• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Grattis! VÀldigt fin. Det Àr konstigt att vi inte ser fler av dessa 80-tals baserade Navitimers (de har ju haft samma design/storlek men med olika namn genom Ären). Charmiga och tidlösa klockor med massor av karaktÀr, men trots det sÄ gÄr det ÀndÄ minst fem, kanske tio, Chronomat pÄ varje Navitimer.
sjÀlv förstÄr jag inte vf breitling inte slÀppt fler hel borstade varianter av navitimern?!

snacka om taktiskdesign nÀr dom Àr borstade!
 
Grattis! VÀldigt fin. Det Àr konstigt att vi inte ser fler av dessa 80-tals baserade Navitimers (de har ju haft samma design/storlek men med olika namn genom Ären). Charmiga och tidlösa klockor med massor av karaktÀr, men trots det sÄ gÄr det ÀndÄ minst fem, kanske tio, Chronomat pÄ varje Navitimer.
Tackar! Alltid vart svag för Navitimern, sÄlÀnge jag kan minnas i alla fall. Kul att hitta en i riktigt trevlig storlek och helborstad.
 
Ja. Enligt hemsidan sÄ har den "a highly-domed Hesalite crystal". Bra val pÄ denna modellen tycker jag.
detaljrikedommen Àr nog löjligt bra men dom Àr typ 5 Är för sena med dessa remakes tycker jag iallafall!

hade hellre sett att man lagt tiden pÄ att bÀttra pÄ modellerna man har i vanliga sortimentet
 
Hej Breitling, hÀr kommer jag med nyinkommet.
En Navitimer Fighter Serie Speciale frÄn 2002 i magiskt skick. Underbara 41,5mm.
8D5906E8-A66B-4731-BCF9-224E0423B85D.jpeg
Bara att gratulera :)
 
detaljrikedommen Àr nog löjligt bra men dom Àr typ 5 Är för sena med dessa remakes tycker jag iallafall!

hade hellre sett att man lagt tiden pÄ att bÀttra pÄ modellerna man har i vanliga sortimentet

Syftet med dessa, misstÀnker jag, Àr frÀmst marknadsföring. Att tillverka en helt ny modell Àr dyrt (verktyg, modifiera urverket, trÀna personal, köpa in/bestÀlla prylar utifrÄn, marknadsföringsprylar, reservdelslager osv) och sedan sÀljer man dem bara i 2000 ex och till ungefÀr samma pris som deras övriga in-house. JÀmfört med att krÀnga ytterligare 2000 av deras vanliga inhouse blir det nog dÀrför relativt lÄg lönsamhet pÄ retro.

Jag tror dÀrför att de frÀmst syftar till att:
1) Skapa lite allmÀnt snack och kÀnnedom om mÀrket. 806 re-issue valsade runt i vÀldigt vida kretsar av media och blev rÀtt omskriven i bl.a. lifestyle tidskrifter.
2) Lyfta fram Breitlings historia. Historik verkar bli mer och mer viktigt för (nÀstan) alla tillverkare nÀr man ska profilera sina prylar.
 
HJÄLP.
Har genom en bytesaffÀr fÄtt en lÀnk som ska vara till en Aerospace men efter en körning i ultraljudstvÀtten och montering av nya bandstift sÄ började problemen.
LÀnken som man ansluter i ÀndlÀnken och trÀr bandstiftet genom ser olika ut och har olika innerdiameter pÄ hÄlet :)
Dvs bandstiftet passar pÄ lÀnken pÄ ena sidan lÄset men inte pÄ den andra.
Med andra ord kan inte hela lÀnken vara orginal.. men dÄ funderar jag, vad Àr det för lÀnk?
PÄ första bilden har jag markerat den delen av lÀnken som Àr fel.
Den andra bilden visar den korrekta sidan.
Tittar man noga har de Àven olika lÀngd.

