• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
OJ!

Jag Àr lite förvÄnad att de verkar ha JDM klockor?

T.ex.
https://www.grand-seiko.jp/collections/SBGX269/
provar du om jag inte ser fel?

Globalt sÀljer vÀl Seiko inga Ti kvarts
https://www.grand-seiko.com/collections/filter/drive:quartz/case:titanium
men de har ju dÄ ett antal JDM
https://www.grand-seiko.jp/collections/filter/drive:quartz/case:titanium

Hur kan detta komma sig?
Det hĂ€nder lite dĂ„ och dĂ„ att det finns lite udda fĂ„glar Ă€ven hĂ€r :). Det kan dels vara att butiken fĂ„tt nĂ„got att "locka med" nĂ€r dom blivit ÅF eller att nĂ„gon bestĂ€llt en klocka som sedan inte blev sĂ„ld. Eller att det Ă€r en modell som inte sĂ„lt som förvĂ€ntat pĂ„ hemmaplan... Att man vĂ€ljer att behĂ„lla vissa modeller pĂ„ hemmaplan Ă€r vĂ€l för exklusiviteten man vill ge sina inhemska kunder. Inte konstigt, ganska Japanskt, inte lika roligt för oss utanför Japan.

NĂ„gon annan som har detta problemet?:

Varför har Seiko inte loctite pÄ skruvarna som sitter i pÄ undersidan av delen med armbandslÄsknapparna? Det handlar om skruvarna som hindrar upplÄsningsknapparna frÄn att Äka ut.

PÄ mitt armband var en av de pyttesmÄ skruvarna halvvÀgs uppe, den andra hade börjat skruva sig uppÄt.

Detta pÄ en klocka som vÀl totalt har anvÀnts cirka 90 dagar (kanske 30?), max, och dÄ mycket lÀtt skrivbordstjÀnst. Detta hade jag inte förvÀntat mig av Seiko GS!

Nu fÄr jag skruva i skruvarna sjÀlv och lÀgga till lite Loctite, ingen stor grej, men inget jag hade vÀntat mig av en helt ny klocka för sÄ mycket pengar.
Bild pÄ vad du menar?
 
Senast Àndrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Efter att ha lÀst om fem gÄnger tror jag att han menar insidan av lÄset, men inte sÀker :D

Nu Àr min GS Àntligen i postsystemet med förhoppningsvis leverans imorgon!
 
Senast Àndrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
AAA361C5-CFA7-41EF-9BD5-5E10716E6308.jpeg

Trevlig sÀljare lovprisade höstens nya fÀrg pÄ DrDenim chinos, Riot green :D. Dom passar bÄde kashmirtröja och sbgv009 i höstsolen :cigar:
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
En till frÄga till Seiko-experter, Àr det nÄgon som vet den riktiga historien bakom namnet "Snowflake"? Vissa pÄstÄr att inspirationen kommer frÄn snön kring fabriken dÀr klockan tillverkas, andra pÄstÄr att klocktavlan ska förestÀlla japanskt papper och inte alls snö. NÄgot för @yonsson att utreda under japanvistelsen? ;)
 

AB

Panerai
2-Faktor
Jag tycker egentligen inte man tÀnker sÄ mycket pÄ avsaknaden av Seiko loggan pÄ springdrive och de mekaniska, pÄ kvartsarna Àr det desto luftigare. Men jag har redan börjat vÀnja mig, man Àr ju van vid Skandinavisk design ;)
Fan, kan inte bestÀmma mig för vad jag tycker... gÄr och funderar pÄ antingen en SBGX061 alt SBGX261, tÀnkte sÄklart vÀlja den nya först men nu kÀnner jag att tavlan kanske Àr aningen för luftig som du sÀger. SvÄrt!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Fan, kan inte bestÀmma mig för vad jag tycker... gÄr och funderar pÄ antingen en SBGX061 alt SBGX261, tÀnkte sÄklart vÀlja den nya först men nu kÀnner jag att tavlan kanske Àr aningen för luftig som du sÀger. SvÄrt!
Just den (sbgx061) valde jag aktivt. Stod och klÀmde och testade den nya 261 inne pÄ KM. Dom hade inte den gamla tavlan kvar i den svarta, dock en vit. Skulle just börja prata pengar (pruta) nÀr jag kÀnde att den nya var för luftig med svart tavla, slutade med att jag köpte den med gamla tavlan pÄ annat hÄll.
Men nu har jag pÄ sÀtt och vis vant mig vid den nya, plus att jag tycker det ser helt ok ut med ljus tavla som saknar Seiko loggan, go figure?!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Man kan ju eventuellt ha synpunkter pÄ hur man löste en taveldesign genom att enbart ta bort en stor logga och inget annat. Dock svÄrt att svara pÄ om tavlorna dÀrigenom faktiskt blev sÀmre, dvs. mer obalanserade rent estetiskt, eller om man vant sig vid de gamla tavlorna och dÀrför tycker att de nya ser "tomma" ut. Hade man inte haft de gamla tavlorna som referens hade man förmodligen inte reagerat pÄ detta.

