• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Kugghjul

Panerai
RÀtta mig om jag har fel, men eftersom du citerar mig i ditt inlÀgg sÄ gick jag tillbaka för att se vad jag hade svarat pÄ. Din frÄga var typ "OJ! Jag Àr lite förvÄnad att de verkar ha JDM klockor? Hur kan detta komma sig?" Jag svarade vad jag tror... Nu har du istÀllet citerat mitt svar till dig med att berÀtta för mig vad du sjÀlv tror?!? Du har dessutom bifogat en tabell och nÄgon slags uppmaning att kontrollera om du har koll pÄ dina fakta "Har jag fattat och eller skrivit nÄgot fel hÀr, ur tex vetenskaplig synvinkel, sÄ pÄpeka det gÀrna! Det Àr otroligt hur snabbt man glömmer saker man kunde vÀldigt bra tidigare!" som nÄgon slags svar pÄ min uppfattning om titan?! Jag förstÄr inte riktigt ditt inlÀgg men berömmer anstrÀngningen du gjort för att verka kunnig trots att det var du som stÀllt en frÄga ifrÄn början, och en bild pÄ hur dina skruvar som var pÄ vÀg ut tycker jag fortfarande du kan bjuda pÄ :) (mÀrkligt att du vill pÄpeka att det Àr Seiko som ingÄr i GS, med nÄgon hÀnvisning till Toyota, och inte tvÀrt om? Men det var kanske ett citat Àmnat @yonsson ?)
Jag hoppas du inte tar detta pÄ fel sÀtt, men jag förstÄr inte varför jag blev citerad (och jag vill gÀrna se en bild pÄ ditt lÄs) Pease :happyhappy:!

Jag bemöter din Äsikt kring varför jdm modeller inte sÀljs globalt, inte varför klockorna fanns hos en viss Äf.
&
Ser du inte att jag citerar en mÀngd anvÀndare i mitt inlÀgg?, allt e inte svar till dig.

Ja nu vill vi faktiskt se bilden pÄ ditt lÄs och skruvarna @Kugghjul :)
För sent, loctite-at o iskruvat!

Vad vet du om mina klockverktyg?:confused:
Inget, köpreken var allmÀnt riktad.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag bemöter din Äsikt kring varför jdm modeller inte sÀljs globalt, inte varför klockorna fanns hos en viss Äf.
&
Ser du inte att jag citerar en mÀngd anvÀndare i mitt inlÀgg?, allt e inte svar till dig.


För sent, loctite-at o iskruvat!


Inget, köpreken var allmÀnt riktad.
Okej, du börjar med att stÀlla en frÄga, specifikt riktad till varför Magnussons ur har en JDM modell. NÀr du fÄtt ett svar vÀljer du istÀllet att berÀtta för den som givit dig ett svar (mig) att du Àr av en annan Äsikt... NÀr detta förfarande ifrÄgasÀtts vÀljer du tillskriva mig en uppfattning som aldrig uttalats. Om du inte kan visa en bild pÄ ditt lÄs kanske du i alla fall kan bjuda pÄ ett handledsskott av klockan i frÄga? Alla gillar ju bilder :)
Du fÄr gÀrna sluta citera mina inlÀgg och skicka PM istÀllet, sÄ slipper andra i trÄden lÀsa en helsida inlÀgg med svar pÄ frÄgor som aldrig stÀllts och fÄ lektioner i Àmnen som inte efterfrÄgats. Ha en underbar söndag! Pease :happyhappy:!
 

Psykel

Patek
IMG_1298.JPG

:heart:Japan:heart:
Är... Är det en mĂ„larbok?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_0540.JPG
IMG_0549.JPG

Efter att vi trÀffade designern till SBGJ001/003/005 osv, fÄtt designen förklarad och efter att ha fÄtt se originalsketcherna sÄ var jag som ett barn pÄ julafton.

IMG_0773.JPG
DSC_1021.JPG

DÀrefter Äkte vi till fabriken dÀr vi fick en full genomgÄng av tillverkningen av boett, visare, tavlor mm. Under presentationens sista del fick vi trÀffa deras mÀsterurmakare som bland annat visade hur en balans-spiral korrigeras.

