• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

0E088FFE-B2E2-40DD-A0F4-27D08EA70A51.jpeg
A7F33116-A16E-444D-980F-AE5F24AF4D1D.jpeg

Jag gillar dom också. Var inne hos nya Breitling-butiken för att testa förra veckan. Riktigt tunna, lätta och snygga. Perfekt all around klocka. Liiiite dyr dock..
Jag var också inne i butiken för att kolla lite. Kan väl tycka att den är ok om det nu inte var det här med minutvisaren. Och kanske priset då, det är ju ändå bara ett ETA- verk, kunde de inte ha fortsatt samarbetet med Tudor….

72CE9F61-C283-464B-9AAD-0DA73FA13B3F.jpeg

Navitimern var tydligen en limiterad variant med sin isblå tavla ( 1000 och nånting exemplar)

6F2468A0-30D3-4BA6-BF3C-FA87E3B5FC0A.jpeg

Jag var också inne i butiken för att kolla lite. Kan väl tycka att den är ok om det nu inte var det här med minutvisaren. Och kanske priset då, det är ju ändå bara ett ETA- verk, kunde de inte ha fortsatt samarbetet med Tudor….

Navitimern var tydligen en limiterad variant med sin isblå tavla ( 1000 och nånting exemplar)

Jag gillar minutvisaren också. Smaken som baken antar jag..

Men 50k+ så tycker jag att dom kunde slänga i ett lite bättre verk, ETA eller inte, men 38h PR osv känns lite svagt på en klocka som är dyrare än BB58 och nära på en Omega.

Vet du om de har slutat samarbeta med Tudor, eller om det bara var i just den här modellen man ville spara lite och körde på ett ETA? (Själv ser jag gärna ETA i Breitlings olika modeller men det måste också synas i ett lägre pris).

Vet du om de har slutat samarbeta med Tudor, eller om det bara var i just den här modellen man ville spara lite och körde på ett ETA? (Själv ser jag gärna ETA i Breitlings olika modeller men det måste också synas i ett lägre pris).
Inget svar på frågan men tudor samarbetet var väl bara b01 och b20 verket :)

Inget svar på frågan men tudor samarbetet var väl bara b01 och b20 verket :)

Jag tror (men har inte superkoll) att det var så att Breitling i huvudsak ansvarade för att ta fram kronografverket och att Tudor stod för ett vanligt automatverk (båda verken är "bulk- eller standardverk" som ska användas i ett stort antal enheter) och att man sedan har ngn överenskommelse att dela* på dem. Vad jag vet är det inte heller ngn utanför denna överenskommelse som fått tillgång till verken.

*Vad "dela" egentligen innebär vet jag inte heller. Är det bara IP-delen, dvs patent och konstruktion, eller inkluderar det även gemensamma verktyg, produktionslinjer?

Det stämmer och B20 använde/använder de i
Superocean Heritage-modellen B20 i 46 mm. Men varför inte i fler modeller?

En ren gissning är att det främst handlar om marknadsföring och positionering. Man kommer åt lite olika segment genom differentierade priser och man motiverar detta med inhouse vs ETA.

Om man jämför med t.ex. IWC och Cartier som nyligen bytte ut sina ETA mot inhouse så ändrade de inte priserna alls lika mkt som prisskillnaden är på Breitlings ETA vs inhouse.

Tillbaka
Topp