• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Har generellt lite svÄrt med band som Àr rundade mot boetten.
FÄr nog hÄlla med dig dÀr. Ser ok uppifrÄn men frÄn sidan ser det lite vÀl bulkigt ut.
SÄ idag fick den sitta pÄ ljusbrunt lÀder
C5031E73-550B-499F-9D64-04EF9E678374.jpeg

FÄr nog hÄlla med dig dÀr. Ser ok uppifrÄn men frÄn sidan ser det lite vÀl bulkigt ut.
SÄ idag fick den sitta pÄ ljusbrunt lÀder
C5031E73-550B-499F-9D64-04EF9E678374.jpeg
Det sÄg ut att vara ett riktigt fint band, bra mot tavlans fÀrg.
Men jag gillar ju lĂ€nken, sĂ„ fin med de polerade mittbitarnađŸ‘ŒđŸŒ
Trivs du inte med den?

Det sÄg ut att vara ett riktigt fint band, bra mot tavlans fÀrg.
Men jag gillar ju lĂ€nken, sĂ„ fin med de polerade mittbitarnađŸ‘ŒđŸŒ
Trivs du inte med den?
JodĂ„ jag tycker den Ă€r fin, men har de flesta av mina klockor pĂ„ lĂ€nk sĂ„ dĂ„ tycker det Ă€r kul att ha lĂ€der pĂ„ nĂ„gon. Och sĂ„ tycker jag att det Ă€r lite synd att GS envisas att göra lĂ€nkar utan microjustering

Men hÄller med dig om att den kanske Àr allra snyggast pÄ lÀnken, men gör sig ÀndÄ snygg pÄ lite olika lÀder!

JodĂ„ jag tycker den Ă€r fin, men har de flesta av mina klockor pĂ„ lĂ€nk sĂ„ dĂ„ tycker det Ă€r kul att ha lĂ€der pĂ„ nĂ„gon. Och sĂ„ tycker jag att det Ă€r lite synd att GS envisas att göra lĂ€nkar utan microjustering

Men hÄller med dig om att den kanske Àr allra snyggast pÄ lÀnken, men gör sig ÀndÄ snygg pÄ lite olika lÀder!
Har aldrig haft microjustering sÄ vet vÀl inte vad jag gÄr miste om. Har varit sÄ nöjd med lÀnken att jag inte ens testat med band pÄ min. Vad var det ljusbruna bandet ifrÄn du hade pÄ din? Kanske skulle vÄga testa med ett sÄnt.

Det hÀr med avsaknad av microjustering:
Min lÀnk Àr instÀlld sÄ har jag har rÀtt rymligt mellan lÀnk och handled vid lite svalare temp. NÀr det blir riktigt varmt eller en gÄng i mÄnaden sÄ blir utrymmet mindre men inte för tajt.

C7FF6F81-20B6-4E5A-BB77-37F821D4E55D.jpeg

Idag sitter den avslappnat löst.
Jag tar hellre lite extra utrymme Àn att hÄlla pÄ att justera. Ni som saknar microjustering, vill ni ha den (lagom) tight hela tiden eller vad Àr grejen?

PÄ mine GS er lenken slik @martaSM30 viser over her, sÄ har man nok space for varme dager og/eller nÄr man er i mye bevegelse.

PĂ„ Rolex (5-digits) er det likedann.

6-digits Rolex har jo Glidelock, og jeg bruker det av og til - fordi jeg kan og det er tilgjengelig. Kjekk feature, men mÄ ikke ha det.

Hvis man ser pÄ clasp til de fleste GS, sÄ kunne de forlenget den 3-4 mm og fÄtt inn 2 mikrojusteringer a-la 5-digit Rolex. Det hadde ikke kostet noe, det hadde ikke gjort clasp mega stor - sÄ kanskje en dag...

Min lÀnk Àr instÀlld sÄ har jag har rÀtt rymligt mellan lÀnk och handled vid lite svalare temp. NÀr det blir riktigt varmt eller en gÄng i mÄnaden sÄ blir utrymmet mindre men inte för tajt.

