• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

En lite trÄkig frÄga, egentligen vill man ju bara följa kÀnslan och impulsen och köra men dÄ pengar tyvÀrr inte Àr en obegrÀnsad tillgÄng sÄ mÄste jag frÄga ÀndÄ.

SÄg precis den lila Grand Seiko Heritage som Àr limiterad till 200 ex och fastnade direkt. Aldrig haft en GS förut och Àlskade tavlan. FrÄgan Àr om jag ska köpa den direkt eller ha is i magen och vÀnta tills det dyker upp pÄ andrahandsmarknaden? Givetvis beroende pÄ om den isf kommer vara billigare. Hur brukar GS limited edition-modeller stÄ sig?

Jag Àr inte ute efter att tjÀna pengar pÄ en uppgÄng, utan snarare undvika en förutsÀgbar nedgÄng. Riktigt cool klocka Àr det!

Jag bor i UK sÄ kan Äka och titta pÄ den IRL i helgen. NÀsta frÄga Àr om det isf kan gÄ att pruta?
Ville ventet 1-2 Är. Tviler pÄ disse LE-variantene blir noen stor hit. For "skrikende" for mange GS entusiaster.

18400535_9.jpg
 
Nytt för mig, om Àn en smula gammal:
1000002263.jpg

6155-8000 med skojig trÀlÄda, gs-spÀnne och ett rÀtt trevligt seikolÀder som verkar oanvÀnt. Boetten har levt lite men glaset tavlan och medaljongen Àr fina! Hyfsat nyservad ska den visst vara ocksÄ!
Detta gör dessutom min lilla seiko-special-trio komplett, kul tycker jag:
1000002262.jpg

Det lilla jag vet om timegraphers sÀger mig Àven att jag fÄr vara nöjd med detta:
1000002261.jpg
 
Testat en del klockor de senaste Ären sen jag började med hobbyn, men aldrig en GS. Hört mycket gott vad gÀller deras finish och prisvÀrdhet, sÄ det kanske Àr dags. FÄtt ett bytesförslag angÄende en SBGN003. Ni som har/haft modellen, vad tycker ni? Sitter pÄ en Rolex Explorer 114270, och Àr Àven sugen pÄ en Explorer II 16570. SBGN003 Àr ju ganska lik minst sagt, sÄ kanske Àr dags att testa GS!
 
Testat en del klockor de senaste Ären sen jag började med hobbyn, men aldrig en GS. Hört mycket gott vad gÀller deras finish och prisvÀrdhet, sÄ det kanske Àr dags. FÄtt ett bytesförslag angÄende en SBGN003. Ni som har/haft modellen, vad tycker ni? Sitter pÄ en Rolex Explorer 114270, och Àr Àven sugen pÄ en Explorer II 16570. SBGN003 Àr ju ganska lik minst sagt, sÄ kanske Àr dags att testa GS!
Har du inga problem med quartz sÄ Àr SBGN003 en fantastisk klocka.
39 mm Àr i mina ögon en perfekt storlek.
Och skulle du inte gilla den sÄ gÄr det ju alltid att sÀlja den.
 
Testat en del klockor de senaste Ären sen jag började med hobbyn, men aldrig en GS. Hört mycket gott vad gÀller deras finish och prisvÀrdhet, sÄ det kanske Àr dags. FÄtt ett bytesförslag angÄende en SBGN003. Ni som har/haft modellen, vad tycker ni? Sitter pÄ en Rolex Explorer 114270, och Àr Àven sugen pÄ en Explorer II 16570. SBGN003 Àr ju ganska lik minst sagt, sÄ kanske Àr dags att testa GS!
Ja, jag tycker min SBGN003 Àr vÀldigt trevlig, tack vare sina 39 mm Àr den vÀldigt "wearable" för de flesta. Slipningen pÄ index Àr magisk och gör att de glittrar. +/-10 spy Àr bÀttre Àn de flesta behöver. Enda negativa, som jag ser det, Àr att det Àr 19 mm mellan luggarna, sÄ utbudet av gummi, Nato, lÀder osv Àr nÄgot mindre.
 
