Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Har för en stund sedan köpt min första GS ever. Paketöppning senare...
![]()
Kom helt plötslig pÄ att jag inte hade kollat om det satt rÀtt verk i den tidiga 6146 jag fick hem igÄr frÄn urmakaren sÄ det blev att öppna och tog bild i samma veva.
Liten detalj som Àr kul att veta, hÀnder ju ibland att verk blir utbytta.
Skillnaden mellan dom tidiga Àr inte bara tavlans tryck utan ocksÄ texten pÄ verket och rotorn.
Dom tidiga ska ha Grand Seiko rotor och dom senare bara Seiko, dom tidiga har istÀllet mindre text pÄ verket och saknar Five adjustments texten.
VÀrt att notera Àr Àven att medaljongen Àr av lite annan formgivning.
Kanske hör hemma i trÄden för mindre viktigt vetande men kan vara bra om man gÄr i köptankar och villa ha sÄ original som möjligt.
61ornas rotorer oxiderar ofta lÀtt och fult och Àr inget man ska bli sÄ skrÀmd av, pÄ dom hÀr 2 helt okey.
![]()
![]()
SÄja, nu finns paketöppningen i i den stora paketöppningstrÄden:Har för en stund sedan köpt min första GS ever. Paketöppning senare...
![]()
LÀgger in en bonusbild hÀr ocksÄ. SBGW231.Det var lÀnge sedan min senaste paketöppning men idag slog jag till pÄ min första Grand Seiko! Jag har lÀnge varit imponerad av GS grymma finish samt vÀldigt varierande och intressanta utbud (quartz, spring drive, snowflake, pÄfÄgel etc.). Jag Àr ingen serieflippare och brukar tÀnka igenom samt motivera mina klockköp vÀldigt noga. Jag vill inte ha klockor som inte uppfyller en funktion och som inte fÄr nÄgon handledstid.![]()
SÄ vilken GS blev det? Jag har lÀnge varit vÀldigt nöjd med min lilla samling som bestÄr av en dykare, en kronograf, en allround klocka som funkar till allt och en G-Shock. Och sÄ har jag en vintage omega dressare som jag nÀstan aldrig anvÀnder Àven om jag tycker att den Àr grymt snygg. Problemet Àr kanske att den Àr lite vÀl liten och tunn, sÄ den passar egenglihen bara dÄ man Àr riktigt uppklÀdd. DÀrav behovet av en ny, lite större och modernare dressare. Dessutom firade jag och min fru tio Ärs bröllopsdag nyligen, sÄ plötsligt kunde köpet av en ny klocka motiveras utan problem(hon fÄr en diamantring sÄ bÄda Àr nöjda
). Valet blev alltsÄ en SBGW231.
![]()
![]()
![]()
![]()
37,3mm, manuellt verk, 72 timmars kraftreserv, klassisk och snygg som fan, tycker jag! Och vilken finish! SvÄrt att göra den rÀttvisa med foton tagna med telefonen.
Tack för mig.
Nytt favoritband. Vissa kommer hata det, men jag Àlskar det fan. Köpte bandet pÄ ploj för det var sÄ billigt men nu Àr det fan en av favoriterna!
![]()
FÄr man smyga in sin King Seiko frÄn '69 hÀr?Komplett med japansk gravering för 10 Ärs tjÀnst 1970.
![]()
Grattis! KM FÀltöversten Àr min pÄlitliga leverantör. Sen kan det vÀl vara kul att engagera nÄgon av forumets duktiga lÀderslöjdare?Hej trÄden! DÄ har det Àntligen blivit dags att sÀlla sig till den nöjda GS-skaran. Har blivit med en SGBA407 efter att ha velat mellan 211, 293 och 407. Men nÀr jag fick se dem i verkligheten försvann beslutsÄngesten - jag har hittat helt rÀtt för mig.Som tekniknörd var ursprungliga dragplÄstret Spring Drive (sÄ hÀftig teknik!), men nu har jag blivit förÀlskad i hantverket.
Nu ÄterstÄr frÄgan: har nÄgon ett bra tips pÄ var man kan hitta lÀderband som lÀmpar sig för att flytta över originalspÀnnet? Dvs, 19/16-band med en kortare Ànde?
![]()
![]()
![]()
Bra idé! Om nÄgon Àr intresserad av lite slöjdarbete fÄr hen gÀrna sÀga till!Sen kan det vÀl vara kul att engagera nÄgon av forumets duktiga lÀderslöjdare?
Bra idé! Om nÄgon Àr intresserad av lite slöjdarbete fÄr hen gÀrna sÀga till!![]()
Annars finns Watch Band Center, en tysk sida. DÀr handlar oftast jag. Grymt stort utbud!Bra idé! Om nÄgon Àr intresserad av lite slöjdarbete fÄr hen gÀrna sÀga till!![]()
Blev ju bra det dÀr, en udda fÄgel. Kul nÀr projekt kan avslutas och man kan njuta frukterna av sitt arbete, men tomheten efter jakten infinner sig ocksÄ... vidare till nÀstaStilen pÄ sifforna drar ju tankarna till tidiga Seiko Laurel.
Finns ingen som slÄr dig vad gÀller vintage och kunskap dÀrom.NÀ, det Àr Molle och sÄ har det varit sen urminnes tider.
NÀ, det Àr Molle och sÄ har det varit sen urminnes tider.
Plockade ut en SBGP013 med nya 9f85-quartzen igÄr. Sjukt nöjd. DÀremot fÄr den Äka tillbaka pÄ service direkt dÄ jag upptÀckte ett glapp mellan tavla och innerring kl 1-3.
![]()
![]()
Tack!grattis till grym klocka - har samma fast med tidigare verket - otroligt trevlig klocka med en tavla som skiftar fantastiskt i utseende...
Klart surt att du fÄr skicka tillbaka dock...![]()
Tack!
Tavlan Àr helt fantastisk.
à ter frÄn KM Globen. Tydligen ser det ut sÄdÀr. Lite mÀrkligt kan jag tycka med tanke pÄ GS nivÄ pÄ finishen i övrigt att det Àr en glipa synlig med blotta ögat pÄ vissa stÀllen runt tavlan. Jag fÄr helt enkelt glömma bort att jag sett det och leva med det.![]()
Tack!
Tavlan Àr helt fantastisk.
à ter frÄn KM Globen. Tydligen ser det ut sÄdÀr. Lite mÀrkligt kan jag tycka med tanke pÄ GS nivÄ pÄ finishen i övrigt att det Àr en glipa synlig med blotta ögat pÄ vissa stÀllen runt tavlan. Jag fÄr helt enkelt glömma bort att jag sett det och leva med det.![]()