• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hmm ja den Ă€r ju blank, men tycker nog Ă€ndĂ„ att den har en sunburst-liknande effekt, Ă€ven om det möjligtvis inte Ă€r en sunburst-tavla. Tycker det Ă€r ungefĂ€r som Datejust, men nĂ„gon som har en just nu kanske kan posta lita bilder👍
Den effekten fÄr alla blanka tavlor om ljuset Àr rÀtt. Men Àr ingen "sunburst-tavla". Om det nu finns en Encyclopedia för klockor sÄ hade definitionen stÄtt dÀr.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Den effekten fÄr alla blanka tavlor om ljuset Àr rÀtt. Men Àr ingen "sunburst-tavla". Om det nu finns en Encyclopedia för klockor sÄ hade definitionen stÄtt dÀr.
Ja det har du vĂ€l rĂ€tt i, jag fĂ„r nog pudla dĂ€r helt enkelt! Hur som helst kan jag tycka att tavlan upplevs nĂ„got djupare pĂ„ den svarta, om Ă€n högst personlig Ă„sikt😊
 

RobinBanks

Panerai
2-Faktor
Den effekten fÄr alla blanka tavlor om ljuset Àr rÀtt. Men Àr ingen "sunburst-tavla". Om det nu finns en Encyclopedia för klockor sÄ hade definitionen stÄtt dÀr.
Hmm, vet rĂ€tt mĂ„nga blanka tavlor som inte fĂ„r den effekten, oavsett ljus och vinkel. Jag kommer nog vĂ€lja att kalla SBGN005's tavla för sunburst. 🙂
Nedan Àr exempel pÄ den SBGN005 som ligger pÄ köp och sÀlj.

Screenshot_20230530_101003_Chrome.jpg
 

Christoban

Cartier
NĂ„gon av er som har en SBGX och kan tipsa om hur mĂ„nga lĂ€nkbitar som skall vara kvar för en handled pĂ„ 16,5 cm? Det vore bra att ha ngt att utgĂ„ ifrĂ„n 🙂.
IMG_7486.jpeg


Edit: PĂ„ band sĂ„ lĂ€nge 😎.
IMG_7487.jpeg
Ingen bra input frĂ„n min sida, men himla snygg kombo med bandet! 👏
Med den dÀr mjölkvita tavlan Àr det vÀl ett jÀkla strap monster
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
TrÄkigt vÀder sÄ dÄ fÄr man köpa nÄgot som piggar upp.

64B2556B-DFB2-4EF6-BEAB-DF8E49D3B0B8.jpeg
Fantastiskt bra, skarp och fin. Jag gillar den hÀr loggan mycket. Hur Àr tavelfÀrgen om man jÀmnför med din 5645-7010? Ser ocksÄ ut som blÄlila AR-behandling pÄ glas, som hos nÄgra av de lite finare kvartsarna?

LÀste nÄnstans att GS har förnyat varumÀrke VFA eller om det kanske var UFA, jag har dock svÄrt att tro att de kommer övertrÀffa originalet.
 

lekamen

KS Explorers Club
2-Faktor
NĂ„gon av er som har en SBGX och kan tipsa om hur mĂ„nga lĂ€nkbitar som skall vara kvar för en handled pĂ„ 16,5 cm? Det vore bra att ha ngt att utgĂ„ ifrĂ„n 🙂.
IMG_7486.jpeg


Edit: PĂ„ band sĂ„ lĂ€nge 😎.
IMG_7487.jpeg
Jag mÀter visserligen 16,0 men gillar lite hÀng. Fick kÀmpa för att fÄ den rÀtt med tvÄ halvlÀnkar pÄ 12-sidan för att fÄ lÄset rÀtt. SÄ 4 hela kl6 och 5 hela och tvÄ halva kl12.
IMG_3223.jpeg
 

kuma-kun

Audemars
Fantastiskt bra, skarp och fin. Jag gillar den hÀr loggan mycket. Hur Àr tavelfÀrgen om man jÀmnför med din 5645-7010? Ser ocksÄ ut som blÄlila AR-behandling pÄ glas, som hos nÄgra av de lite finare kvartsarna?

LÀste nÄnstans att GS har förnyat varumÀrke VFA eller om det kanske var UFA, jag har dock svÄrt att tro att de kommer övertrÀffa originalet.

Tack, absolut den bÀsta VFA boetten jag har sett.
Tavlans lyster och kulör Àr svÄrt att sÀga nÄt om pÄ grund av glaset som gör att den ibland ser nÀrmast klarblÄ ut och i en annan vinkel matt grÄblÄ.
Men nog vÀldigt lik 564x-7010.
För att verkligen uttala sig om tavlorna jÀmnfört med varandra bör man nog lÀgga dom bredvid varandra utan glas.
Har bara haft klockan pÄ armen ett par minuter och den Àr nu hos urmakaren för nya oljor eftersom den legat vÀldigt lÀnge.

