• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

bjarne.heden

Rolex
2-Faktor
Är det brunt alligator? Ser riktigt trevligt ut :). Personligen hoppas jag fler springdrive modeller sĂ€tter "tankmĂ€taren" pĂ„ baksidan
Ja, det Àr ett mörkbrunt alligatorband frÄn Di-Modell.
Tycker ÀndÄ att de fÄtt till en ganska snygg/diskret design pÄ "tankmÀtaren". Men visst, baksidan hade passat Ànnu bÀttre.
 

Zoltan

Breitling
Jag hÄller med. Föredrar lÀder framför stÄllÀnk. Man fÄr ner vikten och sÄ blir det bekvÀmare. Har sjÀlv egen tillverkad lÀder pÄ min sbge001.
 

Bilagor

  • IMG_0053.JPG
    IMG_0053.JPG
    165.4 KB · Visningar: 74

Zoltan

Breitling
En frÄga till alla er med spring drive! Hur mycket hysteres (glapp) har ni pÄ reserv indikator nÄlen? Jag upplever Ätminstone 1/3 av ett steg pÄ den. Den kan typ ramla ner eller up beror pÄ hur man ser det nÀr man vÀnder och skakar pÄ den lite.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En frÄga till alla er med spring drive! Hur mycket hysteres (glapp) har ni pÄ reserv indikator nÄlen? Jag upplever Ätminstone 1/3 av ett steg pÄ den. Den kan typ ramla ner eller up beror pÄ hur man ser det nÀr man vÀnder och skakar pÄ den lite.
LÄter som en frÄga till @Molle , jag har bara Àgt 2st GSar med SD, inget problem jag noterat.
 

Zoltan

Breitling
Hm
LÄter som en frÄga till @Molle , jag har bara Àgt 2st GSar med SD, inget problem jag noterat.
Tack för ditt svar! Inget praktisk problem bara irriterande. Seiko Stockholm erbjöd att skicka den pÄ undersökning men jag tyckte inte det var vÀrt att nÄn skruvar med klockan. Det blir sÀllan bra har jag erfarit.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
En frÄga till alla er med spring drive! Hur mycket hysteres (glapp) har ni pÄ reserv indikator nÄlen? Jag upplever Ätminstone 1/3 av ett steg pÄ den. Den kan typ ramla ner eller up beror pÄ hur man ser det nÀr man vÀnder och skakar pÄ den lite.
Oj, aldrig uppmÀrksammat eller tÀnkt pÄ. FÄr kolla lite pÄ de jag har.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Tack för det! AlltsÄ spetsen pÄ nÄlen kan typ röra sig ca. 1mm mellan up och ner lÀge och man fÄr ibland knacka lite pÄ klockan. Detta oavsett hur mycket den Àr draget.
Jag har haft tvĂ„ spring drive med power reserve och aldrig reagerat pĂ„ detta. Jag Ă€r en tĂ€mligen anal person som brukar upptĂ€cka sĂ„dant dĂ€r sĂ„ jag hĂ„ller det för osannolikt att jag missat det pĂ„ tvĂ„ klockor men man vet aldrig. Äger just nu ingen spring drive sĂ„ kan inte kolla.
 

Zoltan

Breitling
Jag har haft tvĂ„ spring drive med power reserve och aldrig reagerat pĂ„ detta. Jag Ă€r en tĂ€mligen anal person som brukar upptĂ€cka sĂ„dant dĂ€r sĂ„ jag hĂ„ller det för osannolikt att jag missat det pĂ„ tvĂ„ klockor men man vet aldrig. Äger just nu ingen spring drive sĂ„ kan inte kolla.
Dit svar gör mig lite orolig. Börjar bli rÀtt mÄnga som inte har sett fenomenet. Det kan bara innebÀra en sak. :(
 

marw

Panerai
2-Faktor
Dit svar gör mig lite orolig. Börjar bli rÀtt mÄnga som inte har sett fenomenet. Det kan bara innebÀra en sak. :(
Vill inte oroa dig men tycker inte det lÄter normalt utifrÄn min erfarenhet. @yonsson verkar ju inte heller kÀnna igen fenomenet och han har ju koll. Vad Àr det för klocka och vilket Är Àr den ifrÄn?
 

Noxin

Omega
En frÄga till alla er med spring drive! Hur mycket hysteres (glapp) har ni pÄ reserv indikator nÄlen? Jag upplever Ätminstone 1/3 av ett steg pÄ den. Den kan typ ramla ner eller up beror pÄ hur man ser det nÀr man vÀnder och skakar pÄ den lite.
Aldrig sett det pÄ nÄgon av mina.
 

Zoltan

Breitling
Det Àr en frÄn 2015
Vill inte oroa dig men tycker inte det lÄter normalt utifrÄn min erfarenhet. @yonsson verkar ju inte heller kÀnna igen fenomenet och han har ju koll. Vad Àr det för klocka och vilket Är Àr den ifrÄn?
Det Àr en SBGE001 frÄn 2015 svensk sÄld. Garanti kvar. Tycker ni jag ska lÀmna in det?
 

Dusse

Cartier
2-Faktor
Finns det nÄgra tankar kring SBGV023?
Mina tankar Àr: shysst storlek, sjuktlÀcker och ok pris:)
NÄgon som har haft möjlighet att testa den?
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Det Àr en frÄn 2015

Det Àr en SBGE001 frÄn 2015 svensk sÄld. Garanti kvar. Tycker ni jag ska lÀmna in det?
Ja, den skall inte "glappa" som du beskriver det. SÀrskilt inte nÀr du har garanti kvar. Har haft GSar inne pÄ service i Japan och de har alltid kommit tillbaka i perfekt skick. Oroa dig inte.
 

