• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Fair enough! FörstÄr ocksÄ att det inte hade gÄtt att polera bort eftersom den plattat till en vinkel/hörn men polering hade varit fullt tillrÀckligt för att göra klockan bÀrbar för min egen del och eftersom jag var instÀlld pÄ att behÄlla den hade det varit gott nog.
Och en djup buckla tycker jag Àr en stor överdrift.
Jag mÄste erkÀnna att det var den deformerade reflektionen pÄ bild 2 som gjorde att jag sa "grop/djup buckla". Vid nÀrmare granskning av bild 1,3 ser man hacket bÀttre. Vad var det klockan rÄkade ut för (hoppas du klarade dig utan hack ock bucklor :) )?
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
- Varför byttes tavlan om det ”bara” var en ”liten ding” pĂ„ boetten?
Lite osÀker. Liten skada kl 8 som jag förstÄr det.
För tydlighets skull tappades klockan i badrumsgolvet och glaset hoppade ur. DÀrför Äkte jag direkt in med den
 

Bilagor

  • IMG_2184.jpeg
    IMG_2184.jpeg
    481.5 KB · Visningar: 6

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Jag kan vidare informera om att service-tiden för att GS ska fÄ tag i en ny boett osv. Var ca 6mÄn, vÀldigt lite kommunikation under den tiden ocksÄ. SÄ det var jag inte sÀrskilt imponerad av.
Men snyggt service-case fick man iallafall.
 

Bilagor

  • IMG_2172.jpeg
    IMG_2172.jpeg
    677.5 KB · Visningar: 5

mega

Rolex
Nu kan jag Àntligen vara med pÄ riktigt i GS-trÄden! :)

Som jag skrivit tidigare i trÄden sÄ hade jag siktat in mig pÄ nÄgot i stil med SBGP009, som fanns i princip alla butiker jag besökt i Japan (bara nÄgra runt Sendai/Ishinomaki). Efter att att bl.a. lÀst hÀr sÄ var jag mer sugen pÄ SBGP001, men den hittade jag inte i nÄgon butik. Jag hade tÀnkt mig nÄgot i denna stil eftersom de tre klockor jag redan har alla Àr dykare, men nu blev det inte sÄ...

Efter besöket i Seiko-butiken pÄ Izumi-Sendai Premium Outlets, som jag skrev om i det hÀr inlÀgget, sÄ var det ÀndÄ tvÄ dykare som gav sÄ starkt intryck att jag var tvungen att Äka tillbaka och köpa bÄda.

PÄ köpet fick jag en putsduk och en solfjÀder.

IMG_5305.jpeg


Det blev alltsÄ en SBGX337 och en SBEX011/SLA039J1.

IMG_5314.jpeg


Till den första köpte jag Àven till ett blÄtt gummi, efter att ha lÀst recensionen hÀr: https://fifthwrist.com/grand-seiko-sbgx337-review/
Den andra Àr ju en "vanlig" Seiko, men med ett GS-verk (8L55/9S85) sÄ kan den vÀl fÄ vara med pÄ en bild hÀr. Jag fÄr leta reda pÄ en mer passande trÄd för den. Jag har lÀst pÄ om den klockan pÄ flera stÀllen, hÀr Àr en bra recension: https://www.fratellowatches.com/seiko-watches/hands-on-with-seiko-prospex-sla039/#gref

Efter att ha hunnit bÀra dem lite grann sÄ Àr jag vÀldigt nöjd med bÄda klockorna. SBGX337 Àr lite större och tyngre Àn min Seamaster Professional kvarts, men inte mycket. KÀnns bra Àven pÄ mina inte alltför grova armar, har inte provat gummit till den Àn. Den andra Àr lÀttare pÄ sitt gummi, men den Àr lite högre och gummit kan kÀnnas lite stelt. Den kÀnns ÀndÄ bra att bÀra och jag tycker den Àr vÀldigt fin. Har lÀst att en del köper "Tropic-bandet" till SLA037, sÄ jag Àr lite sugen pÄ att prova ett sÄdant. Ska nog Àven skaffa nÄgot Nato att testa med.

Nu Àr jag inte sÄ bra pÄ att ta fina bilder som alla andra hÀr, men jag har gjort ett försök till en "rattbild" som blev sÄdÀr...

IMG_5385.jpeg
Grattis!
Har sjÀlv SBGX335 (svart tavla) och trivs kanon med den.
 

Muffhjul

Breitling
AngÄende finish pÄ Grand Seikos klockor jÀmfört med konkurrenterna: Det pratas ofta om poleringen, men personligen anser jag att det Àr borstningen som Àr den stora differentieringen.

Jag kan tycka att exempelvis en Omega har fullt godkÀnd finish pÄ de polerade sidorna av boetten. Den Àr helt fantastisk.

