• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Kör med GS idag ocksÄ!
C03C32C5-FBF7-411F-B5A5-B17D4F495CBB.jpeg

Svag majonÀs Àr en underskattad fÀrg :)
Kalasfin den dÀr - pÄ alla sÀtt.

Tack, önskar jag var i klass med Bengt Grive nÀr det gÀller att beskriva kulörer och nyanser, mörkvitt, blÄbÀrsrisgrönt, bordellrött, BiscayabuktsblÄtt o.s.v. som han anvÀnde nÄr han kommenterade konstÄkning.

Senast Àndrad:
Tack, önskar jag var i klass med Bengt Grive nÀr det gÀller att beskriva kulörer och nyanser, mörkvitt, blÄbÀrsrisgrönt, bordellrött, BiscayabuktsblÄtt o.s.v. som han anvÀnde nÄr han kommenterade konstÄkning.
kan bara hÄlla med - vi skulle alla idag behöva en Bengt Grive i horologins tjÀnst för att beskriva alla de tavlor, boetter, visare i allsköns fÀrger som lanseras. TÀnk dig den youtube-kanalen - den hade jag följt!! :)

I kallt förmiddagsljus (molningt) med snö utanför fönstret ser mina ut sÄhÀr ungefÀr. Lite dÄligt exponerat med mobilkamera, fÄr duga. Inte perfekt för att fÄnga smÄ nyanser, och jag kan tÀnka mig att i solljus kommer mer vÀrme fram i tavlan pÄ bild. Det kan vara dÀrför @kuma-kun benÀmner sin som majonnÀsfÀrgad. Kanske har den ocksÄ Äldrats annorlunda Àn min. Oavsett tycker jag det Àr beskrivande och lÀtt att förstÄ vad man menar med det uttrycket. En varmare vit ton. StÄlisen gÄr mer mot kallt, och kanske silver?

Det beror ju ocksĂ„ pĂ„ om det Ă€r en hemslagen variant, fluffig och fin (orkade inte göra det idag pĂ„ morgonen), eller frĂ„n matbutiken. Äggskal tycker jag inte passar sĂ„ bra för att beskriva. Men avgör sjĂ€lva :)

Margarin, Hellmann’s majonnĂ€s och Ă€ggskal frĂ„n frittgĂ„ende höna.

821CF5EF-B5EB-4E80-BE5F-7182D9C70B6B.jpeg

Senast Àndrad:
Ny dag, ny onsdag och solen Àr uppe.
Guld pÄ stÄl GS 45 ser ut att ha vit tavla men lÀgger man den bredvid en i rostfritt ser man att det Àr en annan nyans.
HÀrliga klockor och behöver antagligen fler.

515C11C0-7A19-4026-9CBB-6495552CE410.jpeg

5FD20F83-68B1-4F95-B9DB-EEFE1FED55D1.jpeg

Kul att se dina 45or sida vid sida! Riktigt bra boetter pÄ bÄda, och man ser ju klart skillnad pÄ tavlorna hÀr. Snyggt med matchade spÀnne, sÄ det ska vara.

Jag förstÄr varför modellen vann omröstningen som Gerald, thegrandseikoguy, arrangerade pÄ instagram. Den Àr kanske inte lika ikonisk som 44GS, men behÄller mycket av formsprÄket om Àn nÄgot försiktigare. LÀsbarheten i form av svarta linjer pÄ visare och index, verket, det mest exakta manuella som tillverkats (i fallet med extrafint justerat utförande), bidrar till en helhet som Àr svÄrslagen. LÀtt att gilla, en folklig GS? Att den Àr sÄ tunn och vÀlbalanserad utan datum Àr ocksÄ nÄgot jag uppskattar. Intressant att de kikat pÄ det hÀr verket nÀr de designade nya 9SA5, balansbryggan Àr hÀmtad hÀrifrÄn.

Senast Àndrad:
Ny dag, ny onsdag och solen Àr uppe.
Guld pÄ stÄl GS 45 ser ut att ha vit tavla men lÀgger man den bredvid en i rostfritt ser man att det Àr en annan nyans.
HÀrliga klockor och behöver antagligen fler.

515C11C0-7A19-4026-9CBB-6495552CE410.jpeg

5FD20F83-68B1-4F95-B9DB-EEFE1FED55D1.jpeg
Hehe nĂ€ du behöver nog inte fler. Du verkar ha en sjuhelsikes jĂ€kla fin samling japsare som man fĂ„r Ă€ran att dregla över nĂ€rhelst du postar nĂ„got. Men sluta för alldel inte med det nu.. 😁

HÀmtade ut det hÀr frÄn service som nyligen kom till mig.
Trots att klockan uppenbarligen har anvÀnds lite och varligt och gick bra behövdes nya delar och ovanligt mycket justering.
Blev dyrare Àn normalt men som vintagenörd har man lÀrt sig att 50 Är gamla klockor ofta överraskar.

Egentligen inte en modell som tilltalar mig estetiskt.

