• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

PÄ tal om Yachting. Gripenbro reade ut en i Söndags. Den hade varit helt perfekt. 14 000 med UTC och lÀnk. Jag skrev till dem nÄgra timmar efter annonsen men dÄ var den tyvÀrr redan sÄld. IMHO sÄ passar inte den lÀnken sÄ bra pÄ den modellen, men för mig sÄ hade det ju varit helt perfekt att flytta över UTC/lÀnk till Blackbirden. 14 000 Àr ju ett hyggligt pris för en Yachting, sÄ lÀnken hade blivit en ren bonus.

EBAF4C26-E33A-4379-8512-C6899205B615.jpeg
Mm den Àr cool, missade den precis
 
Sjukt sugen pÄ B igen. Velar dock ordentligt.
Jag Ă€r Ă„ ena sidan sugen pĂ„ Gepardens colt pĂ„ k/s, men Ă„ andra sidan sĂ„ har jag alltid velat ha en ”riktig” kronograf, och en polare till mig har den nedan.

Colt: perfa med kvarts, tĂ„lig klocka och rĂ€tt lĂ€nk. Passar mig perfekt med lite ruggat skick. Synd dock med ”fulaste tavlan” och att jag behöver skaffa en lĂ€nkbit.
Chrono: gammal förĂ€lskelse, och pilotlĂ€nk Ă€r ju för hĂ€rlig. Trist dock med oservad kronograf, plus att denna inte alls blir bra som beater. Lite mer cash blir det ju ocksĂ„. Å det hade varit roligare med g/s-lĂ€nk.

Tankar?
9D7E484B-5C62-4D02-A8D8-96BA26BA3363.jpeg
 
Sjukt sugen pÄ B igen. Velar dock ordentligt.
Jag Ă€r Ă„ ena sidan sugen pĂ„ Gepardens colt pĂ„ k/s, men Ă„ andra sidan sĂ„ har jag alltid velat ha en ”riktig” kronograf, och en polare till mig har den nedan.

Colt: perfa med kvarts, tĂ„lig klocka och rĂ€tt lĂ€nk. Passar mig perfekt med lite ruggat skick. Synd dock med ”fulaste tavlan” och att jag behöver skaffa en lĂ€nkbit.
Chrono: gammal förĂ€lskelse, och pilotlĂ€nk Ă€r ju för hĂ€rlig. Trist dock med oservad kronograf, plus att denna inte alls blir bra som beater. Lite mer cash blir det ju ocksĂ„. Å det hade varit roligare med g/s-lĂ€nk.

Tankar?
9D7E484B-5C62-4D02-A8D8-96BA26BA3363.jpeg

Det Àr svÄrt det dÀr.
Har annars en Blackbird A13350 utan servicebehov i gott skick om du skulle vara intresserad. Borstad boett och lÀnk vilket gör den mer lÀmplig som beater. Dessutom opolerad och har redan lite bruksslitage.
 
Sjukt sugen pÄ B igen. Velar dock ordentligt.
Jag Ă€r Ă„ ena sidan sugen pĂ„ Gepardens colt pĂ„ k/s, men Ă„ andra sidan sĂ„ har jag alltid velat ha en ”riktig” kronograf, och en polare till mig har den nedan.

Colt: perfa med kvarts, tĂ„lig klocka och rĂ€tt lĂ€nk. Passar mig perfekt med lite ruggat skick. Synd dock med ”fulaste tavlan” och att jag behöver skaffa en lĂ€nkbit.
Chrono: gammal förĂ€lskelse, och pilotlĂ€nk Ă€r ju för hĂ€rlig. Trist dock med oservad kronograf, plus att denna inte alls blir bra som beater. Lite mer cash blir det ju ocksĂ„. Å det hade varit roligare med g/s-lĂ€nk.

Tankar?
9D7E484B-5C62-4D02-A8D8-96BA26BA3363.jpeg

En Blackbird pÄ lÀnk skulle varit mitt val. Man fÄr en vÀldigt trevlig klocka för en rimlig summa.
 
Sjukt sugen pÄ B igen. Velar dock ordentligt.
Jag Ă€r Ă„ ena sidan sugen pĂ„ Gepardens colt pĂ„ k/s, men Ă„ andra sidan sĂ„ har jag alltid velat ha en ”riktig” kronograf, och en polare till mig har den nedan.

Colt: perfa med kvarts, tĂ„lig klocka och rĂ€tt lĂ€nk. Passar mig perfekt med lite ruggat skick. Synd dock med ”fulaste tavlan” och att jag behöver skaffa en lĂ€nkbit.
Chrono: gammal förĂ€lskelse, och pilotlĂ€nk Ă€r ju för hĂ€rlig. Trist dock med oservad kronograf, plus att denna inte alls blir bra som beater. Lite mer cash blir det ju ocksĂ„. Å det hade varit roligare med g/s-lĂ€nk.