Men Omegas borstning kommer inte i nÀrheten av GS. MÄnga som inte Àr insatta i hur borstning gÄr till vet kanske inte att Grand Seiko först zaratsu-polerar hela ytan, för att sedan för hand lÀgga en fil mot den polerade ytan och vÀldigt noggrant göra lÄnga drag med filen. Detta resulterar i de dÀr fantastiska lÄnga sammanhÀngande linjerna i borstningen. Jag vet inte hur andra tillverkare gör, men alla andra klockor jag granskat har antingen korta, brutna borstade linjer, eller överlag mindre tydliga linjer som inte alls Àr lika vackra.

Vad sÀger ni andra, finns det nÄgot klockmÀrke vars borstning kommer i nÀrheten av Grand Seikos?

Edit: jag gissar att mÄnga tilverkare borstar helt maskinellt med ett roterande verktyg. För att uppnÄ samma resultat som Grand Seiko pÄ maskinell vÀg sÄ krÀvs ganska avancerade fleraxliga NC-maskiner och avancerad programmering av verktygsvÀgar i tre dimensioner. Jag vet inte om det ens gÄr att automatisera och samtidigt uppnÄ sÄ bra resultat som Grand Seiko har. Maskinell polering Àr nog lÀttare. Det spelar inte jÀttestor roll om trycket mellan polerverktyg och boett varierar. Men om trycket mellan ett datorstyrt filblad och boetten varierar det allra minsta sÄ syns det tydligt i borstningen.
Det Àr skillnad pÄ borstad finish och satin finish.

Satin finish Àr nÀr linjerna gÄr i olika riktningar och skapar en homogen yta som har en huvudsakliga riktning i nÄgot hÄll. (Oftast lÀngs med lÀnken/ytan etc)

En traditionell borstad yta (eller lÄngdragen finish) har sammanhÀngande linjer som följer ytan.

MÄnga refererar satin finish som borstad yta men det Àr lite skillnad sÄ som du nÀmner.

Jag vet inte om det finns nÄgot annat klockmÀrke som kör en riktig borstad yta pÄ sina lÀnkar och boetter men mÄnga Seiko-klockor har bra finish, vissa i lika bra finish som GS.

FrĂ„n de schweiziska uren sĂ„ skulle jag nog sĂ€ga AP, Patek har bra standard pĂ„ den matta ytan skulle jag nog sĂ€ga. De har mer ”lyxig look” pĂ„ den matta ytan till skillnad frĂ„n tex Rolex som kör satin rakt igenom.
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
För en som Àr noll insatt i GS finns det nÄgon teori bakom referensnr för att avgöra vad som Àr vad?

Finns det dykare mellan 38-41mm?
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
För en som Àr noll insatt i GS finns det nÄgon teori bakom referensnr för att avgöra vad som Àr vad?

Finns det dykare mellan 38-41mm?
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
SBG_

SBGW = Manuelt verk (W)
SBGA = Spring drive (A)
SBGH = Hi-Beat (H)
SBGN = Quartz (N)
:
osv



Tack alla! FÄr grotta ned mig, riktigt surt angÄende dykarstorlek, sett flertalet pÄ ks delen men de Àr ju alltid 43-44mm
 kanske fÄr sikta in sig pÄ en GMT istÀllet, dÀr verkar det finnas en del runt 40mm.
 
Senast Àndrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag vet inte om det finns nÄgot annat klockmÀrke som kör en riktig borstad yta pÄ sina lÀnkar och boetter men mÄnga Seiko-klockor har bra finish, vissa i lika bra finish som GS.
Det stÀmmer att Àven vanliga Seiko kan ha bra finish. Min Shogun har bra polering pÄ de smÄ blanka ytorna, och borstningen lÀngs med boettens sidor Àr i pricip lika bra som grand Seiko.

Min Samurai dÀremot har ingen vidare finish, men den Àr ju i en helt annan prisklass.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Jag villhöver plötsligt en SBGH273...tycker den ser grym ut pÄ bild men har aldrig sett en irl. Det jag Àr mest fundersam över Àr storleken (40mm x 12.9mm x 47mm) och lÀnkens avsaknad av mikrojustering (för att inte tala om snabbjustering!). Jag har nÀmligen relativt smala handleder som dock varierar rÀtt mycket beroende pÄ temperatur etc (ca 16,5-17cm).

Ni som har eller har testat klockan, hur upplever ni storleken tex jÀmfört med 5 siffriga Rolex 40mm sportmodeller, eller 6 siffriga (Sub, GMT)?

Synpunkter pÄ lÀnken? NÄgon som testat lÀder och vill lÀgga upp bilder?