IMG_0889.JPG
IMG_0887.JPG

Riktig trevlig kille och bra smak vad gÀller klockor. Han kontrollerar alla GSar innan de fÄr lÀmna fabriken.

SĂ„...
IMG_1443.JPG

IMG_1448.JPG

IMG_1446.JPG

Jag vÀlkomnar SBGJ00E till familjen.

Full resedagbok kommer sÄ fort jag hinner, har löjligt mycket material att gÄ igenom sÄ det kommer ta ett tag.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
IMG_0540.JPG
IMG_0549.JPG

Efter att vi trÀffade designern till SBGJ001/003/005 osv, fÄtt designen förklarad och efter att ha fÄtt se originalsketcherna sÄ var jag som ett barn pÄ julafton.

IMG_0773.JPG
DSC_1021.JPG

DÀrefter Äkte vi till fabriken dÀr vi fick en full genomgÄng av tillverkningen av boett, visare, tavlor mm. Under presentationens sista del fick vi trÀffa deras mÀsterurmakare som bland annat visade hur en balans-spiral korrigeras.

IMG_0889.JPG
IMG_0887.JPG

Riktig trevlig kille och bra smak vad gÀller klockor. Han kontrollerar alla GSar innan de fÄr lÀmna fabriken.

SĂ„...
IMG_1443.JPG

IMG_1448.JPG

IMG_1446.JPG

Jag vÀlkomnar SBGJ00E till familjen.

Full resedagbok kommer sÄ fort jag hinner, har löjligt mycket material att gÄ igenom sÄ det kommer ta ett tag.
Gratulerar! :cigar: Grymt cool med en klocka med den typen av proveniens. Nu gĂ€ller det att inte lĂ„ta den bli sĂ„ speciell att den inte anvĂ€nds, vilket sĂ€kert kan vara lĂ€tt hĂ€nt... sparas för att gĂ„ i arv osv. Snyggaste svarta tavlan ocksĂ„. Åter, gratulerar!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gratulerar! :cigar: Grymt cool med en klocka med den typen av proveniens. Nu gĂ€ller det att inte lĂ„ta den bli sĂ„ speciell att den inte anvĂ€nds, vilket sĂ€kert kan vara lĂ€tt hĂ€nt... sparas för att gĂ„ i arv osv. Snyggaste svarta tavlan ocksĂ„. Åter, gratulerar!
Jag anvÀnder alla mina klockor obehindrat, sÄ den risken finns inte.
 

Wydestream

Panerai
2-Faktor
IMG_0540.JPG
IMG_0549.JPG

Efter att vi trÀffade designern till SBGJ001/003/005 osv, fÄtt designen förklarad och efter att ha fÄtt se originalsketcherna sÄ var jag som ett barn pÄ julafton.

IMG_0773.JPG
DSC_1021.JPG

DÀrefter Äkte vi till fabriken dÀr vi fick en full genomgÄng av tillverkningen av boett, visare, tavlor mm. Under presentationens sista del fick vi trÀffa deras mÀsterurmakare som bland annat visade hur en balans-spiral korrigeras.

IMG_0889.JPG
IMG_0887.JPG

Riktig trevlig kille och bra smak vad gÀller klockor. Han kontrollerar alla GSar innan de fÄr lÀmna fabriken.

SĂ„...
IMG_1443.JPG

IMG_1448.JPG

IMG_1446.JPG

Jag vÀlkomnar SBGJ00E till familjen.

Full resedagbok kommer sÄ fort jag hinner, har löjligt mycket material att gÄ igenom sÄ det kommer ta ett tag.
Den dÀr klockan alltsÄ... Den vÀcker ett sÄnt enormt ha-begÀr hos mig! Vettetusan varför, dÄ GS generellt inte tilltalar mig. MÄste klÀmma pÄ en sÄn vid tillfÀlle. Grattis till nya tillskottet!
 

Loshin

Panerai
IMG_0540.JPG
IMG_0549.JPG

Efter att vi trÀffade designern till SBGJ001/003/005 osv, fÄtt designen förklarad och efter att ha fÄtt se originalsketcherna sÄ var jag som ett barn pÄ julafton.

