• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hej alla kunniga.
Jag Àr pÄ jakt efter en Ärsklocka (1987) och har sneglat pÄ Aerospace eller Chronomat. Finns det nÄgot stÀlle dÀr man kan lÀsa vilka referenser som gjordes under vilka Ärtal?

Denna var lÀngesen kÀndes det som, idag fick han komma ut, och kom ihÄg , Grönt Àr fortfarande skönt! ;):breitling:
20200510_100723.jpg

Bild frĂ„n facebook pĂ„ nya Frecce’n. Den Ă€r riktigt snygg. Det vassaste slĂ€ppet Breitling gjort pĂ„ 10 Ă„r, kanske tom 20 Ă„r?

Jag tycker ocksÄ att urtavlan fÄr lite finare proportioner pÄ Frecce Àn pÄ övriga modeller iom att texten Àr sÄ smal och sedan pilarna i loggan pekar uppÄt.

4ECB11AB-F2D2-4317-B2ED-59FC7E0404B4.jpeg

Bild frĂ„n facebook pĂ„ nya Frecce’n. Den Ă€r riktigt snygg. Det vassaste slĂ€ppet Breitling gjort pĂ„ 10 Ă„r, kanske tom 20 Ă„r?
Jag tycker ocksÄ att urtavlan fÄr lite finare proportioner pÄ Frecce Àn pÄ övriga modeller iom att texten Àr sÄ smal och sedan pilarna i loggan pekar uppÄt.

4ECB11AB-F2D2-4317-B2ED-59FC7E0404B4.jpeg

Jag gillar den ocksÄ.
Men dom dÀr tryckknapparna kunde de ha gjort bÀttre.

Jag gillar den ocksÄ.
Men dom dÀr tryckknapparna kunde de ha gjort bÀttre.

Den naturliga vÀgen att gÄ med knapparna hade varit att göra dem likadana som kronan. SÀrskilt mtp att man tittat sÄ mkt pÄ 80-talet. Man mÄste ha övervÀgt det nÀr man designat klockan men av nÄgot skÀl sedan bestÀmt sig för att skippa det.

Jag tror ocksÄ att det varit snyggt med knappar och krona i samma design, men de kom uppenbarligen till en annan slutsats nÀr de satt och tittade pÄ prototyper.

42D5D261-F39C-48E0-AD96-B1AE2732392A.jpeg

SkÄda, vÀrldens första Aerospace-lÀnk med verktygslöst justerbart lÀnklÄs? (Ping @SeikoZ, @halspdy, @Donkii )
IMG_20200512_122235.jpg

Ni som Àr med i matchen ser att detta Àr titanlÄset till gummibandet, monterat pÄ titanlÀnken vars originallÄs Àr rÀtt skramligt (och ej har verktygslös mikrojustering).

Aerospace:n blev hÀrmed en keeper. Det hÀr lÄset Àr lite tyngre och vÀger dÀrmed upp mycket bÀttre mot klockan. LÄset har det som Àr lite av ett grundkrav i min bok: en tryckknapp för att justera lÀnken on-the-fly.

Nu Àr klockan/lÀnken bekvÀm som fan!

Mer bilder:
IMG_20200509_192903.jpg

Obs! Gör inte sÄ hÀr om du inte Àr sÀker pÄ att du (alltid) vill ha lÀnken pÄ lÄset, inte ens urisen fick upp skruven till trycket, för att ev fÄ bort lÀnken, givet att sprinthÄlen Àr borrade. (I vanliga fall pressas gummit ihop för att komma Ät sprinten, lÀnken kan sÄklart inte pressas.)

IMG_20200512_130536.jpg

Oklart om urisen behövde slipa ner mittlÀnken. Den sitter med en vanlig sprint och tvÄ distanser/rör som hÄller lÀnkbiten centrerad och fast.

Credit where credit is due:
  • Tack till urisen Jenny pĂ„ Starlanders Ur i Östersund som fixade biffen.
  • Tack till Nick Shabazz pĂ„ Youtube som gav mig idĂ©n. Han har monterat ett lĂ€der istf gummit pĂ„ lĂ„set och nĂ€mnde att gummits infĂ€stning tar helt vanliga 20mm-sprintar. Jag noterade att den ena Ă€nden av lĂ€nken skulle krĂ€va jobb och att den andra Ă€nden ploppade dit riktigt fint. Sen kom jag pĂ„ att den inte gick att fĂ„ bort och dĂ„ var det bara att gĂ„ all-in och exekvera!

