• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

SBGN009
20200815_103000.jpg

Kom helt plötslig pÄ att jag inte hade kollat om det satt rÀtt verk i den tidiga 6146 jag fick hem igÄr frÄn urmakaren sÄ det blev att öppna och tog bild i samma veva.
Liten detalj som Àr kul att veta, hÀnder ju ibland att verk blir utbytta.
Skillnaden mellan dom tidiga Àr inte bara tavlans tryck utan ocksÄ texten pÄ verket och rotorn.
Dom tidiga ska ha Grand Seiko rotor och dom senare bara Seiko, dom tidiga har istÀllet mindre text pÄ verket och saknar Five adjustments texten.
VÀrt att notera Àr Àven att medaljongen Àr av lite annan formgivning.
Kanske hör hemma i trÄden för mindre viktigt vetande men kan vara bra om man gÄr i köptankar och villa ha sÄ original som möjligt.
61ornas rotorer oxiderar ofta lÀtt och fult och Àr inget man ska bli sÄ skrÀmd av, pÄ dom hÀr 2 helt okey.
50227543693_b2d9253a00_c.jpg

50228207486_33045b1893_c.jpg

Grymt att se dem sida vid sida, ser ut att vara i kanonskick. Keep them coming :)

Har för en stund sedan köpt min första GS ever:). Paketöppning senare...
image.jpg
SÄja, nu finns paketöppningen i i den stora paketöppningstrÄden:
Det var lÀnge sedan min senaste paketöppning men idag slog jag till pÄ min första Grand Seiko! Jag har lÀnge varit imponerad av GS grymma finish samt vÀldigt varierande och intressanta utbud (quartz, spring drive, snowflake, pÄfÄgel etc.). Jag Àr ingen serieflippare och brukar tÀnka igenom samt motivera mina klockköp vÀldigt noga. Jag vill inte ha klockor som inte uppfyller en funktion och som inte fÄr nÄgon handledstid.
CFCFDE41-B99B-4784-96E7-016F44DD3120.jpeg

SÄ vilken GS blev det? Jag har lÀnge varit vÀldigt nöjd med min lilla samling som bestÄr av en dykare, en kronograf, en allround klocka som funkar till allt och en G-Shock. Och sÄ har jag en vintage omega dressare som jag nÀstan aldrig anvÀnder Àven om jag tycker att den Àr grymt snygg. Problemet Àr kanske att den Àr lite vÀl liten och tunn, sÄ den passar egenglihen bara dÄ man Àr riktigt uppklÀdd. DÀrav behovet av en ny, lite större och modernare dressare. Dessutom firade jag och min fru tio Ärs bröllopsdag nyligen, sÄ plötsligt kunde köpet av en ny klocka motiveras utan problem:) (hon fÄr en diamantring sÄ bÄda Àr nöjda;)). Valet blev alltsÄ en SBGW231.
A96FA48C-7D2F-4BC9-A629-A9030541F052.jpeg
6E5CBA33-DB85-4062-B66A-8586329FAD94.jpeg
AECE1744-979B-44AC-BCEB-AFDC2D25E66E.jpeg
B9C05DD6-DD03-4C60-8E3B-134AF6A7B165.jpeg

37,3mm, manuellt verk, 72 timmars kraftreserv, klassisk och snygg som fan, tycker jag! Och vilken finish! SvÄrt att göra den rÀttvisa med foton tagna med telefonen.
Tack för mig.
LÀgger in en bonusbild hÀr ocksÄ. SBGW231.
CD92FEC5-B599-4ADB-95A7-1BD26756D222.png

Hej trÄden! DÄ har det Àntligen blivit dags att sÀlla sig till den nöjda GS-skaran. Har blivit med en SGBA407 efter att ha velat mellan 211, 293 och 407. Men nÀr jag fick se dem i verkligheten försvann beslutsÄngesten - jag har hittat helt rÀtt för mig. :) Som tekniknörd var ursprungliga dragplÄstret Spring Drive (sÄ hÀftig teknik!), men nu har jag blivit förÀlskad i hantverket.

Nu ÄterstÄr frÄgan: har nÄgon ett bra tips pÄ var man kan hitta lÀderband som lÀmpar sig för att flytta över originalspÀnnet? Dvs, 19/16-band med en kortare Ànde?