IMG_0773.JPG
DSC_1021.JPG

DÀrefter Äkte vi till fabriken dÀr vi fick en full genomgÄng av tillverkningen av boett, visare, tavlor mm. Under presentationens sista del fick vi trÀffa deras mÀsterurmakare som bland annat visade hur en balans-spiral korrigeras.

IMG_0889.JPG
IMG_0887.JPG

Riktig trevlig kille och bra smak vad gÀller klockor. Han kontrollerar alla GSar innan de fÄr lÀmna fabriken.

SĂ„...
IMG_1443.JPG

IMG_1448.JPG

IMG_1446.JPG

Jag vÀlkomnar SBGJ00E till familjen.

Full resedagbok kommer sÄ fort jag hinner, har löjligt mycket material att gÄ igenom sÄ det kommer ta ett tag.
Grattis! Grym klocka.
Ska vi byta? Din specialare direkt frÄn fabrik med guldrotor mot min vanliga:D
IMG_20171008_150010.jpg
 
D

Deleted member 11690

Guest
IMG_0540.JPG
IMG_0549.JPG

Efter att vi trÀffade designern till SBGJ001/003/005 osv, fÄtt designen förklarad och efter att ha fÄtt se originalsketcherna sÄ var jag som ett barn pÄ julafton.

IMG_0773.JPG
DSC_1021.JPG

DÀrefter Äkte vi till fabriken dÀr vi fick en full genomgÄng av tillverkningen av boett, visare, tavlor mm. Under presentationens sista del fick vi trÀffa deras mÀsterurmakare som bland annat visade hur en balans-spiral korrigeras.

IMG_0889.JPG
IMG_0887.JPG

Riktig trevlig kille och bra smak vad gÀller klockor. Han kontrollerar alla GSar innan de fÄr lÀmna fabriken.

SĂ„...
IMG_1443.JPG

IMG_1448.JPG

IMG_1446.JPG

Jag vÀlkomnar SBGJ00E till familjen.

Full resedagbok kommer sÄ fort jag hinner, har löjligt mycket material att gÄ igenom sÄ det kommer ta ett tag.
Grattis :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Grym klocka.
Ska vi byta? Din specialare direkt frÄn fabrik med guldrotor mot min vanliga:D
IMG_20171008_150010.jpg
Hehe, njÀ. Satt och snackade design med SEIKO-bossen (Takahashi) under en middag och nÀr han visade sin klocka sÄ visade det sig att han hade samma klocka. Var nÀra pÄ att frÄga om han ville byta med min för han har nya tavlan men guldrotorn gÄr ju inte brÀcka sÄ jag frÄgade inte. :D
 
Senast Àndrad:

Geparden

Audemars
IMG_0540.JPG
IMG_0549.JPG

Efter att vi trÀffade designern till SBGJ001/003/005 osv, fÄtt designen förklarad och efter att ha fÄtt se originalsketcherna sÄ var jag som ett barn pÄ julafton.

IMG_0773.JPG
DSC_1021.JPG

DÀrefter Äkte vi till fabriken dÀr vi fick en full genomgÄng av tillverkningen av boett, visare, tavlor mm. Under presentationens sista del fick vi trÀffa deras mÀsterurmakare som bland annat visade hur en balans-spiral korrigeras.

IMG_0889.JPG
IMG_0887.JPG

Riktig trevlig kille och bra smak vad gÀller klockor. Han kontrollerar alla GSar innan de fÄr lÀmna fabriken.

SĂ„...
IMG_1443.JPG

IMG_1448.JPG

IMG_1446.JPG

Jag vÀlkomnar SBGJ00E till familjen.

