• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Ni som har testat SBGX335, vad tycker ni? Sitter den bra pÄ handleden? Upplevs den stor och klumpig? Generella intryck liksom?
Jag har en SBGX337, som Àr versionen med blÄ urtavla.

Den Àr en av mina mest bekvÀma klockor, och definitivt den allra mest bekvÀma runt 200 gram. Grand Seiko fÄr ibland kritik för att deras lÀnkar inte ser sÄ imponerande ut, tunna som de Àr, med spÀnnen av plÄt. Men ur komforthÀnseende Àr de outstanding, med mjukt slipade kanter och (hos dykarna) bra mikrojustering.

Hur bekvÀm den Àr för dig beror naturligtvis pÄ dina referensramar.

SBGX335 Àr mycket bekvÀmare Àn en Omega i samma viktklass, med sin imponerande lÀnk med vassa kanter. Men SBGX335 Àr naturligtvis mindre bekvÀm Àn en GS i titan pÄ hundra gram.

Jag har en SBGX337, som Àr versionen med blÄ urtavla.

Den Àr en av mina mest bekvÀma klockor, och definitivt den allra mest bekvÀma runt 200 gram. Grand Seiko fÄr ibland kritik för att deras lÀnkar inte ser sÄ imponerande ut, tunna som de Àr, med spÀnnen av plÄt. Men ur komforthÀnseende Àr de outstanding, med mjukt slipade kanter och (hos dykarna) bra mikrojustering.

Hur bekvÀm den Àr för dig beror naturligtvis pÄ dina referensramar.

SBGX335 Àr mycket bekvÀmare Àn en Omega i samma viktklass, med sin imponerande lÀnk med vassa kanter. Men SBGX335 Àr naturligtvis mindre bekvÀm Àn en GS i titan pÄ hundra gram.
Stort tack! Är relativt van vid lite större klockor och upplever att 44mm bettarini Panerai sitter bra pĂ„ mina handleder.

Börjar bli lite smÄsugen pÄ GS :)

Ni som har testat SBGX335, vad tycker ni? Sitter den bra pÄ handleden? Upplevs den stor och klumpig? Generella intryck liksom?
HÄller med @Quark, lÀnken Àr vÀldigt skön att bÀra. Mitt Ànda bekymmer Àr "claspen". Den Àr onödigt stor, kÀnns lite överarbetad. Dock inget jag mÀrker av nÀr jag bÀr min SBGX115, men bli pÄmind om varje gÄng jag vÀnder pÄ handleden :)

Tycker det Àr obegripligt att inte GS har snabbjusterande lÀnkar och Àr övertygad om att dom skulle sÀlja mer om dom hade det.
Behövs ju inte helt steglös och lÄng förlÀngning utan om det gick att justera ett par tre snÀpp i i 2 mm steg skulle det bli mycket anvÀndarvÀnligt och omtyckt.
Det gÄr att lösa pÄ flera sÀtt och behöver inte alls vara komplicerat.

PÄ 60-talet var det inte ovanligt med sÄna hÀr lÀnkar som gÄr att slÀppa pÄ om man tycker klockan sitter för tajt.
Busenkel konstruktion och om man förlÀnger den undre och övre delen lite över lÀnken sÄ kommer det inte att se ut som den hÄller pÄ att öppnas och se bra ut.

SpÀnnet Àr 4 mm tjock och om man skulle gÄ upp i dimension lite sÄ det blev 5 eller 6 mm tjockt Àr jag övertygad om att det blir vÀldigt stark och med en modern solid kÀnsla.

5859C70D-67B0-4C12-8EB8-3D020083414E.jpeg
1A0969C2-CC02-4FB4-9E7E-ACC5C938C370.jpeg
D448CEC1-F517-49D0-944C-E3365FADF58A.jpeg
Ja, hur svÄrt kan det vara liksom. Klarar man att fÄ ihop springdrive o 9f borde vÀl detta inte vara olösbart!

NÄgon som vet vart man möjligen kan vÀnda sig för att köpa extra lÀnkbitar till en SBGS003?

Vet att det finns trÄdar pÄ annat hÄll vigda Ät Àmnet reservdelar, men tÀnkte samtidigt expertisen nog rimligen finns hÀr, med det sagt ursÀkta att jag kapar trÄden i eget syfte.

Allt gott!

