• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

HÄller med, med reservationen att jag tycker mig se att det börjat Àndra sig under de senaste 1-2 Ären. Tror dock inte det har med Rolex att göra utan snarare ett resultat av GS breda satsning.

Vill minnas nÄgon skröna (icke bekrÀftat rykte som förekom pÄ diverse forum och klockbloggar) som florerade för nÄgra Är sedan, att man skulle hört Rolex-anstÀllda sÀga att man önskade att man kunde göra en klocka i GS kvalité och att det var klockan varje Rolexingenjör skulle vÀlja om det var möjligt utan att förlora jobbet ;) Skröna som sagt, men jag tror ÀndÄ det bidrog till att mÄnga just RolexÀgare fick upp ögonen för GS. Om det i sin tur lett till att man faktiskt köpt nÄgon GS vet jag inte, men helt orimligt Àr det ju inte att nÄgon entusiast med förkÀrlek till Rolex sett ljuset ifrÄn Nippon :cigar:
Rakbladsfinishen pÄ visarna borde ju rÀcka för att fÄ vemsomhelst med lite intresse att bli nyfiken iaf!

InlÀgg #3000 postas i Grand Seiko-trÄden tillsammans med SBGN009. :)
7250DD6B-E47D-425A-A98E-D124700DA93F.jpeg

Är grymt sugen pĂ„ en high beat gmt. Sbgj203 eller 003.

Vad Àr rimligt att ge för en beg 003 i bra skick?

Lite orolig att den kommer kÀnnas hög eller topptung. Vad Àr era erfarenheter?

Är intresserad av sbgw231 och 235, vĂ€ldigt vackra ur. Vet att 235 kommer pĂ„ lĂ€nk, men tycker den lĂ€nken Ă€r sĂ„dĂ€r. SĂ„g att GS sĂ„lde ett armband som var ”Oyster Style”, med referens D3E7AB, som passar sbgw231. Är nyfiken pĂ„ denna kombo, funkar den borstade lĂ€nken mot det polerade boett? Eller blir kontrasten för stor? Hittar bara nĂ„gra fĂ„ exempel med kombon online och bilderna Ă€r lite svĂ„rtydda.

personligen tror jag det inte alls hÀnger ihop... tror man köper Rolex och GS av olika anledningar.
Nu fÄr jag vÀl pÄ tafsen men en Rolex köper folk för att det Àr en Rolex.
GS köper man för att uppskattar ett klockmÀrke som lÀgger sin sjÀl i kvalitet, detaljer, finish och kanske lite att man gör ett klockval som inte alla andra förstÄr eller har insikt nog för att förstÄ.

Detta Àr mitt personliga tyckande sÄ klart - tycker Rolex Àr helt ointressant (undantaget lite vintage).
För de som köper Rolex för att det Àr vÀldigt vackra och vÀlgjorda klockor, vilket de faktiskt Àr (möjligtvis att finish pÄ urverk inte Àr sÄ hög, men de har ju "aldrig" glas i boetlocket), kÀnns det naturligt att titta pÄ GS, speciellt nÀr det "inte" gÄr att köpa en sportrolex, eller knappt en Datejust i stÄl, ny frÄn AD:s.

Jag tycker GS och Rolex Àr ganska jÀmförbara kvalitetsmÀssigt, bÄda mÀrken har sina svagheter och styrkor.

Det Àr vÀl helt naturligt att om man tÀnker sig ett venn-diagram, sÄ har man viss överlappning av "intresserad av Rolex" och "intresserad av GS". Jag antar att det finns mÄnga pÄ detta forum som Àger klockor frÄn bÄda mÀrkena?

Att det finns vissa som köper Rolex enbart för prestigen, visst, de blir ju inte GS-kunder i dagslÀget. Men lÄt oss inte lura oss sjÀlva, GS skulle Àlska att vara i Rolex position. Tror man nÄgot annat Àr risken stor att man blir besviken de kommande Ärtiondena.

Är intresserad av sbgw231 och 235, vĂ€ldigt vackra ur. Vet att 235 kommer pĂ„ lĂ€nk, men tycker den lĂ€nken Ă€r sĂ„dĂ€r. SĂ„g att GS sĂ„lde ett armband som var ”Oyster Style”, med referens D3E7AB, som passar sbgw231. Är nyfiken pĂ„ denna kombo, funkar den borstade lĂ€nken mot det polerade boett? Eller blir kontrasten för stor? Hittar bara nĂ„gra fĂ„ exempel med kombon online och bilderna Ă€r lite svĂ„rtydda.

Har en 235 som jag Àr mycket nöjd med. Visst Àr 235 och 231 som bekant vÀldigt lika och dÀrmed i min bok bÄda fÄr anses vara toppenval. Det bygger mycket pÄ att jag tycker lÀnken Àr fantastisk. En av de första klockorna jag föll för var en vintage Seamaster med vÄffeltavla och beads of rice sÄ svag redan dÀr för den typen av lÀnk.
Resonerade innan köp att för nÄgra tusenlappar extra fÄr jag en lÀnk. Det ger mig möjligheten att bÀra den pÄ lÀnk eller lÀder vilket för mig Àr ett stort plus. Blev positivt överraskad med det mesta dÄ det Àr min första GS och lÀnken var inget undantag. Otroligt bekvÀm och kÀnns solid trots att den samtidigt kÀnns tunn vilket Àr lÀckert.
Annars Àr skillnaden som jag förstÄtt det sekundvisaren. Inga konstigheter pÄ 231 men tycker att den blÄa visaren pÄ 235 Àr nÄgot slags pricken över i:et.

Tillbaka
Topp