Eller kanske jag helt enkelt borde vĂ€nta tills det slĂ€pps en GS med en liknande mörkblĂ„ tavla i 62GS boetten, men i 38mm och titan? Det skulle vara bra nĂ€ra optimalt enligt mig, och GS slĂ€pper ju flera nya modeller per vecka sĂ„ sannolikheten Ă€r vĂ€l inte helt liten att min önska en vacker dag uppfylls😉

 

MarcusE

Omega
Ingen fara, har sjĂ€lv svĂ„rt att hĂ€nga med pĂ„ bad jag har Ă€gt och inte ibland😂 Ja det kĂ€nns lovande Ă€n sĂ„ lĂ€nge!
Hur kommer det sig att du redan sĂ€ljer den? 😊

Jag sjÀlv drömmer om denna modell sÄ vore vÀldigt intressant att höra vad du inte var nöjd med.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hur kommer det sig att du redan sĂ€ljer den? 😊

Jag sjÀlv drömmer om denna modell sÄ vore vÀldigt intressant att höra vad du inte var nöjd med.
Som det oftast Àr för mig sÄ Àr det mest att det Àr annat som lockar mer just nu.

Den Ă€r riktigt fin och bĂ€rs bra, men efter att ha Ă€gt White Birch tidigare sĂ„ tyckte jag tyvĂ€rr att den hĂ€r tavlan inte var riktigt lika bra (enligt min högst personliga Ă„sikt). Å andra sidan föredrar jag caset och lĂ€nken i och med titan med denna.

Tror verkligen du kommer bli nöjd om du bestĂ€mmer dig för att köpa en Cherry Blossom en vacker dag👍
 
Senast Àndrad:

MarcusE

Omega
Som det oftast Àr för mig sÄ Àr det mest att det Àr annat som lockar mer just nu.

Den Ă€r riktigt fin och bĂ€rs bra, men efter att ha Ă€gt White Birch tidigare sĂ„ tyckte jag tyvĂ€rr att den hĂ€r tavlan inte var riktigt lika bra (enligt min högst personliga Ă„sikt). Å andra sidan föredrar jag caset och lĂ€nken i och med titan med denna.

Tror verkligen du kommer bli nöjd om du bestĂ€mmer dig för att köpa en Cherry Blossom en vacker dag👍
Hade man varit lite snabbare sÄ  Varsegod för reklamen 😉
 

Kaka8

Breitling
Jag villhöver plötsligt en SBGH273...tycker den ser grym ut pÄ bild men har aldrig sett en irl. Det jag Àr mest fundersam över Àr storleken (40mm x 12.9mm x 47mm) och lÀnkens avsaknad av mikrojustering (för att inte tala om snabbjustering!). Jag har nÀmligen relativt smala handleder som dock varierar rÀtt mycket beroende pÄ temperatur etc (ca 16,5-17cm).

Ni som har eller har testat klockan, hur upplever ni storleken tex jÀmfört med 5 siffriga Rolex 40mm sportmodeller, eller 6 siffriga (Sub, GMT)?

Synpunkter pÄ lÀnken? NÄgon som testat lÀder och vill lÀgga upp bilder?

Eller kanske jag helt enkelt borde vĂ€nta tills det slĂ€pps en GS med en liknande mörkblĂ„ tavla i 62GS boetten, men i 38mm och titan? Det skulle vara bra nĂ€ra optimalt enligt mig, och GS slĂ€pper ju flera nya modeller per vecka sĂ„ sannolikheten Ă€r vĂ€l inte helt liten att min önska en vacker dag uppfylls😉

VĂ€ldigt fin klocka!
just avsaknaden av microjustering Àr det som gör att jag inte slÄr till pÄ en GS. Att vara vann vid glidelock och sedan gÄ till 0 justeringsmöjligheter funkar inte för mig..
 

Kaka8

Breitling
Som det oftast Àr för mig sÄ Àr det mest att det Àr annat som lockar mer just nu.

Den Ă€r riktigt fin och bĂ€rs bra, men efter att ha Ă€gt White Birch tidigare sĂ„ tyckte jag tyvĂ€rr att den hĂ€r tavlan inte var riktigt lika bra (enligt min högst personliga Ă„sikt). Å andra sidan föredrar jag caset och lĂ€nken i och med titan med denna.

Tror verkligen du kommer bli nöjd om du bestĂ€mmer dig för att köpa en Cherry Blossom en vacker dag👍
De icke existerande justeringsmöjligheterna pÄ lÀnken, vad sÀger du om det?
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
De icke existerande justeringsmöjligheterna pÄ lÀnken, vad sÀger du om det?
En klar nackdel med deras lĂ€nkar. Åtminstone har de ju halvlĂ€nkar, sĂ„ det gĂ„r absolut att fĂ„ till en bra passform. Men sĂ„klart Ă€r det synd att det inte Ă€r nĂ„gon microjustering

 

Quark

Cartier
2-Faktor
AngÄende mikrojustering med Glidelock eller motsvarande: vilka klockor som inte Àr dykarur har detta?

Personligen sÄ förknippar jag det bara med dykarur och har aldrig förvÀntat mig detta pÄ andra klockor, men jag kanske inte har koll?
 
Senast Àndrad:
Topp