• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Inte planerat men det blev en VĂ€ldigt Fint Justerad helg.
1972 Àven idag.

2C8F9579-17F5-4D8C-B996-12B64C61516F.jpeg

Senast Àndrad:
Killgissar att de flesta har ungefĂ€r samma lĂ€ngd pĂ„ fjĂ€dern. Dvs det som ska fjĂ€dra Ă€r ju det som lĂ„ser mot bandhornen. Det Ă€r ju den fasta delen i mitten som har med bandbredden att göra. Återkommer! FĂ„r starta upp min Dremel😎

Edit. RÀttar mig sjÀlv. FjÀdern Àr lÀngre pÄ lÀngre bandstift och det Àr bara en. Det vet jag nu. Trodde det var tvÄ fjÀdrar i ett bandstift innan jag öppnade en. TvÄ fjÀdrar ligger nu redo för lÀngdanpassning nÀr/om andan faller pÄ att byta.
Nu har jag varit tvungen att göra samma ingrepp som du pÄ ett lÄs, och jag hade "tur" med fjÀderlÀngden. Jag behövde bara offra 2 stift innan jag hittade en lÀmplig lÀngd. Mitt lÄs Àr dock pÄ ett systermÀrke sÄ stiftlÀngden jag anvÀnde kanske inte Àr helt relevant men tror det var 8mm stift som hade en bra fjÀderlÀngd :)

Nu har jag varit tvungen att göra samma ingrepp som du pÄ ett lÄs, och jag hade "tur" med fjÀderlÀngden. Jag behövde bara offra 2 stift innan jag hittade en lÀmplig lÀngd. Mitt lÄs Àr dock pÄ ett systermÀrke sÄ stiftlÀngden jag anvÀnde kanske inte Àr helt relevant men tror det var 8mm stift som hade en bra fjÀderlÀngd :)
Lysande! Jag har slaktat tvÄ bandstift, men inte kommit mig för att byta. Jag ersatte ju den kortare delen av fjÀdern som vikt sig med en lika lÄng bit stÄltrÄd. Funkat hur bra som helst sÄ jag avvaktar. Kanske funkar i tjugo Är till eller mer.

Lysande! Jag har slaktat tvÄ bandstift, men inte kommit mig för att byta. Jag ersatte ju den kortare delen av fjÀdern som vikt sig med en lika lÄng bit stÄltrÄd. Funkat hur bra som helst sÄ jag avvaktar. Kanske funkar i tjugo Är till eller mer.
Jag minns inte om jag sÄg bild pÄ ditt lÄs/delarna, men menar du att den ena fjÀdern gÄtt av/vikt sig och att du fyllde ut med en stÄltrÄd? Oavsett Àr jag tacksam för att Àmnet togs upp :)

Jag minns inte om jag sÄg bild pÄ ditt lÄs/delarna, men menar du att den ena fjÀdern gÄtt av/vikt sig och att du fyllde ut med en stÄltrÄd? Oavsett Àr jag tacksam för att Àmnet togs upp :)
Yes. En av fjÀdrarna hade böjt sig inuti lÄset. Jag klippte bort den kortaste delen och ersatte med en kort bit stÄltrÄd i samma lÀnd som det jag klippte bort. Inringat i rött ser man de tvÄ fjÀdrarna och hur en av dom Àr kortare efter att jag klippt av den dÀr den böjde sig.
IMG_5691.jpeg

Grand Seiko i Göteborg, Àr det över? Finns det stÀllen man kan kika GS pÄ?

Nu ser jag att icke, det finns inga stÀllen.

Senast Àndrad:
NÄn av Er som vet hur det fungerar med garanti pÄ GS om man köper en ny klocka frÄn tex Japan ?
I fÞlge GS selv skal ikek det vÊre noe som helst problem sÄ lenge du har et garantikort. . Se her:

We warrant free repair and adjustment service against any defects on the watch head (movement and case) and metallic band, provided that the watch was used as described in the instruction manual. The period of the Grand Seiko worldwide warranty is five years from the date of purchase. In order to apply for this service under the warranty, you need to present the valid warranty card with the required fields properly filled in to an authorized Grand Seiko dealer or any member of the Grand Seiko service network. The worldwide warranty for Grand Seiko will be provided by an authorized Grand Seiko dealer at the time of purchase.

