• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

IMG_0161.jpeg

Årets röda veckodag önskar God Jul till trĂ„den đŸ˜ŠđŸŽ„đŸŽ…đŸŒ
 
Hur ser det ut med Grand Seikosar frÄn 1985?
Vilka modeller finns det att hitta (som Ärsklocka)? Hittar mest grand quartzare, KS och annat fram till sent 70-tal och sen Àr det ett glapp fram till SBGT frÄn 90~ och framÄt?
 
Enkelt, det finns inga. Nystarten av Grand Seiko var 1988. Det nÀrmaste du kan komma Àr Grand Quartz frÄn 1985, men egentligen var det lite sent för Grand Quartz som hade sin storhetstid andra halvan av 1970-talet. Tror att det fortfarande producerades nÄgon Grand Quartz 1985.
 
Hur ser det ut med Grand Seikosar frÄn 1985?
Vilka modeller finns det att hitta (som Ärsklocka)? Hittar mest grand quartzare, KS och annat fram till sent 70-tal och sen Àr det ett glapp fram till SBGT frÄn 90~ och framÄt?
Jag mÄste erkÀnna att jag blir lite förvirrad av hur du hoppar mellan datumen, men svaret pÄ din frÄga om just 1985 kan jag hjÀlpa till med...
De första Äret som Grand Seiko namnet Äterkom pÄ tavlorna var 1988. Innan dess var det som du noterat King Quartz-Grand Quartz-Superior som avlöst de mekaniska Grand Seiko som fanns fram till dess (har för mig första kvartsaren kom 1975). Du fÄr alltsÄ söka en Ärsklocka ifrÄn Seiko Grand Quartz istÀllet :)
*sen pÄ den
 
e04a6f4e-fa19-4f94-ab21-54b7ea978af5.png

QGB804 (eller 9943-8020) fanns med i 1985 Ärs Seikokatalog :) I katalogen finns 5 Grand Quartz, 6 King Quartz och 4 Superior. Samtliga modeller har urverk med dubbla kvartskristaller. Hittar du en av dessa i fint skick skulle jag personligen tycka det över trissar att det stÄr GS pÄ tavlan ;)
 
e04a6f4e-fa19-4f94-ab21-54b7ea978af5.png

QGB804 (eller 9943-8020) fanns med i 1985 Ärs Seikokatalog :) I katalogen finns 5 Grand Quartz, 6 King Quartz och 4 Superior. Samtliga modeller har urverk med dubbla kvartskristaller. Hittar du en av dessa i fint skick skulle jag personligen tycka det över trissar att det stÄr GS pÄ tavlan ;)
Klockent svar, tack sÄ mycket! Kommer trÄla efter dessa :)
 
Det ligger en pÄ Yahoo auctions nu, men frÄn 1978. TyvÀrr tror jag de Àr ovanliga med tillverkningsÄr 1985. Kanske t o m att det inte finns nÄgra, det kan vara sÄ att man sÄlde ut de sista i lager som tillverkats tidigare.

Ja nu nÀr du sÀger det sÄ har de flesta jag sett varit runt 78-79...

e7f153e4-7a55-4fc7-85b0-1c2910c33437.jpg

jag Àr mer en sucker för silver, lÄnad bild pÄ 9943-8030
 
NÄn som vet om watchwears curved end gummi sitter fint pÄ sbgn003/005?
19mm er ikke pÄ lager, sÄ kanskje disse her kan vÊre et alternativ som spesialiserer seg pÄ GS:


signal-2023-07-10-132210_002.jpg
 
För ett tag sen köpte jag en GS 61 guld pÄ stÄl som en liten present till mig sjÀlv.
DĂ„ slog det mig att jag nog fyllde 50.
Med andra ord min samling av Àldre GS uppgick till 50 stycken, GQ rÀknar jag inte som GS.

Klockan ifrÄga som jag visade för nÄgra dagar sen.

738374D9-5020-4684-805E-2B937C8015CC.jpeg


Idag nÀr det Àr strÄlande vÀder, knallblÄ himmel och dagen före julafton lyckas jag bli förkyld.
SÄ medans jag stapplar omkring mellan sÀngen och soffan och tycker synd om mig kom jag pÄ att man kanske skulle inventera lagret av GS.
Sagt och gjort plockade fram nÄgra lÄdor och la ut klockorna pÄ en gammal kista.och tog en bild.
Nu vet jag bÀttre av vad jag har.
l
F4B8E495-4E41-4500-A982-4C1AD5342350.jpeg
Mycket trevligt detta, grattis till en fin samling!
Samlar du Àven andra mÀrken?
TĂ€nker klassiska Seiko, King Seiko etc?
 
Mycket trevligt detta, grattis till en fin samling!
Samlar du Àven andra mÀrken?
TĂ€nker klassiska Seiko, King Seiko etc?
 
Mycket trevligt detta, grattis till en fin samling!
Samlar du Àven andra mÀrken?
TĂ€nker klassiska Seiko, King Seiko etc?

Tack.
Seiko Àr ju mÀrket pÄ GS, hörs lite pÄ namnet ;)
Men ja, samlar pÄ japanska klockor, Seiko, Citizen, Orient, Takano o.s.v. med tyngdpunkt runt 60talet.
Kommer vi in pÄ 80talet tappar jag intresset, ungefÀr som med bilar, modernt Àr trÄkigt och ointressant i det stora hela.
 
Tillbaka
Topp