Eventuellt kanske GS-loggan borde ha placerats nÄÄÄÄgot lÀgre ned pÄ tavlorna?
 

AB

Panerai
2-Faktor
Just den (sbgx061) valde jag aktivt. Stod och klÀmde och testade den nya 261 inne pÄ KM. Dom hade inte den gamla tavlan kvar i den svarta, dock en vit. Skulle just börja prata pengar (pruta) nÀr jag kÀnde att den nya var för luftig med svart tavla, slutade med att jag köpte den med gamla tavlan pÄ annat hÄll.
Men nu har jag pÄ sÀtt och vis vant mig vid den nya, plus att jag tycker det ser helt ok ut med ljus tavla som saknar Seiko loggan, go figure?!
Hmm, ok, tack för lite feedback!

Man kan ju eventuellt ha synpunkter pÄ hur man löste en taveldesign genom att enbart ta bort en stor logga och inget annat. Dock svÄrt att svara pÄ om tavlorna dÀrigenom faktiskt blev sÀmre, dvs. mer obalanserade rent estetiskt, eller om man vant sig vid de gamla tavlorna och dÀrför tycker att de nya ser "tomma" ut. Hade man inte haft de gamla tavlorna som referens hade man förmodligen inte reagerat pÄ detta.

Eventuellt kanske GS-loggan borde ha placerats nÄÄÄÄgot lÀgre ned pÄ tavlorna?
Exakt det jag försöker komma fram till, hur mycket det faktum att jag har en annan taveldesign i mitt huvud (som jag gillar) spelar in nÀr jag tittar pÄ den nya tavlan. Aja, det Àr vÀl bara att bestÀmma sig och köra all in!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En till frÄga till Seiko-experter, Àr det nÄgon som vet den riktiga historien bakom namnet "Snowflake"? Vissa pÄstÄr att inspirationen kommer frÄn snön kring fabriken dÀr klockan tillverkas, andra pÄstÄr att klocktavlan ska förestÀlla japanskt papper och inte alls snö. NÄgot för @yonsson att utreda under japanvistelsen? ;)
Marknadsföringen bakom tavlan Àr snö. Alla pÄ SEIKO kallar tavlan "snowflake".
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Komiskt nog tycker japanerna att den gamla tavelversionen med SEIKO kl 12 Àr den bÀsta eftersom SEIKO har hög stÀllning i Japan. Man skulle kunna sÀga (nu hittar jag pÄ) att SEIKO Àr "modern" och GS Àr barnet. DÀrför har det lÀnge varit ett stort motstÄnd i Japan till att ta bort SEIKO frÄn tavlan.

"VÀsterlÀnningar" dÀremot tycker tvÀrt om enligt SEIKO och i och med internationaliseringen blev SEIKO "tvugna" att ta bort SEIKO frÄn kl 12 positionen.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Mja, det Àr vÀl Ätminstone iofs rÀtt, tror inte att Seiko generellt har en hög status i vÀstvÀrlden. Principiellt föredrar Àven jag personligen att Seikologgan försvinner eftersom Grand Seiko annars framstÄr som en produktserie hos Seiko, typ "Seamaster", vilket ju inte Àr riktigt rÀtt. Sen gÄr det ju att diskutera hur man tar bort loggan pÄ ett "snyggt" sÀtt.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
En till frÄga till Seiko-experter, Àr det nÄgon som vet den riktiga historien bakom namnet "Snowflake"? Vissa pÄstÄr att inspirationen kommer frÄn snön kring fabriken dÀr klockan tillverkas, andra pÄstÄr att klocktavlan ska förestÀlla japanskt papper och inte alls snö. NÄgot för @yonsson att utreda under japanvistelsen? ;)
LÀs Joe K's senaste poster pÄ Instagram (@josep.kirk).
 

john b

Rolex
Grymt, tack! Vilken fin historia. Undrar var myten om papperet kommer ifrÄn dÄ, men internet Àr ju fullt av fake news iofs.

Finns vÀl annan tavla som ska vara mer rispapperlik?
Min Citizen har en sÄdan och vill minnas att det ska finnas en nÄgra Är gammal GS med dey konceptet. Inte helt hundra dock.

Edit: Äh. Snabbgooglade lite och hittade inget övertygande som styrkte min tes.
 
Senast Àndrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tjoho!

Återkommer i helgen med lite mer bilder och enklare paketöppning i paketöppningstrĂ„den, hinner inte riktigt nu :) initialt skitcool. Konstigt med titan efter att ha burit en sub direkt innan :D
IMG_20171005_125756.jpg
Gratulerar, grymt stilig :) SjÀlv Àr jag ju vÀldigt förtjust i titan och föredrar det nÀr det Àr möjligt. I början kÀndes det dock lite flimsigt, men nu uppskattar jag de goda egenskaperna. Det blir fort kroppsvarmt nÀr man bÀr det utan att för den skull bli riktigt hett i direkt sol. Blir inte heller iskallt nÀr det Àr minusgrader, sÄ det Àr inga problem med lÀnk pÄ vintern. Kan dock klibba lite mer mot huden Àn stÄl...
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tjoho!

