• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Hur ser det ut med servicekostnad och serviceintervall pÄ spring drive jÀmfört med automat och hi-beat egentligen?

Är det ungefĂ€r samma eller skiljer det sig?

Screenshot_20211210-223616_Instagram.jpg

Har funderat lite pÄ SBGA073 som ser ut som en grym gada med spring drive, svart/mörkgrÄ sunburst, 39mm och lume.

Funderar dock pÄ det för mig lite högre inköpspriset samt servicekostnader.

• Like
Reactions: SUL
Hur ser det ut med servicekostnad och serviceintervall pÄ spring drive jÀmfört med automat och hi-beat egentligen?

Är det ungefĂ€r samma eller skiljer det sig?
Har lest en del om dette, og for de aller, aller fleste av oss - sÄ er serviceintervall ca. 10 Är pÄ bÄde SD og HB, da mange som eier dem bruker klokkene i rotasjon med andre ur. Hvis man har kun 1 klokke, sÄ er det empiri at man bÞr ha service ca. hver 5 Är.

Men, her vil nok mange vĂŠre uenige.

Ja? Om du tittar pĂ„ mönstret under och ovanför texten ”drive” sĂ„ ser det ut som ovanpĂ„liggande hĂ„rstrĂ„n pĂ„ den rosa tavlan medans det ser ut som borstade nedsĂ€nkta spĂ„r pĂ„ den grĂ„ tavlan. AlltsĂ„ inverterade av varandra
26255408-A0AA-40B8-930F-75760E3EE1B1.jpeg

F5F62669-C493-4C88-9DAC-834288137DC3.jpeg

Tydligast ser man det pÄ skuggor och högdagar
Skarpögt! Jag tycker att det ser ungefÀr likadant ut, men du kan sÀkert ha rÀtt.

Vet inte riktigt vad jag tycker om att mönstren Ă€r identiska. Även om man sĂ„klart förstĂ„r att det inte Ă€r sĂ„ det gĂ„r till, vill man ju gĂ€rna tĂ€nka sig att en sĂ„n hĂ€r tavla Ă€r unik och framskrapad pĂ„ fri hand av en tystlĂ„ten herre med ett urĂ„ldrigt verktyg med skaft i Ă€deltrĂ€.

Ja? Om du tittar pĂ„ mönstret under och ovanför texten ”drive” sĂ„ ser det ut som ovanpĂ„liggande hĂ„rstrĂ„n pĂ„ den rosa tavlan medans det ser ut som borstade nedsĂ€nkta spĂ„r pĂ„ den grĂ„ tavlan. AlltsĂ„ inverterade av varandra
26255408-A0AA-40B8-930F-75760E3EE1B1.jpeg

F5F62669-C493-4C88-9DAC-834288137DC3.jpeg

Tydligast ser man det pÄ skuggor och högdagar
OBS: Merk at lyset kommer ovenfra og hÞyre pÄ 413 og nedenfra og venstre pÄ 415. Se pÄ timemarkÞren kl. 6...

@frere Det kan bidra til at det ser invertert ut, da lyset kommer eksakt fra motsatt vinkel - men urskivene er nok helt like og ikke egentlig inverterte.

Skarpögt! Jag tycker att det ser ungefÀr likadant ut, men du kan sÀkert ha rÀtt.

Vet inte riktigt vad jag tycker om att mönstren Ă€r identiska. Även om man sĂ„klart förstĂ„r att det inte Ă€r sĂ„ det gĂ„r till, vill man ju gĂ€rna tĂ€nka sig att en sĂ„n hĂ€r tavla Ă€r unik och framskrapad pĂ„ fri hand av en tystlĂ„ten herre med ett urĂ„ldrigt verktyg med skaft i Ă€deltrĂ€.
Hehe, ja ibland "rÄkar" man sabba illusionen för nÄgon, eller pÄpeka en detalj som sedan fler börjar reta sig pÄ ;) :bag:

Tillbaka
Topp