• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Har du ett objekt du ser pÄ? DÄ kan du lÀnka bilder i DM om du vill ha en bedömning.

Nyservad betyder inget om du inte vet med sĂ€kerhet att det Ă€r utfört korrekt och med rĂ€tt delar. Är det garanti pĂ„ denna? Var skeptisk till begreppet ”OH” som ofta betyder fulpolering och omgjorda tavlor.

De varierar mycket beroende pÄ skicket, kolla noga pÄ boett, tavla, medaljong och urverk.

Sen beror det pÄ i vilken marknad du handlar, i Japan Àr det nog flest objekt, dÀrav lÀgre priser.
Sen pÄ bollen hÀr och hÄller med Senpai att uttala sig om vÀrdet utan bra bilder Àr svÄrt.
Bra skick Àr ju vÀldigt brett och sÀger inte mycket.
Privat eller frÄn handlare med riktig garanti?
Klockor som ser fina ut men med skillnader som ett otrÀnat öga inte ser betalar en seriös samlare det dubbla för.
I min vÀrld kostar en bra 45a nÄnting mellan 8 till 18 tusen ungefÀr.

Hej!

Jag har inte varit aktiv pÄ forumen pÄ flera Är men har nu hittat tillbaka. VÀldigt trevligt faktiskt att Äterigen kÀnna pulsen öka vid anblicken av en klockbild. SÀrskilt den hÀr trÄden Àr fantastiskt kul!

Jag Àr pÄ jakt efter en ny vardagsklocka och fick ett vansinnigt habegÀr efter en SBGV245 men den verkar ha utgÄtt ur sortimentet. NÄgon som vet om det finns nÄgon butik som sitter pÄ ett ex? Eller nÄgon som kan tÀnkas skiljas frÄn sin egen?

/Henrik

Jag Àr pÄ jakt efter en ny vardagsklocka och fick ett vansinnigt habegÀr efter en SBGV245 men den verkar ha utgÄtt ur sortimentet. NÄgon som vet om det finns nÄgon butik som sitter pÄ ett ex?
Modellen sĂ„ldes inte via europeisk ÅF, men det finns alldeles sĂ€kert ett gĂ€ng pĂ„ Chrono24 att nypa, alternativt verkar den finnas pĂ„ lager hos Sakura till bra pris: https://www.sakurawatches.com/grand-seiko-sbgv245

Modellen sĂ„ldes inte via europeisk ÅF, men det finns alldeles sĂ€kert ett gĂ€ng pĂ„ Chrono24 att nypa, alternativt verkar den finnas pĂ„ lager hos Sakura till bra pris: https://www.sakurawatches.com/grand-seiko-sbgv245
Tack för tipset! Det var ett vÀldigt bra pris! Antar i och för sig att det lÀggs pÄ 25% moms pÄ det eller hur funkar det nÀr man bestÀller dÀrifrÄn? NÄgon som vet?

/Henrik

Gillar du inte original lÀdret? Jag körde med rocka som passade de feta luggarna bra (nÀr jag hade den modellen)
IMG_0963.jpg
Riktigt snyggt

Hej!

Jag har inte varit aktiv pÄ forumen pÄ flera Är men har nu hittat tillbaka. VÀldigt trevligt faktiskt att Äterigen kÀnna pulsen öka vid anblicken av en klockbild. SÀrskilt den hÀr trÄden Àr fantastiskt kul!

Jag Àr pÄ jakt efter en ny vardagsklocka och fick ett vansinnigt habegÀr efter en SBGV245 men den verkar ha utgÄtt ur sortimentet. NÄgon som vet om det finns nÄgon butik som sitter pÄ ett ex? Eller nÄgon som kan tÀnkas skiljas frÄn sin egen?

/Henrik
PM

Kommer vi se denna i vanlig utgÄva med svart urtavla och utan den röda sekundvisaren ?

Bilagor

• 5AE11643-8F55-4E34-80E3-101455178652.jpeg
    5AE11643-8F55-4E34-80E3-101455178652.jpeg
    113.7 KB · Visningar: 51
Hej GS-konnÀssörer!
Har snöat in lite pÄ Grand Seiko spring drive. Och dÄ sÀrskilt sbga283. Vad finns att sÀga om resistens mot magnetism, stötar, vÀrme och serviceintervall?
Har och har haft Omega Seamaster AT, en klocka som har det mesta inklusive skönhet.
Tacksam för omdömen, lÀnkar, tankar och muntra tillrop.

Hej GS-konnÀssörer!
Har snöat in lite pÄ Grand Seiko spring drive. Och dÄ sÀrskilt sbga283. Vad finns att sÀga om resistens mot magnetism, stötar, vÀrme och serviceintervall?
Har och har haft Omega Seamaster AT, en klocka som har det mesta inklusive skönhet.
TrÄdens 392 sidor Àr en bibel av kunskap ;)

Hej GS-konnÀssörer!
Om du lÀgger den pÄ en magnet gÄr den för fort men det gÄr över nÀr du tar bort den. Om du slÄr den i vÀggen fÄr du repor i poleringen men den fortsÀtter gÄ. Om du skickar en spring drive pÄ service "bara för att" sÄ Àr du nog den första pÄ KS...

Lycka till! :)

Senast Àndrad:
Hej GS-konnÀssörer!

Glömde sÀga att SBGA283 Àr ett bra val, kör pÄ för all del!

20210106_153920.jpg

20210106_153848.jpg

NÄgon som har sett resultatet av att skicka ivÀg en GS pÄ polering?
Jag funderar pÄ detta.
Vanligtvis skulle jag som de flesta pÄ KS skrynkla pÄ nÀsan vid ordet polering men min tilltro till GS Àr ologisk.
NĂ€r jag googlade detta fann jag inget konkret.

NÄgon som har sett resultatet av att skicka ivÀg en GS pÄ polering?
Jag funderar pÄ detta.
Vanligtvis skulle jag som de flesta pÄ KS skrynkla pÄ nÀsan vid ordet polering men min tilltro till GS Àr ologisk.
NĂ€r jag googlade detta fann jag inget konkret.
Antar detta inte Àr nÄgot urmakaren pÄ hörnet gör utan att den Äker ivÀg till GS? Intresserad av hur det blir med tull och annat. Eller om man gÄr via en urmakare som hanterar all logistik?

Hej GS-konnÀssörer!
Omdömen och kunskap har andra lĂ„ngt mycket mer av Ă€n vad jag har, men jag kan ”hjĂ€lpa till” med ett muntert tillrop - KÖÖÖR! 😁

Tillbaka
Topp