• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

GÄr mye i denne. Om 14 dager er det pÄ med OWG-klokken, sÄ fÄr bruke SBGH273 noen dager til. :)

_1230221.jpg

Vad Àr detta för modell? Jag fÄr inga vettiga trÀffar pÄ google pÄ SBGH235.
SBGH295 skall det vara, var lite snabb pÄ tangenterna. :) För USA marknaden.

Dagens.
Kransen runt GS talar om att boetten Àr speciell och benÀmns HSS i gamla kataloger.
HÀrdat rostfritt stÄl menar dom men i min vÀrld Àr förkortningen HSS snabbstÄl, alltsÄ verktygstÄl för framförallt skÀrande verktyg och inte rostfritt stÄl.
Vad Àn det nu Àr för sorts stÄl sÄ antagligen valt för att kunna ge en blankare och hÄllbarare yta.
Vanlig 61 GS kostade 1970 40 tusen yen men med den hÀr boetten rusade priset upp till 60 tusen medans 61 VFA som ocksÄ hade HSS boett fast bÀttre byggt och justerat verk kostade 100 tusen.
Uppenbarligen uppskattade inte mÄnga fördelarna med en hÄrdare boett med ett betydligt högre pris och valde vanlig boett istÀllet vilket gör dom hÀr mindre vanliga.

80167802-C6D1-460C-9DB0-E3371D701F94.jpeg

Senast Àndrad:
Dagens.
Kransen runt GS talar om att boetten Àr speciell och benÀmns HSS i gamla kataloger.
HÀrdat rostfritt stÄl menar dom men i min vÀrld Àr förkortningen HSS snabbstÄl, alltsÄ verktygstÄl för framförallt skÀrande verktyg och inte rostfritt stÄl.
Vad Àn det nu Àr för sorts stÄl sÄ antagligen valt för att kunna ge en blankare och hÄllbarare yta.
Vanlig 61 GS kostade 1970 40 tusen yen men med den hÀr boetten rusade priset upp till 60 tusen medans 61 VFA som ocksÄ hade HSS boett fast bÀttre byggt och justerat verk kostade 100 tusen.
Uppenbarligen uppskattade inte mÄnga fördelarna med en hÄrdare boett med ett betydligt högre pris och valde vanlig boett istÀllet vilket gör dom hÀr mindre vanliga.

80167802-C6D1-460C-9DB0-E3371D701F94.jpeg
HSS = High Speed Steel, SnabbstĂ„l pĂ„ svenska, helt rĂ€tt. Borde ocksĂ„ vara lite tyngre Ă€n en vanlig stĂ„lboett. Mycket hĂ€ftigt 👏

HSS = High Speed Steel, SnabbstĂ„l pĂ„ svenska, helt rĂ€tt. Borde ocksĂ„ vara lite tyngre Ă€n en vanlig stĂ„lboett. Mycket hĂ€ftigt 👏

Det Àr mycket man inbillar sig...
Jag har alltid trott att HSS i katalogen var Seikos benÀmning och betydde Hard Stainless Steel och inte High Speed Steel och det för att göra boett i riktigt
snabbstÄl mÄste vara bökigt har jag tyckt.
Nu nÀr jag tittar i kataloger igen ser jag att 61 VFA i stÄl benÀmns SS och jag har alltid trott att dom Àr gjorda i samma legering, eftersom det har kÀnnts sÄ.
Intressant att 61 Special fanns bÀde i SS och HSS men vad jag vet inget som skiljer dom Ät utseendemÀssigt.
Borde forska lite mer i det hÀr och vad det egentligen Àr för legeringar istÀllet för att killgissa.
KÀnner du nÄgon som har utrustning för att enkelt kolla legeringars sammansÀttning?

Det Àr mycket man inbillar sig...
Jag har alltid trott att HSS i katalogen var Seikos benÀmning och betydde Hard Stainless Steel och inte High Speed Steel och det för att göra boett i riktigt
snabbstÄl mÄste vara bökigt har jag tyckt.
Nu nÀr jag tittar i kataloger igen ser jag att 61 VFA i stÄl benÀmns SS och jag har alltid trott att dom Àr gjorda i samma legering, eftersom det har kÀnnts sÄ.
Intressant att 61 Special fanns bÀde i SS och HSS men vad jag vet inget som skiljer dom Ät utseendemÀssigt.
Borde forska lite mer i det hÀr och vad det egentligen Àr för legeringar istÀllet för att killgissa.
KÀnner du nÄgon som har utrustning för att enkelt kolla legeringars sammansÀttning?

- Hade du frÄgat för nÄgra Är sedan medan jag fortfarande arbetade hade det hÀr varit enkelt, men idag har jag ingen kontakt med mitt förra jobb.
Kommer ihĂ„g nĂ€r vi analyserade en synkring till en Saab Viggen som Ă„t synkringar. Materialet var liknande det som anvĂ€nds i billiga klĂ€dhĂ€ngare. Saab var inte glada pĂ„ oss dĂ„ 😀
För övrigt kommer du vĂ€l ihĂ„g att jag hade tillgĂ„ng till en högtryckspress ocksĂ„ 😂

Har tvÄ unika GS ute pÄ köp och sÀlj.
Bl.a SBGV233 som Àr en japan domestic model.

Tydligen Àr det inte OK att skriva detta i rubriken pÄ köp och sÀlj.
LikasÄ min sgbj021 som Àr limited. Fick jag inte heller skriva i rubriken.

Inget av dessa tvÄ Àr osanningar, utan fullt korrekta.
TrÄkigt instÀllning av mod kan man tycka.

mvh

mvh
- Finns ju andra annonser dĂ€r det stĂ„r ”JDM” đŸ€”

mvh
Vad Àr kÀllan till att den endast sÀljs i Japan?
Det Àr en Boutique only.

1645388885515.png

Men SBGV233 er jo ikke JDM hvis den stÄr pÄ GS sin hjemmeside i Australia og "Available exclusively at the Grand Seiko Boutique.": https://www.grand-seiko.com/au-en/collections/sbgv233j og https://grandseikoboutique.com.au/product/SBGV233
This.

SÀljaren i Japan hÀvdade det. Ok för dra tillbaka JDM och lÀgga till Australien.
Jag har ju haft den med samma tavla men i stĂ„l sbgv025. NĂ€r den kom var den en ”Boutique edition” och sĂ„ldes alltsĂ„ endast i GS butiker. Tror uppföljaren 225 var ”ordinarie” men bara togs hem pĂ„ bestĂ€llning
 Det kanske Ă€r den tituleringen du borde ha I rubriken?

Jag har ju haft den med samma tavla men i stĂ„l sbgv025. NĂ€r den kom var den en ”Boutique edition” och sĂ„ldes alltsĂ„ endast i GS butiker. Tror uppföljaren 225 var ”ordinarie” men bara togs hem pĂ„ bestĂ€llning
 Det kanske Ă€r den tituleringen du borde ha I rubriken?
Ändrat om annonsen nu sĂ„ den inte innehĂ„ller faktafel! :)

Tillbaka
Topp