• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

En Spring Drive vill man ju gÀrna ha i samlingen. Möjligt att konsolidera till fÀrre och en annan spring drive, fast 283 Àr sÀllsamt bra.
Jo, gillar spring drive ocksÄ och tycker det Àr roligare Àn 9F, fast den Àr ju lite stor och tung. Och titanklockan har en kul tavla, vÀger knappt nÄt och Àr en bra storlek. SÄ jag tror det Àr champagnekvartsaren som hÀnger lösast just nu.

_1250391.jpg

Det har varit ganska lite resande under coronatiden, men nu Àr jag Àntligen ute i vÀrlden! Sitter i en lÀgenhet i vÀstra Beiying och vÀntar pÄ att familjen ska vakna.

SBGN005 Àr verkligen en bra reseklocka! Gmt, kvarts, bara att dra pÄ handleden och köra! Riktigt skönt!

Om ma fÄr klaga har jag nÄgon gÄng könnt att det skulle vara skönt att bÀra klockan lite lösare nÀr det Àr sÄ in i helvete varmt. (36 dagen vi kom). Det hade varit perfekt med en lite micro-extension som pÄ typ Rolex OP.

Bilagor

• IMG20230729093408.jpg
    IMG20230729093408.jpg
    314.6 KB · Visningar: 13
Sjukt fina! Utan att veta nÄgot mer om dem och dig sÄ skulle jag behÄlla den mittre och flippa de övriga =). Men jag anvÀnder en bulkig Radiomir som dressare och kan inte klÀ mig ordentligt för tvÄ GS som samlar damm. Hur mycket jag Àn Àlskar zaratsupolish och svÀrdvisare sÄ kommer mitt vilda skÀgg aldrig passa dem.
Du Àr den första jag hört som matchar ansiktsbehÄring med typ av klocka ;)
SjÀlv bÀr jag bara en enkel mustash men har aldfig tÀnkt tanken att den skulle hindra mig i mitt klockval.

Senast Àndrad:
Du Àr den första jag hört som matchar ansiktsbehÄring med typ av klocka ;)
SjÀlv bÀr jag bara en enkel mustash men har aldfig tÀnkt tanken att den skulle hindra mig i mitt klockval.
Det gjorde det inte heller de första Ären med airdiver men nÀr jag tog pÄ mig en radiomir första gÄngen sÄ kÀndes den sÄ mycket mer mig sÄ det Àr vÀll dÀr det nÀrmast ligger. Kanske mer i val av klÀdstil Àn hur vÄrdat skÀgget Àr. Med airdivern (SBGA029) som ju Àr en dykare spelare det ju inte sÄ stor roll men den mer delikata klockan med svÀrdvisare och sportiga fÀrger (SBGN001) sÄ kÀndes det mindre rÀtt. Samtidigt gillar jag större klockor med vilket kanske pÄverkat mest.

Köpte den hÀr för ett tag sen men eftersom den legat vÀldigt lÀnge gick den raka vÀgen frÄn sÀljaren till urmakaren.
Första servicen pÄ över 50 Är och urmakaren sa att allt var som nytt inuti förutom smörjningen som var uttorkad.
Nu hemma och man kan utan dÄligt samvete dra upp den.
LÀngtar till hösten och lÄngÀrmade skjortor sÄ man kan börja anvÀnda den lite sparsamt vid gott vÀder och nyktert tillstÄnd.

VFA 6186-8000 frÄn 72.

0573A203-A5F5-42C2-9530-1344CC98B578.jpeg

Mörkt blÄ matt tavla som inte sticker ut.

DA5A0866-9B9D-4EE2-9C21-4A3764C38C1D.jpeg

Men orginalglasets antireflexbehandling spelar ibland ett litet spratt och plötsligt kan den skifta mot vÀldigt klarblÄtt.

0E1A51E3-B0A7-4FC6-A856-59E18E02BA9E.jpeg

Grand Seiko finns bara utskrivet en gÄng pÄ tavlan ingen GS medaljong dÀr bak eller annat onödigt.

A1E07303-3696-471C-B41D-6E04CB700D93.jpeg

Köpte den hÀr för ett tag sen men eftersom den legat vÀldigt lÀnge gick den raka vÀgen frÄn sÀljaren till urmakaren.
Första servicen pÄ över 50 Är och urmakaren sa att allt var som nytt inuti förutom smörjningen som var uttorkad.
LÀngtar till hösten och lÄngÀrmade skjortor sÄ man kan börja anvÀnda den lite sparsamt vid gott vÀder och nyktert tillstÄnd.

VFA 6186-8000 frÄn 72.

Men orginalglasets antireflexbehandling spelar ibland ett litet spratt och plötsligt kan den skifta mot vÀldigt klarblÄtt.

Grand Seiko finns bara utskrivet en gÄng pÄ tavlan ingen GS medaljong dÀr bak eller annat onödigt.

Ser ut som NOS? Vad ligger dessa VFA pÄ i pris beroende pÄ skick?

Ser ut som NOS? Vad ligger dessa VFA pÄ i pris beroende pÄ skick?

Inte NOS för dÄ hade jag velat se allt runt omkring, band som Àr rakt osv. men uppenbarligen inte brukad mycket.
Tidigare Àgare hade den bara liggandes i samlingen.

Jag Àr inte den som noggrant följer auktioner och andra försÀljningar sÄ du fÄr ta mitt svar med en nypa salt.
Dom hÀr klockorna sÀljs ju inte varje dag i hundratal som Àldre Rolex och Omegas sÄ det gör ju Àven det lite svÄrare att bilda sig en uppfattning.
Men enkelt kan man sÀga att skicket spelar en enorm skillnad och ett lÀtt bedagat exemplar kan man nog fÄ för 40 svenska men ett hyggligt och
vad jag skulle kalla bÀrbart Àr man upp mot 100..
Sen drar det ivÀg rÀtt mycket beroende pÄ skick och en oanvÀnd med allt kanske betingar 300.

Edit. Det hÀr gÀller priser i Japan och om klockorna sÀljs pÄ Phillips auktion fÄr man multiplicera med minst 3.14.

Senast Àndrad:

VFA 6186-8000 frÄn 72.

AlltsĂ„ den dĂ€r boetten đŸ‘ŒđŸŒ

Jag har Àgt ett par Spring drive som gÄtt +-0 s per dygn.
SÄg idag en annons dÀr en gÄr +5.

Hur gÄr era SD?

Hur gÄr era SD?
Nu Àr det nÄgot Är sedan jag mÀtte, men min med 9R65 gjorde dÄ +0,1s/d mÀtt över tvÄ mÄnader dvs. avvikelsen Àr grymt bra med Spring Drive och hade önskat det urverket i fler klockor.

Edit. ca 3Är gammal vid mÀttillfÀllet.

Hur gÄr era SD?
Jag har aldrig mÀtt ordentligt pÄ min med 9R65, dÄ den gÄr sÄ bra att jag inte behöver bry mig. Just nu ligger den pÄ +15 sekunder, vilket föranleder en justering.

Jag tror att jag kanske stÀllde rÀtt den nÀr jag justerade datumet den 1 maj, definitivt inte mer nyligen Àn sÄ.

SÄ cirka +5 sekunder per mÄnad för min del.

Tillbaka
Topp