Det hade verkligen varit nĂ„got detJa, den Ă€r en fulltrĂ€ff! Ăr sugen pĂ„ att införskaffa hela triologin pĂ„ sikt och ge 003 och 005 till barnen nĂ€r tiden Ă€r mogen för det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Det hade verkligen varit nĂ„got detJa, den Ă€r en fulltrĂ€ff! Ăr sugen pĂ„ att införskaffa hela triologin pĂ„ sikt och ge 003 och 005 till barnen nĂ€r tiden Ă€r mogen för det.
Jo, det senaste springdrive har termokompensering har jag hört. Det Àr nog vÀldigt trevligt om det Àr en klocka som bÀrs ofta, annars blir det kanske lite överarbetat. Jag har fortfarande ingen Springdrive i samlingen, jag kan inte riktigt bestÀmma mig för vad jag tycker om idén...IstÀllet för en grej som tickar för att hÄlla rÀtt fart sÄ har spring drive en liten elektronisk krets som justerar hur fort hjulen snurrar sÄ att det ska hÄlla sig inom rÀtt spann. Vet inte exakt hur det funkar men pÄ det stora hela Àr det en rÀtt "primitiv" analog mekanism, dÀr sjÀlva tidshÄllningen anvÀnder en kvartskristall istÀllet för att hoppas att en metallfjÀder ska hÄlla formen, vilket gör att den Àr rÀtt konsekvent och inte varierar sÄ mycket över tid. Sen sjÀlva tidshÄllningen beror ju pÄ kalibrering av systemet, och dÀr sÄ gÄr en del bra (typ 1 sekund i veckan, som en billigare kvartsklocka ungefÀr) medan andra gÄr lite lagom (typ 1 sekund om dagen, som en dyrare mekanisk klocka ungefÀr). Om jag minns rÀtt sÄ var det vÀl nÄt snack om att de skulle börja med temperaturreglerande kretsar i spring drive ocksÄ men eftersom jag inte har följt det pÄ nÄgra Är sÄ vet jag inte om det blev av eller om jag minns fel. De gamla och basic modellerna har iaf inget sÄnt.
Jo, det senaste springdrive har termokompensering har jag hört. Det Àr nog vÀldigt trevligt om det Àr en klocka som bÀrs ofta, annars blir det kanske lite överarbetat. Jag har fortfarande ingen Springdrive i samlingen, jag kan inte riktigt bestÀmma mig för vad jag tycker om idén...
Det Ă€r just det, det finns ju solteknikâŠTycker tekniken Ă€r hĂ€ftig. Den gĂ„r ju utan batteribyten och har inte sĂ„ mycket kĂ€nsliga delar som mĂ„ste servas. Perfekt om man bara hade haft en klocka och inte kĂ€nde för att lĂ€gga sĂ„ mycket tankekraft pĂ„ den, sĂ€rskilt med termokompensering.
PÄ ett mer praktiskt plan tycker jag att klockorna Àr för stora och för tunga för att vara en bekvÀm vardagsklocka till alla situationer, och pÄ sistone Àven pÄ tok för dyra. SÄ jag Àr inte sÄ intresserad av att köpa en Àven om jag tycker tekniken Àr nice. Ifall de gör en som Àr tunnare och omkring 35 mm stor kan jag tÀnka mig byta Äsikt.
Ja precis, det finns riktigt fina klockor i den dĂ€r andra trĂ„den.Det Ă€r just det, det finns ju solteknikâŠ
Stort grattis! DrömklockaâŠPerfekt avslutning pĂ„ semestern nĂ€r jag fick chansen att klippa @Skumbomb SBGN001.
MÄnga tack, ska bÀra den vÀl!
KÀnner mig vÀldigt tillfreds med samlingen nu och ska försöka att hÄlla mig pÄ behagligt avstÄnd frÄn forumet nu, sÄ man inte kommer pÄ andra tankar.
Dress - Nomos Orion
Sport/tool - GS SBGX091
Sport/GMT - GS SBGN001
Dykare/Hi-Beat - Seiko SLA037
PÄ ett mer praktiskt plan tycker jag att klockorna Àr för stora och för tunga för att vara en bekvÀm vardagsklocka till alla situationer, och pÄ sistone Àven pÄ tok för dyra. SÄ jag Àr inte sÄ intresserad av att köpa en Àven om jag tycker tekniken Àr nice. Ifall de gör en som Àr tunnare och omkring 35 mm stor kan jag tÀnka mig byta Äsikt.
Tack för att du delar med dig av dina klocktankar. Jag har lÀnge suktat efter en spring drive-dykare och tittade pÄ din annons men ryggade för vad jag ocksÄ trodde var ett servicebehov.Efter att just ha sÄlt bÄde sbgn001 och sbga029 sÄ kÀnner jag mig tom och har lÀtt Ängest. Kanske mest för att jag sÄlde airdivern billigt (SBGA029) som jag trodde hade servicebehov men som troligen bara behövde en reset. Men det kan ocksÄ vara för att det Àr sista semesterdagen. NÄvÀl, ibland vinner man och ibland förlorar man som det hette i lumpen.