Senast Àndrad:
SkÄda, vÀrldens första Aerospace-lÀnk med verktygslöst justerbart lÀnklÄs? (Ping @SeikoZ, @halspdy, @Donkii )
IMG_20200512_122235.jpg

Ni som Àr med i matchen ser att detta Àr titanlÄset till gummibandet, monterat pÄ titanlÀnken vars originallÄs Àr rÀtt skramligt (och ej har verktygslös mikrojustering).

Aerospace:n blev hÀrmed en keeper. Det hÀr lÄset Àr lite tyngre och vÀger dÀrmed upp mycket bÀttre mot klockan. LÄset har det som Àr lite av ett grundkrav i min bok: en tryckknapp för att justera lÀnken on-the-fly.

Mer bilder:
IMG_20200509_192903.jpg

Obs! Gör inte sÄ hÀr om du inte Àr sÀker pÄ att du (alltid) vill ha lÀnken pÄ lÄset, inte ens urisen fick upp skruven till trycket, för att ev fÄ bort lÀnken, givet att sprinthÄlen Àr borrade. (I vanliga fall pressas gummit ihop för att komma Ät sprinten, lÀnken kan sÄklart inte pressas.)

IMG_20200512_130536.jpg

Oklart om urisen behövde slipa ner mittlÀnken. Den sitter med en vanlig sprint och tvÄ distanser/rör som hÄller lÀnkbiten centrerad och fast.

• Tack till Nick Shabazz pĂ„ Youtube som gav mig idĂ©n. Han har monterat ett lĂ€der istf gummit pĂ„ lĂ„set och nĂ€mnde att gummits infĂ€stning tar helt vanliga 20mm-sprintar. Jag noterade att den ena Ă€nden av lĂ€nken skulle krĂ€va jobb och att den andra Ă€nden ploppade dit riktigt fint. Sen kom jag pĂ„ att den inte gick att fĂ„ bort och dĂ„ var det bara att gĂ„ all-in och exekvera!

Mera verktygslös mikrojustering Ät folket!

IMG_20200512_122235.jpg

Mer bilder:
IMG_20200509_192903.jpg

IMG_20200512_130536.jpg

Sjukt smart! Jag blev inspirerad men bÀr min Aerospace bÄde pÄ gummi och lÀnk sÄ en sÄn lösning kÀnns lite för lÄngvarig. (Om jag inte köper ett till lÄs förstÄs)

Jag tÀnkte pÄ en grej. Skulle man inte kunna fila ur spÄr i endlÀnken för att komma Ät med handverktyg! SÄ som det ser ut pÄ vissa millanesse mesch! Snodden en bild och kladdade pÄ:
9AE8D3D2-37CC-43F2-A74B-6B9F69BE4A11.jpeg

Sjukt smart! Jag blev inspirerad men bÀr min Aerospace bÄde pÄ gummi och lÀnk sÄ en sÄn lösning kÀnns lite för lÄngvarig. (Om jag inte köper ett till lÄs förstÄs)

Jag tÀnkte pÄ en grej. Skulle man inte kunna fila ur spÄr i endlÀnken för att komma Ät med handverktyg! SÄ som det ser ut pÄ vissa millanesse mesch! Snodden en bild och kladdade pÄ:
9AE8D3D2-37CC-43F2-A74B-6B9F69BE4A11.jpeg
Jo, sjÀlv hade jag redan trampat i klaveret nÀr det blev dags att fundera pÄ det, men om man tÀnker efter före sÄ kan jag tycka att ett mikroskopiskt dremel-borr borde funka
https://www.dremel.com/en_US/products/-/show-product/accessories/7150-diamond-wheel-points

Eller sÄ finns det urmakarverktyg som jag inte kÀnner till som vore Ànnu bÀttre för uppgiften :)

Börjar inse att vi glider över pÄ OT nu för denna del av forumet, om nÄgon har mod-frÄgor Àr det bara att PM:a eller Ànnu hellre starta en trÄd i mod-delen och pinga mig :)

Jo, sjÀlv hade jag redan trampat i klaveret nÀr det blev dags att fundera pÄ det, men om man tÀnker efter före sÄ kan jag tycka att ett mikroskopiskt dremel-borr borde funka
https://www.dremel.com/en_US/products/-/show-product/accessories/7150-diamond-wheel-points

Eller sÄ finns det urmakarverktyg som jag inte kÀnner till som vore Ànnu bÀttre för uppgiften :)

Börjar inse att vi glider över pÄ OT nu för denna del av forumet, om nÄgon har mod-frÄgor Àr det bara att PM:a eller Ànnu hellre starta en trÄd i mod-delen och pinga mig :)

Vet inte om jag vÄgar men ja, sant! Om det hÀnder sker det pÄ annat stÀlle.
Snyggt blev det i alla fall!

