• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Lilavati

Cartier
2-Faktor
- Nej, de hade bara största sortimentet, bĂ€sta kunskapen och bĂ€sta servicen. TyvĂ€rr lĂ„g de inte pĂ„ ”fina gatan”, serverade ingen champagne och behandlade alla kunder lika och det gick ju inte för sig 🙂
? Dom sa alltid att det var champagne i glaset, men nu sĂ€ger du alltsĂ„ att jag fick Pommac??? 😜
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Skal vi se.

Ny GS: SBGX355. Den er ny og har 9F62 pÄ innsiden. Det er litt rart, siden 9F85 kom i 2020. Hva skiller 9F85 og 9F62? 9F85 er et oppgradert quartzurverk som gjÞr at man kan stille timeviser uten Ä pÄvirke klokken/tiden. Hvorfor GS velger Ä introdusere SBGX355 i 2024 med et quartzverk som er dÄrligere enn det 9F85 som kom i 2020, er jo en gÄte - og spesielt hvis man skal gÄ "upmarket". Introdusere "ny" klokke med gammelt quartzverk.

Mulig jeg overser noe her?

Grand-Seiko-Quartz-Snowflake-SBGX355_KV_1.jpg
 

kuma-kun

Audemars
Fick tillbaka den hÀr klockan frÄn service för inte lÀnge sen och urmkaren har ju inte tid att finjustera tidshÄllningen sÄ dom brukar gÄ lite för fort.
Den hÀr gick 10 sek. för fort sÄ det blev att justera lite.
Jag brukar först kontrollera att klockan inte skiljer sig alltför mycket i olika positioner och det brukar inte dom hÀr högfrekventa 61orna göra om
dom Àr i gott skick.
Sen Àr det bara att justera och sen bÀra en dag för att bekrÀfta vad man gjort och det brukar ta ett par tre justeringar inana man Àr dÀr man vill.
Jag vill att dom gÄr nÄgot för fort, runt 1 sekund fort vid bÀrande sÄ man lÀtt kan justera genom att lÄgga i olika lÀgen över natten.
Normalt lÀgger jag klockan med glaset upp och dÄ fortar dom sig lite men om man kÀnner att dom gÄr fÀr mÄnga sekunder fÄr fort kan man enkelt
lösa det med att lÀgga med kronan upp sÄ brukar dom tappa nÄgon sekund.
Nu gÄr den hÀr dom senaste dagarna plus minus 0 med glaset upp över natten det och det fÄr duga, att bara justera en sekund kan ta flera försök.

DB027AAE-6883-4797-854D-287B972A6A3E.jpeg


Att jag sen normalt bara bÀr en klocka en dag innebÀr ju att dom hÀr övningarna Àr rÀtt överflödiga.
Men det kÀnns bra.
 
Senast Àndrad:

1965ek

Patek
2-Faktor
Skal vi se.

Ny GS: SBGX355. Den er ny og har 9F62 pÄ innsiden. Det er litt rart, siden 9F85 kom i 2020. Hva skiller 9F85 og 9F62? 9F85 er et oppgradert quartzurverk som gjÞr at man kan stille timeviser uten Ä pÄvirke klokken/tiden. Hvorfor GS velger Ä introdusere SBGX355 i 2024 med et quartzverk som er dÄrligere enn det 9F85 som kom i 2020, er jo en gÄte - og spesielt hvis man skal gÄ "upmarket". Introdusere "ny" klokke med gammelt quartzverk.

Mulig jeg overser noe her?

Grand-Seiko-Quartz-Snowflake-SBGX355_KV_1.jpg
I Japan föredrar man historisk, felfri, prestanda isf moderna uppdateringar som inte bevisat sig vara bÀttre över lÄng tid. Tydligen Àven egna uppdateringar. Tycker det Àr kul att man tÀnker annorlunda och jag gillar det.
Edit
 Tror jag kommer köpa den smĂ„ningom.
 
Senast Àndrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
Skal vi se.

Ny GS: SBGX355. Den er ny og har 9F62 pÄ innsiden. Det er litt rart, siden 9F85 kom i 2020. Hva skiller 9F85 og 9F62? 9F85 er et oppgradert quartzurverk som gjÞr at man kan stille timeviser uten Ä pÄvirke klokken/tiden. Hvorfor GS velger Ä introdusere SBGX355 i 2024 med et quartzverk som er dÄrligere enn det 9F85 som kom i 2020, er jo en gÄte - og spesielt hvis man skal gÄ "upmarket". Introdusere "ny" klokke med gammelt quartzverk.

Mulig jeg overser noe her?

Grand-Seiko-Quartz-Snowflake-SBGX355_KV_1.jpg
Vi Àr flera som har reagerat pÄ detta.

En möjlig förklaring skulle vara att 9F85 inte fÄr plats i en boett med den hÀr storleken. Jag har inte hunnit kolla vilka storlekar det Àr pÄ de klockor som har 9F85 idag.

Uppdatering: en snabb koll pÄ Grand Seikos japanska webbplats, som borde innehÄlla hela sortimentet, visar att det bara Àr SBGP001 och SBGP009 (och deras varianter) som har 9F85, och dessa klockor Àr pÄ 40 millimeter.

 
Senast Àndrad:

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Vi Àr flera som har reagerat pÄ detta.

En möjlig förklaring skulle vara att 9F85 inte fÄr plats i en boett med den hÀr storleken. Jag har inte hunnit kolla vilka storlekar det Àr pÄ de klockor som har 9F85 idag.