Jag tar hellre lite extra utrymme Àn att hÄlla pÄ att justera. Ni som saknar microjustering, vill ni ha den (lagom) tight hela tiden eller vad Àr grejen?
Att bÀra klocka pÄ lÀnk Àr en vanesak och innebÀr i vissa fall en kompromiss i passformen. NÀr modet var lite mindre och tunnare klockor (tÀnk Ž80-Ž90 talet) var det mindre störande om lÀnken var lite ledig och klockan kunde vandra över handleden. Med dagens bojsÀnken med kraftiga lÀnkar kan det bli riktigt obekvÀmt om lÀnken Àr för löst justerad. Just sbgx tycker jag Àr en modell (storlek/vikt) som fungerar riktigt bra att ha instÀlld efter nÀr man Àr som svullnast :)

100% pÄ numreringen.

Är borta pĂ„ jobb tills imorgon och kommer inte ihĂ„g hur boettlocket ser ut.

Fanns definitivt ingen sÄn dÀr guldmedaljong i alla fall.

TÀnker mig att det var felaktig översÀttning. "BegrÀnsad upplaga frÄn Master Seiko butikerna" kanske Àr mer korrekt.

Att bÀra klocka pÄ lÀnk Àr en vanesak och innebÀr i vissa fall en kompromiss i passformen. NÀr modet var lite mindre och tunnare klockor (tÀnk Ž80-Ž90 talet) var det mindre störande om lÀnken var lite ledig och klockan kunde vandra över handleden. Med dagens bojsÀnken med kraftiga lÀnkar kan det bli riktigt obekvÀmt om lÀnken Àr för löst justerad. Just sbgx tycker jag Àr en modell (storlek/vikt) som fungerar riktigt bra att ha instÀlld efter nÀr man Àr som svullnast :)
Exakt sÄ

Är du sĂ€ker?

Hittade info pÄ nÀtet att den var limiterad endast till Master Seiko butiker.

Jag Ă€ndrar Ă€ndĂ„. đŸ‘đŸŒ
Jag Àr 100% sÀker. Finns massvis av modeller som enbart sÀljs i Mastershop-butiker i Japan men som inte Àr limiterade. Jag har Àven Àgt en SBGX083. 085 Àr inte limiterad. Samtliga limiterade GS har som sagt numrering pÄ baklocket, kan vara bra att veta.

Oavsett sÄ Àr det en grym klocka och till ett bra pris sÄ den ryker nog snart.

Jag Àr 100% sÀker. Finns massvis av modeller som enbart sÀljs i Mastershop-butiker i Japan men som inte Àr limiterade. Jag har Àven Àgt en SBGX083. 085 Àr inte limiterad.

SBGX083 Àr den svarta eller?

Skulle behöva lite hjÀlp med en grej.
Är ute efter en GS med svart tavla, lume, helt borstad lĂ€nk och boett pĂ„ max 40mm.

Hittar ingen ref som har sÄn spec.
NÄgon som har nÄgot tips?

Mina alternativ Àr Aquaterra frÄn nÄgra generationer tillbaka eller 214270 mk2 men vill hellre ha en GS kÀnner jag.

Är ute efter en GS med svart tavla, lume, helt borstad lĂ€nk och boett pĂ„ max 40mm.

Mina alternativ Àr Aquaterra frÄn nÄgra generationer tillbaka eller 214270 mk2 men vill hellre ha en GS kÀnner jag.
Det lÄter som du skulle titta pÄ nya "lilla" Astron.
D816FBE3-BBFF-4965-95BD-85B1F8C9B008.jpeg

Den Àr 39mm, har tydlig Seiko/GS identitet pÄ formgivningen och uppfyller övriga önskemÄl du stÀllt
3FE54551-2C8E-49E8-A485-2E9A60E208CB.jpeg

:)

Har aldrig haft microjustering sÄ vet vÀl inte vad jag gÄr miste om. Har varit sÄ nöjd med lÀnken att jag inte ens testat med band pÄ min. Vad var det ljusbruna bandet ifrÄn du hade pÄ din? Kanske skulle vÄga testa med ett sÄnt.
Det ljusbruna lÀdret Àr frÄn Delugs, tycker deras band Àr riktigt fina och sköna. Visserligen lite dyrare, ca 800kr men det kan det vara vÀrt.