Tankar?
9D7E484B-5C62-4D02-A8D8-96BA26BA3363.jpeg
den chronomaten ser ju sleden ut!
mÄnga blanka kan se för jÀvliga ut efter ett tag!

ska du ha nÄn chronomat som enda bratte sÄ hade jag med kört pÄ blackbird!
har sjÀlv tvÄ styckna, en svart gen1 och en blÄ 13353 som Àr lite feltare och har fasad lÀnk jÀmfört med den vanliga

@JohanSA lÀgg upp lite bilder pÄ din blackbird och teasa lite!!
Àr nyfiken pÄ skicket
de va den frÄn auktionen va?
 
den chronomaten ser ju sleden ut!
mÄnga blanka kan se för jÀvliga ut efter ett tag!

ska du ha nÄn chronomat som enda bratte sÄ hade jag med kört pÄ blackbird!
har sjÀlv tvÄ styckna, en svart gen1 och en blÄ 13353 som Àr lite feltare och har fasad lÀnk jÀmfört med den vanliga

@JohanSA lÀgg upp lite bilder pÄ din blackbird och teasa lite!!
Àr nyfiken pÄ skicket
de va den frÄn auktionen va?
StÀmmer! Skicket Àr jag nöjd med. Inget servicebehov. Troligtvis inte polerad sÄ det finns bruksslitage pÄ lÀnken, men skarpa kanter pÄ bezel osv.
LÀgger upp bilder pÄ söndag/mÄndag.
 
den chronomaten ser ju sleden ut!
mÄnga blanka kan se för jÀvliga ut efter ett tag!

ska du ha nÄn chronomat som enda bratte sÄ hade jag med kört pÄ blackbird!
har sjÀlv tvÄ styckna, en svart gen1 och en blÄ 13353 som Àr lite feltare och har fasad lÀnk jÀmfört med den vanliga

@JohanSA lÀgg upp lite bilder pÄ din blackbird och teasa lite!!
Àr nyfiken pÄ skicket
de va den frÄn auktionen va?
Mmm, den Àr sleten, men priset Àr dÀrefter. Jag jobbar ju med polering (guldsmed), sÄ det löser jag, om jag vill.
 
Aerospacen har suttit pÄ nÀstan konstant sedan jag fick hem den. DÀremot sÄ har gummi, cordura och lÀder testats frekvent och det med gott resultat. Makalöst bekvÀm pÄ armen och en fröjd för ögat (mitt öga iallafall).
Trevlig helg pÄ er gubbs och gumms :D!
aEzDwnT.jpg
 
Aerospacen har suttit pÄ nÀstan konstant sedan jag fick hem den. DÀremot sÄ har gummi, cordura och lÀder testats frekvent och det med gott resultat. Makalöst bekvÀm pÄ armen och en fröjd för ögat (mitt öga iallafall).
Trevlig helg pÄ er gubbs och gumms :D!
aEzDwnT.jpg
Riktigt fin klocka. Ref? Är det nĂ„got jag kan ta med mig till den hĂ€r trĂ„den frĂ„n paneraitrĂ„den sĂ„ Ă€r det att de Ă€r bĂ€ttre pĂ„ att skriva ut ref.nr. under bilden. De Ă€r inte perfekta men kan inte vi bli lite bĂ€ttre. Det Ă€r inte alla som lĂ€ser den hĂ€r trĂ„den som har alla ref.nr. i huvudet, jag t. ex. :):heart::panerai::breitling:
 
Riktigt fin klocka. Ref? Är det nĂ„got jag kan ta med mig till den hĂ€r trĂ„den frĂ„n paneraitrĂ„den sĂ„ Ă€r det att de Ă€r bĂ€ttre pĂ„ att skriva ut ref.nr. under bilden. De Ă€r inte perfekta men kan inte vi bli lite bĂ€ttre. Det Ă€r inte alla som lĂ€ser den hĂ€r trĂ„den som har alla ref.nr. i huvudet, jag t. ex. :):heart::panerai::breitling:
E79362
 
Aerospacen har suttit pÄ nÀstan konstant sedan jag fick hem den. DÀremot sÄ har gummi, cordura och lÀder testats frekvent och det med gott resultat. Makalöst bekvÀm pÄ armen och en fröjd för ögat (mitt öga iallafall).
Trevlig helg pÄ er gubbs och gumms :D!
aEzDwnT.jpg
StÀmmer det att samma ref kan ha bÄde slÀta tavlor och de med relief?
 
Du Àr snabbare Àn Lucky Luke pÄ svaren :D.
Gött jobbat. FörstÄr frÄgestÀllaren angÄende ref.
Kan bli lite förvirrande med samma ref trots större förÀndringar pÄ t.ex tavlan i detta fallet. Man skulle ju kanske kunnat Àndra pÄ nÄgon siffra för att lÀttare hÄlla isÀr det hela kan tyckas.
 
