
PĂ„ höjden vet vi ju att springdrive bygger, men diametern pĂ„ urverket Ă€r sĂ€kert inte det som avgör boettens diameterâŠDet mĂ„ste vara urverken som Ă€r för stora.
Men ett större utbud av storlekar borde vara pÄ sin plats, Àven om 40mm fungerar för mig.
Finns mĂ€ngder med varianter under 40mm. Men du ska frĂ€mst titta pĂ„ Lug to Lug. GS skriver ju Ă€ven ut dem. Ăverlag bĂ€rs GS en storlek mindre Ă€n mm mĂ„ttet.Varför gör grand seiko sĂ„ fĂ„ stĂ„lklockor under 40 mm tro? Rolex har ju betydligt större utbud. De har absolut nĂ„gra fina 37 mm quartz men skulle varit fint om fler gjordes i 36-38 mm. Tycker 40 mm ofta blir för stort.
PĂ„ höjden vet vi ju att springdrive bygger, men diametern pĂ„ urverket Ă€r sĂ€kert inte det som avgör boettens diameterâŠ
![]()
Om man tittar pÄ hur mycket luft det Àr runt urverket ser man att det finns mÄnga milliliter att ta bort om man vill
![]()
SBGY0013 Är vÀl ett utmÀrkt exempel pÄ Spring drive under 40mmNÄgot mindre skulle det sÀkert gÄ att fÄ klockan, men boetten behöver Àven den vara tjockare Àn en colaburk.
Det Àr vÀl en orsak att man i det hÀr fallet inte kan knö ner ett 9RA2 verk i en 37mm boett. Hade man kunnat göra det sÄ enkelt sÄ hade man nog gjort det. Framför allt sÄ tror jag man hade haft ett mindre antal urverk Àn man har i dagslÀget.
9S64 verkar passa i smÄ boetter vid en snabb koll. Det Àr en orsak att dessa verk inte anvÀnds till 43mm klockor och omvÀnt
Nu tog jag bara Springdrive som exempel eftersom det finns mekaniska under 40mm. Kort sagt tror jag att urverket har mindre med storleken att göra Ă€n dagens âmodeâ.NĂ„got mindre skulle det sĂ€kert gĂ„ att fĂ„ klockan, men boetten behöver Ă€ven den vara tjockare Ă€n en colaburk.
Det Àr vÀl en orsak att man i det hÀr fallet inte kan knö ner ett 9RA2 verk i en 37mm boett. Hade man kunnat göra det sÄ enkelt sÄ hade man nog gjort det. Framför allt sÄ tror jag man hade haft ett mindre antal urverk Àn man har i dagslÀget.
9S64 verkar passa i smÄ boetter vid en snabb koll. Det Àr en orsak att dessa verk inte anvÀnds till 43mm klockor och omvÀnt
SBGY0013 Är vÀl ett utmÀrkt exempel pÄ Spring drive under 40mm
![]()
Nu tog jag bara Springdrive som exempel eftersom det finns mekaniska under 40mm. Kort sagt tror jag att urverket har mindre med storleken att göra Ă€n dagens âmodeâ.
FrÄgestÀllningen frÄn början var vÀl varför GS gör sÄ fÄ modeller sub 40mm. Oavsett om 9RA42 fungerar eller inte sÄ Àr svaret att det finns flertal modeller manuella, high beat och Spring Drive sub 40mm.Ja, men ett 9RA2 fungerar inte.
Ok, det kanske finns nĂ„gra stycken men inte lĂ€tt att fĂ„ överblick över dom pĂ„ hemsidan tycker jag...Finns mĂ€ngder med varianter under 40mm. Men du ska frĂ€mst titta pĂ„ Lug to Lug. GS skriver ju Ă€ven ut dem. Ăverlag bĂ€rs GS en storlek mindre Ă€n mm mĂ„ttet.