GĂ€spande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
En frÄga till alla er med spring drive! Hur mycket hysteres (glapp) har ni pÄ reserv indikator nÄlen? Jag upplever Ätminstone 1/3 av ett steg pÄ den. Den kan typ ramla ner eller up beror pÄ hur man ser det nÀr man vÀnder och skakar pÄ den lite.
Jag lÀgger till mina erfarenheter (Snowflake frÄn 15), inget glapp i Power Reserven som för övrigt Àr den utan tvekan ballaste och nÀst mest anvÀndbara komplikationen.
 

Zoltan

Breitling
Jag lÀgger till mina erfarenheter (Snowflake frÄn 15), inget glapp i Power Reserven som för övrigt Àr den utan tvekan ballaste och nÀst mest anvÀndbara komplikationen.
Tack för den "input" -en. Jag lÀmnar in den det första jag gör nÀsta Är!
Jag Äterkommer hur det gÄr. Det brukar kunna bli en följetÄng.
Jag har tvÄ andra GS-ar sÄ jag klarar mig under tiden.
 

Zoltan

Breitling
Finns det nÄgra tankar kring SBGV023?
Mina tankar Àr: shysst storlek, sjuktlÀcker och ok pris:)
NÄgon som har haft möjlighet att testa den?
Jag har haft nĂ„t liknande den. Ångrar att att jag sĂ„lde den. Den perfekta vardags klockan om man vill ha nĂ„t som Ă€r hög kvalitĂ©, snygg, tunn, exakt, passar smala handled, lĂ€tt och man behöver inte bry sig om dyra service kostnader. Du kommer inte att Ă„ngra dig.
 

Zoltan

Breitling
En annan frĂ„ga som jag hoppas nĂ„n har info om. Hur fungerar juster porten pĂ„ en 9F Quartz? Det stĂ„r + och - sĂ„ man antar att det bara försöka vrida med hjĂ€lp av en pincet. Är det sĂ„ enkelt eller fungerar den pĂ„ nĂ„t annat sĂ€tt?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En annan frĂ„ga som jag hoppas nĂ„n har info om. Hur fungerar juster porten pĂ„ en 9F Quartz? Det stĂ„r + och - sĂ„ man antar att det bara försöka vrida med hjĂ€lp av en pincet. Är det sĂ„ enkelt eller fungerar den pĂ„ nĂ„t annat sĂ€tt?
Det fungerar sÄ enkelt, ja. Justeringen Àr dock till för folk som bor i extremt kalla eller varje förhÄllanden sÄ inget man ska pilla pÄ för skojs skull. De 9F-klockor jag Àgt har bara diffat 1-2 sekunder/Är.
 

Zoltan

Breitling
Det fungerar sÄ enkelt, ja. Justeringen Àr dock till för folk som bor i extremt kalla eller varje förhÄllanden sÄ inget man ska pilla pÄ för skojs skull. De 9F-klockor jag Àgt har bara diffat 1-2 sekunder/Är.
Det var roligt att höra. Min sbgx117 verkar forta sig med ca 1 sec/2 veckor lite för mycket tycker jag. Jag köpte den beg. sÄ jag vet inte vad den har varit med om. Jag tycker t.o.m att det finns spÄr av "klant" pÄ alla skruvhuvuden. SpÄr av dÄlig skruvmejsel. Bedöm sjÀlva.
 

Bilagor

  • IMG_0061.JPG
    IMG_0061.JPG
    61.9 KB · Visningar: 154

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det var roligt att höra. Min sbgx117 verkar forta sig med ca 1 sec/2 veckor lite för mycket tycker jag. Jag köpte den beg. sÄ jag vet inte vad den har varit med om. Jag tycker t.o.m att det finns spÄr av "klant" pÄ alla skruvhuvuden. SpÄr av dÄlig skruvmejsel. Bedöm sjÀlva.
Udda. Är det min gamla? Serienummer 44xxxx? Köpt pĂ„ Timeless?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Japp. Det verkar stÀmma. Köpte den pÄ blocket förr en mÄnad sen ca.
Jag har inte fÄtt veta nÄt om bakgrunden. Kan du berÀtta det du vet om den?
Jag köpte den ny, sÄlde den till @Bosse efter ett halvÄr, han sÄlde den till nÄgon, dÀrefter borta ett tag, dök upp hos @Oli som hittade den pÄ blocket. Vet inte vem han sÄlde den till.
 

Zoltan

Breitling
Jag köpte den ny, sÄlde den till @Bosse efter ett halvÄr, han sÄlde den till nÄgon, dÀrefter borta ett tag, dök upp hos @Oli som hittade den pÄ blocket. Vet inte vem han sÄlde den till.
Till mig. Tack för infot! Nu har vi nÀstan hela dess provinance :- ) Den verkar ha varit med om en del. Jag gav 21 eller 22 för den.
 

Zoltan

Breitling
Just nu hÄller jag pÄ och vÀntar pÄ ett svart Tudor Nato band till den (sbgx117) som "nÄn" sÄlde hÀr pÄ KS. Jag upptÀckte efter köpet att Tudors Nato band Àr lite speciella. De passar bara pÄ klockor som har mÄtten som en Tudor black bay eftersom den har inbyggda kanaler för bandstiften. Den mÄtten fick man inte reda pÄ frÄn annonsen inte heller att den var lite speciel. SÄ nu hoppas jag att den passar. :bored:
 
Topp