Dock Àr jag glad för att bÄda anvÀnds igen efter att ha legat pÄ hyllan i tvÄ Är och för att de nya Àgarna verkar genuint nöjda! GS tickade alla mina boxar men jag valde hellre andra klockor att ha pÄ mig nÀr det kom till kritan.
Har roterat ut alla g shocks och grand seikos nu och har endast kvar en seiko tuna (första klockan) och en radiomir som ska roteras mot en annan om det gÄr som jag vill. SÄ total förnyelse. Ev fÄr tunan gÄ för en darth tuna pÄ sikt.
Grand seiko kommer alltid finnas kvar som det ultimata klockmÀrket. Kanske kommer jag tillbaka till att skaffa en high beat 600 m dykare nÄgon gÄng.
Sorry för lÄng text utan bilder - jag behövde ventilera.
Tack för respons!Tack för att du delar med dig av dina klocktankar. Jag har lÀnge suktat efter en spring drive-dykare och tittade pÄ din annons men ryggade för vad jag ocksÄ trodde var ett servicebehov.
Jag Àr dock vÀldigt nöjd med de tvÄ Grand Seiko jag redan har. Speciellt kvartsdykaren fÄr mycket handledstid. Aldrig har vÀl en klocka pÄ 200 gram varit sÄ bekvÀm (min Planet ocean pÄ 245 gram kÀnns ungefÀr dubbelt sÄ tung pÄ armen). Grand Seikos lÀnkar ser kanske inte hÀftigast ut, men finish och bekvÀmlighet Àr i toppklass.
Det Ă€r en vacker klocka , men Ă40mm / 47mm / 12,8mm talar sitt tydliga sprĂ„k. Titan mĂ„ vara lĂ€tt, och din subjektiva uppfattning "bĂ€rs mindre" innebĂ€r inte att den Ă€r "vardagsnĂ€tt" för nĂ„gon med smalare handleder.Det finns ett antal SpringDrive som varken stora eller tunga.
Ta tex SBGA413, den Àr i titan och 40 mm men bÀrs mindre.
Personligen gillar jag klockor som Àr 38-39 mm i diameter och med en maxlÀngd pÄ ca 47 mm.
Vi har ju alla vĂ„ra egna referensramar och subjektiva Ă„sikter. Personligen tycker jag att SBGA413 Ă€r vĂ€ldigt nĂ€tt pĂ„ armen. Se jĂ€mförelsen med 43,6 mm kvartsdykare ovan. Det var nĂ€stan sĂ„ att jag kĂ€nde en liten besvikelse över att den Ă€r liten nĂ€r jag provade den första gĂ„ngen. Vikten ligger pĂ„ 100 gram med lĂ€nk, och jag vet inte om det Ă€r nĂ„got med avsaknaden av glasring som gör att den kĂ€nns mindre Ă€n 40 mm. TĂ€nk pĂ„ att tjockleken 12,8 mm inkluderar ett glas som sticker upp ett par millimeter. Du borde prova den i verkligheten.Det Ă€r en vacker klocka , men Ă40mm / 47mm / 12,8mm talar sitt tydliga sprĂ„k. Titan mĂ„ vara lĂ€tt, och din subjektiva uppfattning "bĂ€rs mindre" innebĂ€r inte att den Ă€r "vardagsnĂ€tt" för nĂ„gon med smalare handleder.
Du blandar ihop mig med @nept som tyckte Springdive Àr för stora att bÀras till vardags.Vi har ju alla vÄra egna referensramar och subjektiva Äsikter. Personligen tycker jag att SBA413 Àr vÀldigt nÀtt pÄ armen. Se jÀmförelsen med 43,6 mm kvartsdykare ovan. Det var nÀstan sÄ att jag kÀnde en liten besvikelse över att den Àr liten nÀr jag provade den första gÄngen. Vikten ligger pÄ 100 gram med lÀnk, och jag vet inte om det Àr nÄgot med avsaknaden av glasring som gör att den kÀnns mindre Àn 40 mm. TÀnk pÄ att tjockleken 12,8 mm inkluderar ett glas som sticker upp ett par millimeter. Du borde prova den i verkligheten.
Man kan diskutera om Spring drive Àr lite som att gÄ över Än efter efter vatten. IstÀllet för att anvÀnda ett relativt enkelt och funktionelt HAQ-verk anvÀnder vi en kvartskristall som tidhÄllare i ett mekanskt urverk, med massor av pÄföljande komplexitet. Den enda objektiva fördelen Àr avsaknad av batteri, men dÄ finns ju sÄklart solceller.Du blandar ihop mig med @nept som tyckte Springdive Àr för stora att bÀras till vardags.
Jag Àr mer skeptisk till om jag gÄr igÄng pÄ sjÀlva tekniken, speciellt i förhÄllande till priserna. Om jag vill ha bÀsta tÀnkbara tidshÄllning erbjuder GS 9f. Jag kan absolut se fördelen med en mekanisk drift utan batteri av nÄgot slag, men inte till dagens galna priser.