I fÞlge GS selv skal ikek det vÊre noe som helst problem sÄ lenge du har et garantikort. . Se her:

We warrant free repair and adjustment service against any defects on the watch head (movement and case) and metallic band, provided that the watch was used as described in the instruction manual. The period of the Grand Seiko worldwide warranty is five years from the date of purchase. In order to apply for this service under the warranty, you need to present the valid warranty card with the required fields properly filled in to an authorized Grand Seiko dealer or any member of the Grand Seiko service network. The worldwide warranty for Grand Seiko will be provided by an authorized Grand Seiko dealer at the time of purchase.

Förhoppningsvis gÀller det alla GS som sÀljs nu, oavsett varifrÄn de köps.

Men, jag importerade en GS frÄn Japan 2020, dÀr det uttryckligen stÄr pÄ garantikortet att den garantin bara gÀller i Japan.

SÄ kolla om möjligt med sÀljaren i Japan exakt hur garantin ser ut för den aktuella klockan. https://www.shoppinginjapan.net, som jag handlat av, skriver fortfarande sÄ hÀr om sina GS: Grand Seiko Japan warranty is included (valid for 12 months)

Personligen tycker jag inte att garanti Àr en showstopper om man vill ha en klocka som inte sÀljs hÀr, eller om det Àr en vÀldigt bra deal. Worst case Àr vÀl att man fÄr betala en reparation sjÀlv för ett antal tusenlappar. Om vi rÀknar in sannolikheten för att det faktiskt hÀnder under de första fem Ären hamnar vÀntevÀrdet (som det heter inom besluts- och spelteori) som mest pÄ minus nÄgon hundralapp för avsaknaden av garanti. DÄ tycker jag nog att olÀgenheten vid ett fel Àr trÄkigare Àn den monetÀra kostnaden. Det finns vÀl inget servicecenter i Sverige, och sist jag kollade mÄste GS skickas Ànda till Japan för vissa serviceÀrenden.

Senast Àndrad:
Förhoppningsvis gÀller det alla GS som sÀljs nu, oavsett varifrÄn de köps.

Men, jag importerade en GS frÄn Japan 2020, dÀr det uttryckligen stÄr pÄ garantikortet att den garantin bara gÀller i Japan.
Jeg vil tro at worldwide garanti i 5 Är gjelder KUN nÄr man handler fra en AD av GS - uansett i verden.

NÄr man handler fra en grÄmarkedsforhandler (e.g. shopping in Japan), sÄ gjelder selvsagt ikke GS sin originale garanti. Man fÄr derfor kun grÄmarkedsforhandlerens egen (begrensede) "garanti".

SÄnn er det jo med mange andre klokkemerker ogsÄ og forskjell mellom en AD og en grÄmarkedsforhandler.

Verdt Ä ha sett - for Ä forstÄ hvorfor GS i Norden har endret seg slik de nÄ har. Merk ogsÄ svaret og kroppssprÄket pÄ det siste spÞrsmÄlet...og prÞv Ä ikke se pÄ snittet i sÞmmene pÄ dressjakken / kavajen han har.

Senast Àndrad:
NÄgon annan som har ocentrerad datum pÄ sin GS?
Min sitter högt, stör mig..

Bilagor

• 72243232364__F909DE3B-2462-4D99-B576-D2ADDF39C54D.jpeg
    72243232364__F909DE3B-2462-4D99-B576-D2ADDF39C54D.jpeg
    277.7 KB · Visningar: 3
NÄgon annan som har ocentrerad datum pÄ sin GS?
Min sitter högt, stör mig..
Dra ut kronen og roter viserne 24 timer og se om datohjul pÄ 24. da blir sentrert. Hvis ja; juster dato til 22. og snurr viserne frem over midnatt for Ä fÄ frem 23. igjen. Verdt et forsÞk.

Jeg justerer aldri dato frem til dagens dato . men alltid dagen fĂžr og deretter justerer jeg via viserne. Det er det mest sikre rent mekanisk.

Tillbaka
Topp