NÄgon med en idé vad som gÄtt fel?
Det Àr alltsÄ de fasta delarna(utan skruvar) som skiljer sig Ät.
De bandstift som följde med var ocksÄ av olika dimension men det mÀrkte jag först nu i efterhand.
Tacksam för hjÀlp.
50C302F3-03D7-4488-845A-2769A79ACF47.jpeg

082C38B7-5CD9-4136-8649-8901AE19C272.jpeg
 
HJÄLP.
Har genom en bytesaffÀr fÄtt en lÀnk som ska vara till en Aerospace men efter en körning i ultraljudstvÀtten och montering av nya bandstift sÄ började problemen.
LÀnken som man ansluter i ÀndlÀnken och trÀr bandstiftet genom ser olika ut och har olika innerdiameter pÄ hÄlet :)
Dvs bandstiftet passar pÄ lÀnken pÄ ena sidan lÄset men inte pÄ den andra.
Med andra ord kan inte hela lÀnken vara orginal.. men dÄ funderar jag, vad Àr det för lÀnk?
PÄ första bilden har jag markerat den delen av lÀnken som Àr fel.
Den andra bilden visar den korrekta sidan.
Tittar man noga har de Àven olika lÀngd.

NÄgon med en idé vad som gÄtt fel?
Det Àr alltsÄ de fasta delarna(utan skruvar) som skiljer sig Ät.
De bandstift som följde med var ocksÄ av olika dimension men det mÀrkte jag först nu i efterhand.
Tacksam för hjÀlp.
50C302F3-03D7-4488-845A-2769A79ACF47.jpeg

082C38B7-5CD9-4136-8649-8901AE19C272.jpeg
Hmm det Àr vÀl inte sÄ mycket som kan gÄ fel, om man inte förvÀxlar delar fr fler lÀnkar man har, eller ersÀtter med fel lÀnk. Antingen Àr det vÀl nÄn klantskalle som mekat med flera lÀnkar, och messat ihop saker. Eller, mer troligt, nÄgon som "reparerat" en trasig lÀnk genom att komma över en skrotlÀnk. Och mörkat detta.
Utan att vara sÀker sÄ tror jag att det helt enkelt Àr delvis fel lÀnk till din klocka, ena halvan rÀtt, andra fel.
Det blir vÀl tokig passning mot ÀndlÀnken antar jag ocksÄ, om det inte Àr sÄ att ÀndlÀnkarna inte Àr olika.
Vad kan du göra Ă„t det? Ser ingen direkt billig lösning tyvĂ€rr. Funkar det som det Ă€r, köra Ă€ndĂ„. Fast det smakar vĂ€l beskt antar jag. Annars jaga del delen av lĂ€nken som Ă€r fel. Även om du fĂ„r hjĂ€lp att justera diametern dĂ€r den Ă€r för liten, sĂ„ kommer ju mittdelen alltjĂ€mt att vara för kort. Trist.
 
Hmm det Àr vÀl inte sÄ mycket som kan gÄ fel, om man inte förvÀxlar delar fr fler lÀnkar man har, eller ersÀtter med fel lÀnk. Antingen Àr det vÀl nÄn klantskalle som mekat med flera lÀnkar, och messat ihop saker. Eller, mer troligt, nÄgon som "reparerat" en trasig lÀnk genom att komma över en skrotlÀnk. Och mörkat detta.
Utan att vara sÀker sÄ tror jag att det helt enkelt Àr delvis fel lÀnk till din klocka, ena halvan rÀtt, andra fel.
Det blir vÀl tokig passning mot ÀndlÀnken antar jag ocksÄ, om det inte Àr sÄ att ÀndlÀnkarna inte Àr olika.
Vad kan du göra Ă„t det? Ser ingen direkt billig lösning tyvĂ€rr. Funkar det som det Ă€r, köra Ă€ndĂ„. Fast det smakar vĂ€l beskt antar jag. Annars jaga del delen av lĂ€nken som Ă€r fel. Även om du fĂ„r hjĂ€lp att justera diametern dĂ€r den Ă€r för liten, sĂ„ kommer ju mittdelen alltjĂ€mt att vara för kort. Trist.

Precis som du sÀger sÄ har nÄgon mixat upp lÀnkarna. LÀnken Àr 70 procent rÀtt men tyvÀrr Àr den fasta delen fel pÄ ena sidan.
Denna del gÄr tyvÀrr inte köpa löst.
Tror den felaktiga lÀnkbiten Àr för att ansluta en co-pilot..
 
Tillbaka
Topp