HĂ„ller med dig om att man hellre tar en för stor lĂ€nk Ă€n för liten. Egentligen sĂ„ Ă€r det vĂ€l inget större problem, men man blir snabbt bortskĂ€md med microjustering. PĂ„ sommaren hĂ„ller jag pĂ„ att stĂ€lla om det var och varannan dag utifrĂ„n hur svullen handleden Ă€r just dĂ„đŸ˜ƒ

Med det sagt sĂ„ har jag flera klockor frĂ„n Sjöö Sandström utan microjustering, men dĂ„ Ă€r det istĂ€llet lite smidigare att justera lĂ€nken med vanliga skruvar, jĂ€mfört med GS och deras smĂ„ smĂ„ smĂ„ skruvar😅

SÄ ja nog Àr det att jag vill att lÀnken ska sitta rÀtt bra hela tiden, Àven om det kÀnns mer ok med en för stor lÀnk pÄ en smidigare klocka (som SBGP017), precis som @BarbaBaba förklarade.

Ni som har testat SBGX335, vad tycker ni? Sitter den bra pÄ handleden? Upplevs den stor och klumpig? Generella intryck liksom?

Jag mÄste sÀga att jag aldrig förstÄtt logiken i GS modellbeteckningar.... kanske tog dom hjÀlp av den/dom som grundade de danska rÀkneorden...
Det Àr nÀstan fullstÀndig logik med danska rÀkneord men bara hÀlften av danskarna vet hur den fungerar nÀr jag frÄgat. De rÀknar med tjog.
Tres eller fjÀrs blir dÄ 3 ggr 20 = 60 eller 4 ggr 20 = 80. Halv innan sÄ drar man bort ett halvt tjog. T.ex halv fems blir 5 ggr 20 minus ett halvt tjog 20/2 = 90. DÄ borde vÀl fems vara hundra? NÀ det heter hundra. Hur logiskt som helst.
Off topic som bara den men Àr pÄ semester och har precis Àtit middag med en dansk familj och försökt förklara för dom sjÀlva varför de rÀknar som de gör. MÄnga skratt och diskussioner. RÀtta mig gÀrna eller komplettera mina resonemang.

Senast Àndrad:
Det Àr nÀstan fullstÀndig logik med danska rÀkneord men bara hÀlften av danskarna vet hur den fungerar nÀr jag frÄgat. De rÀknar med tjog.
Tres eller fjÀrs blir dÄ 3 ggr 20 = 60 eller 4 ggr 20 = 80. Halv innan sÄ drar man bort ett halvt tjog. T.ex halv fems blir 5 ggr 20 minus ett halvt tjog 20/2 = 90. DÄ borde vÀl fems vara hundra? NÀ det heter hundra. Hur logiskt som helst.
Off topic som bara den men Àr pÄ semester och har precis Àtit middag med en dansk familj och försökt förklara för dom sjÀlva varför de rÀknar som de gör. MÄnga skratt och diskussioner. RÀtta mig gÀrna eller komplettera mina resonemang.
Det dĂ€r stĂ€mmer sĂ„vitt jag vet men bristen pĂ„ logik ligger mer i "varför" nĂ€r man redan har ett decimalt talsystem... dĂ„ borde man kanske bestĂ€mt sig för ett 20 baserat talsystem. Eller helt enkelt anvĂ€nt det man redan har 😁. Jag antar att det har sin grund i gamla handelsmĂ„tt eller nĂ„t but still...đŸ€Ș

Det lÄter som du skulle titta pÄ nya "lilla" Astron.
D816FBE3-BBFF-4965-95BD-85B1F8C9B008.jpeg

Den Àr 39mm, har tydlig Seiko/GS identitet pÄ formgivningen och uppfyller övriga önskemÄl du stÀllt
3FE54551-2C8E-49E8-A485-2E9A60E208CB.jpeg

:)

Kan helt klart vara intressant!

FÄr se om jag kan hitta den i butik sÄ jag fÄr prova den. On the fly adjustment, gps tidshÄllning, cutaways under boetten, trevliga index...

Lite för modernt stuk pÄ designen kanske men kan funka ÀndÄ.

Är för tillfĂ€llet i funderingar kring SBGR067. Kan kanske leva utan lume Ă€ndĂ„.

