• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Tavelstudie - SBGX263
2767B7FE-CCFB-42BE-9A63-6FE7EB566DF3.jpeg
Den Ă€r riktigt trevlig den tavlan. Jag önskar min fru bar sin lite oftare sĂ„ man ser den ”live” ibland ;)

Skulle fota min sbgn003 men rĂ„kade av misstag filma i slow motion. Jag har alltid tyckt att sekundvisaren gĂ„r ”mjukt” nĂ€r den tickar över eller hur jag ska beskriva det. NĂ€r jag tittar pĂ„ filmen sĂ„ ser jag tydligt att den tickar tvĂ„ ggr varje sekund nĂ€r den slĂ„r över. Bara pĂ„ GS?

Skulle fota min sbgn003 men rĂ„kade av misstag filma i slow motion. Jag har alltid tyckt att sekundvisaren gĂ„r ”mjukt” nĂ€r den tickar över eller hur jag ska beskriva det. NĂ€r jag tittar pĂ„ filmen sĂ„ ser jag tydligt att den tickar tvĂ„ ggr varje sekund nĂ€r den slĂ„r över. Bara pĂ„ GS?
Det stÀmmer. Det Àr gjort sÄ för att klara tyngre visare. Andra verk behöver ha kortare sekundvisare, men GS ville inte kompromissa.
Edit: lĂ€sning om ”twin pulse” hĂ€r https://timelessluxwatches.com/reviews/not-just-quartz-grand-seiko-9f-movement/

Hej pĂ„ er! Finns det nĂ„gon bra trĂ„d hĂ€r pĂ„ KK om vilka firmor som Ă€r bra för att köpa GS direkt frĂ„n Japan/Asien? Eller erfarenheter av sĂ„dana? Är torsk pĂ„ en del JDM-modeller och har ingen inplanerad resa just nu. Hittade ippo watches t.ex.

Hej pĂ„ er! Finns det nĂ„gon bra trĂ„d hĂ€r pĂ„ KK om vilka firmor som Ă€r bra för att köpa GS direkt frĂ„n Japan/Asien? Eller erfarenheter av sĂ„dana? Är torsk pĂ„ en del JDM-modeller och har ingen inplanerad resa just nu. Hittade ippo watches t.ex.

Kolla https://www.seiyajapan.com/collections/grand-seiko och https://www.sakurawatches.com/watches/grand-seiko-watches/

Har inte köpt nÄt sjÀlv av dessa tvÄ men det finns mÄnga andra som gjort. :)

Har du frÄgat din AD om att ta hem Ät dig? Annars som @nept tipsade om, bÄda Àr beprövade handlare
ippo sÀger att dom ligger i Hong Kong inte i Japan...

Jo sÄg att de har sitt huvudsakliga sÀte i Hong Kong men verkar handla mycket med japanska klockor (de har ju lite nÀrmare dit Àn jag i alla fall!)

Seiko 5S21 frĂ„n 1990 stegar 4 ggr per sekund fast med hjĂ€lp av ”stötdĂ€mpare” mellan stegmotorn och visaren har den helt mjuk rörelse pĂ„ sekundvisaren.
OcksÄ dÄlig livstid pÄ batteriet.

Hur mycket frakt och skatt/tull-kostnad ska man lÀgga pÄ priset om man köper pÄ en av dessa sidor? Tack för tipsen!
ca 25%. Sen ska du inte glömma att det i vissa Àrenden kan bli nödvÀndigt att vÀnda sig till handlaren och inte till GS beroende pÄ Àrende. Jag skulle absolut kolla med min lokala handlare först.

Tillbaka
Topp