• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Förresten, vad tycker ni om dubbelloggan? Jag stör mig smÄtt pÄ det faktiskt.
Jag föredrar dubbel. Dels blir den lite hemligare, och dels tycker jag ofta det blir bÀttre balans pÄ tavlan. Men sen kÀnns ocksÄ den gotiska skriften lite vÀl fancy, nÀstan krystat fin som enda logga. Det slÄr liksom över Ät andra hÄllet.
Med det sagt finns vissa modeller dÀr jag tycker den nya gör sig bra, tex de du lÀnkade till, dÀr tavlan blir helt ren nedtill.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Förresten, vad tycker ni om dubbelloggan? Jag stör mig smÄtt pÄ det faktiskt.
Fattar inte varför de bytte, det Àr ju sÄ snyggt med en vacker applicerad Seikologga lÀngst upp och en diskret GS-logga under. Den dÀr kÀnslan av stealth wealth och att kunna bÀra nÄgot riktigt fint utan att det Àr sÄ uppenbart var ju halva charmen förut.
 

Christoban

Cartier
HÄller med. Jag gillar ocksÄ den gamla bÀst. Dels för balansen pÄ tavlan, men ocksÄ för att det Àr mer av det jag gillade ifrÄn början med GS. Den lite dolda kvalitén som bara initierade uppfattar. Lite "- jaha, snygg Seiko... vad Àr det som stÄr dÀr under?

Fattar inte varför de bytte, det Àr ju sÄ snyggt med en vacker applicerad Seikologga lÀngst upp och en diskret GS-logga under. Den dÀr kÀnslan av stealth wealth och att kunna bÀra nÄgot riktigt fint utan att det Àr sÄ uppenbart var ju halva charmen förut.

Stöter ni ofta pÄ folk utanför KS-sammanhang som vet vad GS Àr?
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Det gÄr ju inte riktigt att dra alla med 9f över samma kam prismÀssigt, det Àr annat som spelar in. TillgÀnglighet Àr en av dom förstÄs
Okej, jag förstÄr trodde flera sbgt hade sÄlts i Sverige och att man kunde sÀga nÄgot om priset.
Jag föredrar dubbel. Dels blir den lite hemligare, och dels tycker jag ofta det blir bÀttre balans pÄ tavlan. Men sen kÀnns ocksÄ den gotiska skriften lite vÀl fancy, nÀstan krystat fin som enda logga. Det slÄr liksom över Ät andra hÄllet.
Med det sagt finns vissa modeller dÀr jag tycker den nya gör sig bra, tex de du lÀnkade till, dÀr tavlan blir helt ren nedtill.
Fattar inte varför de bytte, det Àr ju sÄ snyggt med en vacker applicerad Seikologga lÀngst upp och en diskret GS-logga under. Den dÀr kÀnslan av stealth wealth och att kunna bÀra nÄgot riktigt fint utan att det Àr sÄ uppenbart var ju halva charmen förut.
HÄller med er, jag tycker det dock blir för mycket nÀr det stÄr "Seiko" tvÄ gÄnger. Hade det endast stÄtt Seiko och sedan GS, sÄ hade det varit snyggt.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Okej, jag förstÄr trodde flera sbgt hade sÄlts i Sverige och att man kunde sÀga nÄgot om priset.


HÄller med er, jag tycker det dock blir för mycket nÀr det stÄr "Seiko" tvÄ gÄnger. Hade det endast stÄtt Seiko och sedan GS, sÄ hade det varit snyggt.
Är ju ett helt annat typsnitt och annan storlek och ej applicerad, tycker GS-texten pĂ„ Ă€ldre GS mer ser ut en del av informationstexten, inte att det ser ut att vara dubbla loggor. Tycker dock inte att det gör urtavlan stökig alls. I Ă€rlighetens namn Ă€r ju dessutom SEIKO-loggan mycket snyggare, sĂ„ det ser estetiskt bĂ€ttre ut att GS kommer mer i skymundan.
317C6F4B-4485-4E95-A6B5-5D261A95F22D.jpeg
 

Dantes

Omega
Jag gillar bÄda varianterna och skulle inte lÄta det vara en avgörande faktor vid köp.

