• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Nu Àr det nÄgot Är sedan jag mÀtte, men min med 9R65 gjorde dÄ +0,1s/d mÀtt över tvÄ mÄnader dvs. avvikelsen Àr grymt bra med Spring Drive och hade önskat det urverket i fler klockor.

Edit. ca 3Är gammal vid mÀttillfÀllet.
LĂ„ter rimligt.
Jag har aldrig mÀtt ordentligt pÄ min med 9R65, dÄ den gÄr sÄ bra att jag inte behöver bry mig. Just nu ligger den pÄ +15 sekunder, vilket föranleder en justering.

Jag tror att jag kanske stÀllde rÀtt den nÀr jag justerade datumet den 1 maj, definitivt inte mer nyligen Àn sÄ.

SÄ cirka +5 sekunder per mÄnad för min del.
Hur gammal? Bör gÄ bÀttre. Av min och andras erfarenheter.

Dags för service va. Ska vÀl gÄ inom ramen av +-1 s per dygn.
Förmodligen.

Har ett tropic frÄn Uncle Seiko, men tycker det Àr lite stelt.

NÄgon som har nÄ tips pÄ ett lite mjukare och mer följsamt tropic som lirar med SBGN? De flesta band Àr ju 20mm, men gÄr vÀl att hyvla av lite sÄ det fÄr plats, i vÀrsta fall..

FÄr citera mig sjÀlv hÀr.
Inte vÀrldens bÀsta bild, men kanske vÀrldens bÀsta GMT?
Hur det kÀnns?
Som att komma hem!
E6862B23-97CB-4567-AA1C-F1F452C56608.jpeg
Sitter som ett smÀck! Ser framför mig att jag sitter med hela triologin pÄ sikt. Sbgn003 & Sbgn005 till barnen och Sbgn001 till mig, tycker modellen Àr en fulltrÀff.

Hur gammal? Bör gÄ bÀttre. Av min och andras erfarenheter.
Jag köpte den ny i februari 2022, och enligt serienumret Àr den tillverkad i september 2021. Den hÄller sig vÀl inom det specade intervallet +/- 15 sekunder per mÄnad. Min har tre gÄnger högre noggrannhet i verkligheten.

Vad Àr normalt?

Jag köpte den ny i februari 2022, och enligt serienumret Àr den tillverkad i september 2021. Den hÄller sig vÀl inom det specade intervallet +/- 15 sekunder per mÄnad. Min har tre gÄnger högre noggrannhet i verkligheten.

Vad Àr normalt?
Tycker att +5s per mÄnad ÀndÄ Àr vÀldigt bra. PÄ ett halvÄr sÄ blir det ju bara en halv minut den avviker pÄ och dÄ Àr det ÀndÄ dags att stÀlla om för vinter/sommartid.
Tror man blir lite bortskÀmd med Spring Drive. :)

Vad Àr normalt?
Hela grejen med spring drive att klockan korrigerar sig sjÀlv. SÄ +-1s/24h.

NÄgon GS-nörd kan sÀkert korrigera mig. Ping @yonsson

Tycker att +5s per mÄnad ÀndÄ Àr vÀldigt bra. PÄ ett halvÄr sÄ blir det ju bara en halv minut den avviker pÄ och dÄ Àr det ÀndÄ dags att stÀlla om för vinter/sommartid.
Tror man blir lite bortskÀmd med Spring Drive. :)
Jag Àr bortskÀmd av min andra GS med 9F. Den stÀller jag bara rÀtt vid byte mellan normaltid och sommartid, och dÄ har den bara dragit sig ett par sekunder, sÄ den Àr verkligen smidig att bara anvÀnda utan att behöva bry sig.

Spring drive Àr ju inte lika exakt, men ÀndÄ tillrÀckligt exakt för att jag ska kunna ta klockan ur windern pÄ morgonen utan att behöva kolla om den gÄr rÀtt, fastÀn jag inte anvÀnt den pÄ flera veckor. SÄ jag Àr supernöjd med +5 sekunder per mÄnad.

Jag har ocksÄ ett par Omega med METAS-certifiering. De Àr ju bland det bÀsta som finns bland mekaniska urverk, med 0/+5 sekunder per dag. Det Àr dock inte tillrÀckligt bra för att jag ska kunna lita pÄ att de gÄr rÀtt nÀr de har suttit i windern nÄgon vecka, utan de mÄste jag kolla att de gÄr rÀtt. Annars kan jag komma sent till möten eller tÄg.

Senast Àndrad:

Ja, precis. Noggrannheten Àr specad till +/- 1 sekund per dag, samt +/- 15 sekunder per mÄnad. Min klarar detta gott och vÀl, och jag Àr helt nöjd med detta.

Vad menar du med att min borde gÄ bÀttre, som du skiver i ditt förra inlÀgg? Det Àr vÀl en ren bonus om en klocka Àr mycket mer noggrann Àr specen, inte nÄgot man kan krÀva eller ens förvÀnta sig?