NÄgon som vet vart man möjligen kan vÀnda sig för att köpa extra lÀnkbitar till en SBGS003?

Vet att det finns trÄdar pÄ annat hÄll vigda Ät Àmnet reservdelar, men tÀnkte samtidigt expertisen nog rimligen finns hÀr, med det sagt ursÀkta att jag kapar trÄden i eget syfte.

Allt gott!
Hos AD. De flesta lÀr skicka. Klockmaster Globen t.ex.

Hur kommer det sig att Grand Seiko Àr sÄ avsevÀrt mycket billigare i Japan Àn i övriga vÀrlden?

Ta t.ex en ny SBGE257 (som Àr hur lÀcker som helst; lÄnad bild):
SBGE257G.png

Den listas globalt pÄ $6200:-
Men pÄ Chrono hittar man den ny i Japan för sÄ lite som SEK 40k. Lite vÀl hÀftig skillnad kan jag tycka?

Hur kommer det sig att Grand Seiko Àr sÄ avsevÀrt mycket billigare i Japan Àn i övriga vÀrlden?

SBGE257G.png

Men pÄ Chrono hittar man den ny i Japan för sÄ lite som SEK 40k. Lite vÀl hÀftig skillnad kan jag tycka?
YEN har falt i verdi. Se f. eks. her: #1,854 og fallet i YEN / SEK fra mars 2020 her: https://www.xe.com/currencyconverter/convert/?Amount=1&From=JPY&To=SEK

SBGE257G.png

grÄhandlare i japan fÄr vÀl helt enkelt ett annat pris Àn andra grÄisar!

har sett denna nere runt 35 som lÀgst!

ta en tripp till japan och köp en
sÄ fÄr du resan betald jÀmfört med om du köpt den hÀr hemma

eller pruta hos en ad i sverige
borde gÄ att fÄ ner rÀtt okej
20% borde vÀl inte vara nÄgra större problem?

YEN har falt i verdi. Se f. eks. her: #1,854 og fallet i YEN / SEK fra mars 2020 her: https://www.xe.com/currencyconverter/convert/?Amount=1&From=JPY&To=SEK
grÄhandlare i japan fÄr vÀl helt enkelt ett annat pris Àn andra grÄisar!

ta en tripp till japan och köp en
sÄ fÄr du resan betald jÀmfört med om du köpt den hÀr hemma

eller pruta hos en ad i sverige
borde gÄ att fÄ ner rÀtt okej
20% borde vÀl inte vara nÄgra större problem?
TÀnker att svenska kronan inte heller Àr den vassaste kniven i lÄdan hÀr i vÀrlden sÄ korrelationen rimmar inte fullstÀndigt, Àven om det sÀkert har en inverkan, absolut.

Hade redan varit pÄ vÀg till Tokyo om inte ryssarna stÀngt sitt luftrum. Förr hittade man en biljett ToR för 5000 spÀnn. Nu hittar man verkligen ingenting under 15000:-. LÀgg dÀrtill bisarra flygtider och mellanlandningar. Vi snackar Afrika och Alaska osv. Huja!

20% hos en svensk AD hade ju varit trevligt. KÀnns ju lite sisÄdÀr att betala fullt listpris nÀr man fÄr dem för nÀstan halva priset i Japan.

En sak till som besvÀrar mig med den stora skillnaden Àr ju att det urholkar andrahandsvÀrdet lite, nÀr nya kostar sÄ lite over there. BesvÀrlig omstÀndighet, sÀrskilt för dem som handlar nytt. "Vad tÀnker de med", GS, blir min spontana tanke.

NÄ mÄ du jo legge til svensk moms pÄ 25% uansett da, pluss flyreisen (minus opplevelser). Alt kan ikke regnes i penger. ;)

Å kjĂžpe ny GS fra svensk AD er muligens kjedelig ("trĂ„kig"), men veldig praktisk og risikofritt. :)

En sak till som besvÀrar mig med den stora skillnaden Àr ju att det urholkar andrahandsvÀrdet lite, nÀr nya kostar sÄ lite over there. BesvÀrlig omstÀndighet, sÀrskilt för dem som handlar nytt. "Vad tÀnker de med", GS, blir min spontana tanke.
Menar du att GS skulle tÀnka pÄ andrahandsvÀrdet för kunderna? Vilken tillverkare gör det (och till kundens fördel) ?