@nept @BarbaBabaDet Ă€r en vacker klocka , men Ă40mm / 47mm / 12,8mm talar sitt tydliga sprĂ„k. Titan mĂ„ vara lĂ€tt, och din subjektiva uppfattning "bĂ€rs mindre" innebĂ€r inte att den Ă€r "vardagsnĂ€tt" för nĂ„gon med smalare handleder.
Nu har ju @nept redan en Springdrive (och smalare handled Àn du) sÄ jag tror inte din personliga uppfattning Àndrar hans För egen del Àr det som sagt teknik/pris som jag inte Àr redo för (Àn ).@nept @BarbaBaba
Kan givetvis enbart relatera till mig sjÀlv och jag har en ganska smal handled pÄ knappa 17 cm.
Tycker inte att höjden pÄ 12,8 mm Àr nÄgot som man överhuvudtaget tÀnker pÄ och den extremt lÄga vikten bidrar till en lÀttburen klocka.
Jag anvÀnder den bÄde till arbetet och till fritid.
Har tex en Seiko SPB239 som mÀter 40,5mm men den kÀnns betydligt mycket större och framför allt betydligt mycket tyngre Àn SBGA413.
SÄ summa summarum Àr att för mig passar SBGA413 helt perfekt och den kommer troligen aldrig att lÀmna min lilla samling.
Och vad det gÀller tekniken SpringDrive sÄ Àr det just den svepande sekundvisaren som gjorde att valet föll pÄ just dennna klockan.
Sen kan man givetvis önska att prisbilden vore en annan.
Jag har ju en likadan Spring Drive-klocka som dig och kan hÄlla med om att det inte skadat om den varit tunnare och lÀttare, men trots det sÄ tycker jag att det fungerar och det Àr en av de klockor som jag anvÀnder mest, men det Àr ju sÄ klart högst individuellt vad man föredrar.Tycker tekniken Àr hÀftig. Den gÄr ju utan batteribyten och har inte sÄ mycket kÀnsliga delar som mÄste servas. Perfekt om man bara hade haft en klocka och inte kÀnde för att lÀgga sÄ mycket tankekraft pÄ den, sÀrskilt med termokompensering.
Vi har ju alla vÄra egna referensramar och subjektiva Äsikter. Personligen tycker jag att SBGA413 Àr vÀldigt nÀtt pÄ armen. Se jÀmförelsen med 43,6 mm kvartsdykare ovan. Det var nÀstan sÄ att jag kÀnde en liten besvikelse över att den Àr liten nÀr jag provade den första gÄngen. Vikten ligger pÄ 100 gram med lÀnk, och jag vet inte om det Àr nÄgot med avsaknaden av glasring som gör att den kÀnns mindre Àn 40 mm. TÀnk pÄ att tjockleken 12,8 mm inkluderar ett glas som sticker upp ett par millimeter. Du borde prova den i verkligheten.
Kul att se nÄgon mer hÀr inne med samma modellJag har ju en likadan Spring Drive-klocka som dig och kan hÄlla med om att det inte skadat om den varit tunnare och lÀttare, men trots det sÄ tycker jag att det fungerar och det Àr en av de klockor som jag anvÀnder mest, men det Àr ju sÄ klart högst individuellt vad man föredrar.
En Spring Drive pÄ 35mm och 100m vattenresistens hade ju varit riktigt intressant.
sbga283
Inte NOS för dÄ hade jag velat se allt runt omkring, band som Àr rakt osv. men uppenbarligen inte brukad mycket.
Tidigare Àgare hade den bara liggandes i samlingen.
Jag Àr inte den som noggrant följer auktioner och andra försÀljningar sÄ du fÄr ta mitt svar med en nypa salt.
Dom hÀr klockorna sÀljs ju inte varje dag i hundratal som Àldre Rolex och Omegas sÄ det gör ju Àven det lite svÄrare att bilda sig en uppfattning.
Men enkelt kan man sÀga att skicket spelar en enorm skillnad och ett lÀtt bedagat exemplar kan man nog fÄ för 40 svenska men ett hyggligt och
vad jag skulle kalla bÀrbart Àr man upp mot 100..
Sen drar det ivÀg rÀtt mycket beroende pÄ skick och en oanvÀnd med allt kanske betingar 300.
Edit. Det hÀr gÀller priser i Japan och om klockorna sÀljs pÄ Phillips auktion fÄr man multiplicera med minst 3.14.
Svarar mig sjÀlv eftersom ingen annan gör de
Tittade in p[ Yahoo Auction nyss och en 61 VFA avslutades just och gicj för drygt 700 kYen vilket borde bli drygt 60 svenska.
Vart lite förvÄnad dÄ den hade paj tavla och saknade sekundvisare.
Att den gick högre Àn vad jag skulle ha gissat var nog för boetten, trots fÄ och dÄliga bilder, verkade hygglig.
Tavlor gÄr att göra fina men sÄna hÀr boetter Àr inte lÀtta att restaurera sÄ dom ser ut som orginal, mycket fÄ kan det.
Jag tippar pÄ att den hÀr klockan kommer ut pÄ marknaden snart igen men med blank tavla och bÀttre bilder....