Återkommer i helgen med lite mer bilder och enklare paketöppning i paketöppningstrĂ„den, hinner inte riktigt nu :) initialt skitcool. Konstigt med titan efter att ha burit en sub direkt innan :D
IMG_20171005_125756.jpg

Riktigt hĂ€rlig tavla. En sĂ„n dĂ€r man kan stirra pĂ„ lĂ€nge utan att ens notera tiden! Är de hemskt dyra de dĂ€r ...?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Vad Ă€r refen pĂ„ denna? Är sĂ„ kĂ€r sĂ„ kĂ€r
FFB1CDCA-7675-4DF7-8C0D-A2A4E4A9C0A7.png

Edit: Hittade, SBGV011. Visste inte att den fanns med mörk tavla ocksÄ. Herregud vilket habegÀr. Extremt sÀllan jag fÄr sÄhÀr starkt habegÀr..
24C36791-5069-492A-A2B9-F0CDB60D3C47.jpeg

1E17891D-CEB2-49BF-9B39-EFB4C7C7B504.jpeg
 
Senast Àndrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vad Ă€r refen pĂ„ denna? Är sĂ„ kĂ€r sĂ„ kĂ€r
FFB1CDCA-7675-4DF7-8C0D-A2A4E4A9C0A7.png

Edit: Hittade, SBGV011. Visste inte att den fanns med mörk tavla ocksÄ. Herregud vilket habegÀr. Extremt sÀllan jag fÄr sÄhÀr starkt habegÀr..
24C36791-5069-492A-A2B9-F0CDB60D3C47.jpeg

1E17891D-CEB2-49BF-9B39-EFB4C7C7B504.jpeg
sbgv011. Limiterad till 900ex har jag för mig... lycka till i jakten :p (jag har den silverfÀrgade 009 och vet att brorsan 011 lever och har hÀlsan hÀr i sthlm ;))
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vad Ă€r refen pĂ„ denna? Är sĂ„ kĂ€r sĂ„ kĂ€r
FFB1CDCA-7675-4DF7-8C0D-A2A4E4A9C0A7.png

Edit: Hittade, SBGV011. Visste inte att den fanns med mörk tavla ocksÄ. Herregud vilket habegÀr. Extremt sÀllan jag fÄr sÄhÀr starkt habegÀr..
24C36791-5069-492A-A2B9-F0CDB60D3C47.jpeg

1E17891D-CEB2-49BF-9B39-EFB4C7C7B504.jpeg
En rolig detalj som du kan se om du tittar pÄ min 009 och jÀmför, Àr att visarna pÄ den med med ljus tavla Àr helpolerade medans mörka tavlan har borstade visare pÄ ovansidan. Detta fenomen Äterkommer pÄ dom GS jag har med ljus kontra mörk tavla. Tror att man (Seiko) kommit fram till att lÀsbarheten blir bÀttre, Àven om det finns ljustavlade med borstade visare... kanske @Molle har nÄgon input i Àmnet?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Gratulerar, grymt stilig :) SjÀlv Àr jag ju vÀldigt förtjust i titan och föredrar det nÀr det Àr möjligt. I början kÀndes det dock lite flimsigt, men nu uppskattar jag de goda egenskaperna. Det blir fort kroppsvarmt nÀr man bÀr det utan att för den skull bli riktigt hett i direkt sol. Blir inte heller iskallt nÀr det Àr minusgrader, sÄ det Àr inga problem med lÀnk pÄ vintern. Kan dock klibba lite mer mot huden Àn stÄl...

Ahh, sjukt fin. Nya tavlan sitter som en smÀck i den dÀr.

Grattis! En fantastiskt fin tavla!

Riktigt hĂ€rlig tavla. En sĂ„n dĂ€r man kan stirra pĂ„ lĂ€nge utan att ens notera tiden! Är de hemskt dyra de dĂ€r ...?
Tack alla, supernöjd Àn sÄ lÀnge. Börjar vÀnja mig vid titan nu. Urtavlan Àr helt fantastisk och ser faktiskt bÀttre ut i lite dunklare belysning vilket framhÀver konturerna av tavlan mer. Spring drive Àr ju nÄgot sÀrskilt mÄste jag sÀga, det Àr hypnotiserande att se sekundvisaren svÀva fram. Funderade pÄ om man skulle byta till SBGJ211 i framtiden men hi-beat har inte samma sex appeal.

TvÀrtemot vad jag trodde var det faktiskt bÀttre med friktionspin för att justera lÀnken. Rent estetiskt Àr det inte lika snyggt med hÄl istÀllet för skruvar men det Àr otroligt mycket lÀttare att justera och ingen risk för förstörda skruvhuvuden eller repor pga att man slinter med skruvmejseln.

PrismÀssigt ligger den pÄ ca 60 i Sverige va? Men dÀr finns vÀl marginal för prut.
 
Topp