Ja, precis. Noggrannheten Àr specad till +/- 1 sekund per dag, samt +/- 15 sekunder per mÄnad. Min klarar detta gott och vÀl, och jag Àr helt nöjd med detta.

Vad menar du med att min borde gÄ bÀttre, som du skiver i ditt förra inlÀgg? Det Àr vÀl en ren bonus om en klocka Àr mycket mer noggrann Àr specen, inte nÄgot man kan krÀva eller ens förvÀnta sig?
Per mÄnad Àr inte alls intressant. DÄ kan den gÄ -14, sen +15, sen -300, sen + 301 osv osv osv. Ja, jag överdrev.

Per 24h Àr intressant.

Per mÄnad Àr inte alls intressant. DÄ kan den gÄ -14, sen +15, sen -300, sen + 301 osv osv osv. Ja, jag överdrev.

Per 24h Àr intressant.
Precis! Det Àr dÀrför vi kan vara tacksamma att Grand Seiko specat bÄde +/- 1 sekund per dag och +/- 15 sekunder per mÄnad.

Alla mina klockor Àr hyfsat konsekventa. GÄr de +1 sekund per dag brukar det bli +5-10 sekunder pÄ en vecka. GÄr de +15 sekunder per dag, som en av mina Seiko med 6R35, sÄ blir det flera minuter fort efter ett par veckor i windern. Hittills har jag inte rÄkat ut för nÄgon klocka som gÄr fort ena dagen och sakta den andra. Men jag kanske haft tur? Jag har dock nÄgra klockor som gick vÀldigt bra nÀr de var nya och sedan blivit lite lÄngsamma med tiden. Men det Àr vÀldigt lÄngsamma förÀndringar.

Senast Àndrad:
Jag klÀmde pÄ den modellen och en i brunt (SBGE271) nyligen. Det var fanimej det vackraste jag sett. Hur kÀnns den? Blir du fortfarande glad nÀr du kikar ned pÄ den pÄ jobbet?
Kul att du gillar den! Jo men den Àr helt underbar. Ser man den i vissa ljus, och dÄ framförallt urtavlan, sÄ blir man verkligen glad. Helt klart en av mina favoritklockor.

IstÀllet för en grej som tickar för att hÄlla rÀtt fart sÄ har spring drive en liten elektronisk krets som justerar hur fort hjulen snurrar sÄ att det ska hÄlla sig inom rÀtt spann. Vet inte exakt hur det funkar men pÄ det stora hela Àr det en rÀtt "primitiv" analog mekanism, dÀr sjÀlva tidshÄllningen anvÀnder en kvartskristall istÀllet för att hoppas att en metallfjÀder ska hÄlla formen, vilket gör att den Àr rÀtt konsekvent och inte varierar sÄ mycket över tid. Sen sjÀlva tidshÄllningen beror ju pÄ kalibrering av systemet, och dÀr sÄ gÄr en del bra (typ 1 sekund i veckan, som en billigare kvartsklocka ungefÀr) medan andra gÄr lite lagom (typ 1 sekund om dagen, som en dyrare mekanisk klocka ungefÀr). Om jag minns rÀtt sÄ var det vÀl nÄt snack om att de skulle börja med temperaturreglerande kretsar i spring drive ocksÄ men eftersom jag inte har följt det pÄ nÄgra Är sÄ vet jag inte om det blev av eller om jag minns fel. De gamla och basic modellerna har iaf inget sÄnt.

Perfekt avslutning pÄ semestern nÀr jag fick chansen att klippa @Skumbomb SBGN001.
MÄnga tack, ska bÀra den vÀl!

KÀnner mig vÀldigt tillfreds med samlingen nu och ska försöka att hÄlla mig pÄ behagligt avstÄnd frÄn forumet nu, sÄ man inte kommer pÄ andra tankar.

Dress - Nomos Orion
Sport/tool - GS SBGX091
Sport/GMT - GS SBGN001
Dykare/Hi-Beat - Seiko SLA037

Bilagor

• IMG_1422.jpeg
    IMG_1422.jpeg
    456.8 KB · Visningar: 27
  • IMG_1423.jpeg
    IMG_1423.jpeg
    726.2 KB · Visningar: 28
Perfekt avslutning pÄ semestern nÀr jag fick chansen att klippa @Skumbomb SBGN001.

KÀnner mig vÀldigt tillfreds med samlingen nu och ska försöka att hÄlla mig pÄ behagligt avstÄnd frÄn forumet nu, sÄ man inte kommer pÄ andra tankar.

Dress - Nomos Orion
Sport/tool - GS SBGX091
Sport/GMT - GS SBGN001
Bra samlat och hÀrligt heltÀckande!

Dress - Nomos Orion
Sport/tool - GS SBGX091
Sport/GMT - GS SBGN001
Grattis till bĂ€sta GS:en, Ă€lskar min SBGN001 🌟
Och grym samling du har dÀr!
IMG_0908.jpeg

Tillbaka
Topp