20200813_181153.jpg

20200814_081319.jpg
20200814_085417.jpg

Hej trÄden! DÄ har det Àntligen blivit dags att sÀlla sig till den nöjda GS-skaran. Har blivit med en SGBA407 efter att ha velat mellan 211, 293 och 407. Men nÀr jag fick se dem i verkligheten försvann beslutsÄngesten - jag har hittat helt rÀtt för mig. :) Som tekniknörd var ursprungliga dragplÄstret Spring Drive (sÄ hÀftig teknik!), men nu har jag blivit förÀlskad i hantverket.

Nu ÄterstÄr frÄgan: har nÄgon ett bra tips pÄ var man kan hitta lÀderband som lÀmpar sig för att flytta över originalspÀnnet? Dvs, 19/16-band med en kortare Ànde?

20200813_181153.jpg

20200814_081319.jpg
20200814_085417.jpg
Grattis! KM FÀltöversten Àr min pÄlitliga leverantör. Sen kan det vÀl vara kul att engagera nÄgon av forumets duktiga lÀderslöjdare?

Blev ju bra det dÀr, en udda fÄgel. Kul nÀr projekt kan avslutas och man kan njuta frukterna av sitt arbete, men tomheten efter jakten infinner sig ocksÄ... vidare till nÀsta ;) Stilen pÄ sifforna drar ju tankarna till tidiga Seiko Laurel.

Tack, men det blev inte som tÀnkt.
Jag köpte klockan utan att ha sett verket och gav klockan direkt till urmakaren som fick en smÀrre chock nÀr han öppnade.
Det hade kommit in vatten som skapat mycket oxidation och sen hade nÄgon pajsare drÀnkt verket i olja.
SÄ det tog sin tid att stÀda.
Sen nÀr verket skulle i den oanvÀnda boetten sÄ visade det sig att sekundvisaren tog i glaset.
SĂ„ det blev inget boettbyte.
Men det gÄr att leva med den som den Àr.
RÀtt feminin klocka pÄ armen, 35 mm stor, nÀtta bandhorn och lite glittrig.

Plockade ut en SBGP013 med nya 9f85-quartzen igÄr. Sjukt nöjd. DÀremot fÄr den Äka tillbaka pÄ service direkt dÄ jag upptÀckte ett glapp mellan tavla och innerring kl 1-3. :(

C3B3F55A-62CF-4CBE-BE62-A38DFEECB8A5.jpeg

B3B47320-EF44-4804-B4F3-B2075F871C8B.jpeg

grattis till grym klocka - har samma fast med tidigare verket - otroligt trevlig klocka med en tavla som skiftar fantastiskt i utseende...
Klart surt att du fÄr skicka tillbaka dock... :(

grattis till grym klocka - har samma fast med tidigare verket - otroligt trevlig klocka med en tavla som skiftar fantastiskt i utseende...
Klart surt att du fÄr skicka tillbaka dock... :(
Tack!
Tavlan Àr helt fantastisk.

Åter frĂ„n KM Globen. Tydligen ser det ut sĂ„dĂ€r. Lite mĂ€rkligt kan jag tycka med tanke pĂ„ GS nivĂ„ pĂ„ finishen i övrigt att det Ă€r en glipa synlig med blotta ögat pĂ„ vissa stĂ€llen runt tavlan. Jag fĂ„r helt enkelt glömma bort att jag sett det och leva med det. :)

Tack!

Åter frĂ„n KM Globen. Tydligen ser det ut sĂ„dĂ€r. Lite mĂ€rkligt kan jag tycka med tanke pĂ„ GS nivĂ„ pĂ„ finishen i övrigt att det Ă€r en glipa synlig med blotta ögat pĂ„ vissa stĂ€llen runt tavlan. Jag fĂ„r helt enkelt glömma bort att jag sett det och leva med det. :)

Eh, dÄ kan jag sluta drömma om vilken Grand Seiko jag vill ha. Edit: kan ju inte vara sant.

Tack!

lite jobbigt faktiskt...
fÄr tÀnka att Àven solen har sina flÀckar, men man förknippar ju GS med absolut finish och kvalitet liksom...:nailbiting:

Tillbaka
Topp