Möjligt att det upplevs att Rolex erbjuder ett större utbud. De har OP, DJ, Expl 1 och DD. Enda skillnaden Àr möjligtvis att OP/DJ/DD erbjuds med olika fÀrger. Vilket Àr nÄgot de kan göra med den produktionsmodellen (Rolex Àr klassad som fabrikstillverkning kontra GS som Àr en manufaktur). Sedan gÄr det inte att jÀmföra GS och Rolex. GS producerar runt 55k enheter om Äret. Rolex 1000k enheter. Och har Àven en helt annan tillÀmpning och produktion av tavla, visare, polering etc.
En snabb filtrering pÄ GS Japanska butik online ger ca. 13 stÄl/titan modeller för mÀn.
![]()
ALL Products
ĂŁÂ°ĂŁÂ©ĂŁÂłĂŁĂŁÂ»ĂŁÂ€ĂŁÂłĂŁÂŒĂŁÂźĂ„ÂŹĂ„ÂŒĂŁÂȘã³ã©ã€ã³ããã£ãã¯ã§ããstore.grand-seiko.com
Ok, det kanske finns nÄgra stycken men inte lÀtt att fÄ överblick över dom pÄ hemsidan tycker jag...
InstÀmmer med att sidan lÀmnar lite att önska. Men som sagt de bÀrs annorlunda och se till Lug to Lug. Och om du har möjlighet sÄ gÄ in och testa i butik. Oavsett mÀrke eller modell sÄ Àr det en vÀldig skillnad.Ok, det kanske finns nÄgra stycken men inte lÀtt att fÄ överblick över dom pÄ hemsidan tycker jag...
Jo, jag Ă€ger en 37mm quartz frĂ„n GS. Ăven nĂ€r jag köpte den sĂ„ gick jag igenom katalogen med personen i butiken och det var inte mĂ„nga under 40 som vi hittade dĂ„ iaf i stĂ„l.InstĂ€mmer med att sidan lĂ€mnar lite att önska. Men som sagt de bĂ€rs annorlunda och se till Lug to Lug. Och om du har möjlighet sĂ„ gĂ„ in och testa i butik. Oavsett mĂ€rke eller modell sĂ„ Ă€r det en vĂ€ldig skillnad.
Som jag nĂ€mnde ovan. De har just nu runt 13+ modeller sub 40mm i stĂ„l/titan. Kan instĂ€mma med att deras översikt undermĂ„lig. Men med tanke pĂ„ deras produktionsmĂ€ngd och utförandet sĂ„ Ă€r det i mitt tycke rimligt. Vill man ha ett större utbud fĂ„r man nog vĂ€nda sig till en större serietillverkare.Jo, jag Ă€ger en 37mm quartz frĂ„n GS. Ăven nĂ€r jag köpte den sĂ„ gick jag igenom katalogen med personen i butiken och det var inte mĂ„nga under 40 som vi hittade dĂ„ iaf i stĂ„l.
tack!Gillar att kolla pÄ GS UK onlinebutik, bra sökfunktion:
Find Your Watch | Grand Seiko Online Boutique | The Official UK Online Store
- 36.5mm - 39.5mmwww.grandseikoboutique.co.uk
Hele 36 varianter gir jo et meget bra utvalg Ä velge ut i fra.Gillar att kolla pÄ GS UK onlinebutik, bra sökfunktion:
Find Your Watch | Grand Seiko Online Boutique | The Official UK Online Store
- 36.5mm - 39.5mmwww.grandseikoboutique.co.uk
Ja men inte sÄ mÄnga stÄl med svart urtavla (förutom quartz) i strl 36-38Hele 36 varianter gir jo et meget bra utvalg Ä velge ut i fra.![]()
Mange vil jo alltid ha ting som ikke finnes.Ja men inte sÄ mÄnga stÄl med svart urtavla (förutom quartz) i strl 36-38![]()
Haha, jo sÄ kan det vara!Mange vil jo alltid ha ting som ikke finnes.![]()