Du Àr snabbare Àn Lucky Luke pÄ svaren :D.
Gött jobbat. FörstÄr frÄgestÀllaren angÄende ref.
Kan bli lite förvirrande med samma ref trots större förÀndringar pÄ t.ex tavlan i detta fallet. Man skulle ju kanske kunnat Àndra pÄ nÄgon siffra för att lÀttare hÄlla isÀr det hela kan tyckas.
Det Àr nog pÄ gott och ont. Ibland kommer det en ny ref fast det knappt Àr nÄgon skillnad. DÄ blir det mycket att hÄlla reda pÄ. Det Àr nog som det Àr, tycker jag.
 
Fick hem den hÀr frÄn pantbanken till ett bra pris. Den hade sÄlts pÄ auktion en gÄng men köparen hade efter ett kort tag hÀvdat sin ÄngerrÀtt och lÀmnat tillbaka den.
NÄgon klÄpare hade slintit vid försök att rucka klockan eller liknande och istÀllet förstört spiralen - vilket jag kunde rikta och nu gÄr den fint igen. Men kommer serva den framöver och eventuellt blir den till salu om ett par mÄnader.

IMG_20191012_100151.jpg
 
Senast Àndrad:
Fick hem den hÀr frÄn pantbanken till ett bra pris. Den hade sÄlts pÄ auktion en gÄng men köparen hade efter ett kort tag hÀvdat sin ÄngerrÀtt och lÀmnat tillbaka den.
NÄgon klÄpare hade slitit och förstört spiralen - vilket jag kunde rikta och nu gÄr den fint igen. Men kommer serva den framöver och eventuellt blir den till salu om ett par mÄnader.

IMG_20191012_100151.jpg

Gillar verkligen den dĂ€r tavlan ❀
 
Besökte en klockbutik i Side (Turkiet) Inte sÄ mycket billigare
D28DC522-5633-4A43-8F8C-143E3B45693F.jpeg
261F648D-259E-4A93-A774-0F45BFA746E5.jpeg
 

Bilagor

  • 3A17874D-7CF8-4035-A9BF-4ACA926EF796.jpeg
    3A17874D-7CF8-4035-A9BF-4ACA926EF796.jpeg
    133.4 KB · Visningar: 0
drar dom inte av skatten pÄ nÄt sÀtt?
har för mig att akatten pÄ.tex klockor gÄr att dra av lÀtt för oss turister

Jo. Iom att Turkiet ligger utanför EU sÄ borde det gÄ att dra momsen, givet att man har ett sÄdant system (som vi har i Sverige). Jag var i Kanada i somras och dÀr har man det inte.
 
NÄgon som vet vilka breitling modeller som sÀljer bÀst? Hade varit roligt att veta. Man misstÀnker ju att lÀgre prissatta Colt och Avenger serierna dominerar, framför klassiska kronograf modellerna (tÀnker pÄ Navitimer och Chronomat, som dock snabbt kommer upp i 80k territorium).
Det hade varit intressant att jÀmföra dessa med Kerns introduktioner Navitimer 8 och Premier. Det mÀrks ju ingen större entuasiasm kring dessa sÄ man misstÀnker att de blivit lite av hyllvÀrmare i sammanhanget...
 
NÄgon som vet vilka breitling modeller som sÀljer bÀst? Hade varit roligt att veta. Man misstÀnker ju att lÀgre prissatta Colt och Avenger serierna dominerar, framför klassiska kronograf modellerna (tÀnker pÄ Navitimer och Chronomat, som dock snabbt kommer upp i 80k territorium).
Det hade varit intressant att jÀmföra dessa med Kerns introduktioner Navitimer 8 och Premier. Det mÀrks ju ingen större entuasiasm kring dessa sÄ man misstÀnker att de blivit lite av hyllvÀrmare i sammanhanget...

Mitt intryck Àr (men det Àr bara vaga uppfattningar baserat pÄ forum och diverse "grupper") att den nya ansiktslyfta Superocean, Superocean Heritage och Colt (och kanske Avenger?) Àr de mest populÀra modellerna. Dvs de i det lite billigare segmentet. Premier verkar ha fÄtt lite bÀttre mottagande Àn föregÄngaren Transocean men flyger nog inte frÄn hyllorna. 806 re-edition har sÀkert sÄlt en del (sÄlt slut?). Navitimer 8/Aviator 8 verkar relativt sval och sÀkert en besvikelse hos ledningen. Lanseringen av den var ju osedvanligt klantig (namnbyte och vissa designÀndringar nÀstan direkt efter att den slÀppts). Den nya Mosquito-edition verkade gillas av mÄnga men den sÀljs vÀl inte Ànnu sÄ det Àr lite tidigt att sÀga.

Rent allmÀnt tror jag att deras inhouse-kronografer sÀljer rÀtt dÄligt, av tvÄ skÀl. De Àr (för) dyra och de Àr (för) stora. (Personligen Àr jag inte heller sÄ förtjust i det vridna datumet men det verkar de flesta inte ha nÄgot problem med).
 
Tillbaka
Topp