Uppdatering: en snabb koll pÄ Grand Seikos japanska webbplats, som borde innehÄlla hela sortimentet, visar att det bara Àr SBGP001 och SBGP009 (och deras varianter) som har 9F85, och dessa klockor Àr pÄ 40 millimeter.

Ämnet har diskuterats pĂ„ andra hĂ„ll... En information som framkom dĂ€r jag lĂ€ste var "9F6x were 27 x 26 x 3.1 mm; the 9F8x = 29 x 26 x 3.1mm"
Om man Àven granskar bilder i korrekt skala (med exempelvis batteriet som utgÄngspunkt) ser man att sjÀlva kalibern Àr identisk i storlek, men att omgivande platta Àr större pÄ 9f8 för att rymma en större datumskiva.
Nu skulle jag kunna tÀnka mig att 9f85 kanske Àr högre Àn 3.1mm och att boetten dÀrför skulle behöva bli tjockare.
1696764843631-png.17842342
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Skal vi se.

Ny GS: SBGX355. Den er ny og har 9F62 pÄ innsiden. Det er litt rart, siden 9F85 kom i 2020. Hva skiller 9F85 og 9F62? 9F85 er et oppgradert quartzurverk som gjÞr at man kan stille timeviser uten Ä pÄvirke klokken/tiden. Hvorfor GS velger Ä introdusere SBGX355 i 2024 med et quartzverk som er dÄrligere enn det 9F85 som kom i 2020, er jo en gÄte - og spesielt hvis man skal gÄ "upmarket". Introdusere "ny" klokke med gammelt quartzverk.

Mulig jeg overser noe her?

Grand-Seiko-Quartz-Snowflake-SBGX355_KV_1.jpg
InstÀmmer helt, tyvÀrr

 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Skal vi se.

Ny GS: SBGX355. Den er ny og har 9F62 pÄ innsiden. Det er litt rart, siden 9F85 kom i 2020. Hva skiller 9F85 og 9F62? 9F85 er et oppgradert quartzurverk som gjÞr at man kan stille timeviser uten Ä pÄvirke klokken/tiden. Hvorfor GS velger Ä introdusere SBGX355 i 2024 med et quartzverk som er dÄrligere enn det 9F85 som kom i 2020, er jo en gÄte - og spesielt hvis man skal gÄ "upmarket". Introdusere "ny" klokke med gammelt quartzverk.

Mulig jeg overser noe her?

Grand-Seiko-Quartz-Snowflake-SBGX355_KV_1.jpg
De tror det rĂ€cker att höja priset

 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Och givetvis inte att förglömma, nÄgon av forumets duktiga bandmakare! Jag bestÀllde senast ett mycket trevligt custom Cordovanband av @Ragnr
MÄnga gÄnger Àr det faktiskt roligare att fÄ ett mÄttbestÀllt band :)
IMG_0289.png
JÀvlar vad snyggt det dÀr var! Ska absolut spana in Ragnar.
BestÀllde precis ett frÄn Molequin, det var rea + att jag fick 10% extra för att jag blev ny kund. Landade ÀndÄ pÄ 830kr (frakten var gratis).
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Och givetvis inte att förglömma, nÄgon av forumets duktiga bandmakare! Jag bestÀllde senast ett mycket trevligt custom Cordovanband av @Ragnr
MÄnga gÄnger Àr det faktiskt roligare att fÄ ett mÄttbestÀllt band :)
Tack för taggen!

JÀvlar vad snyggt det dÀr var! Ska absolut spana in Ragnar.
BestÀllde precis ett frÄn Molequin, det var rea + att jag fick 10% extra för att jag blev ny kund. Landade ÀndÄ pÄ 830kr (frakten var gratis).
Tack! :happyhappy: Vi Àr nÄgra pÄ forumet som pysslar med med att snickra ihop band, men vi gömmer oss oftast inne i lÀderslöjd-trÄden.
 

C-J

Panerai
2-Faktor
Behöver lite rÄd.
Köpte för nÄn vecka sen en sbgw231. En fantastisk klocka men jag kÀnner kanske att jag egentligen ville ha en sbgw283 (samma klocka fast annan tavla).
Dock sÄ slÀppte ju gs en kvarts snowflake (sbgx355) i torsdags.

DĂ„ till dilemmat.
Ska man suck it up och förlora lite pengar genom att sĂ€lja min sbgw231 och köpa en sbgw283 eller ska man köpa den nya sbgx355đŸ€·â€â™‚ïž

Tanken Àr att nÄn av dessa klockor ska vara min vardagsklocka :)
 
Senast Àndrad:

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Behöver lite rÄd.
Köpte för nÄn vecka sen en sbgw231. En fantastisk klocka men jag kÀnner kanske att jag egentligen ville ha en sbgw283 (samma klocka fast annan tavla).
Dock sÄ slÀppte ju gs en kvarts snowflake (sbgx355) i torsdags.

DĂ„ till dilemmat.
Ska man suck it up och förlora lite pengar genom att sĂ€lja min sbgw231 och köpa en sbgw283 eller ska man köpa den nya sbgx355đŸ€·â€â™‚ïž

Tanken Àr att nÄn av dessa klockor ska vara min vardagsklocka :)
BÀttre "vardagsklocka" Àn nÄgot med 9f Àr vÀl svÄrt att tÀnka sig. Utöver sjukt billigt Àgande har den ju 10atm sÄ den kan hÀnga med pÄ mycket. Heritage vs Elegance till vardags? Har du tÀnkt att endast ha sbgw283 om du sÀljer sbgw231? Och har du annars tÀnkt ha kvar 231 och lÀgga till sbgx335?
*att ha fler Àr alltid roligare ;)
 
Topp