IMG_20200512_122235.jpg

Mer bilder:
IMG_20200509_192903.jpg

IMG_20200512_130536.jpg

Coolt. Ingen minns en fegis. Bra jobbat!

Om sprinthÄlen som hÄller fast lÀnken Àr borrade kommer lÀnken att gÄ att fÄ loss, om de Àr frÀsta sÄ Àr det kört! Jag har inte tillrÀckligt bra mejsel för att demontera tryckmojÀngen i lÄset. Vi fÄr vÀnta pÄ fortsÀttning tills jag har besökt en uris :)
IMG_20200509_192903.jpg
Du behöver slipa urgrÀpningar för bandstiften pÄ lÀnkens ÀndlÀnk mot lÄset sÄ att de gÄr att ta ut som vanligt. Jag har sett denna modd göras pÄ internationella forum. Blir bra. FörstÄr inte varför inte Breitling anvÀnder dessa viklÄs pÄ sina vanliga lÀnkar istÀllet för skrÀpet de kör med nu.

Tjena!
Har kikat runt pĂ„ Chrono24 efter en Navitimer och kom in pĂ„ Montbrillant/Datora som jag tycker Ă€r fina. Tycker dock de verkar vara nĂ„got billigare Ă€n motsvarande Navitimer, finns det nĂ„gon sĂ€rskild anledning till det? Är de kĂ€nda för att fela eller ha högre servicebehov etc?

Trevlig kvÀll!

Tjena!
Har kikat runt pĂ„ Chrono24 efter en Navitimer och kom in pĂ„ Montbrillant/Datora som jag tycker Ă€r fina. Tycker dock de verkar vara nĂ„got billigare Ă€n motsvarande Navitimer, finns det nĂ„gon sĂ€rskild anledning till det? Är de kĂ€nda för att fela eller ha högre servicebehov etc?

Trevlig kvÀll!

Min uppfattning Àr att den vanliga Navitimern (Old Navitimer m.fl.) Àr lite för dyr begagnad. De ligger pÄ runt 30 tkr pÄ Chrono24, samtidigt som det gÄr att köpa en helt ny för ca 40.
Det Àr en charmig klocka (jag har en, en Old Navitimer II), men en ny Àr, imho, en bÀttre affÀr Àn en beg. Armbandet och packningar Àr nytt, inger servicebehov pÄ lÀnge, ingen risk för att köpa en beg som kan vara i dÄlig skick osv.

B1D129A1-ECA6-4EE9-A4FD-8ECFAB182DF7.jpeg

Hej! Har lite tankar som jag ville della med Er:
TÀnkte köpa en Breitling Aerospace men undrar om det Àr vÀrd att betala runt 20-23 000 sek. för klockan? Man kan lÀgga nÄgra tusen till och köpa en till exempel en automat Breitling. Den Àr vidare en quartz klocka och i princip nÀr den (quartz mekanism) Àr trasigt kan man slÀnga den. Slutligen undrar jag om klockan sliter sig genom tid Àr det gÄr att polera en titan Aerospace? Troligtvis inte.. Vad tycker Ni ska man köpa en Aerospace eller ska man undvka den klocka? Tack pÄ förhand, Milan

Pris beror sÄ klart pÄ modell, Ärtal, skick osv. sÄ det Àr svÄrt att sÀga om det Àr ett bra pris om vi inte vet vilket objekt det gÀller. Jag förstÄr förresten inte vad du menar nÀr du sÀger att det bara Àr att slÀnga klockor med quartzverk? De krÀver bara batteribyte med nÄgra Ärs mellanrum och hÄller otroligt lÀnge. Skulle det mot förmodan gÄ sönder sÄ byter man bara ut hela urverket vilket brukar vara betydligt billigare Àn en standardservice pÄ ett automatiskt urverk som mÄste göras betydligt oftare sÄ hur man Àn vrider och vÀnder pÄ det sÄ Àr quartz vÀldigt mycket billigare sett till underhÄlls- och Àgandekostnader. Vad gÀller att polera titan sÄ gÄr det alldeles utmÀrkt Àven om det har lite andra egenskaper Àn stÄl.

Tillbaka
Topp