MÄste dock sÀga att jag tycker den gamla lÄdan klÀdd i tygmaterial kÀnns mycket mer high end Àn den moderna i plastmaterial om det nu spelar nÄgon roll.
 
Senast Àndrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag gillar bÄda varianterna och skulle inte lÄta det vara en avgörande faktor vid köp.

MÄste dock sÀga att jag tycker den gamla lÄdan klÀdd i tygmaterial kÀnns mycket mer high end Àn den moderna i plastmaterial om det nu spelar nÄgon roll.
Finns det nĂ„gon standardlĂ„da frĂ„n Seiko som kĂ€nns lyxig? 😅 Otroligt lĂ„g kĂ€nsla pĂ„ alla lĂ„dor jag har haft.
 
Senast Àndrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Sant :)

Positivt att man slipper betala extra för en dyr lÄda, men man förvÀntar sig kanske lite bÀttre kvalitet ÀndÄ.
InnehĂ„llet Ă€r ju fint iaf 😉 lĂ„dorna Ă€r förvisso onödiga och stoppas alltid undan i nĂ„gon lĂ„da men uppskattar Ă€ndĂ„ tex Omegas fina trĂ€lĂ„dor, kĂ€nns ju kul med en fin förpackning till nĂ„got dyrt.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Haft bÄde med och utan Seikologgan. Personligen spelar det absolut ingen roll alls. Balanserad eller clean. Jag tÀnker att det Àr samma vÀg som Toyota/Lexus. NÀr vi för ett tiotal Är sedan köpte en Lexus i Sverige hette samma bil Toyota i Japan. Nu diversifierad Àven dÀr. Kör förövrigt Toyota:) Har alltid kallat mina gs för Seiko för att det Àr vad de Àr.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
InnehĂ„llet Ă€r ju fint iaf 😉 lĂ„dorna Ă€r förvisso onödiga och stoppas alltid undan i nĂ„gon lĂ„da men uppskattar Ă€ndĂ„ tex Omegas fina trĂ€lĂ„dor, kĂ€nns ju kul med en fin förpackning till nĂ„got dyrt.
Ja mot Omega Àr det en bra bit kvar. Blev ÀndÄ förvÄnad nÀr jag fick hem en ny tonfisk tidigare i veckan. Rispapper till en icke grand Seiko. Pirrade till lite extra dÀr...
2C46F502-676B-43D7-B036-EB9099724921.jpeg
762FB193-7A06-439B-9042-43CFB6B1B11D.jpeg
AF1C5AD5-BDEC-4A0B-ADAD-1FA563A3941C.jpeg
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Ja mot Omega Àr det en bra bit kvar. Blev ÀndÄ förvÄnad nÀr jag fick hem en ny tonfisk tidigare i veckan. Rispapper till en icke grand Seiko. Pirrade till lite extra dÀr...
2C46F502-676B-43D7-B036-EB9099724921.jpeg
762FB193-7A06-439B-9042-43CFB6B1B11D.jpeg
AF1C5AD5-BDEC-4A0B-ADAD-1FA563A3941C.jpeg
Kanske en dum frÄga men vad Àr grejen med rispappret? Har sett flertalet annonser dÀr detta nÀmns specifikt som en del i affÀren, tex fullset inkl rispapper?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hmm, verkar rĂ€tt harmlöst. Andra trĂ„dar dĂ€r det svĂ€var ut lite mer😳
Hahaha nĂ€ alltsĂ„ nĂ„gon expert fĂ„r vĂ€l yttra sig men tror det Ă€r syftet, att man ska pĂ„ ett smidigt och snyggt sĂ€tt kunna lyfta ut innerlĂ„dan 😁 det kan ju inte vara en slump att lĂ€ngden och hur den Ă€r vikt Ă€r perfekt för att skapa en liten lyftvagga.
 