Menar du att GS skulle tÀnka pÄ andrahandsvÀrdet för kunderna? Vilken tillverkare gör det (och till kundens fördel) ?
Nej, jag menar att om man har sÄpass mycket lÀgre priser i ett land i en i övrigt fullstÀndigt globaliserad vÀrld dÀr priset Àr ett annat sÄ fÄr det ju en del effekter. MÄ sÄ vara att de flesta inte har tid eller ork att bry sig men likvÀl, jag rycker iaf till och höjer pÄ ögonbrynen. Du fÄr vÀl inte en Cartier eller Rolex, osv, till 2/3-delar av priset nÄn annanstans i vÀrlden?

Nej, jag menar att om man har sÄpass mycket lÀgre priser i ett land i en i övrigt fullstÀndigt 2)globaliserad vÀrld dÀr priset Àr ett annat sÄ fÄr det ju en del effekter. MÄ sÄ vara att de flesta inte har tid eller ork att bry sig men likvÀl, jag rycker iaf till och höjer pÄ ögonbrynen. 1) Du fÄr vÀl inte en Cartier eller Rolex, osv, till 2/3-delar av priset nÄn annanstans i vÀrlden?
1* Det har jag ingen koll pĂ„, men som tidigare nĂ€mnts sĂ„ har ju JPY fallit rejĂ€lt. Jag har tidigare passat pĂ„ att handla andra artiklar ifrĂ„n USA eller Storbrittanien dĂ„ USD eller GBP varit svaga mot kronan. Det Ă€r vĂ€l sjĂ€lva poĂ€ngen med att exempelvis knyta sig till en gemensam valuta likt €, man Ă€r nĂ„gorlunda skyddad mot valutaspekulation osv?
2* De effekter du ville belysa var vÀl att kunder i andra lÀnder skulle tappa andrahandsvÀrde i förhÄllande till nypris i ett land med svagare valuta? Hur menar du att GS ska tÀnka nÀr JPY faller? Eller tillverkare i andra lÀnder som plötsligt fÄr en fallande valutakurs? Tror du mest vart lite plötsligt bitter över hur det kan fungera dÄ vÀrlden Àr lite upp & ner ;)

1* Det har jag ingen koll pĂ„, men som tidigare nĂ€mnts sĂ„ har ju JPY fallit rejĂ€lt. Jag har tidigare passat pĂ„ att handla andra artiklar ifrĂ„n USA eller Storbrittanien dĂ„ USD eller GBP varit svaga mot kronan. Det Ă€r vĂ€l sjĂ€lva poĂ€ngen med att exempelvis knyta sig till en gemensam valuta likt €, man Ă€r nĂ„gorlunda skyddad mot valutaspekulation osv?
2* De effekter du ville belysa var vÀl att kunder i andra lÀnder skulle tappa andrahandsvÀrde i förhÄllande till nypris i ett land med svagare valuta? Hur menar du att GS ska tÀnka nÀr JPY faller? Eller tillverkare i andra lÀnder som plötsligt fÄr en fallande valutakurs? Tror du mest vart lite plötsligt bitter över hur det kan fungera dÄ vÀrlden Àr lite upp & ner ;)
Eventuellt lite bitter, svar ja.

Nej, jag menar att om man har sÄpass mycket lÀgre priser i ett land i en i övrigt fullstÀndigt globaliserad vÀrld dÀr priset Àr ett annat sÄ fÄr det ju en del effekter. MÄ sÄ vara att de flesta inte har tid eller ork att bry sig men likvÀl, jag rycker iaf till och höjer pÄ ögonbrynen. Du fÄr vÀl inte en Cartier eller Rolex, osv, till 2/3-delar av priset nÄn annanstans i vÀrlden?
rolex stÄlaport Àr galet dyrt i japan sÄ dÀr Àr man fucked haha
men cartier Àr nog japanska grÄisar rÀtt billiga pÄ med

NÄ mÄ du jo legge til svensk moms pÄ 25% uansett da, pluss flyreisen (minus opplevelser). Alt kan ikke regnes i penger. ;)

Å kjĂžpe ny GS fra svensk AD er muligens kjedelig ("trĂ„kig"), men veldig praktisk og risikofritt. :)
man gör vÀl som alla svenskar som varit i usa och handlat det ena och de andra

lÀgger de i vÀskan under flygturen... haha

TÀnker att svenska kronan inte heller Àr den vassaste kniven i lÄdan hÀr i vÀrlden sÄ korrelationen rimmar inte fullstÀndigt, Àven om det sÀkert har en inverkan, absolut.

