• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Gissar att trĂ„den sett detta? Lite trist Ă€ndĂ„? 😳
IMG_2549.jpeg

Hej alla GS-nördar!

Har vi nÄgra stora handleder hÀrinne som vill agera mannekÀng? Jag skulle vilja gÄ med i klubben och bli en stolt Àgare till en GS dressare.. specifikt SBGA407

Jag har ca 19.5 cm handled och det vore vÀldigt kul och se hur den sitter pÄ lite större handleder..

Stort tack pĂ„ förhand 😄

Jag var hos Magnussons idag och de berÀttade att bÄde de och KlockmÀster Hansson blivit utslÀngda av GS. Tydligen Àr butikerna inte tillrÀckligt "high profile". De fick beskedet av den nye vd:n pÄ GS..
Hörde detta ocksÄ. Man förstÄr till nÄgon mÄn GS, ligger vÀl i linje med den resa uppÄt de vill göra, men lite surt Àr det ju. SÀrskilt för butikerna som tappar GS. Undrar vad som hÀnder i Hufvudstaden?!?

Det Àr ju alltid vÀlkommet att öppna upp ett flag-ship butik men stÀnga ned förtrodda AD kÀnns vÀldigt emot vad GS har strÀvat efter.

Det Àr ju alltid vÀlkommet att öppna upp ett flag-ship butik men stÀnga ned förtrodda AD kÀnns vÀldigt emot vad GS har strÀvat efter.
De vill förmodligen som de andra tillverkarna som gör samma. Ha egen butik, eller fÀrre. SÀlja till list. Rabatter försvinner mer och mer. För oss dödliga.

De vill förmodligen som de andra tillverkarna som gör samma. Ha egen butik, eller fÀrre. SÀlja till list. Rabatter försvinner mer och mer. För oss dödliga.
jo precis
 men vi som har köpt och Ă€lskat GS har ju köpt GS för att de Ă€r nĂ„t helt annat Ă€n Schweiziskt. Nu vill GS vara med och skryta bland storebrorsorna men det kĂ€nns helt fel. Det Ă€r som att GS vill vara med och spela tennis med badmintonracket.
Eller À det bara jag???

jo precis
 men vi som har köpt och Ă€lskat GS har ju köpt GS för att de Ă€r nĂ„t helt annat Ă€n Schweiziskt. Nu vill GS vara med och skryta bland storebrorsorna men det kĂ€nns helt fel. Det Ă€r som att GS vill vara med och spela tennis med badmintonracket.
Eller À det bara jag???
GS mÄl Àr nog att tjÀna pengar.

GS i Norden er fucked.

Har kjĂžpt min siste GS, da AD-ene behandles som đŸ’©
TrÄkig utveckling.
Möjligheten att ”klĂ€mma och kĂ€nna” pĂ„ klockorna live blir betydligt mycket svĂ„rare.
Personligen har jag ca 50 mil enkel resa till Stockholm, lite onödigt lÄngt avstÄnd för att titta pÄ en klocka.

Senast Àndrad:
GS i Norden er fucked.

Har kjĂžpt min siste GS, da AD-ene behandles som đŸ’©

Har du nÄgon info om vilka som blir kvar eller eventuellt tar över i Sverige och Norge nu nÀr GS ser över sin distribution?

Med tanke pÄ senaste Ärens vÀxt vÀrlden över (tvÄsiffrigt i USA och EU) ser jag det som ganska naturligt att man lÀgger om strategi. De Àr begrÀnsade av sin produktionsvolym, som man inte ska glömma Àr relativt lÄg och produkten krÀver mycket handarbete, svÄrt att skala upp i takt med efterfrÄgan.

BÀttre med ett fÄtal vÀlsorterade butiker med duktig personal Àn att smöra mÄnga brödskivor vÀldigt tunt.

Gissningsvis finns en 5-Ärs/10-Ärs plan som ocksÄ betyder fler flaggskeppsbutiker.

Senast Àndrad:
Hansson skriver detta nÀr jag frÄgade lite om GS:
Hej,

Ja, det Ă€r trĂ„kigt. Inte vĂ„rt beslut utan Grand Seiko Europe som enbart vill arbeta med ett fĂ„tal butiker i Sverige som sĂ€ljer ”high end brands”.

Vad gÀller garanti Ätaganden kommer vi hantera de GS sÄlda av oss eller annan Klockmasterbutik.

Vad gÀller service Àrenden kommer vi, som det ser ut i dagslÀget, kunna hjÀlpa till med det.

Var köper ni 19mm band? Molequin och Delugs?

Kommer de alltid med buckle monterat?

Vill sÀtta pÄ eget deployant Clasp.. :)

Stort tack, jag gillar den vÀldigt mycket, upplever höjden bekvÀm och storleken nÀstan optimal.

Jag har suttit hÀr pÄ morgonen och funderat pÄ hur den för mig och för stunden perfekta GS:en bör vara och kommit fram till;

1) Boetten frÄn SBGP
2) Den femdelade lÀnken
3) Titan
4) Urtavlan frÄn SBGP011 som drar lite Ät bronshÄllet
5) 5spy och stjÀrna sÄklart
6) Visare och index i rose (som sbgx269) för att lira med bronstonen i tavlan
7) En tunn strimma lume lÀngs mitten av tim- och minutvisarna
8) Glasbaksida

Grand Seiko, take my money :)
Och ingen mÀtare för power reserve

25 april Äker jag och hustrun mot Filippinerna med varsin ryggsÀck. Kommer hem 25 maj.
Införskaffat en Citizen Aqualand pÄ lÀnk med justerbart spÀnne som Àr tÀnkt att spela förstefiolen. Sedan tÀnkte jag lufta min sbgx341 men behöver minst ett sÀkerhetslÄs om jag snorklar. Testade Staib som sitter bra och faktiskt passade lÄngt över förvÀntan. Sitter just nu bra med ett hÄl kvar att ta ut i spÀnnet. Lite orolig att det enda hÄlet kvar i mikrojusteringen ej kommer rÀcka i vÀrmen.

Efter detta provade jag ett single pass frĂ„n Erikas. Även detta passade lĂ„ngt över förvĂ€ntan och om Staib dressade upp en smula sĂ„ ger detta klockan en field watch kĂ€nsla. Detta band Ă€r extremt bekvĂ€mt med bara tyg mot huden och justering gör man i ett nafs. Den fĂ„r följa med pĂ„ resan. Förmodligen kastar jag med en G-Shock square om jag ska ge mig pĂ„ nĂ„got som uppenbart innebĂ€r skaderisk pĂ„ klockan.
Men Staib Äker pÄ nÀr jag kommer hem igen.

Den sbgx055 jag har fÄr stanna hemma trots att den Àr tryckt tÀt till 200m. Har inget passande i 19mm.

Bilder Àr roligare
IMG_4616.jpeg
IMG_4619.jpeg
LÀckert band, Àr det GS eller tillbehör? Vad heter det?

Tillbaka
Topp