Geparden

Audemars
Ganska intressant att bara 8 ex Àr gjorda - ÀndÄ har de funnit med i sortimentet ett tag.
Undrar om de görs pÄ bestÀllning idag eller om det finns nÄgot ex nÄgonstans att köpa i butik? TÀnker att det kan ju inte stanna vid 8 ex gjorda?
SBGD201 finns det antagligen fler av. Skiftet gjorde dem till en limited edition
 

Christoban

Cartier
Man stöter pÄ mÄnga som vet vad Seiko Àr, eller vad det Àr för dom. NÀr det inte stÄr Seiko Àr det ju uppenbart nÄgot annat... Precis som @Nicbex poÀngterade, stealth wealth grejen förloras lite utan Seioko pÄ tavlan
Ja, sĂ„ nĂ€r de inte kĂ€nner igen vad det Ă€r och frĂ„gar sĂ€ger man ”En Grand Seiko” och de svarar ”jaha, en Seiko...” 🙂
 

KandreasF

Rolex
2-Faktor
Finns det nÄgon SBGV233 i trÄden? Har ett svÄrt sug och tÀnker att lite bilder pÄ en under perfekta solljuset stillar detta omgÄende?
 

1965ek

Patek
2-Faktor
GÄr trögt med min sbgx319. Först tvÄ dagar on hold i tullen i Tokyo och sedan ett par dagars tystnad. Kom igen nu!
91A3BAFF-87FB-4714-AF91-97F135801802.jpeg
 

kuma-kun

Audemars
Dom har helg fram till 5/5 tror jag? @kuma-kun ?

Jepp, kallas Golden Week och dom som inte tar extra semester kommer att vara tillbaka pÄ jobbet pÄ torsdag.
Det var helgdag den 29 men arbetsdag den 30 april.

DÀremot brukar tullen och fraktfirmorna fungera som vanligt Àven pÄ helger.
NÀr jag skickar till Sverige sÄ brukar det oftast bli sirap nÀr sakerna landar pÄ ARN.
Men nÄgon gÄng har det varit lite trögt ut ochsÄ av nÄgon outgrundlig orsak.
 

UTCetter

Cartier
Trevlig instÀllning- jag trodde i min enfald att det var fritt fram att frÄga och diskutera.
Christoban, det Ă€r inte dig BarbaBaba syftar pĂ„. Han höll med dig och tĂ€nkte sĂ€kert pĂ„ nĂ„n mindre kunnig slĂ€kting eller nĂ„n vid baren pĂ„ stadshotellet. För klocknördar kan ingen frĂ„ga vara för liten eller vara för dum att diskuteras🙂
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jepp, kallas Golden Week och dom som inte tar extra semester kommer att vara tillbaka pÄ jobbet pÄ torsdag.
Det var helgdag den 29 men arbetsdag den 30 april.

DÀremot brukar tullen och fraktfirmorna fungera som vanligt Àven pÄ helger.
NÀr jag skickar till Sverige sÄ brukar det oftast bli sirap nÀr sakerna landar pÄ ARN.
Men nÄgon gÄng har det varit lite trögt ut ochsÄ av nÄgon outgrundlig orsak.
BestÀllde en tonfisk frÄn Singapore i söndags och den satt pÄ handleden i torsdags. DHL express. NÄvÀl jag har annat att stilla begÀret med. Visste inte om golden week. Bra att veta. FÄr hoppas paketet tar fart snart.
NĂ„gon som vet vilka som tar vid i Sverige med Japan post? Post nord?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
BestÀllde en tonfisk frÄn Singapore i söndags och den satt pÄ handleden i torsdags. DHL express. NÄvÀl jag har annat att stilla begÀret med. Visste inte om golden week. Bra att veta. FÄr hoppas paketet tar fart snart.
NĂ„gon som vet vilka som tar vid i Sverige med Japan post? Post nord?
Eftersom det Àr Postverket i Japan sÄ blir det samma hÀr. Hade det varit DHL eller Fedex hade det inte varit sÄ. Jag stötte nyligen pÄ patrull ifrÄn UK med Royal Mail & Postnord. Slutade med att det skickades igen men med Fedex :meh:
 
Topp