• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

BlÄ grÄa kameleonten SBGH267 :D
D8F52BD7-DE25-40EA-A301-9C37C6E5F2BF.jpeg
E225CB6B-36BA-4465-A69D-57E8E3F56EB5.jpeg
Den Àr ju bara sÄ grym!

Jag har en likadan och det Àr ju en ganska gammal modell... mÄnga "bÀttre" modeller har tillkommit genom Ären med uppgraderade verk, frÀschare boett och inte minst GS andrahandsvÀrde Àr inte sÄ högt osv. SÄ i fint skick runt 17-18tkr IMO.

Lyssna pÄ @yonsson istÀllet, han har bÀttre koll. Jag blev lite förvÄnad över det större vÀrdetappet men Ä andra sidan Àr det ju inte nÄn Rolex vi pratar om. Mitt exemplar Àr dessutom polerad sÄ den Àr vÀrd Ànnu mindre (köptes i Japan för +10 Är sedan och dÄ kostade den ca 25 tkr).

De nyare GS verkar behÄlla vÀrdet lite bÀttre.

Lyssna pÄ @yonsson istÀllet, han har bÀttre koll. Jag blev lite förvÄnad över det större vÀrdetappet men Ä andra sidan Àr det ju inte nÄn Rolex vi pratar om. Mitt exemplar Àr dessutom polerad sÄ den Àr vÀrd Ànnu mindre (köptes i Japan för +10 Är sedan och dÄ kostade den ca 25 tkr).

De nyare GS verkar behÄlla vÀrdet lite bÀttre.
Om det Àr SEIKO i Japan som polerat en klocka sÄ brukar det inte pÄverka vÀrdet nÀmnvÀrt. Dels brukar det vara japanpriserna som sÀtter prisnivÄerna runt i vÀrlden (och dÀr Àr Àldre exemplar oftast polerade) och dels mÀrks det ju knappt om en GS Àr polerad vid service av Seiko i Japan.

Om det Àr SEIKO i Japan som polerat en klocka sÄ brukar det inte pÄverka vÀrdet nÀmnvÀrt. Dels brukar det vara japanpriserna som sÀtter prisnivÄerna runt i vÀrlden (och dÀr Àr Àldre exemplar oftast polerade) och dels mÀrks det ju knappt om en GS Àr polerad vid service av Seiko i Japan.

Aha, ok. Det lÄter ju vettigt. Seiko Japan polerade min och det Àr mycket svÄrt att se att den Àr polerad.

Hej alla gs experter, jag Àr pÄ jakt eftet en fin automatklocka i bra kvalite o hög finish och gs har ju mÄnga trevliga modeller men det gÀller bara att hitta rÀtt.
DÄ jag Àr en fan av breguetsiffror som index men inte hittat det nÀr jag surfat runt sÄ gÄr frÄgan till er, finns det o isÄfall vilka modeller?

Hej alla gs experter, jag Àr pÄ jakt eftet en fin automatklocka i bra kvalite o hög finish och gs har ju mÄnga trevliga modeller men det gÀller bara att hitta rÀtt.
DÄ jag Àr en fan av breguetsiffror som index men inte hittat det nÀr jag surfat runt sÄ gÄr frÄgan till er, finns det o isÄfall vilka modeller?
Tror du har bÀttre lycka bland Seiko Presage, den line:n Àr lite mer Ät det hÄll du vill ha :)

Har nÄgon nÄn mer info om den hÀr modellen.
4C8B356D-7FAB-40C3-93E0-E3C9E3F9C2B2.jpeg

SBGH259. Den Àr ganska kraftigt limiterad (30st) och sÄldes bara i GS egna butik i Ginza, Tokyo (Wako store). SÀkerligen slutsÄld dÄ den lanserades i oktober förra Äret. Funderade pÄ om jag skulle köpa den nÀr jag var dÀr samma dag som den lanserades men den Àr lite för dressig för min smak.

Jo, dom har mÄnga limiterade modeller. Dock oftast limiterade till max 400-500 ex jÀmfört med Omegas 15.000. Tror GS har slÀppt en och annan Wako-exlusiv modell limiterad till 20 ex eller sÄ.
Edit: Den hÀr Àr magisk! SBGH033, limiterad till 30 ex och Wako Store 2014. 37mm, Hi-beat och grymma Breguet-index 12-6-9. Mumma!
Edit: FramgÄr inte i fotot, men den har rispapperstavla, som Snowflake.
SBGH033_a_large.jpg

Verkar tyvÀrr inte existera nÄgra bÀttre foton Àn dessa frÄn nÄn katalog.
SBGH033_a_large.jpg

HÀr Àr en till.
Edit: Redan nÀmnd ser jag nu.

Ok, tack alla för era snabba svar.
Limiterade i fÄ ex det kÀnns ju överkommligt:rolleyes: men man vet ju aldrig fÄr hÄlla ögona öppna.
Det fÄr nog bli en gs utan breguetsiffror isÄfall och nÄgon annan rolig klocka med breguet:)

843953E2-3E8A-4489-9452-54AF379A025C.jpeg

Denna har nu suttit pÄ iprincip konstant hela sommaren. Strand och bad och diverse aktiviteter. Trots sin storlek sitter den bekvÀmt och följsamt likt vi Àr vana vid frÄn GS.
Inga skador av kronan heller som vissa klockor ger nÀr man vrider upp handleden..

SpÀnnet har faktiskt ocksÄ varit rÀtt uppskattat, att man snabbt kan förlÀnga den. Visst Àr den visuellt sett klumpig, men fungerar rÀtt bra i praktiken. Dessutom kollar man vÀl aldrig pÄ spÀnnet heller i vardagliga livet..

Nu nÀr jobbet börjar Äker snart sbgj pÄ igen, sÄ skjortan Äker ner smidigare... :)
Hoppas alla haft en bra sommar!

Nu nÀr du har en klocka med just den egenskapen, att stÄ emot magnetism i hög grad, har du satt dig in i vad som Àr den verksamma komponenten i klockan?
Vore intressant att veta, eftersom kvarts ur generellt Àr opÄverkade / nedan Àr saxat ifrÄn Seikos hemsida,
"How does magnetism affect quartz watches?
It doesn't usually affect digital quartz watches, but it can affect analogue watches, which use a tiny electric motor to turn the hands. Powerful magnetism can affect the performance of this motor.

The good news is that although analogue watches may gain time, lose time, or even stop under the influence of powerful magnetic fields, they will usually return to normal time-keeping as soon as they leave the source of magnetism. (You may need to reset your watch, of course.)

Avoid putting your watch near medical equipment, headphones, loudspeakers, or refrigerator door magnets. Electric mixers and blenders and a wide range of other electrical equipment may also have strong enough magnetism to affect timekeeping."

Jag skaffade ju en Longines V.H.P. som ocksÄ stoltserar med antimagnetiska funktioner. Bland annat ska den omedelbart stÀlla alla visare kl12 tills magnetfÀltet Àr avlÀgsnat, för att sedan ÄtergÄ till aktuell tid. Men, eftersom det redan i teorin ska vara riktigt starka magnetfÀlt för att pÄverka en kvartsklocka sÄ misstÀnker jag att jag aldrig kommer att fÄ se funktionen i en verklig situation. Men va fan, finns det features ska man ju ha dom ;)

Tillbaka
Topp