B37D0794-ED3E-4CC4-A547-ECF9931717BE.jpeg
 

Tachymeter

Cartier
Jag mÀter visserligen 16,0 men gillar lite hÀng. Fick kÀmpa för att fÄ den rÀtt med tvÄ halvlÀnkar pÄ 12-sidan för att fÄ lÄset rÀtt. SÄ 4 hela kl6 och 5 hela och tvÄ halva kl12.
IMG_3223.jpeg
Tack! DÄ borde det funka att göra samma men att ta en hel lÀnk i stÀllet för en av halvlÀnkarna.
Kan du ta en bild med klockan pÄ sÄ man ser hur lÄset sitter?
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Tack, absolut den bÀsta VFA boetten jag har sett.
Tavlans lyster och kulör Àr svÄrt att sÀga nÄt om pÄ grund av glaset som gör att den ibland ser nÀrmast klarblÄ ut och i en annan vinkel matt grÄblÄ.
Men nog vÀldigt lik 564x-7010.
För att verkligen uttala sig om tavlorna jÀmnfört med varandra bör man nog lÀgga dom bredvid varandra utan glas.
Har bara haft klockan pÄ armen ett par minuter och den Àr nu hos urmakaren för nya oljor eftersom den legat vÀldigt lÀnge.

B37D0794-ED3E-4CC4-A547-ECF9931717BE.jpeg

Jag kom att tÀnka pÄ den hÀr utmÀrkta artikeln nÀr jag sÄg glaset och fÀrgen pÄ tavlan:

1685786529437.jpeg

1685786546028.jpeg


Det verkar som Seiko startade med AR under 70-talet pÄ vissa modeller, rosa, lila och grönaktiga behandlingar. Delnummer pÄ glasen slutar pÄ N utan, och A med, tex: 300W88GA
 
Senast Àndrad:

kuma-kun

Audemars
Nya? VÀxer de dÀr pÄ trÀd dÀr borta?
Ja börjar bli ordentligt sugen pÄ en men vet inte knappt vart jag ska börja leta.

Ovanligare Àn vanliga GS men ligger alltid nÄgon ute pÄ Yahoo auction.
Phillips auction har sÄlt ett Ätminstone 2 dom senaste Ären men dÄ kostar dom 3 eller 4 ggr mer Àn i Japan.
Fast dÄ kanske man blir bjuden pÄ ett glas bubbel sÄ det jÀmnar ut sig en del, vad vet jag.
 
Halloj.
NÄn som Àgt bÄde SBGV243/245 och SPB14x/24x och kan ge ett utlÄtande pÄ hur de bÀrs relativt varandra? Har en SPB143 nu, tycker den sitter relativt bra men nÄgot hög, och Àr rÀtt sugen pÄ en SBGV245. Ska vÀl vara nÄgot kortare L2L och tunnare, men verkar upplevas större pÄ bilder man ser? Kanske pga brist pÄ dykring. NÄgon som har hands on erfarenhet?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Halloj.
NÄn som Àgt bÄde SBGV243/245 och SPB14x/24x och kan ge ett utlÄtande pÄ hur de bÀrs relativt varandra? Har en SPB143 nu, tycker den sitter relativt bra men nÄgot hög, och Àr rÀtt sugen pÄ en SBGV245. Ska vÀl vara nÄgot kortare L2L och tunnare, men verkar upplevas större pÄ bilder man ser? Kanske pga brist pÄ dykring. NÄgon som har hands on erfarenhet?
SBGV Àr nÀttare och lÀttare. Vad Àr du orolig över?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tack. Ja, det Àr vÀl precis det, jag Àr ute efter en nÀttare och mer slimmad bÄde kÀnsla och look. Och tycker bilder ger intryck av att den iaf visuellt kÀnns större, men det kanske Àr synvilla pÄ nÄt sÀtt. :)
Glasring och bandhorn gör att klockan ser platt ut. Är inte speciellt platt. Har dock inte haft bĂ„da pĂ„ armen vid samma tillfĂ€lle.
Men avsaknaden av lÀnk pÄ SBGV gör ju att den blir Ànnu nÀttare pÄ armen.

Köp bara köp.
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Halloj.
NÄn som Àgt bÄde SBGV243/245 och SPB14x/24x och kan ge ett utlÄtande pÄ hur de bÀrs relativt varandra? Har en SPB143 nu, tycker den sitter relativt bra men nÄgot hög, och Àr rÀtt sugen pÄ en SBGV245. Ska vÀl vara nÄgot kortare L2L och tunnare, men verkar upplevas större pÄ bilder man ser? Kanske pga brist pÄ dykring. NÄgon som har hands on erfarenhet?

SBGV Àr nÀttare och lÀttare. Vad Àr du orolig över?
InstÀmmer - min SBGV245 bars klart mindre Àn min SPB143. Skulle klart sÀga att det inte Àr en synvilla.

/B
 
Topp