Min favorit-beater SBGX261. Mycket komfortabel, exakt och relativt oöm.
Har 061 och hÄller med om att det Àr en robust helhet. Vilket Àr en kanske underskattad kvalitet med dessa basmodeller. Kupade etc. glas Àr lÀckra men hÀr Àr det platt och ligger i nivÄ med ringen. Samtidigt Àr jag evigt kluven inför den extrema finishen pÄ just ringen. NÄgon djup repa vill man ju inte ha. Borstning eller rÀfflor har en annan (estetisk) tÄlighet och jag skulle gÀrna se en uppgraderad SBGF021 eller liknande. Fina grejor Àven det.
 
Är inne pĂ„ att skaffa en GS till samlingen. Vilken AD i Stockholm har bra utbud? Vilka AD rekommenderas?
Der Àr vÀl bara Krons numera och Nymans antar jag. Klockmaster FÀltöversten kan ha nÄgra exemplar kvar till bra pris dock, har inte varit förbi pÄ ett tag sÄ vet inte om allt Àr slutsÄlt Ànnu.
 
Der Àr vÀl bara Krons numera och Nymans antar jag. Klockmaster FÀltöversten kan ha nÄgra exemplar kvar till bra pris dock, har inte varit förbi pÄ ett tag sÄ vet inte om allt Àr slutsÄlt Ànnu.

TyvÀrr sÄ finns inte Grand Seiko alls pÄ FÀltöversten lÀngre.
Jag var dÀr förra helgen och hade ett mycket trevligt samtal med personalen.
 
Är inne pĂ„ att skaffa en GS till samlingen. Vilken AD i Stockholm har bra utbud? Vilka AD rekommenderas?
Klockmaster och stjÀrnurmakarna blev av med GS förra Äret och i Stockholm vet jag att iaf Nymans kommer börja sÀlja dom istÀllet. Antar att GS vill positionera sig mer som ett exklusivt mÀrke. Men Nymans kan jag verkligen rekommendera, alltid trevligt bemötande och kunnig personal.
 
Klockmaster och stjÀrnurmakarna blev av med GS förra Äret och i Stockholm vet jag att iaf Nymans kommer börja sÀlja dom istÀllet. Antar att GS vill positionera sig mer som ett exklusivt mÀrke. Men Nymans kan jag verkligen rekommendera, alltid trevligt bemötande och kunnig personal.
Jaha nice. Ja Krons och Nymans kĂ€nner jag ju till, Ă€r ju mina Tudokranar. 😁Visste faktiskt inte att de har eller ska börja ha GS.
 
Klockmaster och stjÀrnurmakarna blev av med GS förra Äret och i Stockholm vet jag att iaf Nymans kommer börja sÀlja dom istÀllet. Antar att GS vill positionera sig mer som ett exklusivt mÀrke. Men Nymans kan jag verkligen rekommendera, alltid trevligt bemötande och kunnig personal.
SĂ„ innan Nymans börjat finns det ingen ÅF alls i Sverige? Är Nymans och Krons bekrĂ€ftade nya ÅF, och ifrĂ„n nĂ€r? *om du vet
 
SĂ„ innan Nymans börjat finns det ingen ÅF alls i Sverige? Är Nymans och Krons bekrĂ€ftade nya ÅF, och ifrĂ„n nĂ€r? *om du vet
Rydbergs och Bergströms finns.

Bergströms visste jag inte om, att de sÄlde GS.

 
Rydbergs och Bergströms finns.

Bergströms visste jag inte om, att de sÄlde GS.

TÀnkte just sÀga att konstigt om Rydbergs redan torskat, eftersom de senast förra Äret (?) blev AD
 
Tillbaka
Topp