Full resedagbok kommer sÄ fort jag hinner, har löjligt mycket material att gÄ igenom sÄ det kommer ta ett tag.
Cool! Samma rotor som Molle och Svante fick antar jag? Vet du hur mÄnga ex som finns?
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Ja, samma sorts rotor. Molle har en SBGH00E och Svante har en SBGM00E, sÄ vi har tre olika modeller. :)
Vet inte hur mÄnga de sÄlt, frÄgade men fick inget vettigt svar. Inte mÄnga i alla fall, min modell har bara funnits 2014-2016.
För tre Är sedan sade de att de sÄlt totalt 300st med guldrotor och de har ca. 10 olika modeller samtidigt.
 

mega

Rolex
IMG_0540.JPG
IMG_0549.JPG

Efter att vi trÀffade designern till SBGJ001/003/005 osv, fÄtt designen förklarad och efter att ha fÄtt se originalsketcherna sÄ var jag som ett barn pÄ julafton.

IMG_0773.JPG
DSC_1021.JPG

DÀrefter Äkte vi till fabriken dÀr vi fick en full genomgÄng av tillverkningen av boett, visare, tavlor mm. Under presentationens sista del fick vi trÀffa deras mÀsterurmakare som bland annat visade hur en balans-spiral korrigeras.

IMG_0889.JPG
IMG_0887.JPG

Riktig trevlig kille och bra smak vad gÀller klockor. Han kontrollerar alla GSar innan de fÄr lÀmna fabriken.

SĂ„...
IMG_1443.JPG

IMG_1448.JPG

IMG_1446.JPG

Jag vÀlkomnar SBGJ00E till familjen.

Full resedagbok kommer sÄ fort jag hinner, har löjligt mycket material att gÄ igenom sÄ det kommer ta ett tag.

Otroligt lÀcker klocka, grattis som tusan!
En sökning pÄ SBGJ00E pÄ Google: "About 9 results" :p SÄ nog Àr den ovanlig...
Vad har killen i blÄ skjorta för ref? Tycker den verkar lÀcker med vit GMT-visare.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
NÄgon hÀr som vet om fler AD för grand seiko i sverige kommer att rea ut de exen med gamla tavlan?
Sist jag kollade var prisskillnaden pÄ samma modell, fast med gamla tavlan, bara nÄgon tusenlapp billigare. DÄ med motiveringen att det var priset innan den generella höjningen. I.o.m att det inte Àr sÀrskilt mÄnga Äf i Sverige tror jag inte du ska hoppas pÄ för mycket dÀr. Men den som initiera den förra REAŽn, @yonsson kanske vet bÀttre?
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
Kan inte uttala mig om klockan (tycker den ser fin ut) men om du betalar med paypal fÄr du pengarna tillbaka om det Àr nÄt fuffens.
Sant. Ser ju att att stÀmma med beskrivningen att allt ska vara original, men det finns ju alltid som sÀkerhet.
Du har sett kladdet klockan sex förstÄs? Om allting stÀmmer sÄ bidrar det sÀkert till ett "lÄgt" pris.
Ja, det har jag sett. SvÄrt att avgöra om det Àr nÄgot som gÄr att fÄ bort eller ej pÄ ett rimligt vis, men tycker inte det stör sÄ mycket heller (men pÄverkar sÀkert priset).
 

mega

Rolex
Sant. Ser ju att att stÀmma med beskrivningen att allt ska vara original, men det finns ju alltid som sÀkerhet.

Ja, det har jag sett. SvÄrt att avgöra om det Àr nÄgot som gÄr att fÄ bort eller ej pÄ ett rimligt vis, men tycker inte det stör sÄ mycket heller (men pÄverkar sÀkert priset).
Den har dragit ivÀg lite sen igÄr, och fortfarande ett dygn kvar av budgivning.
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
Den har dragit ivÀg lite sen igÄr, och fortfarande ett dygn kvar av budgivning.
Inte helt ovÀntat, vi fÄr vÀl se var den slutar? Googlade runt lite pÄ tidigare försÀljningar och insÄg att den nog skulle gÄ upp en del med tanke pÄ att den Àr fin bortsett frÄn den lilla flÀcken och helt original inklusive spÀnne.
Med tanke pÄ historiken Àr det en grym klocka. Jag tror dock att den typen av guldklocka skulle riskera klent med handledstid och dÄ finns det mÄnga moderna GS jag kanske hellre skulle lÀgga pengarna pÄ.
 
Topp