79D5AAEE-58BB-406D-833E-4FC498D3CE8E.jpeg

Men som samlare var jag intresserad av baksidan.
Toshiba förtjÀnstklocka frÄn 1973 och Seiko har flyttat serie och boettnummer till insidan av locket.

7FFFCB5C-2848-4756-9463-5415AE621E5F.jpeg
D2D56340-2DDA-40FA-9933-242A4E5ABE01.jpeg

HÀmtade ut det hÀr frÄn service som nyligen kom till mig.
Trots att klockan uppenbarligen har anvÀnds lite och varligt och gick bra behövdes nya delar och ovanligt mycket justering.
Blev dyrare Àn normalt men som vintagenörd har man lÀrt sig att 50 Är gamla klockor ofta överraskar.

Egentligen inte en modell som tilltalar mig estetiskt.

79D5AAEE-58BB-406D-833E-4FC498D3CE8E.jpeg

Men som samlare var jag intresserad av baksidan.
Toshiba förtjÀnstklocka frÄn 1973 och Seiko har flyttat serie och boettnummer till insidan av locket.

7FFFCB5C-2848-4756-9463-5415AE621E5F.jpeg
D2D56340-2DDA-40FA-9933-242A4E5ABE01.jpeg
Den dÀr Àr vÀrd lite nytt liv och handledstid. Gravyren ser skarp ut och vilken perfekt medaljong! VÀldigt fint verk och utan oxidering pÄ rotorn. Kanske Àr vanligare pÄ 61orna? Enklaste möjliga mÀrkning pÄ insidan av baklock, men bÄgformad istÀllet för den vanliga raka. Inte en boett jag lagt sÄ mycket tanke vid, men man kan ju inte förneka dess elegans nÀr solljuset trÀffar. Lugnande effekt utan datum. En klocka att bÀra en ledig dag?

Senast Àndrad:
Den dÀr Àr vÀrd lite nytt liv och handledstid. Gravyren ser skarp ut och vilken perfekt medaljong! VÀldigt fint verk och utan oxidering pÄ rotorn. Kanske Àr vanligare pÄ 61orna? Enklaste möjliga mÀrkning pÄ insidan av baklock, men bÄgformad istÀllet för den vanliga raka. Inte en boett jag lagt sÄ mycket tanke vid, men man kan ju inte förneka dess elegans nÀr solljuset trÀffar. Lugnande effekt utan datum. En klocka att bÀra en ledig dag?

Du har rÀtt, kaliber 61 verkar ha en rotor som Àr vÀldigt benÀgen att oxidera och kaliber 56 har inte samma problem Àr min erfarenhet.
Men en lite ful rotor pÄverkar ju inte funktionen det minsta sÄ bara ett problem o man lyfter pÄ locket.

För de som redan Àr intresserade av vintage eller vill lÀra sig lite om de historiska GS-modellerna, gör rÀtt i att prenumerera pÄ nyhetsbrevet frÄn Thegrandseikoguy via Substack. Gerald skickar ut beskrivande texter om de olika kataloger och brochyrer han samlat pÄ sig (ofta med hjÀlp frÄn andra samlare) i kronologisk ordning. Prenumerationen Àr gratis, men för att fÄ tillgÄng till samtliga artiklar fÄr man betala en slant.

Det senaste utskicket behandlar katalogen frĂ„n 1972, en brytpunkt i Seiko’s modellutbud, dĂ„ kvartsmodeller pĂ„ allvar gör entrĂ© och succesivt erstĂ€tter de mekaniska.

https%3A%2F%2Fbucketeer-e05bbc84-baa3-437e-9518-adb32be77984.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F7575676b-7284-4214-86da-69788b744e6e_900x1269.jpeg

InnehÄllet kan ocksÄ nÄs via lÀnken till Substack-sidan om man föredrar det istÀllet för e-post.

För de som redan Àr intresserade av vintage eller vill lÀra sig lite om de historiska GS-modellerna, gör rÀtt i att prenumerera pÄ nyhetsbrevet frÄn Thegrandseikoguy via Substack. Gerald skickar ut beskrivande texter om de olika kataloger och brochyrer han samlat pÄ sig (ofta med hjÀlp frÄn andra samlare) i kronologisk ordning. Prenumerationen Àr gratis, men för att fÄ tillgÄng till samtliga artiklar fÄr man betala en slant.

Det senaste utskicket behandlar katalogen frĂ„n 1972, en brytpunkt i Seiko’s modellutbud, dĂ„ kvartsmodeller pĂ„ allvar gör entrĂ© och succesivt erstĂ€tter de mekaniska.

https%3A%2F%2Fbucketeer-e05bbc84-baa3-437e-9518-adb32be77984.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F7575676b-7284-4214-86da-69788b744e6e_900x1269.jpeg

InnehÄllet kan ocksÄ nÄs via lÀnken till Substack-sidan om man föredrar det istÀllet för e-post.

Åh! Tack för detta tips!

Tillbaka
Topp