• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Ja visserligen jÀttefin men tycker ÀndÄ att det Àr lite synd med et Quartz urverk. Hade gÀrna sett ett mekaniskt urverk....
Jag tycker tvÀrtom. Du fÄr ett av de bÀsta high accuracy Quartz verken dÀr ute och pÄ köpet en lÀgre boett. Alltid redo att anvÀndas utan att stÀlla tid eller datum... jag har tre kvartsare och en manuell handjagare.

Haha, ja det kanske Àr en process. Spring Drive tycker jag förresten Àr en fantastiskt genialisk lösning. Quartz-precision med mekaniskt alstrande av energi och utan batteri. Spontant kÀnns det som att Schweizarnas enda rÀddning Àr att Japanerna inte Àr lika duktiga pÄ marknadsföring.
Jag tror du delvis har en poĂ€ng dĂ€r. För ett par Ă„r sedan körde Moser & Cie en kampanj, "H. MOSER & CIE. LAUNCHES THE SWISS MAD WATCH: NOT SWISS MADE BUT STILL 100% SWISS – HOLY COW!". DĂ„ handlade det mycket om hypen med "Swiss Made" och "inhouse" och det som presenterades var en klocka med boett gjord av ost. Dom har flera gĂ„nger promotat "skomakare, var vid din lĂ€st" med en önskan om att Schweiziska klocktillverkare inte ska hĂ€nga pĂ„ trender, utan hĂ„lla sig till det dom gör bĂ€st. Och just det tror jag kan vara deras rĂ€ddning. FortsĂ€tta med mekaniska klockor, sĂ€lja idĂ©n om att man sĂ€ljer hantverk osv, inte försöka tĂ€vla med Japan pĂ„ det dom gör bĂ€st. FrĂ„gan Ă€r bara vad som hĂ€nder nĂ€r Japan kör med samma marknadsföring (lite som GS gör nu i USA) och kunderna blir lite mer medvetna?

Jag tror du delvis har en poĂ€ng dĂ€r. För ett par Ă„r sedan körde Moser & Cie en kampanj, "H. MOSER & CIE. LAUNCHES THE SWISS MAD WATCH: NOT SWISS MADE BUT STILL 100% SWISS – HOLY COW!". DĂ„ handlade det mycket om hypen med "Swiss Made" och "inhouse" och det som presenterades var en klocka med boett gjord av ost. Dom har flera gĂ„nger promotat "skomakare, var vid din lĂ€st" med en önskan om att Schweiziska klocktillverkare inte ska hĂ€nga pĂ„ trender, utan hĂ„lla sig till det dom gör bĂ€st. Och just det tror jag kan vara deras rĂ€ddning. FortsĂ€tta med mekaniska klockor, sĂ€lja idĂ©n om att man sĂ€ljer hantverk osv, inte försöka tĂ€vla med Japan pĂ„ det dom gör bĂ€st. FrĂ„gan Ă€r bara vad som hĂ€nder nĂ€r Japan kör med samma marknadsföring (lite som GS gör nu i USA) och kunderna blir lite mer medvetna?
En teori jag tÀnkt pÄ Àr kanske att man kan göra en analogi med bilindustrin. Med all objektivitet kan man sÀga att japanska mÀrken har sopat mattan med Europeiska biltillverkare i termer av kvalitet. Japanska bilar Àr bÀttre helt enkelt. Dock Àr en Mercedes eller BMW mer eftertraktad generellt Àn en Toyota, Honda eller ens en Lexus. Varför? Jag tror man sÀljer helt enkelt olika saker. Japanerna sÀljer enbart kvalitet och bryr sig mindre om perception. Europeiska tillverkare kan inte mÀta sig pÄ kvalitetssidan utan sÀljer istÀllet en image baserad pÄ effektiv marknadsföring om europeisk glamour, design och livsstil. Skulle man kunna sÀga att Seiko vs Rolex Àr lite samma story?

Senast Àndrad:
Fastnade pÄ GS dressare sÄhÀr pÄ kvÀllen och gillar verkligen Sbgw253 men finns sÄ mÄnga andra fina, men mÄnga verkar ganska tjocka? Eller letar jag dÄligt?