1658697196-picsay.jpg

Kan helt klart vara intressant!

FÄr se om jag kan hitta den i butik sÄ jag fÄr prova den. On the fly adjustment, gps tidshÄllning, cutaways under boetten, trevliga index...

Lite för modernt stuk pÄ designen kanske men kan funka ÀndÄ.

Är för tillfĂ€llet i funderingar kring SBGR067. Kan kanske leva utan lume Ă€ndĂ„.

1658697196-picsay.jpg
Lume frÄgan Àr nog till 99% ett hjÀrnspöke. Jag tycker det Àr kul med bra lume men det viktigaste Àr ju den generella lÀsbarheten över hela dygnet och den Àr oftast vÀldigt bra pÄ GSarna Àven i svagt ljus. SÄklart inte i beckmörker meeen hur ofta Àr det viktigt...

Sbgn003, sbgx343, sbgx293 för att nÀmna nÄgra

Grejen Àr vÀl nÀr man som jag gillar att klockan sitter relativt tight och "pÄ plats" pÄ armen. SÀrskilt om klockan Àr lite tyngre. DÄ blir det med automatik för tight om det Àr riktigt varmt. Man kan ju ha tur och hitta ett gyllene medellÀge som funkar bra i 80% av dagarna och ta en annan klocka eller byta till gummi dom varmaste dagarna. Meeen snabb microjustering som tex Rolex easylink Àr guld vÀrt tycker jag. Trade off blir ju det smidiga spÀnnet pÄ GS som Àr bÄde tunt bekvÀmt och snyggt men jag skulle föredra microjustering.

Tror jag nu har gĂ„tt igenom alla GS modeller frĂ„n modern tid. 😅

SBGN003 Àr nog det som Àr nÀrmast min önskade spec i nuvarande katalog men tror ÀndÄ jag föredrar SBGP011 som visserligen saknar lume men har den dÀr tidlösa designen jag Àr ute efter.

Ett alternativ som Àr ganska nÀra Àr SBGA301 som Àr svart, utan GMT och har lume men Àr 40.5mm och blir vÀldigt rund i boettformen kontra lÀnken vilket jag inte gillar och ser ut att vara dÄlig höjd pÄ index.

Screenshot_20220725-105605_Instagram.jpg

Ett annat alternativ Àr SBGA241.

Att den Ă€r i Titan stör mig inte men dĂ€remot sĂ„ klarar jag inte av dom polerade delarna pĂ„ lĂ€nken. Är Ă€ven den lite cirkelformad i boetten.

Screenshot_20220725-112250_Instagram.jpg

Har jag nĂ€mnt att jag Ă€r lite petig med detaljer? 😅

Tror nog det lutar Ät en SBGP011, SBGN003, SBGR067 eller SBGA467 i nulÀget men fÄr ta mig en funderare.

Tack för tipsen!
@Nissenutz
@Bezelman
@BarbaBaba

Senast Àndrad:
Tycker det Àr obegripligt att inte GS har snabbjusterande lÀnkar och Àr övertygad om att dom skulle sÀlja mer om dom hade det.
Behövs ju inte helt steglös och lÄng förlÀngning utan om det gick att justera ett par tre snÀpp i i 2 mm steg skulle det bli mycket anvÀndarvÀnligt och omtyckt.
Det gÄr att lösa pÄ flera sÀtt och behöver inte alls vara komplicerat.

PÄ 60-talet var det inte ovanligt med sÄna hÀr lÀnkar som gÄr att slÀppa pÄ om man tycker klockan sitter för tajt.
Busenkel konstruktion och om man förlÀnger den undre och övre delen lite över lÀnken sÄ kommer det inte att se ut som den hÄller pÄ att öppnas och se bra ut.

SpÀnnet Àr 4 mm tjock och om man skulle gÄ upp i dimension lite sÄ det blev 5 eller 6 mm tjockt Àr jag övertygad om att det blir vÀldigt stark och med en modern solid kÀnsla.

5859C70D-67B0-4C12-8EB8-3D020083414E.jpeg
1A0969C2-CC02-4FB4-9E7E-ACC5C938C370.jpeg
D448CEC1-F517-49D0-944C-E3365FADF58A.jpeg

Tillbaka
Topp