• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

De kommer sannerligen i olika storlekar
8ABE7B9B-173E-4733-BB12-E911C9B5B3A8.jpeg

SBGC013 & SBGG001
Skiljer endast 5g i vikt dock.

Senast Àndrad:

Ny artikel med Hodinkee x Grand Seiko USA, vÀldigt snyggt format, och riktar ljuset pÄ bÄde nyare och vintage modeller. Vintage GS Àr ju nÄgot som inte fÄtt nÄgot vidare utrymme de senaste Ären, men nu börjar intresset vÀxa.

John Goldberger sa ju tom att han tittar pÄ dessa nu under ett föredrag, en av de riktigt tunga i branschen och som Hodinkee-folket avgudar. SpÄr betydligt högre priser inom 3 Är.

Synd dock att expertisen saknas hos samtliga involverade, dÄ 6146-8050 i artikeln har ommÄlad tavla och aftermarket medaljong.

Hej. En sniken frĂ„ga. Kan man ”rĂ€kna” med nĂ„n form av rabbat hos AD nĂ€r man köper GS?
Jag Har sonderat terrÀngen via mail med AD för en sbgn005, och de nÀmner endast listpriset och jag Àr för feg för att frÄga rakt ut om rabatt.

samtligt fÄr man en ny pÄ c24 i Europa för nÀstan 10k mindre. jag har svÄrt att motivera för mig sjÀlv att lÀgga 10000kr mer hos AD Àn pÄ nÀtet. Jag vill köpa hos min lokale uris för att de ska överleva och det Àr trevligt med butiker .men. Vad Àr er erfarenhet, brukar det vara nÄn rabbat pÄ gs?

Hej. En sniken frĂ„ga. Kan man ”rĂ€kna” med nĂ„n form av rabbat hos AD nĂ€r man köper GS?
Jag Har sonderat terrÀngen via mail med AD för en sbgn005, och de nÀmner endast listpriset och jag Àr för feg för att frÄga rakt ut om rabatt.

samtligt fÄr man en ny pÄ c24 i Europa för nÀstan 10k mindre. jag har svÄrt att motivera för mig sjÀlv att lÀgga 10000kr mer hos AD Àn pÄ nÀtet. Jag vill köpa hos min lokale uris för att de ska överleva och det Àr trevligt med butiker .men. Vad Àr er erfarenhet, brukar det vara nÄn rabbat pÄ gs?
NÄgra tips för att uppmuntra sÀljaren att ge rabatt:
Visa att du Àr redo att göra affÀr, men att priset spelar roll. Signalera sÄ tydligt du kan att du Àr beslutsmÀssig och inte avser slösa med sÀljarens tid.

FrÄgade lite försynt ifall det Àr listpris som gÀller eller om det finns möjlighet till rabatt, nÀr jag köpte min. Fick ca 10% och försökte inte pruta mer. LÀt som att det beror pÄ vilken modell dock.

StandardfrÄga.
Enkelt svar: Ja, det gÄr att fÄ rabatt - vÄga frÄga. Hur mycket dÀremot beror ju pÄ en massa saker: om du handlat dÀr tidigare tex.
Gillar att du vill stödja din lokala uris - jag har ingen lokal uris men kÀnner ÀndÄ att det finns vissa man vill stödja (de flesta har ju inga problem att skicka).
Sedan ligger det ju en bra prisatt SBGN005 pÄ köp&sÀlj - men du kanske vill ha ny.

Det Àr inte sÄ att det finns nÄgon SBGA415 hÀr i GS-klubben? Jag Àr grymt sugen pÄ att Àga, eller i alla fall fÄ testa pÄ armen, eller i alla fall pÄ se lite bilder 
 :)

Och för er som blir lite nyfikna och inte har koll pÄ denna sedan tidigare, sÄ kan ni lÀsa mer hÀr:

SBGA415G.png
Den Àr riktigt grym, frÄgan Àr dock om den slÄr en snowflake....
klÀmma pÄ dem side to side vore hÀrligt!

Den Àr riktigt grym, frÄgan Àr dock om den slÄr en snowflake....
klÀmma pÄ dem side to side vore hÀrligt!
Jag har ”brorsan” 413 och jag skulle nog drista mig till att sĂ€ga att den slĂ„r snowflaken pĂ„ fingrarna pĂ„ det mesta: boett, visare (kanske att den blĂ„nerade sekundvisare vinner), tavla till och med.
Lite gamla bilder pÄ de tvÄ:

A97495FD-7A52-427C-96B6-3D2D2B50A746.jpeg

669FB9A5-F372-4E86-904A-7E115C2A78EE.jpeg

B9187BA6-A02F-43DE-BBE8-C631C210C1CF.jpeg

Vilken trio! Vilken gillar du bÀst?
Det Àr ju som att frÄga vilket av mina barn som jag gillar bÀst... :)

Men sbga231 (LĂ€tt, bekvĂ€m och sjukt snygg) tĂ€tt följd av sbgx335 (Älskar boetten, snygg pĂ„ gummi) skulle jag sĂ€ga. Sbgx115 lite svĂ„rare, har generellt svĂ„rt för vita tavlor av nĂ„n anledning.

Ny artikel med Hodinkee x Grand Seiko USA, vÀldigt snyggt format, och riktar ljuset pÄ bÄde nyare och vintage modeller. Vintage GS Àr ju nÄgot som inte fÄtt nÄgot vidare utrymme de senaste Ären, men nu börjar intresset vÀxa.

John Goldberger sa ju tom att han tittar pÄ dessa nu under ett föredrag, en av de riktigt tunga i branschen och som Hodinkee-folket avgudar. SpÄr betydligt högre priser inom 3 Är.

Synd dock att expertisen saknas hos samtliga involverade, dÄ 6146-8050 i artikeln har ommÄlad tavla och aftermarket medaljong.
Ja det syns att GS hÄrdsatsar mot USA.

Jag Àr vÀldigt novis kring Grand-Seiko, men jag uppskattar vad de stÄr för, samt finish. Det jag önskar finna Àr deras motsvarighet till exempelvis Datejust 36, dÄ nÄgot mycket större inte riktigt lockar.

Kanske Àr en dum frÄga, men jag Àr hoppfull att ni kan ta mig i rÀtt riktning för vad jag ska kolla vidare pÄ.

Tillbaka
Topp