Fastnade pÄ GS dressare sÄhÀr pÄ kvÀllen och gillar verkligen Sbgw253 men finns sÄ mÄnga andra fina, men mÄnga verkar ganska tjocka? Eller letar jag dÄligt?
253 Àr helt underbar. Köpte en efter att ha testat i fÀltöversten. VÀldigt, vÀldigt nöjd med köpet men delar din reflektion kring tjockleken. För mig lÀmpar den sig bÀst som vardagsklocka pÄ ett brunt band. NÀr jag vill vara riktigt dressad kör jag tunnare klockor. 253 Àr tex tjockare Àn min jaeger perpetual...

Nu hör den iof hemma i en annan del av Kobra Kai. Men snackar vi tunn klocka Àr det bara att plocka fram sin...
4783CC1A-B85F-4766-9A29-5723537BB193.jpeg

Den ger ett sÄdant hÀrligt drag pÄ smilbanden varje gÄng. Citizen Eco-Drive One
DAC49A02-191F-472D-B164-1E571F55F7AA.jpeg

Nu hör den iof hemma i en annan del av Kobra Kai. Men snackar vi tunn klocka Àr det bara att plocka fram sin...
4783CC1A-B85F-4766-9A29-5723537BB193.jpeg

Den ger ett sÄdant hÀrligt drag pÄ smilbanden varje gÄng. Citizen Eco-Drive One
DAC49A02-191F-472D-B164-1E571F55F7AA.jpeg
Bara jag som tycker att en sÄdan riktig HAQ borde ha sekundvisare sÄ man kan kontrollera nÄgra gÄnger per Är och nöjt konstatera att man har typ vÀrldens mest precisa klocka?

Bara jag som tycker att en sÄdan riktig HAQ borde ha sekundvisare sÄ man kan kontrollera nÄgra gÄnger per Är och nöjt konstatera att man har typ vÀrldens mest precisa klocka?
Det hade i och för sig varit trevligt med sekundvisare, men det fick tydligen inte plats under glaset :p
(den Àr inte HAQ, bara vÀrldens tunnaste eco-drive med ett urverk som Àr 1mm högt och en total tjocklek pÄ 2,98mm)

Det hade i och för sig varit trevligt med sekundvisare, men det fick tydligen inte plats under glaset :p
(den Àr inte HAQ, bara vÀrldens tunnaste eco-drive med ett urverk som Àr 1mm högt och en total tjocklek pÄ 2,98mm)
Ah! Trodde det var en av de dÀr Citizen One eller vad de heter som Àr helt sjukt precisa...
Galen tjocklek pÄ den dÀr! :)

253 Àr helt underbar. Köpte en efter att ha testat i fÀltöversten. VÀldigt, vÀldigt nöjd med köpet men delar din reflektion kring tjockleken. För mig lÀmpar den sig bÀst som vardagsklocka pÄ ett brunt band. NÀr jag vill vara riktigt dressad kör jag tunnare klockor. 253 Àr tex tjockare Àn min jaeger perpetual...

Vad Àr höjden? Runt 11?

Snabb frÄga till Àgarna av sbgn001/3/5etc. Vad Àr det för storlek pÄ mejsel som gÀller för armbandet? NÄgot sÀrskilt att tÀnka pÄ för justering?

KÀnde att jag mÄste bifoga ett par bilder pÄ föremÄlet för justering! Jag övertar nu formellt putsansvaret frÄn Discopapa (Tack för en trevlig affÀr!). Min första GS skall sÀgas och shit vad fin den Àr! Tom bÀttre Àn jag trodde!
IMG_20190331_110004.jpg
IMG_20190331_105932.jpg

Om man vill ha en modell som bara finns pÄ den japanska hemsidan. Kan man be km-globen ta hem den eller Àr det egenimport som gÀller?

KÀnde att jag mÄste bifoga ett par bilder pÄ föremÄlet för justering! Jag övertar nu formellt putsansvaret frÄn Discopapa (Tack för en trevlig affÀr!). Min första GS skall sÀgas och shit vad fin den Àr! Tom bÀttre Àn jag trodde!
IMG_20190331_110004.jpg
IMG_20190331_105932.jpg
Jag kan tipsa om glasögon spray utan alkohol. Eftersom den har mörk tavla fÄr man putsa ÀndÄ, men lite mindre ;) Och grattis!

Tillbaka
Topp