Hade redan varit pÄ vÀg till Tokyo om inte ryssarna stÀngt sitt luftrum. Förr hittade man en biljett ToR för 5000 spÀnn. Nu hittar man verkligen ingenting under 15000:-. LÀgg dÀrtill bisarra flygtider och mellanlandningar. Vi snackar Afrika och Alaska osv. Huja!

20% hos en svensk AD hade ju varit trevligt. KÀnns ju lite sisÄdÀr att betala fullt listpris nÀr man fÄr dem för nÀstan halva priset i Japan.

kollade lite nu nÀr du skrev det och ja fyfan vad dyrt det har blivit!

hittade lite för 10-11tusen men det Àr mycket!
sen kan man ju bo vÄldogt billigt i tokyo sÄ det jÀmnar ju ut det jÀmfört med andra stÀder i vÀrlden men 11.000 svider rejÀöt och dÄ kollade jag november-december dÄ jag tycker vÀdret Àr rÀtt gött dÄ
svenskt vÄrvÀder typ

rolex stÄlaport Àr galet dyrt i japan sÄ dÀr Àr man fucked haha
men cartier Àr nog japanska grÄisar rÀtt billiga pÄ med

man gör vÀl som alla svenskar som varit i usa och handlat det ena och de andra

lÀgger de i vÀskan under flygturen... haha

kollade lite nu nÀr du skrev det och ja fyfan vad dyrt det har blivit!

hittade lite för 10-11tusen men det Àr mycket!
sen kan man ju bo vÄldogt billigt i tokyo sÄ det jÀmnar ju ut det jÀmfört med andra stÀder i vÀrlden men 11.000 svider rejÀöt och dÄ kollade jag november-december dÄ jag tycker vÀdret Àr rÀtt gött dÄ
svenskt vÄrvÀder typ
Ja, dÄ Àr det kanske lite billigare. Kollar man avresa om ett par veckor Àr man uppe pÄ 20k. Plus, som nÀmnts, sÄ "far man med lite osanning" i bagaget om man vill slippa momsen. Var man till sitt.

Ett förhandlingslÀge uppstÄr ju trots allt hos en svensk AD, nÀr priserna ser ut som de gör dÀr borta.
Och den listas pÄ $ 6200:-, (och dollarn Àr ju inte jÀttebillig direkt).

SEK 35000:- plus frakt 1500:- (?) och 25% pÄ det, det blir SEK 45625:-. Nu har jag visserligen inte letat ett dugg noga, men jag har sett den för 39k, ponera 1500:- i frakt och dÄ landar man pÄ SEK 50625:-, allt betalt.

SÄ, en krona över 51 papp Àr den inte vÀrd hos en svensk AD, enligt mig.

Edit: Öppnade upp C24 och kikade, finns en handlare som slĂ€pper den för 39580:- inkl. frakt. Det blir 49475 med 25% + en tia i tull och nĂ„gon hundralapp i administration pĂ„ postnord. Den Ă€r hemma för mindre Ă€n 50k. DĂ„ kan man som svensk AD inte sĂ€ga emot vĂ€ldigt mycket. Dessutom har man sponsrat det japanska skatteverket pĂ„ köpet.

Senast Àndrad:
Japanska handlare drar vÀl bort den japanska motsvarigheten till moms vid export utanför Japan? SÄ har det varit tidigare.
Det framgÄr inte nÄgonstans och det Àr inget jag antar - beror vÀl pÄ vilka rÄdande handelsavtal vi har osv. Jag kan ju inte slippa momsen i USA t.ex.? Eller? Tror faktiskt inte det om det Àr en privatperson som köper. Möjligt om jag bistÄtt med ett bolags VAT-nr men sÄ Àr ju inte fallet. Jag gissar att japansk moms betalas.

För att inte bli alltför OT, har rysligt svÄrt att bestÀmma mig för nÄgon av dessa tvÄ:
SBGM247 och SBGE257... Automatic eller Spring Drive... Vilka bekymmer man har...

1659006519727.png

SBGM247

1659006632396.png

SBGE257

(lÄnade bilder frÄn www)

Tillbaka
Topp