• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Jag Àr vÀldigt novis kring Grand-Seiko, men jag uppskattar vad de stÄr för, samt finish. Det jag önskar finna Àr deras motsvarighet till exempelvis Datejust 36, dÄ nÄgot mycket större inte riktigt lockar.

Kanske Àr en dum frÄga, men jag Àr hoppfull att ni kan ta mig i rÀtt riktning för vad jag ska kolla vidare pÄ.
Ett alternativ skulle kunna vara en SBGR251. 37mm med datum och riktigt snygg sunburst-tavla, enda nackdelen jag skulle se Àr vÀl vara att den Àr relativt "tjock" för att vara Ät det dressigare hÄllet pÄ nÀstan 13,5mm.

Skärmavbild 2021-01-25 kl. 17.26.33.png

Lite av ett Ă„terkommande ”problem” att det finns ganska fĂ„ modeller i* nuvarande sortiment som Ă€r Ă„t det mindre hĂ„llet.. som @Floof Ă€r inne pĂ„ Ă€r det vĂ€l i sĂ„ fall just SBGR-modellerna om man söker nĂ„got nytt med stĂ„llĂ€nk och som Ă€r mindre Ă€n 39/40mm.

Ska dock pÄpekas att de modeller jag har provat och som Àr 40/41mm (tex sbga211/snowflake och deras modeller med 44gs-case, typ sbga375) bÀrs nÄgot mindre Àn sÄ tack vare casets form, sÄ Àven smalare handleder brukar klara dem rÀtt bra om man inte Àr helt inriktad pÄ just 36mm.

PÄ lÀder finns ju Ä andra sidan ett par Ät det mindre hÄllet i nuvarande sortiment, typ sbgw231, som Àr riktigt fina men kanske inte sÄ sportiga som datejust.

*edit: typos...

Senast Àndrad:
Jag Àr vÀldigt novis kring Grand-Seiko, men jag uppskattar vad de stÄr för, samt finish. Det jag önskar finna Àr deras motsvarighet till exempelvis Datejust 36, dÄ nÄgot mycket större inte riktigt lockar.

Kanske Àr en dum frÄga, men jag Àr hoppfull att ni kan ta mig i rÀtt riktning för vad jag ska kolla vidare pÄ.
Sbgx261/263 kan vara vÀrda att kika pÄ. Kvarts, sÄ Ànnu mer sleeper.

Sbgx 261=svart 263=champagne 265=blÄ 259=vit 297=grön/blÄ teal. Sen finns nÄgra varianter till som mÄste bestÀllas ifrÄn Japan :)

Haha du hÄller koll;) kommer jag ihÄg rÀtt sÄ blir det min tredje 261:a sen sÄ har jag haft en 061 samt en 063:a och en 263:a! tredje gÄngen gillt blir det snart alltsÄ:cool:
Jag hade ocksĂ„ en 061 som jag slĂ€ppte ivĂ€g. Ångrar det mycket men skaffade en 261 som nu sitter sĂ€kert :) Riktigt bekvĂ€m boett och vĂ€ldigt "GS" för mig som gillar den diskreta lyxen :cigar:

Ett alternativ skulle kunna vara en SBGR251. 37mm med datum och riktigt snygg sunburst-tavla, enda nackdelen jag skulle se Àr vÀl vara att den Àr relativt "tjock" för att vara Ät det dressigare hÄllet pÄ nÀstan 13,5mm.

Skärmavbild 2021-01-25 kl. 17.26.33.png
Det var en anledning till att det blev kvarts för mig, de automatiska/spring drive jag testa kÀndes alla sÄ tjocka! Har för mig att jag lÀste nÄgonstans att deras nya urverk Àr tunnare och borde pÄverka tjockleken framöver, men jag minns tyvÀrr inte var...

Är 39-40mm x 12-13mm godtagbart sĂ„ finns det en hel del GS att vĂ€lja bland som skulle kunna anses vara en motsvarighet till Datejust, beroende pĂ„ vad du söker. Är den mindre storleken avgörande sĂ„ Ă€r vĂ€l, som redan nĂ€mnt, sbgw231/235 (manuell), sbgr251/253 (automatisk) och sbgx259/261/263 (quartz) bra modeller att spana in. Är vintage av intresse sĂ„ finns vĂ€ldigt mycket mer under 37 mm.

SBGX061 ifall du kan tÀnka dig kvarts, 37mm och tunn

Bilagor

• 672FE1E0-8137-41E0-A4F2-46501D3BE951.jpeg
    672FE1E0-8137-41E0-A4F2-46501D3BE951.jpeg
    520.6 KB · Visningar: 71
ÅÄÄÄ. Ville lagt upp bild pÄ innehÄllet. Ett krispigt wristshot.
Men satan i gatan vad smÄ skruvar japanerna pillar in i lÀnken. Ingen av mina mejslar för klockor funkade....fÄr bli en tripp till urmeckare för att korta lÀnken...
EF0456DD-B74F-44B8-B0BB-EFCB90D0AD0F.jpeg

Det hĂ€r var en ny ref för mig – SBGA371 (”Pink Champagne”, AJHH Special Limited). Finns det nĂ„gon bra sammanstĂ€llning av GS dĂ€r den hĂ€r typen av ”special edition”-modeller ingĂ„r? Bild kapad frĂ„n Chrono24.

85157A25-B817-49D0-9389-D7869ED089A4.jpeg

Tillbaka
Topp